PDA

View Full Version : Aanschaf Gretsch 5420



allard85
9 augustus 2015, 13:10
Nu ik al een tijdje electrisch gitaar speel wil ik mezelf voor mn verjaardag een nieuwe gitaar cadeau doen. Ben opzoek naar een (semi) hollowbody. Mn oog is gevallen op een Gretsch 5420 vanwege het geluid en natuurlijk de looks. Deze week wil ik naar de gitaarwinkel om de gitaar te proberen/ aanschaffen. Nou zou ik graag van andere bezitters horen wat hun ervaringen van deze gitaar zijn. Zelf speel ik voornamelijk muziek van triggerfinger, artic monkeys, led zeppelin, franz ferdinand, white stripes, lenny kravitz, guns n roses, nirvana, greenday. Nu heb ik 2 les paul in mijn bezit en zou ik de gretsch willen aanschaffen voor het geluid van een (semi) hollowbody voor de muziek van met name triggerfinger artic monkeys. Is deze gretsch ook te gebruiken voor muziek van de overige bands?
Graag jullie ervaringen met deze gitaar.
Alvast bedankt.

telerocker
9 augustus 2015, 13:25
Je kunt met een Gretsch meer stijlen spelen dan je denkt. Denk eens aan Angelo de Rijke destijds bij Anouk. Of je de Nirvana-sound (Jaguar/Mustang) uit een Gretsch haalt, vraag ik me af.
Welke amp heb je? Ik vind een Gretsch lekker klinken over klassieke amps als een Bassman. Ruben Block gebruikt onder meer Hiwatt Custom 50, Fender Bassman en Marshall Plexi-heads.

Orpheo
9 augustus 2015, 13:44
Ga je die sounds eruit halen? Nee. Is de gitaar geschikt voor die stijlen? Ja. Let op dat je met oorbloedende volumes gaat rondzingen met die bak omdat ie helemaal hol is, maar als je daar even op let, en je spel daarop aanpast, kan je waanzinnig leuke dingen daarmee doen.

oh, nog iets. Vergis je je niet in de 'upper fret acces'. Die is echt matig: 18e, 19e fret haal je, maar hoger? Forget it.

Mr.Fingers
9 augustus 2015, 13:46
Mijn vriendin heeft een 5420T (de 5420, maar dan met een Bigsby), en da's HEEL veel gitaar voor het geld. De gitaar is zeker geschikt voor die muzieksoorten, maar hou er rekening mee dat het een full-hollow gitaar is, dus dat deze op hogere (podium)volumes snel(ler) geneigd is om te beginnen rondzingen. Laat je trouwens niet afschrikken door de humbucker filtertrons. Het zijn dan misschien wel humbuckers, maar ze zijn vrij helder en twangy. Andy (https://www.youtube.com/watch?v=3JZsE1Kae5o) kan het allemaal beter demonstreren dan ik. Als je al 2 LP's hebt, is het misschien ook interessant om de Pro Jet te bekijken, een hollowbody LP-achtige, met ook die typische Gretsch-klank. Maar doordat ze kleiner is, en geen F-gaten heeft, is deze minder gevoelig voor feedback.

Ik weet dat medeforummer St.Robot ook zo'n gretsch heeft, en ook zware fan is van Triggerfinger & consoorten, en hem heb ik ook nog nooit horen klagen daarover.

Dutch66
9 augustus 2015, 14:39
Ga dan inderdaad voor G5430T, op de e.o.a. manier is dat net ff ietsjes meer Gretsch...

vulvasonic
9 augustus 2015, 15:51
Ga dan inderdaad voor G5430T, op de e.o.a. manier is dat net ff ietsjes meer Gretsch...
Ben ik het mee eens. Niet omdat het ietsjes meer Gretsch is, maar omdat een Bigsby je dwingt anders te spelen dan normaal. Zie het als een uitdaging. :D

telerocker
9 augustus 2015, 16:12
https://www.youtube.com/watch?v=A8Uk6NQdjC8


https://www.youtube.com/watch?v=X7dLXKaJjGE

telerocker
9 augustus 2015, 16:19
https://www.youtube.com/watch?v=A0uh_hOJNZg

allard85
9 augustus 2015, 18:04
Dank voor jullie reacties.
@telerocker ik gebruik twee amps voornamelijk gebruik ik een orange pix en daarnaast heb ik nog een roland cube.

