PDA

View Full Version : HNGD: Haar Custom Telecaster



Timotio
8 augustus 2015, 19:58
Onverwacht genoegen.

Afgelopen woensdag ben ik afgereisd naar The Fellowship of Acoustics. Was voor mij de eerste keer en ze bleken net sinds een week in een nieuw pand te zitten. Wat een ontzettend mooie locatie! Een oud (monumentaal?) pand uit 1870 waar eerst de Rabobank inzat; Oude, hoge kamers vol met gitaren, inclusief een aanbouw met bomkelder (was verplicht vanwege koude oorlog). Zeker een aanrader om es te kijken!

Ik had mijn eigen telecaster meegenomen om eens te vergelijken - was er niet helemaal tevreden mee, en ondanks dat het als "oriënterend" bezoek was bedoeld, sloeg GAS toe toen ik deze Haar zag... tel daarbij op dat ik nog een prima bedrag kreeg als inruil en de deal was gesloten.

De gitaar heeft twee jaar in een kast gelegen bij Haar door problemen met Fender vanwege de headstock heb ik begrepen. Vervolgens vergeten, maar laatst weer gevonden. Door die twee jaar heeft de lak wel een craquele effect gekregen, en was de toets erg droog. Gelijk maar even in de olie gezet.

Gitaar is heerlijk licht, 5A flame maple top, birdseye maple neck met rosewood fretboard, Amber humbuckers (ik denk Alnico 2). Wel even wennen als je een traditionele tele gewend bent, maar klinkt dik!

nog wel even een vraag over de hals: is het normaal dat rosewood zoveel kleine 'gaatjes' bevat en makkelijk krast?

Thanks!

Foto's!

http://i1061.photobucket.com/albums/t472/timotio89/20150805_171418_zpsckvih0nc.jpg

http://i1061.photobucket.com/albums/t472/timotio89/20150805_171359_HDR_zpsyvifnfnz.jpg

http://i1061.photobucket.com/albums/t472/timotio89/20150806_171945_zpsda4pa8gv.jpg

http://i1061.photobucket.com/albums/t472/timotio89/20150808_185214_HDR_zpsmyy1b5ne.jpg

jutter
8 augustus 2015, 20:08
Heel mooi Timotio, gefeliciteerd! Wat betreft de toets; ik heb het vaker gezien en eigenlijk heeft het wel wat.

D3nnis
8 augustus 2015, 20:19
Da's een mooie tele, zeker weten!
Volgens mij zijn die "gaatjes" normaal. Al mijn gitaren met palissander toets hebben ze.

barno
8 augustus 2015, 20:21
nice. rosewood is idd open grain, valt bij lichte kleur nog wat meer op. Wel wat raar, de vijlsporen in het hout aan de freteindes..

Timotio
8 augustus 2015, 20:29
nice. rosewood is idd open grain, valt bij lichte kleur nog wat meer op. Wel wat raar, de vijlsporen in het hout aan de freteindes..

Die zijn inderdaad wat raar, maar lijkt zijn methode (of machine?) van werken; elke fret hetzelfde verhaal

Timotio
8 augustus 2015, 20:31
Dacht al dat het wel normaal was, had nog niet eerder een gitaar gehad waarbij het rosewood zo 'open' was :)

telerocker
8 augustus 2015, 20:50
Erg mooie telecaster. Die grain zit bij mij ook in de toets van mijn tele, zij het ietsje minder.

barno
8 augustus 2015, 21:18
Die zijn inderdaad wat raar, maar lijkt zijn methode (of machine?) van werken; elke fret hetzelfde verhaal

ik denk niet dat Haar dat zelf gedaan heeft want het is een gemakkelijkheidsoplossing om het zo te doen en dat lijkt me niks voor Haar. Never mind, als ze goed speelt, niks aan de hand

Tabula Rasa
8 augustus 2015, 21:31
Is dat gewoon lomp de recrown vijl de hoek om gooien? Kan netter met een driehoek vijltje. Wel erg mooie telecaster.

Timotio
8 augustus 2015, 21:44
ik denk niet dat Haar dat zelf gedaan heeft want het is een gemakkelijkheidsoplossing om het zo te doen en dat lijkt me niks voor Haar. Never mind, als ze goed speelt, niks aan de hand

Ze speelt inderdaad prima, nergens last van uiteinden die in de weg gaan zitten. Zitten wel meer schoonheidsfoutjes op, zoals die frets en een van de twee 12-fret markeringen aan de zijkant die beetje verzonken is. detail

Tupelo
8 augustus 2015, 21:59
Toets ziet er voor mij bekend uit, niets mis mee.
Ennuh, congrats !!
Ziet er erg fijn uit.
Doet me denken aan een MIJ HMT thinline die ik begin jaren '90 probeerde.
Eentje met normale headstock, geen idee waarom die H.M. behalve de 2*HB hot dimarzio's.
Maar ik dwaal af.
Fijne gitaar zo te zien; in een ander decennium had ik er zelf mee thuis kunnen komen. :)

RS-Rik
8 augustus 2015, 22:08
Niks mis met die toets, die gaatjes horen zo, is bij bijv. Padoek nog veel erger.

De vijlsporen zijn wel een beetje maandagochtend, maar ook voor het spelen niet zo erg, als de frets maar niet prikken in je hand. Tof ben je door je muziek, niet de snobistische uiterlijke megaperfectie van je instrument.

Ondanks dat het een Tele is toch een dik ding!

dml
9 augustus 2015, 12:58
ik denk niet dat Haar dat zelf gedaan heeft want het is een gemakkelijkheidsoplossing om het zo te doen en dat lijkt me niks voor Haar. Never mind, als ze goed speelt, niks aan de hand

Da's juist typisch Haar!

Maar goed, dit zal wel tegen het zere been van enkele Haar-fanboys schoppen.

MikeD
9 augustus 2015, 13:22
Fraai apparaat.. een Tele Thinline zou (vergeef mij Telefans) zo'n beetje een van de weinige Tele varianten zij naar ik mij nog eens aan ga bezondigen... en die palissander toets met open poriën dat is dus iets waar ik toen ik het voor het eerst tegenkwam ook raar van opkeek (omdat bij de gitaren die ik al had de toetsen niet van die open poriën vertoonden). met regelmatig olieën lijkt het minder te worden.

Noid
9 augustus 2015, 18:07
Mogelijk wordt het minder met regelmatig oliën, omdat het vuil dan aankoekt in de poriën?

On topic: mooie plank!

Joost de Ruig
9 augustus 2015, 18:38
Fraaie Tele, veel plezier ermee!

soundbound
9 augustus 2015, 18:51
Prachtige Thinline! Gewoon van genieten!

almarvk
10 augustus 2015, 09:02
Onverwacht genoegen.

Afgelopen woensdag ben ik afgereisd naar The Fellowship of Acoustics. Was voor mij de eerste keer en ze bleken net sinds een week in een nieuw pand te zitten. Wat een ontzettend mooie locatie! Een oud (monumentaal?) pand uit 1870 waar eerst de Rabobank inzat; Oude, hoge kamers vol met gitaren, inclusief een aanbouw met bomkelder (was verplicht vanwege koude oorlog). Zeker een aanrader om es te kijken!


Dat is het oude gemeentehuis van de gemeente Avereest, nu opgegaan in de gemeente Hardenberg. Vandaar ook de kelder etc. Mooi pandje inderdaad, m'n ouders wonen er letterlijk tegenover.

Mooi gitaartje ook. Kan de setup en afwerking wel waarderen!