PDA

View Full Version : volume bij 30 watt versterker



CrazyHorse
7 augustus 2015, 12:11
Hey,

Op welk volume zetten jullie je versterker open om thuis te spelen en voor optredens? Ikzelf heb een peavey delta blues en die klinkt nogal luid. Zet ik meestal op 2 a 3 van de 12 ... hoe zit dat bij jullie?

telerocker
7 augustus 2015, 17:02
Dat hangt af van wat de oren en de buren kunnen verdragen. Die Peavey kan trouwens ook zacht.

Gearjunkie
7 augustus 2015, 17:06
De vraag klinkt een beetje als "hoeveel gas geef jij in een woonerf met een 1.6 benzine...?"


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

10us
7 augustus 2015, 17:24
moeilijk te vergelijken... heb een ac30 en als ik die in de woonkamer naar 3 draai (9 uur) vliegen de ruiten al zowat uit de sponning.
heeft ook nogal te maken met hoe hard je je preamp laat werken...

vanwaar precies de vraag?

Hotpepper01
7 augustus 2015, 18:52
Mijn buren hebben geen last van me, ik woon vrijstaand en als mn vriendin thuis is staat de Blues Junior op ongeveer 2,5. In de oefenruimte staat de Blues Deville 410 en die gaat zo hard/zacht als nodig is tov de rest van de band. Live is ook net zo zacht als het kan.

Vwb de thuissituatie kun je gewoon aan je medebewoners en je buren vragen bij welk volume ze last van je beginnen te krijgen. En onder dat volume moet je wel blijven.

Plant
7 augustus 2015, 19:08
Een volumestand zegt niet zveel over hoeveel deciBell uit een versterker komt. Dat verschlt per versterker. Zomaar volumestanden naast elkaar leggen lijkt me niet erg zinvol.

Er zijn versterkers met een lineaire volumeregelaar in plaats van een logaritmische volumeregelaar, in het eerste geval regelt het volume op lage standen gehoormatig heel snel op en vanaf stand 5 en hoger gebeurt er nauwelijks meer wat. Het kan best zijn dat de versterkers op stand 10 hetzelfde doen maar laag in het regelgebied niet.

Eenzelfde versterker zal met een speaker met een ander rendement op een bepaalde stand ook een ander volume geven.

Verder kan het nog schelen welke gitaar (element) je aansluit.

De verschillende gevoeligheden van de (eind)versterkers.

...

D3nnis
7 augustus 2015, 19:50
Een volumestand zegt niet zveel over hoeveel deciBell uit een versterker komt. Dat verschlt per versterker. Zomaar volumestanden naast elkaar leggen lijkt me niet erg zinvol.


Nou, zeg dat, inderdaad.
Ik lees hier volumestanden van 9 uur of lager, maar ik heb de master van mijn 100W mesa meestal rond 12.00 staan, dus half open.
Speel ik dan zo hard? Ook, maar ik heb ook mijn kanaalvolumes (bij lange na) niet helemaal open staan.

the sure thing
7 augustus 2015, 20:51
Zo zijn er ook nog verschillende potmeters. Mijn Hook R40 volumeknop kwam live nooit verder dan 1,5 (!), mijn Meyer amp 40W volumeknop staat live op standje 4


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

CrazyHorse
7 augustus 2015, 21:50
Hey,

Ok, bij jullie is het dus zo ongeveer als bij mij... Ik heb altijd gehoord dat versterkers pas echt goed klinken als je ze half open draait...

the sure thing
7 augustus 2015, 21:59
Een ongenuanceerde gegeneraliseerde waardeloze uitspraak.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

D3nnis
7 augustus 2015, 22:39
Een ongenuanceerde gegeneraliseerde waardeloze uitspraak.


Klein beetje, maar er zit waarschijnlijk toch wel een kern van waarheid in, in veel gevallen, niet alle.

Mijn Triamp mk2 klonk met master hard en kanaalvolumes zacht niet veel anders dan kanaalvolumes hard en master zacht.

Soldano klinkt met de master wat harder en kanaalvolumes zachter wat beter dan andersom.

Bij mijn Mesa maakt het niet heel veel uit (wel iets) maar heeft de vreemde eigenschap dat als je het kanaalvolume hard zet en de master zacht dat ie niet clean wordt. Master harder en kanaalvolume naar beneden, dan is ie wel clean, zonder verdere invloed van de gain knop. Geen idee waarom dit is, en hoe dat technisch in elkaar zit, maar beide buizenversterkers die ik op dit moment heb, zijn beter met de mastervolume hoog tov kanaalvolume.

the sure thing
8 augustus 2015, 08:33
Maar je brengt nu precies de context en nuances aan waar het om draait.

