PDA

View Full Version : Stratocaster: G&L Tribute Legacy of Vintage ReIssued V6



raabje
3 augustus 2015, 23:01
Hallo Forum,

Nu heb ik wel zin in een nieuwe gitaar (noem het GAS....), ik dacht een tijdje aan een Squier Jazzmaster J. Mascis, of een Classic Vibe '60 strat. Maar ik zie dat de prijzen van Squier enorm gestegen zijn de laatste tijd, en er zijn wel wat minpunten te bedenken voor beide gitaren (o.a. dat de Jazzmaster van basswood is, dat staat me tegen, en de nek van de CV strat is wat dun, en ik heb al een CV Telecaster met zo een dunne nek).

Wat mij wel een hele aardige gitaar lijkt is de G&L Tribute Legacy stratocaster, swamp ash body en rosewood nek, prijs ca. 460,-.

http://www.glguitars.com/instruments/TributeSeries/guitars/Legacy_new/TI_LGY_120R20R20-600.jpg

Ik ben geen purist, als deze gitaar wat afwijkt van de typische stratocaster kenmerken, dan maakt me dat niet heel veel uit. Die 12 inch nek lijkt me wel lekker spelen. Bij Dirk Witte hebben ze deze in de collectie, ik moet er binnenkort maar even op spelen.

Nu zie ik ook dat er met wat zoeken Vintage V6 strats te vinden zijn voor de helft van de prijs. Deze is wel aardig:

http://www.jhs.co.uk/vintageelectric/V6_features.jpg

Ik heb hier op gespeeld bij Sacksioni, een tijdje terug, dat was best o.k.

Mijn budget is nog even € 0,- op dit moment, een G&L duurt langer dan een Vintage kopen, echter als ik een Vintage koop is een G&L nog verder weg. Ik neig naar een G&L op dit moment, totdat ik er op gespeeld heb. De Legacy is een gitaar uit de Cort fabriek (Surabaya), en nu heb ik al een Cort gitaar die prima is.

Wat zouden jullie doen, met welke argumenten? Er zijn nog zat andere gitaren natuurlijk, maar als je moest kiezen tussen deze 2?

Joost de Ruig
3 augustus 2015, 23:09
Ik ken de Vintage niet, de Legacy Tribute wel en dat vind ik heel veel waar voor zijn geld: Amerikaanse hardware (met oa de fullcrum bridge op twee koperen busjes) op een Indonesische gitaar. Persoonlijk ben ik een fan van het PTB-systeem van G&L, sterker nog, ik heb het zelf op mijn Kaufmann's Strat. Ik denk dat deze Tribute zelfs boven de meeste MIM's uitkomt. Voor dat geld ken ik geen betere Strat.


http://youtu.be/yeToFhtX6bw

raabje
3 augustus 2015, 23:16
Ik las inderdaad op internet dat de G&L gelijk of iets beter wordt ingeschat is aan MIM strat, argument is o.a. dat de pick ups in een G&L beter zijn, de stock PU's van de MIM moeten vervangen worden, wat de gitaar weer 100-200 euro duurder maakt.

Gekke is wel dat bij de G&L de "doorschijnende" gitaren van swamp ash zijn, en de gitaren met een effen kleur basswood. Die blauwe in dat filmpje lijkt me ook basswood (ben ik toch een beetje purist, ik heb ooit een Fender Japan strat verkocht omdat deze van basswood was)

Hier een filmpje van de V6, in het spaans o.i.d..


https://www.youtube.com/watch?v=u8iSVBS7vf8

Specs van de V6:

Body: American Alder
Neck: Hard Maple – Bolt On
Fingerboard: Rosewood. One Piece Maple (MFR/MSSB)
Scale: 25.5"/648mm
Frets: 22
Neck Inlays: Pearloid Dot. Black dot (MFR/MSSB)
Tuners: Wilkinson® WJ55 E-Z-LOK™
Vibrato: Wilkinson® WVC
Pickups: Wilkinson® Single Coil x 3 (N) WVS (M) WVS (B) WVS
Hardware: Chrome
Controls: 1 x Volume/ 2 x Tone/ 5-Way Lever

telerocker
3 augustus 2015, 23:30
Ik denk dat je ze allebei eens op moet pakken. Dan komt de juiste vanzelf naar boven. Misschien is een (secondhand) Blade stratje ook een optie. Goed afgewerkt, goed geluid.