Ik speel alleen thuis en (nog) niet op podium dus het rondzingen źal voor mij geen probleem zijn.
Ik bedoelde de 5420 T met bigsby om aan te schaffen. Zoals MrFingers al melde is dat volgens mij veel gitaar voor je geld en past ie goed bij wat ik zoek. Een hollow of semi hollowbody met bigsby bij de muziekstijlen die ik speel als aanvulling bij mn les paul. Zal zeker ook de ProJet proberen/ kijken, dank voor de tip MrFingers.

telerocker
9 augustus 2015, 18:43
Dank voor jullie reacties.
@telerocker ik gebruik twee amps voornamelijk gebruik ik een orange pix en daarnaast heb ik nog een roland cube.

Ik speel alleen thuis en (nog) niet op podium dus het rondzingen źal voor mij geen probleem zijn.
Ik bedoelde de 5420 T met bigsby om aan te schaffen. Zoals MrFingers al melde is dat volgens mij veel gitaar voor je geld en past ie goed bij wat ik zoek. Een hollow of semi hollowbody met bigsby bij de muziekstijlen die ik speel als aanvulling bij mn les paul. Zal zeker ook de ProJet proberen/ kijken, dank voor de tip MrFingers.

Ik vind trouwens de 5420T cooler dan de ProJect. Is een lekkere stoere bak.

WesleyD
10 augustus 2015, 10:22
Speel je linkshandig, Allard? Zo niet, dan krijg je die Bigsby er hoe dan ook bij.
Voor de rest niets dan lof over de 5420T. Erg fijne bak. Rondzingen kan ze inderdaad wel. De BT Filter'trons zijn anders dan gewone Filter'trons, maar naar mijn mening niet meteen slechter. Leuke upgrades voor in de toekomst zijn een barbrigdge, Compton of Tru-Arc en eventueel een 1" Bigsby veer, dan staat de arm wat verder van de body en reageert de Bigsby wat fijner, maar dat is natuurlijk eigen voorkeur.

Kijk ook even of er wat oudere of nieuwere exemplaren hangen. De brug op de recente 5420Ts is vast en niet zwevend meer en de pup ringen zijn van het meer Gretsch-correcte plastic in plaats van de grotere chrome ringen op eerdere 5420Ts, wederom een kwestie van smaak.

lauke_101
10 augustus 2015, 13:21
Die 5420 is een fantastische gitaar, aanrader hoor! Goede afwerking, speelt als een tiet, ziet er goed uit en klinkt echt serieus naar Gretsch. Die blacktop filtertrons zijn prima pickups. Met een beetje zorg en goede afstelling blijft 'ie ook met heftig Bigsby gebruik prima op stemming.

Ik heb op dit moment een 5570, 5129 en 6120 (de eerste is een Jet, de andere twee zijn full hollow modellen) en rondzingen valt reuze mee eigenlijk! Hangt natuurlijk ook erg af van hoe jij staat ten opzichte van je versterker. Ze klinken allemaal als Gretsch, maar de hollowbodies klinken toch echt wel anders dan de Jet, ook al is die inderdaad ook flink uitgehold van binnen. Daarnaast speelt het wezenlijk anders met zo'n grote klankkast tegen je aan, in het begin kan dat wel even wennen zijn. Probeer ze dus zeker allebei uit als je de kans krijgt.

