PDA

View Full Version : PRS CE vs. Custom



BLOK182
17 juli 2003, 19:51
Zoals sommigen van jullie al weten, wil ik graag een PRS gaan kopen. Maar ik zit nog steeds wat te twijfelen tussen een gloednieuwe CE22/24 of een tweedehands Custom van tussen de 6 en 13 jaar oud (momenteel tweedehands aanbod Nederland). Ik weet dat de CE een geschroefde nek heeft van maple, en de custom mahonie, maar ik neem aan dat alle features voor de rest hetzelfde zijn, pups, kwaliteit hout/hardware? Ik heb ook nog ff de hiel bekeken, het verschil geschroefd/gelijmd lijkt me niezo groot.

http://www.elderly.com/new_instruments/items/images/30N/CEMT35_heel.jpg

http://www.elderly.com/new_instruments/items/images/30N/CUST75_heel.jpg

Iemand nog zinnig commentaar / tips ofzo?

Polytheme Pam
17 juli 2003, 20:37
Ik heb zelf een PRS custom 24 die ik in 1991 (bouwjaar 1990) in Londen voor iets minder dan 500 pond heb gekocht. De mijne was uitgerust met een zgn. "Sweet Switch" (een soort Treble Booster) en zonder toonregeling. Inmiddels is de Switch vervangen door een SC - HB schakelaar en de 5 way rotary-switch door een Hals - Brug element schakelaar. Dus als je tijdens het live-spelen veel van element wil verwisselen dan is deze uitvoering niet erg praktisch maar door een kleine aanpassing (€60/70) kan dit probleem ook verholpen worden..

De nieuwe(re) PRS-en ken ik niet maar ik kan me bijna niet voorstellen dat ze(nog) beter als de mijne zouden klinken... :wink:

suc6..

The Mule
17 juli 2003, 22:46
Iemand nog zinnig commentaar / tips ofzo?

Heb je al gecheckt hoe het met die vintage yellow 1990 Custom met Gibson elementen zit die op Gitaarmarkt staat? Hij is al gezakt naar 1500 euro, lijkt mij op 't eerste gezicht prachtige aanbieding, want originele elementen krijg je er ook bij... (als ik er niet al eentje had, dan wist ik het wel!)

edit:
http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=elecgit&md=details&id=11563

maestro_nl
18 juli 2003, 13:11
'k heb al 10 jaar een PRS CE22.
Heb bewust gekozen voor geschroefde hals omdat dat duidelijk meer punch heeft.
Ook in de loop der jaren een aantal verkopers gesproken die alles konden proberen in de winkel en om dezelfde reden de CE hebben gekocht.
De CE zit tussen een strat en LP in.
Wil je meer LP, maar toch een PRS kom je bij de Single Cut. (in de aanbieding bij MP 50% korting!)
Bij de 22 fretter zit de neckpup op de 'goede' plek voor mij. Klinkt ietsie bluesier.

BLOK182
18 juli 2003, 19:49
Iemand nog zinnig commentaar / tips ofzo?

Heb je al gecheckt hoe het met die vintage yellow 1990 Custom met Gibson elementen zit die op Gitaarmarkt staat? Hij is al gezakt naar 1500 euro, lijkt mij op 't eerste gezicht prachtige aanbieding, want originele elementen krijg je er ook bij... (als ik er niet al eentje had, dan wist ik het wel!)

edit:
http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=elecgit&md=details&id=11563\
Yepz, heb hem al gezien, sterker nog, meteen die kerel opgebeld haha!
Maarre, die dude heeft geen certificaten, geen koffer, het ding is gebruikt (als in gebruikssporen erop) en de hardware is wat verweerd. Op zich een nette prijs hoor, daar niet van, maar ik ben ook nog in onderhandeling met die gast die zijn '91 Custom (vintage burst, mjam) wilde ruilen tegen een jazzer, maar die hem ook zo wil verkopen. Dat ding is in perfecte staat vertelde ie me, geen krassen, alleen ergens een stukkie lak op de achterkant eraf wat is gerepareerd door Vox Humana. Verder zit alles er origineel bij, zodoende staat deze gitaar me iets meer aan dan die van 1500 pleuro. Verder heb ik ook nog contact met die dude met die black cherry/birds PRS van 2250, ik ga hem nu mailen, kijken wattie met de prijs kan doen ;-)

The Mule
18 juli 2003, 20:25
Aha, altijd verstandig om op meerdere paarden te wedden! Het is zowiezo positief dat er toch meerdere Customs ruim onder de 2000 euro grens worden aangeboden, dan kan je echt je keuze bewust maken. Niets vervelender dan het gevoel te hebben om bijna wel te moeten toehappen omdat er maar weinig kansen zijn.