dml
4 augustus 2015, 08:19
Vintage gitaren zijn lang niet zo netjes afgewerkt als de Tribute gitaren. Let maar eens op het fretwerk, bij Tribute is dat bijna altijd nagenoeg smetteloos, geen scherpe, onafgewerkte randjes. Bij Vintage meestal veel scherpe randjes. En zoals eerder vermeld is de hardware en elektronica van Tribute dik voor elkaar.

ateng
4 augustus 2015, 11:02
Maar de Vintage Thomas Blug signature V6MRTBGICON is dan wel weer een lekker gitaartje. De V6 heb ik ook nog ergens in de schuur liggen en is leuk om ermee te pimpen. Ik had toen de bridge pick-ups vervangen door een JB humbucker maar voor de rest is ie wel oké. De Wilkinson brug blijft heel goed in stemming en die beviel me zo goed dat ik m nu op mijn Tokai heb zitten.

Hier speelde ik over een Vintage V6 Icon Black Relic
https://youtu.be/8ydk2zjt4J0

raabje
4 augustus 2015, 15:43
Ik ga al meer en meer richting de G&L, gitaar is denk ik completer, kwaliteit zal consistenter zijn. Bij Dirk Witte hebben ze hem even niet, maar als de G&L er weer hangt (versie met maple nek, hopelijk kunnen ze een rosewood versie bestellen) ga ik deze testen. En als de gitaar tegen mij praat, op mijn 13e maand wachten... :-)

Joost de Ruig
4 augustus 2015, 15:55
Tribute +1
Rosewood +1

Zowel Bax als Thomann hebben ze nog op voorraad. Daar ga je echt geen spijt van krijgen. Ik denk dat je onder de €750 geen betere keuze kan maken. Ik heb nog nooit een matige G&L in mijn handen gehad. Afwerking en sound waren gewoon altijd prima in orde.

telerocker
4 augustus 2015, 22:55
Afwerking van G&L zal wel beter zijn. Toch hebben sommige van die Vintage stratjes wel mojo. Ik heb er een paar vastgehad en vond het zeker niet verkeerd voor dat geld. Zeker de Blug- en de Fillmore strat zijn interessant.

Joost de Ruig
4 augustus 2015, 23:09
Vintage filmpje gekeken: clean valt hij voor mij echt wel een beetje door de mand.

telerocker
4 augustus 2015, 23:21
Er zijn weinig vids met goed/echt clean van de Blug strat. Daarom zeg ik: gewoon eens zelf testen.

Erik de Perik
5 augustus 2015, 00:17
Maar je bent dus een purist zonder geld.....??

maxdb
5 augustus 2015, 01:53
Mijn Vintage Icon series Tele is clean ook wat magertjes, maar met wat gain (of meer) word het ineens erg leuk.

telerocker
5 augustus 2015, 02:19
Maar je bent dus een purist zonder geld.....??

Is ie niet, zegt ie zelf. En tja, misschien is het spaarvarken nu ff leeg, een beetje rondkijken en dromen mag toch? Dat gebeurt hier regelmatig.

arjanb01
5 augustus 2015, 06:56
Als je weinig geld te besteden hebt, check deze tokai ast-38, interessantere specs dan de twee waarmee de ts startte:

http://www.bax-shop.nl/elektrische-gitaren/tokai-ast-38-yellow-sunburst-elektrische-gitaar

2 delige alder body, maple nek, superafwerking en niet minder dan de g&l en vintage icon, voor veel minder geld.

Joost de Ruig
5 augustus 2015, 07:38
Als je weinig geld te besteden hebt, check deze tokai ast-38, interessantere specs dan de twee waarmee de ts startte.

Goedkoper dan de G&L, klopt. Maar wat zijn dan die interessantere specs?

De G&L heeft Amerikaanse hardware, PTB-systeem en een 2-Point fullcrum bridge. Benieuwd wat de Tokai daar tegenover zet. Als je de maple neck bedoelt, de G&L kent die optie ook. Maar neckkeuze is persoonlijk en niet zozeer interessanter.

