PDA

View Full Version : soleren in hoge posities



CrazyHorse
9 augustus 2015, 14:29
Hey allemaal,

Hoe soleren jullie op posities hoger dan pakweg de 5de fret... Leren jullie de notennamen van heel jullie fretboard vanbuiten? Hoe kan je dit het best inoefenen?

Gearjunkie
9 augustus 2015, 14:57
Toonladders leren spelen over de hele hals.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

terrasbeest
9 augustus 2015, 15:31
Toonladders leren spelen over de hele hals.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

+1.En akkoorden : drie en vierklanken, in alle omkeringen. En intervallen = leer tenminste wat dat zijn.


Leer vooral NUMMERS spelen, begin met de meest eenvoudige nummers die je kan vinden. Niks beginnen waarvan je vooraf al weet dat het niet zal lukken. Zoek nummers ( de melodie ) uit op je gehoor . Hoe meer je dat doet , hoe groter de kans dat je noten gaat spelen op plaatsen waar je voorheen ' bang' van was. Speel desnoods die melodie eerst op één snaar, en speel ze dan op een andere snaar met dezelfde noten.

Een gitaar zit logisch en simpel in elkaar, maar het is geen makkelijk instrument omdat je dezelfde noten op verschillende plaatsen terugvind.Iemand zal je het instrument zelf eens moeten uitleggen : zoek een leraar die dat kan.

NLF
9 augustus 2015, 16:52
Een gitaar zit logisch en simpel in elkaar

Nee. Een piano wel. Een gitaar zit echt verschrikkelijk ingewikkeld in elkaar. (Jan Akkerman: "geografisch" gezien is de gitaar een moeilijk instrument)

terrasbeest
9 augustus 2015, 18:10
Nee. Een piano wel. Een gitaar zit echt verschrikkelijk ingewikkeld in elkaar. (Jan Akkerman: "geografisch" gezien is de gitaar een moeilijk instrument)

Als Jan Akkerman het zegt dan vind ik het vanaf vandaag ook ingewikkeld.:stop:
Als hij zegt dat het een moeilijk instrument is, dan heb ik dat in dezelfde zin al bijgetreden.

Brad
9 augustus 2015, 18:47
ga eens op internet zoeken naar de cageg system, dat is toch best een goed systeem om de gitaarhals te leren kennen

ik heb altijd veel baat gehad bij lesboeken en ze zijn helemaal niet zo duur

NLF
9 augustus 2015, 21:41
ken alleen een notoire brulaap met die naam
daar hebben we het toch niet over ?

je kunt van alles vinden van Akkerman, maar op dit punt heeft ie gewoon gelijk. als je naar een toestenbord (piano, orgel, accordeon, harmonium: whatever) kijkt:

- iedere c of d ziet er hetzelfde uit
- naar links worden alle tonen lager, naar rechts: alles hoger
- iedere toon zit maar op 1 plek op het toetsenbord
- alle witte toetsen zijn de reguliere tonen, alle kruisen of mollen de zwarte toetsen

als je nu vervolgens naar een gitaarhals kijkt, tsja ... probeer daar maar eens gehakt van te maken. voor zover er logica in zit wordt dat door de b-snaar in de war gestuurd (moet wel, om de hoogste snaar in e te kunnen stemmen). het is ook niet voor niks dat de meeste gitaristen weinig van muziektheorie (willen) weten of noten willen leren lezen omdat er op een gitaar bijna geen beginnen aan is.

maxdb
9 augustus 2015, 23:16
Los van alle prima tips hiervoor, hard studeren is de enige manier, zelf ben ik er geen held in.
ik vind het wel overzichtelijk om in octaven te denken, en van daaruit in tertsen, kwinten etc. en daar weer de octaven van.
Dus als de A op de E snaar hebt zoek je het octaaf uit de akkoord vorm op de D snaar en de octaaf daar weer van op de B snaar enz.
Dan de bij behorende toonladders shapes en boxes in mineur en majeur....#%!+#$%()_

Wat was de vraag ook alweer?

Pepe
10 augustus 2015, 00:58
Het toverwoord is relatief. Dwz dat een toonladder voor elke noot hetzelfde patroon heeft. Ken je dus de C majeur toonladder dan heb je ze gelijk voor alle 12 noten. Schuif je dat patroon drie vakjes naar rechts dan is ineens een mineur toonladder geworden en dat geldt dan ook weer voor alle 12 noten.
Heb je met 1 patroon er gelijk 24 in de pocket.
Kijk, dat schiet op!