Qua veelzijdigheid van een Gretsch gitaar heb ik weinig aan bovenstaande toe te voegen eigenlijk, die dingen doen véél meer dan je in eerste instantie denkt :ok:. Tel daar de kwijlfactor bij op en je hebt een gitaar waar je maar niet van af kunt blijven ;)

Joost de Ruig
10 augustus 2015, 13:36
Ik zie op Marktplaats dat een buurtgenoot van mij een mooie G5120 aanbiedt.

Zie: http://link.marktplaats.nl/m954480655

De aanbieder heeft diverse gitaarspullen in de verkoop en allen van bovengemiddeld niveau. Als Wim Heins nog wat aan die Gretsch heeft gedaan, dan is dat ook absoluut vakwerk geweest.

http://i.marktplaats.com/00/s/NDUwWDgwMA==/z/aKMAAOSw~gRVxwLc/$_85.JPG

Pepe
10 augustus 2015, 13:46
Ieme wil nog een Firebird of een AC30 erbij gok ik.

WesleyD
10 augustus 2015, 13:46
Ook mooi, in wezen dezelfde gitaar, alleen mist er wat binding en heeft die andere inlays. Daar zou ik dan wel de Gretsch-buckers van vervangen, want die klinken wel het minst Gretsch van alle Gretsch-pups.

Mr.Fingers
10 augustus 2015, 13:47
Da's de 5120. Voorloper van de 5420, maar met een andere bracing, en vooral ARCHISLECHTE humbuckers (gewone el-cheapo humbuckers). Klinkt modderig, ongeïnspireerd en wollig. Zonde van de gitaar, want de rest is wel OK.

Rutger
10 augustus 2015, 14:00
Mag ik daar een kleine doch niet onbelangrijke kanttekening bij maken: de G5120's tot 2008 waren voorzien van matige humbuckers, daarna zijn ze aanzienlijk verbeterd en zeer bruikbaar.

Het is alleen wel echt een hollowbody, denk meer richting jazzgitaar, en niet erg geschikt voor de stijlen die je noemt. Ja tuurlijk, je kan elke stijl muziek spelen op wat voor gitaar dan ook en als je er perse op wilt rocken dan lukt t wel, maar als je toch kan kiezen dan toch liever een die zich er wat beter voor leent (toch?)

lauke_101
10 augustus 2015, 16:23
Wat sleutelen aan de pooltjes van die Gretschbuckers zoals op die oranje 5120 scheelt nog een boel, maar zo goed als de Blacktop pickups van de nieuwere 5420 wordt het nooit. Vervangen voor TV Jones is een optie (heb ik op mijn 5570 gedaan) en dat doet wonderen, maar is vrij kostbaar (ongeveer 240 euro voor een setje). Die Blacktop pickups zie en hoor je ook in de filmpjes die telerocker postte.

Rutger, waarom zou je niet kunnen rocken op een holle gitaar? Je ziet ze genoeg voorbij komen bij Triggerfinger, AC/DC, White Stripes, Ted Nugent, Led Zeppelin, The Cult... Zag laatst op youtube zelfs een doom band die Gretsch hollows gebruikte. Voor minder lomp werk zoals Franz Ferdinand is het sprankelende geluid van zo'n Gretsch brugpickup zelfs nagenoeg perfect.

WesleyD
10 augustus 2015, 16:35
Bij Setzer en Jim Heath gaat het ook prima en met name bij die laatste gaat het ook niet altijd zachtzinnig, zeg maar.

humbucker
10 augustus 2015, 17:08
Ieme wil nog een Firebird of een AC30 erbij gok ik.

Bij welke band speelt hij eigenlijk? Ik zie hem hier niet meer rondhangen...

lauke_101
10 augustus 2015, 19:25
Bij Setzer en Jim Heath gaat het ook prima en met name bij die laatste gaat het ook niet altijd zachtzinnig, zeg maar.

Niet bepaald nee, is ook erg toffe band trouwens. Hilarische teksten en dik gitaarspel :D

Casual Ruud
10 augustus 2015, 21:27
Als je niet perse een single cut wilt, zou ik zeker eens kijken naar de G5622T.