Van de drie heb ik alleen de G&L in mijn handen gehad en durf daar wat over te zeggen. Waar maak ik uit op dat de Tokai niet minder is dan de genoemde twee?

JVGM-music
5 augustus 2015, 08:05
Van de drie heb ik alleen de G&L in mijn handen gehad en durf daar wat over te zeggen. Waar maak ik uit op dat de Tokai niet minder is dan de genoemde twee?

Dat kun je opmaken uit het postje van Arjan. Zo moeilijk is het toch niet dacht ik?

Joost de Ruig
5 augustus 2015, 08:21
Dat kun je opmaken uit het postje van Arjan. Zo moeilijk is het toch niet dacht ik?

Heeft Arjan ze alle drie getest? Specs is meervoud. Ik zie alleen een andere houtsoort.....

Joost de Ruig
5 augustus 2015, 08:27
Als iemand iets beweerd, zeker als daar een advies voor een potentiele koper aan vadt zit, dan vind ik het prettig/logisch als:

- de mening onderbouwd wordt
- duidelijk is of de mening obv eigen bevindingen is

Dan nog blijft een nening slechts een mening, maar nog altijd beter dan "van horen zeggen" of "ergens ooit gelezen".

Hendriks
5 augustus 2015, 08:49
Als je weinig geld te besteden hebt, check deze tokai ast-38, interessantere specs dan de twee waarmee de ts startte:

http://www.bax-shop.nl/elektrische-gitaren/tokai-ast-38-yellow-sunburst-elektrische-gitaar

2 delige alder body, maple nek, superafwerking en niet minder dan de g&l en vintage icon, voor veel minder geld.
Dan zou ik voor een jaren 80 Goldstar gaan , of een japanse Squier , heb je gelijk de mojo. Verder kan ik het niet met feiten onderbouwen , alleen met ervaringen en durf te beweren dat die Tokai's serieuze gitaren zijn voor rond de 500.

WaywardChild
5 augustus 2015, 09:21
Goedkoper dan de G&L, klopt. Maar wat zijn dan die interessantere specs?

De G&L heeft Amerikaanse hardware, PTB-systeem en een 2-Point fullcrum bridge. Benieuwd wat de Tokai daar tegenover zet. Als je de maple neck bedoelt, de G&L kent die optie ook. Maar neckkeuze is persoonlijk en niet zozeer interessanter.

Van de drie heb ik alleen de G&L in mijn handen gehad en durf daar wat over te zeggen. Waar maak ik uit op dat de Tokai niet minder is dan de genoemde twee?

Even rechtzetten het is zo dat de tribute series wel de zelfde elementen hebben als de amerikaanse versies maar de rest van de hardware zijn wel van een andere kwalitieit.
Al bij al zijn de tributes kwaliteits instrumenten voor hun prijs.
Heb zelf een asat tribute en amerikaanse asat special en legacy special, de tribute heb ik wel de electronica veranderd maar eigen vooral omdat ik 4 way switch erin gezet heb om bij pickups in paralel te kunnen schakelen just for the fun of it :-)

raabje
5 augustus 2015, 10:09
Ik ben dus geen purist, en ik heb in principe wel geld... (13e maand, of wat ander spul weer verkopen). Helaas moet mijn auto binnenkort een nieuwe distributieriem krijgen, anders ging e.e.a. wat sneller.

Alleen een gitaar van basswood wil ik niet, ook al zouden velen hier roepen dat dit niks uit maakt. Ik zoek vooral een goede gitaar die helemaal af is.

Mijn redenatie is eigenlijk: ik zou best een Amerikaanse standaard strat willen hebben, alleen vind ik zelf dat ik daar nog niet goed genoeg voor ben als gitarist. Een budget max. 500 is ook wel belangrijk, prioriteiten liggen ergens anders (b.v. 2 kleine jongens thuis).

De gitaren van G&L lijken me interessant omdat dit in de basis Leo Fender gitaren zijn, en de Legacy is min of meer gelijk aan een MIM strat. Een 12 inch nek lijkt me lekker spelen, vooral voor solo's en riff's, iets waar ik nog beter in wil worden. Ik heb ook niet zo een zin om 6 exemplaren van het zelfde model te testen totdat ik de beste gevonden heb, het zou mooi zijn als een gitaar gewoon in 1 keer goed is (afwerking, electronica, PU's, frets).