Harald
10 augustus 2015, 09:04
je kunt van alles vinden van Akkerman, maar op dit punt heeft ie gewoon gelijk. als je naar een toestenbord (piano, orgel, accordeon, harmonium: whatever) kijkt:

- iedere c of d ziet er hetzelfde uit
- naar links worden alle tonen lager, naar rechts: alles hoger
- iedere toon zit maar op 1 plek op het toetsenbord
- alle witte toetsen zijn de reguliere tonen, alle kruisen of mollen de zwarte toetsen

als je nu vervolgens naar een gitaarhals kijkt, tsja ... probeer daar maar eens gehakt van te maken. voor zover er logica in zit wordt dat door de b-snaar in de war gestuurd (moet wel, om de hoogste snaar in e te kunnen stemmen). het is ook niet voor niks dat de meeste gitaristen weinig van muziektheorie (willen) weten of noten willen leren lezen omdat er op een gitaar bijna geen beginnen aan is.

De logica op een gitaar is vooral anders. Transponeren is in sommige gevallen juist veel makkelijker, en in weze ben je met welgeteld één toonladder een heel eind, als je die over de hele hals kunt spelen. Mineur of majeur, mag je zelf kiezen. Dan heb je alle pentatonische ladders, en alle kerktoonladders qua vingerzettingen gehad. Op een piano is dat juist weer veel lastiger. De vingerzettingen zijn door die witte en zwarte toetsen juist per ladder echt anders.

Ik lees makkelijker op een piano. Qua lezen is een gitaar een hopeloos instrument, zelfs als we alternatieve en open stemmingen buiten beschouwing laten. Maar het zien van de ladders is in weze best makkelijk.

Pepe heeft het toverwoord al gezegd, je moet het dan relatief bekijken.

Pak zo'n toonladder boxje, en vul, ipv de namen van de noten, de toonladdertrappen in.
Dus niet C D E F G A B C maar 1 2 3 4 5 6 7 8. Hetzelfde doen met akkoorden, weet waar in de greep welke toonladdertrap zit. Inclusief alle mogelijke toevoegingen. Waar zitten de 9 de b9 de #11 etc.

Als je dat plaatje makkelijk ziet op de hals ben je een heel eind. Voor een andere toonsoort kun je horizontaal gewoon schuiven. Verticaal moet je rekening houden met de sprong van de G naar de B snaar. En frets tellen op een gitaar is ook weer niet zo veel lastiger dan halve noten tellen op een piano toetsenbord.

NLF
10 augustus 2015, 09:11
Ja, daar heb je natuurlijk gelijk in. Ik denk alleen wel dat je de muziektheorie sneller begrijpt vanuit een piano. Maar het klopt: je kunt een ladder of een barre greep of een patroontje (arpeggio's bijvoorbeeld) gewoon 2 frets naar boven doorschuiven om een toon hoger te spelen. En er zijn allerlei symmetrische patronen (diminished bijvoorbeeld) die je op een gitaar makkelijk over de hals kunt zien.

Pepe
10 augustus 2015, 10:56
Gitaristen zijn belabberde lezers simpelweg omdat het notenschrift absoluut en bindend is. Die ene c heeft op elk instrument een vaste positie enkel bij gitaar achtigen niet. Ook het enige instrument dat, zover ik weet, de noodzaak voelde voor een eigen notatie.
Afgezien dat het klassieke notenschrift niet in staat is om bend en tremtechnieken weer te geven.
Het relatieve heeft ook voordelen. Een nummer transponeren is vrij simpel. Ik zie de sax en en toetsen vaak vuil mijn kant opkijken als ik zeg, misschien alles een half toontje lager proberen? :D

Harald
10 augustus 2015, 11:05
Ach, tab wordt niet alleen voor gitaar gebruikt. En ooit met een bluesharpist gespeeld die kan lezen? Toots Thielemans, en er zijn vast nog anderhalve jazzharpisten die het kunnen...

Wat die saxen betreft, ooit met een saxofonist gespeeld die het niet uitmaakte of hij c partijen, eb partijen of bb partijen voor zijn neus kreeg. Vermoed dat de truuk vooral is hoe je leest. Als het lezen aan het instrument gerelateerd is, is transponeren lastig. Maar als je van het blad af gelijk ziet hoe het moet klinken is transponeren niet zo'n probleem. Tenminste, als je wat je in je hoofd hoort, gelijk naar je instrument kunt vertalen.

Ook zo'n leuk geintje dat zich alleen op gitaar voordoet. Grepen met verschillende dubbele tonen. Dat je bv. 3 keer dezelfde E hebt. Open hoge e, 5e fret b snaar en 9e fret g snaar... Of zo'n stemming a la Suite Judy Blue Eyes.

Harald
10 augustus 2015, 11:08
Van een half toontje lager word je als gitarist ook niet altijd even blij trouwens. Vooral als mensen dat voorstellen met een stuk dat ze uitgezocht hebben omdat ze het zo gaaf vinden klinken. Maar zich niet realiseren dat dat vooral komt door de combinatie open snaren en gefrette snaren.

