PDA

View Full Version : Marshall buizen vs vervangingsbuizen



muziekschuur
4 augustus 2015, 17:34
Ik was mijn Marshall MA50c aan het biassen. En de Marshall buizen kreeg ik niet gelijk. Slechts bij 53 mA kreeg ik ze gelijk. Toen verwisseld voor Siemens (N.O.S.) EL34's en die kreeg ik moeiteloos op 35mA. Toen ik de (Marshall) buizen trok viel mijn oog dat ze beiden een sticker met 49mA op de voet hadden staan. Alsof ze alleen zouden biassen op 49mA. Nu zijn ze dus een paar jaar oud (geproduceerd in 2008 (en eer ze dan in een versterker zijn beland en de versterker in Europa (vanuit Asie). Dus 4mA verlopen geloof ik. Maar als bias wordt aanbevolen van 35mA. Dan is 53mA (meer dan) 1,5 keer zoveel?

Zijn deze buizen dan versleten? Of komt deze afwijking voor en balans in de bias en verder nergens aan denken? De buizen begonnen te redplaten bij 70mA. Dus dat was teveel. Maar hoe snel zouden deze Marshall buizen vanaf dit punt onbruikbaar worden?

Gearjunkie
4 augustus 2015, 20:17
Die 49mA is een waarde die door een buizentester/matcher gegenereerd is en zegt niets over de bias in jouw specifieke versterker. Je zult moeten meten en rekenen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

nico verduin
4 augustus 2015, 21:06
Zijn deze buizen dan versleten? Of komt deze afwijking voor en balans in de bias en verder nergens aan denken? De buizen begonnen te redplaten bij 70mA. Dus dat was teveel. Maar hoe snel zouden deze Marshall buizen vanaf dit punt onbruikbaar worden?
Bij buizen zijn er eigenlijk 4 parameters die getest kunnen worden in een goede tester (bijv. de AVO MK serie):
a) sluiting
b) lekkage
c) anodestroom
d) steilheid.
De anodestroom is zoals gearjunkie aangeeft de meting op een buizentester en is dus de meting bij de gegeven Anode, G2 en en G1 spanningen. Goede buizentesters meten vaak in het gebied vergelijkbaar met de werkelijke situatie. De goedkope emissie testers werken op veel te lage spanningen en geven eigenlijk niet meer aan als beetje goed of fout. Meer niet.
De steilheid is de hoeveelheid stroom verandering per wisseling van 1 Volt. Er wordt dus op de gegeven bias instelling een wisselstroom toegevoegd. De delta in stroom is de steilheid van de buis en tevens de kwaliteit van de dynamiek.

Wat betekenen deze parameters in de praktijk:
Als de steilheid daalt, dan is er minder dynamiek in het signaal. Immer de stroom variatie neemt af bij gelijk signaal en dus minder dynamiek.
Als de Anode stroom laag is bij de BIAS meting op de tester kan het dat er een minder negatieve spanning op de BIAS wordt gezet om toch die 35mA te halen. Dit heeft weer tot gevolg dat er minder headroom is en de amp eerder zal opbreken. Helaas is het ook vaak zo dat bij een lagere bias stroom de buis ook vaak een lagere steilheid heeft en dus wat suffer wordt en minder power krijgt.
Een buis met een hogere BIAS stroom (uit de meter dus) moet kouder afgesteld worden omdat de bias stroom anders te hoog wordt. Gevolg is dus dat de buis kouder wordt afgesteld en meer headroom levert.

Samenvattend:
Wil je meer meer headroom, zoek bij nieuwe buizen een hoge anodestroom waardoor hij kouder kan worden afgesteld
Wil je meer dynamiek zoek dan buizen met een hogere steilheid (S parameter).

Let wel dat niet alle leveranciers de steilheid opgeven (is namelijk meer werk bij testen).

muziekschuur
4 augustus 2015, 23:43
De Marshall buizen kreeg ik niet gematched tot ik de bias (twee bias potmeters) op 53 zette. Ik neem aan dat dan (in ieder geval 1 van) de buizen versleten zijn? Met de N.O.S. Siemens buizen was biassing een fluitje van een cent. Dus de Marshall buizen kunnen in de prullebak?

nico verduin
5 augustus 2015, 07:50
De Marshall buizen kreeg ik niet gematched tot ik de bias (twee bias potmeters) op 53 zette. Ik neem aan dat dan (in ieder geval 1 van) de buizen versleten zijn? Met de N.O.S. Siemens buizen was biassing een fluitje van een cent. Dus de Marshall buizen kunnen in de prullebak?Hoeft niet persé. Als buizen getest worden, wordt de steilheid uiteindelijk maar op 1 punt gemeten. Als je de grafieken erbij pakt, zie je een heleboel curves die min of meer gelijk lopen alleen opgeschoven. En die curves zijn ook alleen nog maar metingen met bepaalde G1 spanningen.
Wil je echt volledig gematchte buizen hebben dan zouden alle curves volledig identiek moeten zijn. Vooral blijven dromen. Daarnaast zullen de meeste niet bereid zijn om de kosten voor het meten te betalen. En daarnaast moet je jezelf nog afvragen of het wel de moeite waard is. Al zouden de buizen 100% identiek zijn, dan zal er vrijwel een verschil optreden gedurende het gebruik.
Als jij bij 53mA een gelijke stroom hebt, dan KAN het zijn dat je buizen versleten zijn.
Maar realiseer je wel dat de kwaliteit van de NOS productie buizen een stuk beter is dan tegenwoordige productie. En krijg je dus nog steeds waar voor je geld....
Tenslotte zou ik me niet zo druk maken als er een paar mA verschil zit in de bias stroom van een paartje/quad buizen. Ook al zou je ze 100% gematched hebben, is het maar de vraag wat de kwaliteit van het ingangssignaal is. NA alle vervormingen in de voorgaande trappen....
Het belangrijkste effect wat je krijgt bij een te groot verschil in in bias stromen is HUM. Fender lost dat in een aantal silverfaces op dor de bias spanningen enig verschil te geven om de stroom verschillen minimaal worden. aka. zeer stil.
De BIAS instellen rond het 65-70% punt van de maximale anode dissipatie doen we omdat we van mening zijn dat dat het "lekkerst" klinkt.

big dooley
6 augustus 2015, 14:51
wat is de weerstand gemeten van het chassis, tot aan de meetpunten, waar je die bias op afleest?
ik denk zomaar dat je gefopt wordt, door een verkeerde waarde kathodeweerstand... als je dan toevallig ook nog eens een multimeter gebruikt die automatisch zijn bereik instelt, is het helemaal feest

muziekschuur
6 augustus 2015, 19:08
Zelfde meter, zelfde amp, twee buisparen. 35 mA (siemens) vs 53 mA (Marshall buizen). (2 jaar in een Marshall combo)

big dooley
6 augustus 2015, 19:54
ik denk dat je me niet begrijpt.
ten eerste meet je geen ampere's maar volts op de testpunten,
met de spanning gemeten over een 1 ohm weerstand tussen aarde en kathode, wordt dan de hoeveelheid ruststroom berekend volgens de wet van ohm... als die weerstand niet langer 1 ohm meer is, kloppen de waardes niet meer
of meet je de ruststroom soms over de uitgangstrafo?