Van de Vintage V6 weet ik dat dit een hele redelijke strat clone is (ik heb er op gespeeld in de winkel), en ik heb er 1 gezien voor 200,-. Die zou ik morgen op kunnen halen als impuls aankoop. Nu ik hier hoor dat de afwerking/frets maar zo zo is, is deze gitaar al een beetje buiten beeld geraakt. En misschien is die ene van 200 nu net de mindere van een reeks.

Die Tokai ga ik nog even bestuderen. Het gaat te ver om in dit topic alle strat clones op te sommen, nieuw en 2e hands. Misschien is mijn vraag niet helemaal handig gesteld, het is geen zuivere vergelijking door verschil in prijs. Ik had dan moeten vragen, wat vinden jullie van een G&L Tribute Legacy, en wat is hier min of meer gelijkwaardig aan.

Dutch66
5 augustus 2015, 10:43
Mijn redenatie is eigenlijk: ik zou best een Amerikaanse standaard strat willen hebben, alleen vind ik zelf dat ik daar nog niet goed genoeg voor ben als gitarist.

De enige rede om GEEN goede/betere gitaar te kopen is simpelweg (ff) geen centjes, of zoals je zelf
terecht aan geeft andere prioriteiten. Dat je niet goed genoeg zou zijn om een USA strat te kopen is
wat mij betreft gewoon onzin.

Joost de Ruig
5 augustus 2015, 11:49
Zowel de sunburst (€470) als de LPblue (€440) zijn van essen bij de Tribute-serie. Wat mij betreft heb je voor dat geld geen betere nieuwe Strat. Tenminste, ik heb ze niet in mijn handen gehad. Mogelijk zijn ze er dus wel, maar dat laat ik aan forumgenoten over die die ervaring wel hebben. Anders kom je al gauw op bv de MIM Classic Player 60s (€850) of een DeLuxe Roadhouse (€725). Als ik morgen een Strat zocht voor een dergelijk budget verwacht ik eigenlijk geen echte concurentie voor de Tribute.

raabje
5 augustus 2015, 12:30
Ik zit te kijken naar die Classic Player 60s, ik dacht altijd dat die CP's een nek had met 7,5 inch radius, en voor mij dan niet interessant. Dit blijkt dus 12 inch te zijn, gelijk aan de G&L. Die sonic blue is best mooi.

http://intl.fender.com/en-NL/guitars/stratocaster/classic-player-60s-stratocaster-rosewood-fingerboard-sonic-blue/

Maar die valt qua prijs voorlopig buiten mijn scope :-)

Roadhouse, ook sonic blue, alleen weet ik niet of ik een fan ben van Texas Special PU's. Daar zijn de meningen op internet ook sterk over verdeeld.

http://intl.fender.com/en-NL/guitars/stratocaster/deluxe-roadhouse-stratocaster-rosewood-fingerboard-sonic-blue/

Nu is het zo dat een strat een 3e gitaar gaat worden, en ik speel (helaas) niet zo gek veel, een paar uur per week. Dan vind ik een Amerikaanse strat (of een CP 60s) een beetje te veel van het goede , de gitaar zou vooral stof staan te vangen. Ik zou hem wel graag wilen hebben hoor, dat zeker. Puur voor de heb dan, of als enige gitaar, doe ik die andere twee weg.

Ik lees op de G&L site dat de LB blue Legacy van basswood is:

http://www.glguitars.com/instruments/TributeSeries/guitars/Legacy_new/

Available in:
• Candy Apple Red over basswood, 3-ply crème pickguard, clear satin neck finish with color-matched headstock, rosewood fingerboard
• Lake Placid Blue over basswood, 3-ply white pickguard, tinted gloss neck finish, rosewood fingerboard
• Gloss Black over basswood, tortoise pickguard, tinted gloss neck finish, maple fingerboard
• 3-Tone Sunburst over swamp ash, 3-ply black pickguard, clear satin neck finish, rosewood fingerboard
• Blueburst over swamp ash, pearl pickguard, tinted gloss neck finish, maple fingerboard

humbucker
5 augustus 2015, 13:17
Gewoon die Classic Player doen dan. Ik heb er nog maar weinig slechts over gehoord. Ik heb zelf een Tele uit de Classic reeks (dus wel met de vintage radius) en dat is een hele fijne plank waar ik veel op speel.