Spannend, succes ermee!

maestro_nl
18 juli 2003, 21:47
Waarom koop je niet de nieuwe PRS Single Cuts bij MP voor 1800-2000 euro? NIEUW!!!!!!!!!!!!!!!!!
REN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

The Mule
19 juli 2003, 11:02
Misschien omdat die Singlecuts voor menigeen teveel Les Paul (maar dan net niet) en te weinig PRS zijn? Het saaiste en minst originele PRS-model IMHO. Ik zou het stoer vinden als PRS de gewone Singlecut schrapt uit het programma en hoog gaat inzetten op de Singlecut Trem, wat WEL een zeer coole gitaar is...

srv-man
19 juli 2003, 12:25
Nou, zal ik ook maar een duit in het zakje doen?

Vergeet de CE en ga voor een Custom, dat is toch de echte PRS met superieure sustain. De CE is niet verkeerd, maar meer Fenderachtig door de geschroefde hals.

De vintage yellow in Amersfoort heb ik in mijn handen gehad. Ik weet niet waarom je perse een certificaat erbij wilt, maar dit is echt een PRS uit 1990. En inderdaad, hij is bespeeld en niet zo uit de winkel, maar hij was op zich nog erg goed, een echte player. Overigens is het geen probleem dat de hardware wat dof wordt, PRS bruggen zijn vernikkeld (en niet verchroomd), dat is sterker maar wordt op den duur wat dof, heel normaal dus. De originele koffer was er niet bij, maar die beschadigen toch in no-time, er zat een mooie andere koffer bij. Bovendien wilde hij zelfs nog wat meer van de prijs af doen!
Geen vuiltje aan de lucht, maar toch heb ik hem niet direct gekocht. De top is namelijk niet supermooi, bijna een plain maple top. Bovendien zitten er Gibson pu´s in en zijn de elementgaten daarvoor iets uitgefreesd aan de rand en wat dieper gemaakt ter hoogte van de poolschroeven. Geen verzamelobject dus, maar gaat het je alleen om een vette sound, dan heb je er echt een koopje aan.

Overigens zeg ik het maar weer, beperk je niet tot Nederland. In Duitsland zijn er veel meer PRS-en te koop en soms voor zeer aantrekkelijke prijzen. Laatst zag ik een 10-top voor 1600 euro vertrekken op ebay (zelf was ik net te laat). Vanuit Venlo moet dat toch geen probleem zijn!

BLOK182
19 juli 2003, 12:31
Ok dudes, vandaag een CE22 gecheckt, ding is echt te gek met die maple nek en die dragons, het prikt lekker door, beetje scherp, maar toch lekker vol, iets minder vol dan de custom, maar ik vind het met die maple nek toch wat lekkerder klinken, lekker fel. Ding zag er te gek uit,
mooie flametop in turquoise, en ik kan hem voor een mooie prijs kopen, ik denk dat ik dat maar doe, ik heb zowiezo liever een nieuwe dan een oudere bekraste/gebruikte gitaar. Damn, spannend is dit. Ook wil ik ff zeggen dat ik vind dat de CE niet zo zeer een minderwaardige PRS, maar eerder een andere PRS is. Damn man, lekker soundje daarnet in de winkel, ik speelde op een Marshall DSL100 halfopen, die mensen op straat maar kijken :-D Damn, heb een enorme GAS-attack nu haha. Misschien vandaag nog........ff mun mail checken, kijken wat die twee gasten met die customs me terug gemaild hebben, maar ik denk dat ik nog maar eens terug ga naar die muziekzaak. 22 frets staan me zowiezo wat meer aan, de wide-fat neck was helemaal niet zo lomp, de afwerking was perfect, kleur mooi, gave top, coole sound. Mocht ik hem, of een andere PRS, kopen, dan laat ik wel de rotary switch vervangen door een gibsonstyle 3-weg switch en 2 push/pull knoppen voor de hummies te splitten.