Toetsenist hoeft alleen zijn stemming aan te passen. Dat is pas makkelijk. Of hij moet een fender rhodes en een oude hammond hebben. Dan wordt het al wat lastiger :D

Pepe
10 augustus 2015, 11:11
Harpisten zijn gevoelsmensen, 6 lijntjes zijn te knellend voor de blues weetjewel.

Wie gebruikt nog meer tabs?

Ik moet eigenlijk harpplayers zeggen, een harpist is een heel ander verhaal.

terrasbeest
10 augustus 2015, 11:20
(Helemaal eens met Pepe en Harald.)

Waarom wordt het boven de 5de fret moeilijker ? Omdat een beginnend gitarist een paar akkoordgrepen krijgt aangeleerd en daar al mee aan de slag kan om een nummer te spelen, en dan denkt dat hij 'Het' dan ook kan.Daarom vind ik dat het goed is om zo snel mogelijk aan de slag te gaan met nummers, ongeacht of er nieuwe/ moeilijke akkoorden in zitten. Hoe denk je dat Braziliaanse Bossa Nova gitaristen al die moeilijke akkoorden hebben geleerd ? ( Harald weet waar ik het over heb . ).

En iemand moet je dit uitleggen, he :


Pak zo'n toonladder boxje, en vul, ipv de namen van de noten, de toonladdertrappen in.
Dus niet C D E F G A B C maar 1 2 3 4 5 6 7 8. Hetzelfde doen met akkoorden, weet waar in de greep welke toonladdertrap zit. Inclusief alle mogelijke toevoegingen. Waar zitten de 9 de b9 de #11 etc.


Ik heb voor een ander topic wat gezocht of er op Youtube filmpjes waren die je kunnen leren hoe je akkoorden ' maakt'. Die zijn er , hoor. Maar ze maken je niet echt wijzer, omdat het ' systeem' niet wordt uitgelegd. Natuurlijk haakt de beginnende gitarist dan af met theorie.

Dus als je wil leren beter spelen : zoek een goeie leraar .

NRJay
10 augustus 2015, 11:30
Ik kan je maar 1 ding aanraden, als je op youtube wat info en lessen zoekt, bekijk dan zeker deze eens:


https://www.youtube.com/watch?v=KfGq2tHEbaE

Een serie van 12 filmpjes waarin alles wordt uitgelegd wat je nodig hebt. En niet zomaar droge theorie, maar altijd de link met de praktijk. Zeer veel fimpjes en websites maken deze link niet waardoor alles moeilijk blijft lijken terwijl het niet hoeft!

In mijn mening nooit zo'n goede gitaar lessen gezien op het net als deze 12 filmpjes.
Ik kan het je maar meegeven...

Pepe
10 augustus 2015, 11:51
Ik heb maar 5 minuten naar dat filmpje gekeken maar die knaap gaat wel hard hoor, rennen om de trein te halen. Ik denk dat een beginner rond die tijd al het spoor kwijt is maar goed, tis video, rewind & play.
Wat wel zou helpen, lijkt mij, is wanneer je toonladders speelt je een referentie geeft aan de drieklank. Je moet niet denken dat een beginner je kan volgen als je zegt, deze pentatoon wordt een mineur op de derde toon van de root als abstract gegeven.

NRJay
10 augustus 2015, 11:56
Idd hij gaat aan een stevig tempo door, maar ik vind de info wel zeer geconcentreerd en recht to the point. Ook zeer begrijpelijk uitgelegd. Om de info van 1 vfilmpje verwerkt te krijgen ben je meerdere dagen mee bezig dat klopt. Maar dat vind ik persoonlijk zo zalig, geen uren film zitten kijken om iets te leren. Kort alles wat je moet weten en oefen!

terrasbeest
10 augustus 2015, 12:12
Roflmao.......

Harald
10 augustus 2015, 12:29
Wie gebruikt nog meer tabs?

Even helemaal off topic... Begon ooit met de luit. Wel iets verschillend, aangezien luittabulatuur letters gebruikte ipv cijfers. Maar, die letters geven wel de fret aan, niet de noot. Dus, elke snaar begint open met a, en gaat dan het alfabet af.

Van dat systeem is later de tabulatuur die wij kennen afgeleid. Naast gitaar wordt het ook veel voor mandoline gebruikt. Overigens, niet als je Vivaldi speelt uiteraard. En banjo spelers lezen net zo goed als bluesharpisten. Daar wordt ook veel tab gebruikt.