Sinds een half jaar in mijn bezit. Destijds voor een een prikkie tweedehands gekocht. Door de middelste pickup en centre block echt heel erg veelzijdig. Voor mij echt dé gitaar, al speel ik er veel te weinig op.

https://images.static-thomann.de/pics/prod/322973.jpg
zoiets dus

allard85
10 augustus 2015, 21:58
@wesleyD ben rechtshandig. Bedankt voor de tips.
@Joost de Ruig bedankt voor de tip, maar Joure is een beetje ver als je zelf uit omgeving Den Bosch komt.
@casua ruud als deze ook voorhanden is zal ik hem zeker proberen. Alhoewel ik voorkeur heb voor singlecut.

telerocker
10 augustus 2015, 23:43
Als je niet perse een single cut wilt, zou ik zeker eens kijken naar de G5622T.

Sinds een half jaar in mijn bezit. Destijds voor een een prikkie tweedehands gekocht. Door de middelste pickup en centre block echt heel erg veelzijdig. Voor mij echt dé gitaar, al speel ik er veel te weinig op.

https://images.static-thomann.de/pics/prod/322973.jpg
zoiets dus

Je kunt nooit een element te veel hebben, maar op de een of andere manier verpest het een beetje de Gretsch-esthetiek. Voor de rest een mooi model.

telerocker
10 augustus 2015, 23:46
@wesleyD ben rechtshandig. Bedankt voor de tips.
@Joost de Ruig bedankt voor de tip, maar Joure is een beetje ver als je zelf uit omgeving Den Bosch komt.
@casua ruud als deze ook voorhanden is zal ik hem zeker proberen. Alhoewel ik voorkeur heb voor singlecut.

Daarna sparen voor een Fender (tweed) amp en je bent the Gretsch-man.

Mr.Fingers
11 augustus 2015, 00:02
Ze zijn er ook in singlecut met 2 pick-ups hoor. Net een tandje beter dan de gewone electromatic. Maar wel zwaar, en die cateye soundholes moeten je ook liggen qua looks. Ook is de halspickup een HiLoTron, wat eigenlijk een halve filtertron is. Twangy singlecoil met weinig output (Ruben Block gebruikt ze wel in z'n Anniversary)http://news.musicstore.de/wp-content/uploads/2013/12/gretsch2_800.jpg
G5620

Pepe
11 augustus 2015, 00:06
B7 op een grote Gretsch? Heiligschennis!

Rutger
11 augustus 2015, 13:12
Rutger, waarom zou je niet kunnen rocken op een holle gitaar?
Dat beweer ik ook niet, ik heb het specifiek over de 5120.
De Gretsches van bijv. Brian Setzer (6120) zijn intern voorzien van een andere bracing en dat rockt al een stuk beter, maar is daarom wel echt iets anders dan de 5120. En wat ik al zei: als je perse wilt, of je zoekt een heel specifieke toon, dan kun je best rocken op hollowbodies. Maar daarmee heb je ook direct te dealen met randverschijnselen waar je misschien toch moeite mee gaat krijgen, en de vraag is of je dat ervoor over hebt en of de TS zich daarvan bewust is? Ik zou persoonlijk dan toch eerder gaan voor een Gretsch met centreblock, heb je en de looks en het rockt lekker.

Pepe
11 augustus 2015, 13:58
Om de zoveel tijd komt de discussie langs of je wel of niet op een Gretsch kan rocken.
Plaatje begint een beetje te slijten.

http://www.gretsch-talk.com/forum/attachments/gretsch-discussion-forum/16101d1313626221-pics-rock-celecbritys-playing-gretsches-73_totp_gretsch.jpg

WesleyD
11 augustus 2015, 14:01
Trestle bracing vs sound post, ja, maar dan blijft het nog open.

http://www.gretschguitars.com/blog/wp-content/uploads/2013/03/TB1a1.jpg

Tim Armstrongs signature heeft trouwens wel gewoon een soundpost, overigens.