PDA

View Full Version : Verchil ZIEN tussen elementen...



Jesus_etc.
17 juli 2003, 19:59
Ik heb een Japanse Jazzmaster met vermoedelijk de originele elementen er nog in. Ik weet 't echter niet helemaal zeker. Hoe kan ik 't verschil zien tussen de Japanse 'single-coils' en de soap-bars die erin horen? Van de plaatjes op de Seymour Duncan site werd ik niet veel wijzer...

Anders Destium
17 juli 2003, 22:08
Een soapbar ziet er HEEL anders uit dan een normale single coil. Een singlecoil heeft duidelijk 6 pole-pieces terwijl een soapbar 1 blok is.
Als je het écht wilt weten kun je het best de slagplaat er even afschroeven en op de onderkant van de elementen kijken. Als je een nieuw element koopt staat daar in ieder geval de fabrikant en het serie-nummer, stock-pups blijven weleens helemaal blanco aan de onderkant. Je kan op deze manier vrijwel altijd het type en/of merk achterhalen...

Jesus_etc.
18 juli 2003, 14:28
Ah... zal ik 's doen. Ik heb er net nieuwe snaren opgezet, dus het moet nog effe wachten. Bedankt.

sash
18 juli 2003, 14:45
In een Jazzmaster zitten geen soapbar's, maar Jazzmaster singlecoils. Het zijn eigenlijk normale strat elementen in een groter omhulsel, maar geen soapbars/P90's. Vraag anders ff Grandma_Placenta, die heeft ook een Jap.

bert k
18 juli 2003, 14:59
Soapbar is toch gewoon een aanduiding van hoe het element eruit ziet? Of wordt er met 'soapbar' altijd P90 bedoeld?

Negative K3 fan
18 juli 2003, 15:13
ok opheldering: met soapbar wordt vaak een grote single coil bedoeld (jazz master of p90). Een "tegenhanger" van soapbar bij p90s is "dogear" een soapbar p90 heeft de schroeven doorhet element in zitten en een dogear heeft dingetjes aan dee zijkant waar de elementen door kunnen.

Japanse jazzmaster elementen zijn net zoals sash zei gewone strat elementen in een grote behuizing om kosten te drukken en dus geen jazzmaster elementen, ik weet alleen niet hoe je dat kunt zien.

Grandma_Placenta
18 juli 2003, 16:10
Je moet even kijken hoe breed de magneten zijn. Als het van die dunne, hoge zijn net zoals een gewone strat single coils dan zijn het de Japanse elementen. Zijn het plattere, brede magneten dan zijn het originele pickups. Het kan ook zijn dat er Seymour Duncan replacements inzitten. Die maken ook 2 high output uitvoeringen, die lijken wat meer op strat singlecoil magneten maar dan iets breder.

Robbert
18 juli 2003, 16:43
Ah... zal ik 's doen. Ik heb er net nieuwe snaren opgezet, dus het moet nog effe wachten. Bedankt.

Tip: Snaren stukje losdraaien, dan een stuk (post)eleastiek paar keer bij de kam, om de hals heen wikkelen en je hals losschroeven. Op die manier kun je er ook bij..