PDA

View Full Version : hifi buizenversterker



Brad
7 augustus 2015, 00:55
het schijnt dat wanneer een buizenversterker een half jaar uit heeft gestaan je nog altijd een schok kunt krijgen als je hem open maakt.
ik heb een hifi buizenversterker die af en toe uitvalt. dit gebeurt zelden maar het gebeurt.
als hij uitvalt is het hele apparaat uit dat zie je aan de buizen die zichtbaar zijn en aan het aan uit lampje

weet iemand of het link is om met zo een versterker verder te gaan, kan er iets mis zijn wat bijvoorbeeld een schok kan veroorzaken als je aan de volumeknop zit?

Tabula Rasa
7 augustus 2015, 00:58
Voedingselco's kunnen lang dodelijke spanmingen vasthouden. Voor je gaat prutsen altijd die leeg laten lopen met een "bleeder" weerstand.

cluseau
7 augustus 2015, 09:17
weet iemand of het link is om met zo een versterker verder te gaan, kan er iets mis zijn wat bijvoorbeeld een schok kan veroorzaken als je aan de volumeknop zit?

Wat is link? Veel mensen vinden het tegenwoordig kinky om met vuur te spelen.

Maar zonder gekheid, als je amp uitvalt wil dat zeggen dat er ergens een verbinding zit die niet goed is. Door het wel/niet contact maken ontstaat er overgangsweerstand waar zich een behoorlijke hitte kan ontwikkelen. Op die manier ontstaan de grootste branden dus wat is link? Je mag er zelf voor kiezen ermee door te gaan maar beter zal het niet worden.

En idd, elko's kunnen je een flinke opneuker bezorgen. Zeker in een HiFi amp zijn dat flinke jongens met een stevig stel tanden.:blast:

Brad
7 augustus 2015, 13:51
dat is helder, bedankt voor de waarschuwing, ik denk dat ik dan maar accepteer dat dat ding zijn beste tijd gehad heeft en maar verder ga luisteren met mijn Cyrus transistor versterker, ook geen beroerd geluid

cluseau
7 augustus 2015, 13:56
... ik denk dat ik dan maar accepteer dat dat ding zijn beste tijd gehad heeft ......


Sorry maar dat gaat er bij mij niet in. Heb je een mooie HiFi buizenamp waar misschien iets kleins mee aan de hand is wordt hij gelijk afgedankt. Laat niemand dit horen ;). Gewoon ff laten fixen man.

Brad
7 augustus 2015, 14:09
ok ik zal kijken, moet nu een beetje op mijn centen letten

Thiez
7 augustus 2015, 14:29
Als je in de buurt van Den Haag woont, kan ik je Frans (cluseau) van harte aanbevelen er eens naar te laten kijken. Goede service en en gezellig praatje. En als het je interesseerd kan hij nog tekst en uitleg geven ook.

Brad
7 augustus 2015, 14:34
ok, ik woon niet dicht bij maar ik zal kijken als de financien weer wat op orde zijn

Tabula Rasa
7 augustus 2015, 14:40
Dus niet alleen de buizen, maar ook de aan-uit lamp? Zit het mogelijk niet helemaal vooraan bij de 220 aansluiting?

cluseau
7 augustus 2015, 17:03
Dus niet alleen de buizen, maar ook de aan-uit lamp? Zit het mogelijk niet helemaal vooraan bij de 220 aansluiting?

+1 zat zelfs te denken aan een breuk in het netsnoer. Meestal direct achter de stekker of dichtbij de invoer aan het chassis. Slecht contact in de zekeringhouder. Meten is weten ;)

Tabula Rasa
7 augustus 2015, 17:16
Yep, dat dus. Is ook mijn eerste ingeving bij dit verhaal.

Dirk_Hendrik
7 augustus 2015, 19:04
Ik ben nog steeds benieuwd over welke versterker we het hebben. Voor hetzelfde geval is het een bekend euvel.

En "afschrijven vanwege de centen" kun je alleen beoordelen als het euvel bekend is. En kun je die Cyrus op MP zetten als deze weer werkt... ofzo.

Door deze "beste tijd" redenatie ben ik aan m'n SWR basic Black gekomen. Kadootje. Misschien kun je er nog wat mee. Reparatie kostte geen onderdelen en een kwartiertje tijd.

nico verduin
7 augustus 2015, 20:31
Bij mij een NAD L73. Zat een irritante brom in.... elco's boven DVD speler loei heet en stonden al bol. 10 euro vervangen onderdelen en klaar.... doet het als een tierelier.

cluseau
7 augustus 2015, 23:17
Ik heb nooit van die mazzeltjes :(

Buxtra
7 augustus 2015, 23:35
@Frans

Mensen beschouwen jou als een mazzeltje!

cluseau
8 augustus 2015, 11:40
@Frans

Mensen beschouwen jou als een mazzeltje!

:)


De belastingdienst ook heb ik vernomen.

Buxtra
9 augustus 2015, 17:18
Wie keurig afdraagt slaapt het lekkerst!

cluseau
9 augustus 2015, 21:28
Slaap idd heerlijk. Zegt dat genoeg?

Buxtra
10 augustus 2015, 07:36
On topic voor dat ik gebanned wordt:

Mijn Yamaha C-4 pre amp uit 1979 is er ook ineens mee opgehouden. Eerste keer na vakantie aanzetten leverde geen sjoege op. Moet hem ook maar eens controleren op draadbreuk netsnoer en fuse. Daarna zien we wel verder. Hij plopte niet meer zoals gewoonlijk, gewoon helemaal geen geluid meer, maar nog wel alle lichtjes.

Heb hem nu vervangen door een HT&K (lees: huis tuin & keuken) home cinema setje van Sony uit 2003. Mijn reserve amp. Wel jammer van het fixed volume level waar ik nu mee zit nu ik die als pre amp gebruik bij mijn Quad eind versterker. Kwam mooi uit dat ik die bewaart had voor het geval dat na woonkamer vervangingsaanschaf Pioneer VST 2301 als ik het goed heb.

cluseau
10 augustus 2015, 11:52
Als je wel lichtjes ziet branden hoef je toch geen netsnoer of netschakelaar te checken :???:.

nico verduin
10 augustus 2015, 12:33
Dat maakt het al gelijk een stuk eenvoudiger :)

cluseau
10 augustus 2015, 12:36
Dat maakt het al gelijk een stuk eenvoudiger :)

Psies, hoef je alleen nog de rest van de voeding en preamp te checken.:sssh:

Buxtra
10 augustus 2015, 14:34
Mijne Heren,

Aan het tijdstip van de post te zien was ik nog niet wakker ben ik bang.

cluseau
10 augustus 2015, 14:37
Mijne Heren,

Aan het tijdstip van de post te zien was ik nog niet wakker ben ik bang.


Ga je ons nu vertellen dat de stekker er nog niet in zat. ;)

Pepe
10 augustus 2015, 15:24
De stekker van de Senseo :D

Buxtra
10 augustus 2015, 18:20
Die heb ik niet toevallig ook dit weekend nog 'gerepareerd' :hide: Doet het al 10 jaar onafgebroken...

Haar eerste commentaar was dan ook: waarom heb je hem nou gemaakt?!

Pepe
10 augustus 2015, 18:47
Haar eerste commentaar was dan ook: waarom heb je hem nou gemaakt?!

Het lichtje doet het nou ook zonder stekker in het stopcontact?