Hetzelfde geldt voor de uitspraak "buizenversterkers kinken beter"


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

ateng
8 augustus 2015, 11:07
Hmmm... mijn Laney VH100R klonk op redelijk normaal volume wel oké maar als je m verder open draait heel bruut en lekkerder. Heb een ouwe plexi getest in de studio dus kon vrij voluit spelen en ver opendraaien klonk toch wel lekkerder dan op standje 3.
In het begin een 60 watt Fender Tweed Blues De Ville gehad die op standje 1-2 gewoon te hard was voor thuis. Klonk daardoor heel clean en strak. Was benieuwd hoe hard hij kon dus helemaal alleen in de oefenruimte mn versterker steeds verder opendraaien om te kijken hoe clean hij bleef. Super clean bleef ie niet maar sound werd steeds lekkerder!
Inderdaad niet voor alle buizenversterkers maar de meeste denk ik toch wel hoor.

the sure thing
8 augustus 2015, 11:43
Maat heeft het ook niet met de BELEVING van sec het volume te maken? Mijn transistor versterker klinkt ook "lekkerder" als ie hard staat


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

ateng
8 augustus 2015, 11:59
Heeft met beleving te maken, met buizen die harder gaan werken waardoor je een natuurlijke compressie krijgt, speakers gaan ook lekkerder klinken enz. Daarom zijn die 5-10 watt versterkers ook ideaal voor thuis of in de studio snap je.
En ik heb eerlijk gezegd nooit een transistor versterker lekkerder horen klinken naar mate je het volume verder opendraait... gaat alleen maar harder en worden zelfs schreeuwerig. Zal best transistor amps zijn die lekker klinken hoor maar er gebeurt niet zo veel met een transistor als je m harder zet vergeleken met een buizen.

NLF
8 augustus 2015, 13:04
thuis speel ik (helaas) nooit over een versterker want dat maakt teveel lawaai :-)

obiwanjacobi
8 augustus 2015, 14:45
Als ik mijn TriAxis lekker zijn gang laat gaan dan hoeft de 2:90 alleen maar aan- je weet wel - het moment waarop de potmeter begint te 'pakken' - dan is het al hard zat voor thuis. Met repetitie ben ik niet verder dan nog voor de helft op de 2:90 gekomen - en werd me gevraagd om wat zachter te gaan want de JCM900 ruis konden we niet meer horen :hide: :seriousf:

Maar ja het zegt helemaal geen reet - behalve dat ik je kan vertellen dat dat setje trommelvlies-scheurend hard kan. Hoeveel van je vermogen dat uit je versterker komt ook nog werkelijk wordt omgezet in luchtdruk (geluid) hangt ook nog een sterk van de speaker af en de Cab (open/gesloten). Wil je vergelijken dan moet je een db-meter nemen en meten hoeveel geluidsdruk je produceert - die getallen kan je vergelijken. Dan zal je ook zien dat de omgeving er ook toe doet (demping, weerkaatsing etc) en voor je gevoel gelijke volumes in verschillende ruimten ook werkelijk verschillende db's (kunnen) zijn...

kirito
8 augustus 2015, 17:06
mijn versterker staat thuis op 2,5. dat is de stand dat ze bij ons thuis beginnen te klagen. en dan heb ik het nog niet eens over een buizenversterker.

Pepe
8 augustus 2015, 17:23
Welk wattage in een willekeurige woning? Hoe hard gaat jouw huis?

http://havot.nl/wp-content/uploads/2015/06/komkommertijd.jpg

NLF
8 augustus 2015, 17:34
het hangt er een beetje vanaf waar je woont :-)


https://www.youtube.com/watch?v=HUXXgiKpfrE

the sure thing
8 augustus 2015, 18:39
Lekker geluidje hoor


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

hefke
9 augustus 2015, 09:17
Heeft met beleving te maken, met buizen die harder gaan werken waardoor je een natuurlijke compressie krijgt, speakers gaan ook lekkerder klinken enz. Daarom zijn die 5-10 watt versterkers ook ideaal voor thuis of in de studio snap je.
En ik heb eerlijk gezegd nooit een transistor versterker lekkerder horen klinken naar mate je het volume verder opendraait... gaat alleen maar harder en worden zelfs schreeuwerig. Zal best transistor amps zijn die lekker klinken hoor maar er gebeurt niet zo veel met een transistor als je m harder zet vergeleken met een buizen.