BLOK182
19 juli 2003, 12:38
@ maestro_nl

Die singlecuts zijn niet echt my-piece-of-cake, dan heb ik liever een echte LP, een Gibson.


@ srv-man:

Ik had voorheen alleen customs getest, maar van deze CE22 was ik behoorlijk onder de indruk, de afwerking was bijna gelijk aan de customs die ik heb gecheckt, en de sound met maple nek beviel me heel goed, je had net die extra punch.

srv-man
19 juli 2003, 16:07
[quote="BLOK182@ srv-man:

Ik had voorheen alleen customs getest, maar van deze CE22 was ik behoorlijk onder de indruk, de afwerking was bijna gelijk aan de customs die ik heb gecheckt, en de sound met maple nek beviel me heel goed, je had net die extra punch.[/quote]

Je hebt gelijk, een CE is zeker geen minderwaardige of budget PRS, de afwerking is net zo goed. Maar de meeste mensen associeren een PRS met een fantastische sustain en Gibson-achtige sound en dan moet je een gelijmde hals hebben. Een CE heeft meer de strat-plok (ja, hoe zeg je dat), komt door de geschroefde hals en de maple-neck geeft wat extra bite.

Die dragon pu´s zijn inderdaad helemaal te gek, clean klinken ze heel erg goed, maar overstuurd zijn ze ook super (ik heb zelf Dragon I pu´s in m´n PRS. Ze klinken heel open en strak, eigenlijk vind ik het de beste humbuckers die er zijn. Icm een Marshall krijg je een hele open vette crunch zoals je zelf al hebt vastgesteld.

Tja, het advies dat nu eigenlijk alleen nog geldt is: ga op je oren en je gevoel af, een gitaar moet je in de eerste plaats aanspreken en volgens mij doet die CE dat wel bij jou. Dus: ga ervoor!

BLOK182
19 juli 2003, 17:59
HIJS BESTELD, HELL YEAH!!!!!!!!!!! Aangezien die zaak nog maar eens per week (zaterdag) open is, omdat de eigenaar nu bij Gibson in Vianen werkt, en aangezien ik vanmiddag niet ff het geld cash kon ophoesten, ga ik hem volgende week zaterdag halen :-) :-) :-)

BLOK182
19 juli 2003, 18:01
oh ja, mooi om nog eens te horen dat de CE gelijk staat aan de customs qua afwerking etc. Toen ik laatst een custom checkte zei de verkoper dat de CE een stap terug was, maar ik ben er nu ook achter dat dit gewoon verkopersbullshit is, je hebt her en der natuurlijk mindere modellen, maar deze is mooi hoor :-)

The Mule
20 juli 2003, 10:06
Cool, (alvast) gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst! Toch ook sneller dan je had gedacht. Het wachten is nu natuurlijk op foto's...

Ik heb die PRS-DVD met uitleg over alle modellen en inderdaad kwam daaruit naar voren dat een CE qua constructie (behalve de hals natuurlijk)in principe vergelijkbaar is met een (standaard) Custom.

De wide-fat hals en Dragons II maken de 22-fretters echt superlekker!

Onbescheiden vraagje: hoeveel kost dit grapje je? Minder dan de 2500 euro voor die Whale Blue CE bij Feedback Utrecht?

BLOK182
20 juli 2003, 12:21
Dit grapje is 2000 euro op de kop af, das toch een mooie prijs of niet?

Anders Destium
20 juli 2003, 12:44
Felici ! :)

Als hij nieuw is, is dat een geweldige prijs :o

BLOK182
20 juli 2003, 12:46
Hijs helemaal nieuw, zit geen een krasje op! Zaterdag ga ik hem halen, en met een beetje geluk krijgen jullie dan ook nog de foto's, nog ff kijken of ik dan een cam kan regelen.