btw: ze komen regelmatig ook 2dehands voorbij waardoor je je budget niet eens zo veel hoeft op te rekken

arjanb01
5 augustus 2015, 18:17
Als je de specs van de tokai ast 38 bekijkt, dan is hij vergelijkbaar met de g&l tribute die GEEN Amerikaanse hardware heeft, tokai zet daar Chinese hardware en elementen tegenover die echt prima klinken, als ik afga op de YouTube filmpjes.
De tribute heeft ook Aziatische parts. Vergelijkbaar imo.

ateng
5 augustus 2015, 21:49
Ik zou echt voor een 2e hands gitaartje gaan als t toch voor de heb is. Heb mijn '81 Tokai geloof ik voor €450 ofzo weten te scoren via marktplaats. Kon kiezen tussen een Blade, een MIM strat en een Tokai en allemaal rond de €400... Blade was goedkoper dan.

raabje
5 augustus 2015, 22:57
Een review gevonden over de Tokai:

http://guitardesignreviews.com/2011/06/fender-stratocaster-mexico-vs-tokai-stratocaster-japan/

Nek is 7,25 inch? Dan word ik niet enthousiast.

Joost de Ruig
5 augustus 2015, 23:12
Gewoon lekker die Legacy nemen. Can't go wrong!

telerocker
6 augustus 2015, 01:20
En er eens op gaan spelen, de neck en het fretboard voelen, want dat is voor de topicstarter toch een keyfactor? Neck van de Classic Vibe vindt hij te dun, dus het moet een stratje zijn met meer vlees aan de hals.

arjanb01
6 augustus 2015, 05:36
Een review gevonden over de Tokai:

http://guitardesignreviews.com/2011/06/fender-stratocaster-mexico-vs-tokai-stratocaster-japan/

Nek is 7,25 inch? Dan word ik niet enthousiast.

Die van de nieuwe tokais is 9,5 inch hoor, ook die van de ast38.

raabje
6 augustus 2015, 09:55
Ik ga eerst die G&L proberen, bij Dirk Witte als deze weer op voorraad is. De maple nek hebben ze in de collectie. En dan ook een Fender Classic Player 60's proberen, voor het verschil. Ik ben benieuwd of die Fender nu echt een andere "feel"heeft, en of me dat ook wat uitmaakt. Als de G&L lekker speelt, dan sta ik hier wel open voor, en dan liever 1 met rosewood nek, die moet dan besteld worden. Dirk Witte geeft een gratis afstelbeurt, dus liever daar kopen dan on-line, in december.

Als de G&L niks is, en ik me ook niet ga richten op een CP 60s, dan misschien die Tokai bespelen ergens, als er ook een versie is met een rosewood nek.

Ik heb een CVC Telecaster, en tele liefhebbers vinden dat een strat vaak wat bleekjes is (twang vs quack...). Misschien ben ik wel meer een tele man dan een strat man, dat kan, maar dat weet ik pas als ik er (weer) 1 heb. De vorige (Fender Japan strat) is me niet zo goed bevallen door de te smalle hals.

Joost de Ruig
6 augustus 2015, 14:01
Klinkt als een goede manier om tot je keus te komen.

ateng
7 augustus 2015, 08:00
Ben benieuwd wat je bevindingen zijn!