Mss dat ik je niet helemaal goed begrijp, maar volgens mij haal je hier een paar dingen door elkaar. Beleving is volgens mij hoe je iets ervaart. Wat jij beschrijft is meer dat het karakter van het geluid verandert naarmate je een buizenversterker harder zet.
Wat the sure thing m.i. bedoelt is dat je muziek op een hoger volume anders/lekkerder ervaart dan op een laag volume.
Bijv. je hifi installatie thuis. Als je die harder zet zul je de muziek vaak lekkerder vinden klinken dan dezelfde muziek op laag volume. Wellicht dat de speakers op hoger volume anders gaan klinken en het daardoor ook mss beter klinkt, maar je ervaart het heel anders.

Plant
9 augustus 2015, 10:20
Ook je gehoor heeft over het frequentiebereik andere gevoeligheden op verschillende volumes.

cluseau
9 augustus 2015, 10:51
Zit al een tijdje mee te lezen en wil me er eigenlijk niet mee bemoeien maar.....

Natuurlijk zijn veel van genoemde argumenten geldig maar jullie vergeten het meest invloedrijke en dat is de fysieke stand van de volumeregelaar. Een veel gehoort commentaar is dat een amp vooral voller "met meer ballen" gaat klinken naarmate hij verder opengedraaid wordt. Dit is gewoon de invloed van de brightcap die er voor zorgt dat de karakteristiek (het frequentie afhankelijke gedrag) van de amp sterk wordt beďnvloed.

Om deze theorie te bevestigen kun je de volgende simpele test doen:

Laat eerst je kunsten horen met de volume potmeter van je gitaar op max.
Vervolgens draai je de amp potmeter naar drie uur en regel het volume terug met de potmeter van je gitaar. Je zal zien dat in de meeste gevallen de klank vele malen voller is.

Dit gaat op voor vrijwel alle gitaaramps, buizen en transistor.

Hendriks
9 augustus 2015, 13:10
Gaat wel tenkoste van eventuele oversturing .

hefke
9 augustus 2015, 13:26
Om deze theorie te bevestigen kun je de volgende simpele test doen:

Laat eerst je kunsten horen met de volume potmeter van je gitaar op max.
Vervolgens draai je de amp potmeter naar drie uur en regel het volume terug met de potmeter van je gitaar. Je zal zien dat in de meeste gevallen de klank vele malen voller is.

Dit gaat op voor vrijwel alle gitaaramps, buizen en transistor.

Leuke tip, zal het binnenkort eens proberen of bij mijn versterker ook zo werkt

cluseau
9 augustus 2015, 13:41
Leuke tip, zal het binnenkort eens proberen of bij mijn versterker ook zo werkt

99% zeker.

Wat betreft de opmerking van oversturing, ikke nie begrijpen. Als je minder signaal toevoert heb je juist minder kans op oversturing.

Pepe
9 augustus 2015, 13:45
De tech ziet oversturing als negatief, de gitarist als positief.:D

Hendriks
9 augustus 2015, 14:20
99% zeker.

Wat betreft de opmerking van oversturing, ikke nie begrijpen. Als je minder signaal toevoert heb je juist minder kans op oversturing.
Wat Pepe zegt :) . Ik kan mijn 30 watt behoorlijk opstoken thuis , volume op half , master op half , dan klinkt hij op z'n best , gaat heerlijk oversturen , gitaarvolume wat knijpen en je krijgt het mooiste clean , dat geluid krijg je op lagere volumes never nooit niet. Nadeel is dat alles in de ruimte begint te resoneren ,daar moet ik dan nog iets aan doen.

Buxtra
9 augustus 2015, 17:41
@Hendriks:

Ben van resonerende gordijnrails afgekomen door over te stappen op lamellen.

Om die op elkaar te laten klapperen is me nog niet gelukt. Wel meer dan eens geprobeerd.:D

Hendriks
9 augustus 2015, 17:49
@Hendriks:

Ben van resonerende gordijnrails afgekomen door over te stappen op lamellen.

Om die op elkaar te laten klapperen is me nog niet gelukt. Wel meer dan eens geprobeerd.:D
:) , bij mij trillen de ramen in de sponningen.

Gearjunkie
9 augustus 2015, 17:55
Ik moest aan dit filmpje denken, ongeveer bij 1 minuut...
http://youtu.be/CChQUNmi7cg


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

telerocker
9 augustus 2015, 18:49
Ik moest aan dit filmpje denken, ongeveer bij 1 minuut...
http://youtu.be/CChQUNmi7cg


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Clapton heeft vast geen buren op pakweg 30 meter afstand. Sounds goods... hmm.

cluseau
9 augustus 2015, 21:24
De tech ziet oversturing als negatief, de gitarist als positief.:D

Idd, heb ik verkeerd begrepen.