The Mule
20 juli 2003, 17:28
Dit grapje is 2000 euro op de kop af, das toch een mooie prijs of niet?

Da's een hele goeie prijs! Gefeliciteerd met je scherpe speurneus en/of gelukkige vondst. Ik ben benieuwd naar die kleur, wel wat anders dan die 'traditionele' vintage sunburst finish waar je eerst voor ging!

Dat is wel erg cool, die grote verscheidenheid aan kleuren. Ik denk dat Gibson daar uiteindelijk ook niet onderuit komt, willen ze de concurrentie - met name gericht op het minder behoudend ingestelde gedeelte van de gitaarwereld - met PRS een beetje goed aan kunnen gaan. Of zouden ze zulke finishes niet of minder goed kunnen uitvoeren? Wie weet...

BLOK182
20 juli 2003, 20:00
Bij de DC heb je idd een paar andere, PRS style kleuren, maar idd, bij de meeste Gibsons blijft het bij de traditionele sunbursts. Ik vind wel dat PRS (achtige) gitaren wel beter staan met bijv. blue matteo of turquoise dan bijv. een Gibson LP.

Santa
22 juli 2003, 08:44
Dames en heren forumgangers, ik wil ook nog wel een duit in het zakje doen in de discussie CE vs. Custom. Ik heb zelf een 1992 Custom 24 vintage yellow met sweet switch (niet te koop!), en heb voordat ik deze kocht behoorlijk wat onderzoek gedaan naar de verschillen tussen de PRS modellen. Dit heb ik destijds uitgevonden:

De Custom 24 is de eerste gitaar die PRS gebouwd heeft. Door de perfecte kwaliteit van de gebruikte materialen (hout/hardware) en het volledig met de hand bouwen waren deze gitaren erg duur. Na een paar jaar besloot Paul dan ook een wat betaalbaardere versie van zijn gitaar op de markt te brengen, zie daar de geboorte van de CE. De CE kon goedkoper worden gefabriceerd door enerzijds de constructie aan te passen (geschroefde maple neck). Anderzijds, beide modellen gebruiken afgezien van de neck wel dezelfde houtsoorten, maar in de kwaliteit van het hout zit wel verschil, en dus ook in de toon. Ter vergelijking: een Les Paul Studio gebruikt dezelfde houtsoorten als een Les Paul Standard, maar de kwaliteit van de toon is wel even wat anders!

Het verschil in nieuwprijs tussen beide modellen is volgens mij zo’n 1000 euro, en dat lijkt mij vrij fors als het enige verschil zou zijn de geschroefde hals! Trouwens, BLOK182, houd wel in de gaten dat een muziekwinkel natuurlijk veel liever heeft dat jij bij hun een nieuwe CE koopt dan particulier een gebruikte Custom!

Tot slot nog even dit: een cruciaal punt in de PRS geschiedenis lijkt te zijn april 1995. Dit is het punt waarop Paul afstapte van handmatige bouw, en ook een aantal wijzigingen aanbracht in zijn modellen: tremolo niet langer uit 1 blok (sustain!), vergrote hiel (bespeelbaarheid!) en de tuners veranderden. Het gerucht gaat derhalve dat gitaren van voor 1995 beter zijn dan die van na 1995. Ik heb zelf te weinig verschillende Customs bespeeld om hier iets over te kunnen zeggen, het is echter wel een erg hardnekkig
gerucht.

Tot zover mijn bijdrage, doe ermee wat je wilt, onderstaand nog een interessante link:

