PDA

View Full Version : Doorgebrande actieve speakers



Jan Buurman
4 augustus 2015, 19:25
Onze actieve speakers/monitoren waren stuk. We hebben ze ter reparatie aangeboden en ze zijn inmiddels gemaakt. In de mail die ons gestuurd werd stond het volgende:

De monitoren doen het weer. De beveiligingsrelais waren doorgebrand. U mag geen signaal aanbieden als de spanning ingeschakeld wordt. Als je dat wel doet, gaat een veel te hoge stroom door het circuit lopen.

Bij het ophalen wilde ik wat extra uitleg over deze opmerking vragen maar de technische man is net twee weken op vakantie. Vandaar dat ik het hier even neerleg.

Begrijp ik uit het stukje dat ik ze niet aan mag zetten als de microfoons/passieve mengtafel er al inzitten? Dus eerst de speakers aan zetten en daarna pas aansluiten?
En zo ja, hoe zit dat technisch dan?

Dirk_Hendrik
5 augustus 2015, 08:07
....
Ik ben ook heel benieuwd naar de verklaring achter dat verhaal...

Jan Buurman
5 augustus 2015, 08:34
Oh gelukkig, ik ben toch niet helemaal gek...

rvorkink
5 augustus 2015, 10:53
Ik denk dat er bedoeld wordt dat er geen signaal op mag staan, dus alle volume schuiven/knoppen dicht, zeker de masters.

Jan Buurman
5 augustus 2015, 12:38
Dat denk ik ook dat ze dat bedoelen. Maar een microfoon levert toch geen stroom oid?

Dutch66
5 augustus 2015, 15:11
En daarbij, de 'beveiligingsrelais' in deze suggereert imho dat de amp (tijdelijk) word uitgeschakeld bij een te
hoge (piek) belasting. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat een relais als 'beveiliging' doorbrand, daar hebben
we van die handige zekeringen voor.

Ik denk dat het goedbedoelde, maar nogal krom geformuleerd advies is..

EDIT: over welke monitoren gaat het precies?

Jan Buurman
5 augustus 2015, 15:45
"Samson Active Monitor dB300A"

De zekeringen blijven netjes zitten....

Dutch66
5 augustus 2015, 16:20
In de handleiding zijn ze er vrij resoluut in; 'eerst alles dicht en uit' voordat je die dingen aan mag zetten...

En de zekeringen gaan er pas uit als hun 'multipoint amplifier protection for all fault conditions' onverhoopt
niet zou mogen werken, tenminste dat zou je mogen hopen...

Jan Buurman
5 augustus 2015, 17:03
In de handleiding zijn ze er vrij resoluut in; 'eerst alles dicht en uit' voordat je die dingen aan mag zetten...

Oeps...:hide: handleiding.... Zo simpel kan het dus zijn..

Maar dan ben ik nog steeds naar het idee er achter. Ik zie het als een gitaarversterker die pas aan mag als je je gitaar ingeplugd hebt.

Plant
5 augustus 2015, 18:46
Ik denk dat het volgende wordt bedoeld:

De relais zijn deel van een inschakelvertraging. De versterker kan zich eerst netjes instellen bij inschakelen en na een paar seconden sluiten de relais pas de luidsprekers aan zodat je geen 'plop' hoort. In de audiowereld is dat heel standaard. Bij uitschakelen koppelen die relais de luidsprekers meteen af zodat je dan ook geen bijgeluid hoort.

Als zo'n relais schakelt zonder signaal en dus zonder (grote) speakerstroom gaat het goed. Is er wel signaal en loopt er meteen een grote stroom zodra het relais kontakt maakt, dan branden de schakelkontakten in door vonken. Als de stroom maar hoog genoeg is lassen ze het ergste geval zelfs vast.

Of je de versterker aanzet met volumeknop open en reeds aanwezig ingangssignaal zodat er bij inschakelen meteen kabaal uit de speakers komt is weet je zelf het beste. Als je idd zo handelt, kun je maar beter het advies opvolgen en even de signaalbron stil- en de volumeknop dichthouden.

muziekschuur
5 augustus 2015, 18:56
Master dicht dus bij aanzetten. Dan kan de mix blijven staan. Na een minuut na inschakelen dus het volume pas op het gewenste niveau zetten.

Jan Buurman
6 augustus 2015, 10:35
Afhankelijk van de grootte van de gig gebruiken we ze als speaker met een passief tafeltje waarin de mics gaan of als monitoren aan een actieve tafel.
Moet dan het volume van de speaker op nul of van de tafel?

Jan Buurman
6 augustus 2015, 10:35
Ik denk dat het volgende wordt bedoeld:

De relais zijn deel van een inschakelvertraging. De versterker kan zich eerst netjes instellen bij inschakelen en na een paar seconden sluiten de relais pas de luidsprekers aan zodat je geen 'plop' hoort. In de audiowereld is dat heel standaard. Bij uitschakelen koppelen die relais de luidsprekers meteen af zodat je dan ook geen bijgeluid hoort.

Als zo'n relais schakelt zonder signaal en dus zonder (grote) speakerstroom gaat het goed. Is er wel signaal en loopt er meteen een grote stroom zodra het relais kontakt maakt, dan branden de schakelkontakten in door vonken. Als de stroom maar hoog genoeg is lassen ze het ergste geval zelfs vast.

Of je de versterker aanzet met volumeknop open en reeds aanwezig ingangssignaal zodat er bij inschakelen meteen kabaal uit de speakers komt is weet je zelf het beste. Als je idd zo handelt, kun je maar beter het advies opvolgen en even de signaalbron stil- en de volumeknop dichthouden.

Dank voor deze uitleg. Daar kan ik wel wat mee...

Dutch66
6 augustus 2015, 12:19
Beide word geadviseerd, wederom uit de handleiding.....:)

En een minuutje geduld is prima hoor, maar je kunt ook wachten tot de LED's op de monitoren
op groen gaan.... Je raad het al, ook weer uit de handl.....