Ennehhhh wie zegt dat ik oversturing niet kan waarderen ;)

ateng
9 augustus 2015, 22:39
Mss dat ik je niet helemaal goed begrijp, maar volgens mij haal je hier een paar dingen door elkaar. Beleving is volgens mij hoe je iets ervaart. Wat jij beschrijft is meer dat het karakter van het geluid verandert naarmate je een buizenversterker harder zet.
Wat the sure thing m.i. bedoelt is dat je muziek op een hoger volume anders/lekkerder ervaart dan op een laag volume.
Bijv. je hifi installatie thuis. Als je die harder zet zul je de muziek vaak lekkerder vinden klinken dan dezelfde muziek op laag volume. Wellicht dat de speakers op hoger volume anders gaan klinken en het daardoor ook mss beter klinkt, maar je ervaart het heel anders.

Ik begrijp het helemaal ;)
Beleving/ervaren krijg je ook als een versterker harder zet zodat ie beter reageert op je aanslag en daardoor dynamischer kan spelen. Voor de 1 lastig om te spelen omdat het heel direct is en dus harder moet werken om je spel goed te laten overkomen. Je spel beleving is dus anders dan als je zachter speelt en je amp minder directer, aanslag gevoeliger is.
Je speelt dus niet anders omdat je staat te blazen.

Pepe
9 augustus 2015, 22:57
Idd, heb ik verkeerd begrepen.

Ennehhhh wie zegt dat ik oversturing niet kan waarderen ;)

Negatief slaat op het ten koste van he :D wat weer slaat op de hoeveelheid, niet de kwaliteit.

maxdb
9 augustus 2015, 23:09
moest ineens aan die ouwe Dolby knop denken die vroeger op cassette decks zat, was de theorie niet dat het laag meer power vraagt en dus pas vrijkomt bij hardere volumes en dat het hoog zo weinig energie geeft dat het afzwakt al je het zachter zet?
En dat je daarom je Dolby aan moest zetten alleen als je zachtjes afspeelde?
En dus zou je eigenlijk een soort Dolby knop op een amp moeten hebben :P
Wat mij betreft vind een volume beheersing in de loop van een amp prima werken, zo zacht als thuis nodig is mét behoud van gain, zo hard als nodig is op het podium (wat dan weer een boze kroegbaas oplevert en dan gaat het voorgaande ook op)

the sure thing
9 augustus 2015, 23:17
Eeehhhhh.... Dat type Dolby had met RUISONDERDRUKKING te maken...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

jan7
10 augustus 2015, 02:23
"Loudness knop" bedoelt hij.
https://en.wikipedia.org/wiki/Loudness_compensation

arjanb01
10 augustus 2015, 06:46
Clapton heeft vast geen buren op pakweg 30 meter afstand. Sounds goods... hmm.

Heeft hij hier die amp echt zo hard staan?
Over dat scheurgeluid ben ik niet zo wildenthousiast, bijen in een puntzak en dan met zo'n gitaar...
Maar dat dit topic naar dolby gaat vind ik wel weer humor en spinal tap 😂

Gearjunkie
10 augustus 2015, 09:07
Die twin van Clapton heeft geen scheurkanaal en ook geen Dolby B. Clapton is erg doof, dat scheelt toch weer veel.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Dutch66
10 augustus 2015, 10:37
Als je goed kijkt zie je dat hij een Boss Metalzone gebruikt...

Pepe
10 augustus 2015, 10:46
Die werkt eigenlijk beter voor een Roland JC.

ateng
10 augustus 2015, 20:10
Die twin van Clapton heeft geen scheurkanaal en ook geen Dolby B. Clapton is erg doof, dat scheelt toch weer veel.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Tis ook geen Twin maar volgens mij een Bassman ;)

the sure thing
10 augustus 2015, 21:30
Yep. DE loudnessknop. Geniaal!!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gearjunkie
10 augustus 2015, 21:31
Tis ook geen Twin maar volgens mij een Bassman ;)

Low power tweed twin. 40 Watt of zo.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

ateng
11 augustus 2015, 10:27
Low power tweed twin. 40 Watt of zo.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Aaah ik zie het op de versterker staan ja! Clapton speel meestal live op een Bassman dus daarom :)

telerocker
11 augustus 2015, 18:02
Ik heb de Brunetti Mercury Box V2. Klinkt goed op elk clean kanaal en maakt van je cleane amp een drietrapsraketje.