http://www.edromanguitars.com/guitar/home_prs.htm

BLOK182
22 juli 2003, 15:13
Het verschil tussen de 2 is ongeveer 450-500 euro (+/- 2500 tegen +/-3000), dat is idd nog wel wat veel voor een gelijmde nek, maar misschien kan het ook nog een gedeelte eraan liggen aan de houtsoort? Het zou best kunnen dat de mahonie back van een CE minder mooi is dan een custom, aangezien je op (bijna) alle customs meen ik het hout kan zien en bij de meeste CE's is de achterkant gewoon zwart. Soms ligt het er ook een beetje aan natuurlijk welk plankje ze pakken, zo staat er een goedkope custom te koop op marktplaats met een zeer matige flametop (srv-man had hem gezien meen ik) terwijl sommige CE's prachtige flametops hebben die niet voor customs onderdoen. Het zou dus wel kunnen dat de mahonie achterkant minder mooi/goed is (wat ik overigens niet ga checken, ik ga niet de lak eraf schuren ;-) Hardware van CE/Custom is voor de rest gelijk, net als de elementen, dus mij lijken de kwaliteitsverschillen niet zo enorm groot tussen de hedendaagse custom en CE. Natuurlijk wil de muziekzaak mij graag nog even die gitaar verkopen, maar de prijs is gewoon omdat die kerel ermee kapt, en zodoende kan ie nog vanalles verkopen omdat het anders toch voor een lagere prijs naar de opkoper gaat. Wel bedankt voor je info, ik wist dat PRS in '95 van handmatige bouw afstapte, maar van die wijzigingen wist ik niet veel af.

oldgtarz.com
22 juli 2003, 17:46
Gefeliciteerd met je keuze, je zult er een hoop plezier van gaan hebben!

Om nog maar eens terug te komen op het pre-95 verhaal... 1 januari 1995 is PRS guitars verhuisd naar een grotere fabriek. In die nieuwe fabriek heeft PRS ervoor gekozen om body en neck voortaan niet meer met de duplicarver, maar met een CNC machine te maken.
De duplicarver gebruikte een voorbeeld body waar de machine overheen gleed en zodoende uit een ongesneden body, de carve kon copieren.
De CNC machine is geprogrammeerd, maar doet in feite precies het zelfde, bodies carven... Het grote verschil is wel dat alle PRS bodies nu op een paar tienden millimeters identiek zijn, een afwijking die veel kleiner is dan voor '95. De kwaliteit is dus hoger geworden.
De grote neck hiel is voortgekomen uit de verandering van 24 naar 22 frets. De Custom22 heeft altijd een grotere hiel gehad omdat PRS inzag dat meer hout meer tone betekend! Dit was dus ook al zo voor de nieuwe fabriek. De CNC machine heeft in de hals ook belangrijk aandeel, wat ervoor heeft gezorgd dat de individuele necks (bv wide fat) nu veel meer op elkaar lijken dan voorheen! (Ik herinner me de verschillen tussen de '94 custom22 en '94 McCarty nog heel goed! Zo waren op papier hetzelfde maar in praktijk was de McCarty neck een stuk steviger!)
Als een gitaar uit de CNC komt moet ie nog helemaal met de hand worden afgewerkt, maakt dus niets uit of het een CE is of een Dragon, ze ondergaan allemaal het zelfde proces, schuren, kleuren, lakken, schuren, lakken, etc. net zo lang tot ze perfect zijn!

Ik heb zelf meerdere PRSi en de nieuwere zijn absoluut beter dan mijn '94-er, meer sustain, meer tone... ja ze spelen zelfs lekkerder!
Ik heb in '94 mijn custom uitgezocht uit zo'n 50 PRSi, dat was 1 van de beste die ik kon vinden. Toen ik een '00 custom22 erbij kocht was vrij snel duidelijk dat die '94 te gek is maar niet in de buurt van de '00 komt!

Al met al heb ik heel veel PRSi in mijn handen gehad en eerlijk gezegd heb ik nog nooit een slechte gezien... Ze zijn allemaal te gek, alleen sommigen zijn net iets beter... Ach 't zal wel aan stand van de maan liggen
:wink:

BLOK182
22 juli 2003, 18:11
Damn, das nog eens info, bedankt dude! Trouwens, ook wel goed om te horen dat PRS gewoon goed was en dat nog steeds is!

Santa
22 juli 2003, 18:55
Zo zie je maar weer,

smaken verschillen, en dat maakt het ook leuk natuurlijk. Dat machinaal beter is dan handmatig, daar ben ik het niet helemaal mee eens, kijk maar eens naar een Fender strat, in theorie allemaal erg precies, maar in de praktijk valt het nogal tegen.