Het enorme voordeel van tab is dat je gelijk de hele hals kunt lezen, en, dat het ook werkt als je instrument in een andere stemming staat. Wat was dat waardeloos, in die oude boeken van Harry Sacksioni. Al die stukken in open D mineur, en open G, opgeschreven in standaard notatie. En voordat de klassieke gitaristen nu helemaal 'smug' gaan zitten doen, van de flageolet notatie wordt je over het algemeen ook bepaald niet blij. Moet je die stukken van Villa Lobos bekijken... En dan zijn dat nog allemaal natural harmonics. Met artificial harmonics wordt het helemaal leuk. Maar die kom je in de klassieke literatuur dan ook vrijwel niet tegen...

Bij banjo speelt het stemmingen probleem trouwens ook mee, aangezien daar minimaal twee stemmingen vaker gebruikt worden. Voordeel is wel dat bluegrass in het algemeen redelijk toegespitst is op toonsoorten die voor banjo en mandoline lekker liggen.

En nee, dat is geen zwaktebod. Gaat in de jazz net zo hard op. Ga maar eens in een big band spelen. Heel veel Bb, en Eb, en soms voor de pianist wat Ab. E komt daarentegen vrijwel nooit voor in dat repertoire. Hoe zou dat nu toch komen?

Pepe
10 augustus 2015, 13:33
F. Dat mag dan ook nog net van een blazer. Als je zegt, laten we dan E doen dan zie je het bleek uitschieten.
Ik heb 5 snaar banjo geprobeerd. Ik dacht, die vinger technieken ken ik al maar noottechnisch gezien een nieuwe pot met wurmen. Na piano en gitaar het derde instrument waarbij je alles opnieuw moet leren. Ik snap best dat het wel meevalt om multi instrumentalist te zijn zolang je in de piano logica blijft. Het zijn meestal de gitaristen die piano spelen, andersom kom ik bijna nooit tegen.
Tom Waits schiet mij te binnen, die strumt wel eens met zijn duim over een gitaar.

Harald
10 augustus 2015, 14:37
We hebben wel nog allemaal vergeten te tippen gewoon eens een paar bestaande solo's te leren. Dan wordt het misschien zomaar vanzelf duidelijk...

Another brick in the wall bv. De solo in Kiss van Prince, whatever, als het maar wat hoger is, maar misschien niet gelijk continu vanaf de 15e fret en hoger.

Harald
10 augustus 2015, 14:43
@Pepe, 5 string banjo, kun je inderdaad allemaal nieuwe patroontjes gaan leren. Zonder die rare 5e snaar die halverwege de hals erbij komt lijkt het niet op banjo. Open string runs op gitaar geven wel een beetje een idee van de gedachtegang achter dat banjo werk. Of zo'n stuk als Jerry's Breakdown. Lukt ook alleen door stampen. De logica qua vingerzetting is heel anders dan je gewend bent. Veel meer vanuit de aanslaghand gedacht.

Als je alleen de korte plonk van een banjo wil, zonder die typische bluegrass dingetjes kun je als gitarist altijd nog een gitaarbanjo pakken natuurlijk. Kun je gelijk aan de slag.


https://www.youtube.com/watch?v=UaVz2rukHO0

Pepe
10 augustus 2015, 15:08
Als ik een korte plonk wil pak ik de Jaguar wel :D

Banjo lijkt me echt te gek voor mijn band. Op platen zit ie er wel bij maar dat doet een andere knaap, eigenlijk druist dat tegen de trots in.
Ik heb best wel vaak bij die knop gestaan, to basket or not to basket.
Wat me tegenhoud is alweer een ding dat ik mee moet zeulen.

Ik hoop dat de topicstarter hier iets aan heeft.:D

Tupelo
10 augustus 2015, 21:52
Verder toch een kwestie van keihard visualiseren ? :)

barno
10 augustus 2015, 22:44
Ik kan je maar 1 ding aanraden, als je op youtube wat info en lessen zoekt, bekijk dan zeker deze eens:


https://www.youtube.com/watch?v=KfGq2tHEbaE

Een serie van 12 filmpjes waarin alles wordt uitgelegd wat je nodig hebt. En niet zomaar droge theorie, maar altijd de link met de praktijk. Zeer veel fimpjes en websites maken deze link niet waardoor alles moeilijk blijft lijken terwijl het niet hoeft!

In mijn mening nooit zo'n goede gitaar lessen gezien op het net als deze 12 filmpjes.
Ik kan het je maar meegeven...

gek, filmpje heeft veel likes terwijl ik dit helemaal geen goede les vind. gehoortraining vind ik superbelangrijk en een distorted geluid lijkt mij echt niet the way to start out op dat vlak (let alone gespeeld op een gitaar waarvan mijn ogen gaan bloeden :). Hij geeft wel goede tips maar gaat toch wel erg snel voor een beginner lijkt me.