Ruud313
7 augustus 2015, 10:19
Er staat hier (http://www.tools4tones.nl/index.php?route=product/product&filter_name=vintage&product_id=3310)in Nijmegen nog een tweedehands Vintage V6 Thomas Blug te koop

arjanb01
9 augustus 2015, 08:58
Misschien deze, wellicht interessant als 3e gitaar, yamaha pacifica:

http://m.tools4tones.nl/#product-page

raabje
20 november 2015, 14:26
Het wordt een Sunburst/rosewood Vintage V6, de prijs was te goed, € 221 voor een nieuwe bij Eig in Nijmegen.

http://www.eig.nl/zoek?k=vintage%20v6

Wordt hopelijk morgen bezorgd. Ik ben heel benieuwd, misschien is deze dan weer net op een maandagochtend van de lopende band gerold... voor 221 wil ik dat wel gokken.

arnoldtims
20 november 2015, 15:16
Ik heb een Vintage reissued en ben daar erg te spreken over.
Degelijk gebouwd en gewoon een goede strat, zeker voor het geld.
Ik heb hem nu 3 jaar en de potmeters zijn nog kraak vrij. de schakelaar is nog strak terwijl bij alle andere strat kopieën die ik gehad heb de knoppen en schakelaar na een jaar of zo al gaar waren.

Let wel, de icon serie is een stuk minder.

raabje
23 november 2015, 18:05
Gitaar is binnen, hals heb ik inmiddels afgesteld volgens

http://www.donhofstee.nl/zelf%20afstellen.php

Hals is nu minder krom dan uit de doos. Gitaar leek te ruisen, maar dit kwam door de trafo van de lamp in de buurt.

Hals is onbehandeld, maar speelt best lekker. Enige minpunt is de afwerking, er zit een pitje/knoestje onder de sunburst lak in de buurt van de brug, en de 21e fret is een stukje korter dan de rest. Die fret zal ik bijna nooit gebruiken, maar het irriteert me wel.

Ik twijfel nog over terugsturen, of er heen rijden en omruilen. Beetje een loterij dit voor 221 euro, omruilen per post heeft het risico dat een andere weer iets anders heeft wat niet goed is.

Mijn vrouw vond de gitaar te goedkoop.. kan je niet beter een duurdere nemen... toch een lichtpuntje :)

raabje
24 november 2015, 18:20
De Vintage gaat terug. Voelt teveel als een half product, nog niet af, te ruw of grof. Verkoper wist te melden dat er 2 kwaliteiten in omloop zijn, 1e serie en 2e serie, te herkennen aan wel of geen serienummer.

Hiermee heb ik mijn eigen vraag beantwoord denk ik. Later maar eens die G&L checken.

Joost de Ruig
24 november 2015, 18:37
De Vintage gaat terug. Voelt teveel als een half product, nog niet af, te ruw of grof. Verkoper wist te melden dat er 2 kwaliteiten in omloop zijn, 1e serie en 2e serie, te herkennen aan wel of geen serienummer.

Hiermee heb ik mijn eigen vraag beantwoord denk ik. Later maar eens die G&L checken.

Zoals gezegd: die G&L's zijn bang for the Buck!

arjanb01
24 november 2015, 19:43
G&l definately 👍
Kan niet missen, maar die ga je nooit meer weg doen!
Een klasse beter zijn de USA versies die tweedehands ook erg betaalbaar worden, kennelijk vinden mensen de headstock niet zo tof misschien waardoor ze niet gewild zijn.

Joost de Ruig
24 november 2015, 19:49
Met name de hals van de USA- versies vind ik prettiger. Niet dat die van de Indonesia-versie niet ok zijn, maar ja, het verschil moet ergens inzitten he. Toch zijn die USA-versies nog meestal wel boven de €800,- en daardoor buiten TS zijn doelgroep.

raabje
9 december 2015, 21:08
De G&L legacy tribute is weer wat verder weg, ik heb een Digitech Trio pedaal gekocht met footswitch. Pedaal genereert backing tracks met drum en bas op basis van het akkoordenschema dat je het pedaal (de band) leert.

Is veel leuker dan een nieuwe gitaar (kan initiële blijdschap zijn...). Voorlopig kan ik weer even vooruit met mijn spullen. In mei ben ik jarig, dat is een geschikt moment voor een nieuwe gitaar.

Tupelo
10 december 2015, 10:18
Eeej... sorry... maar fretje tekort ?
Zou ik 'm dus steevast voor terugsturen.
Ah, volgende pagina, ook gedaan, goed zo.
Wat ik van G&L ken, ook uit Indonesie, heb ik best prettige ervaringen mee.
Then again; 't is al genoemd zo hier en daar; ik zou naar een Blade kijken.
Straks, wanneer je jarig bent. :)