Sowieso zijn alle PRS'en goede gitaren. Ik ben in ieder geval erg blij met mijn '92er, maar als ik nu 2000 zou gaan uitgeven voor een PRS, dan zou ik het wel weten..... (een tweedehands Custom dus). Blok182, in ieder geval heel veel plezier met je nieuwe gitaar!

The Mule
22 juli 2003, 20:15
Zaterdag ga ik hem halen

Nog maar 4 nachtjes slapen! De voorpret naar zo'n supergitaar toe voelt echt alsof je weer klein bent en je verjaardag komt eraan, vind je niet? Alleen moet je nu ZELF het cadeau betalen... :D

BLOK182
22 juli 2003, 20:35
Ja tis idd heel spannend altijd ja :-) Al voel ik het op de een of de andere manier totaaal niet dat ik 2000 euro kwijt ben, nja, ik bedoel, ik heb het niet meer, maar ik mis het niet, laat ik het zo zeggen. Kan nog wel eens een lastige eigenschap worden haha :-D

The Mule
23 juli 2003, 08:12
Al voel ik het op de een of de andere manier totaaal niet dat ik 2000 euro kwijt ben, nja, ik bedoel, ik heb het niet meer, maar ik mis het niet, laat ik het zo zeggen. Kan nog wel eens een lastige eigenschap worden haha :-D

Het begin van het einde...

begin = van een grote verzameling gitaren
einde = van een goed gevulde spaarrekening

Nergens wat van aantrekken: CARPE DIEM !!

:-D :-D :-D :-D :-D :-D

oldgtarz.com
23 juli 2003, 14:50
Ha zo werkt 't wel, een jaar sparen en dan weer alles uitgeven aan een nieuwe PRS! :-D
Hoezo verslavend? Ik ben al drie jaar niet meer op vakantie geweest! En aan de andere kant ben ik elke dag op vakantie als ik op mijn PRSi speel! Meestal slaat de balans door naar een nieuwe gitaar, 't is hier uiteindelijk ook lekker weer... 8)

Anders Destium
23 juli 2003, 18:43
Ha zo werkt 't wel, een jaar sparen en dan weer alles uitgeven aan een nieuwe PRS! :-D
Hoezo verslavend? Ik ben al drie jaar niet meer op vakantie geweest! En aan de andere kant ben ik elke dag op vakantie als ik op mijn PRSi speel! Meestal slaat de balans door naar een nieuwe gitaar, 't is hier uiteindelijk ook lekker weer... 8)

Is een bekend gevoel, alleen hou ik het meer op studentenbudget: Een aantal maanden sparen en dan een nieuwe Ibanez :wink: Alleen wordt mijn smaak steeds duurder, en E2000 voor een Ibanez geef ik alleen uit als hij HEEL zeldzaam is :)

BLOK182
23 juli 2003, 19:38
Bij mij heeft het virus ook al erg toegeslagen, ik ben al druk aan het kijken naar een volgende gitaar :-)

Ic3gl0vE
23 juli 2003, 21:00
Musik produktiv heeft trouwens opruiming... PRS McCarthy met 10 top en birds van €4082 voor €2030. Das iets meer dan 50% korting! Lijkt me niet onaardig toch :)
scheelt weer een half jaar sparen, oldgtarz ;)

Anders Destium
23 juli 2003, 22:36
Oh jee, daar gaat mijn Koch :evil:

Nee hoor, ik heb mijn volgende gitaar in November gepland (het wordt GEEN Ibanez voor de verandering :) ), als ik dan ook nog mijn S520 inruil heb ik een lekker dik budget...

Soulflyhigh
23 juli 2003, 23:39
Oh jee, daar gaat mijn Koch :evil:

Nee hoor, ik heb mijn volgende gitaar in November gepland (het wordt GEEN Ibanez voor de verandering :) ), als ik dan ook nog mijn S520 inruil heb ik een lekker dik budget...
Wat wordt het dan wel????? :???: een jackson solist ofzo?

Anders Destium
23 juli 2003, 23:56
Een wat klassiekere gitaar: Godin LGX, Gibson Les Paul of PRS. In ieder geval een niet-echt metal gitaar. Een soloist komt nog wel eens, wie weet vind ik er een in een kleur die ik gaaf vind...