PDA

View Full Version : welk pedaal funk



Toaster
3 augustus 2015, 20:00
Ik moet Bruno Mars coveren met Treasure. Ik ben benieuwd naar welk effect hier nu onder ligt.

https://www.youtube.com/watch?v=nPvuNsRccVw

Ik hoor vaker funk waarbij het clean geluid is aangedikt of er iets anders mee is gedaan.
Ik zou graag weten wat er gebruikt wordt.

Ik heb zelf wel 3 usual suspects. Maar als ik die noem dan krijg ik van iedereen te horen hoe geweldig hun pedaal is. Dat wil ik dus niet. Ik zou graag willen weten welk effect er in het youtube filmpje wordt gebruikt.

zjanke
3 augustus 2015, 20:22
Een compressor en de manier van spelen?

the sure thing
3 augustus 2015, 20:32
Welk effect? Ik cover Dit nummer, samen met Uptown funk, al een lange tijd.

Het geheim? 85% zit in de vingers/goede speeltechniek, de rest kan benadrukt worden met een compressor.

Als regelrechte funkmeister gebruik Ik al meer dan 5 jaar een compressor met blend optie, om eea wat aan te dikken en te egaliseren.

Maar zonder goede funk techniek zal geen enkele compressor je helpen.

De productie van Bruno Mars staat overigens stijf van de compressie, niet alleen toegepast op de gitaar. In de studio is bij het mixen en masteren van Bruno Mars echt waanzinnig veel compressie en andere aanverwante artikelen gebruikt. Resultaat: een rete vette sound.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Toaster
3 augustus 2015, 21:02
Bedankt!

Dat was inderdaad 1 van de 3. Ik zal eens beginnen met m'n xotic ep.

Verder dacht ik zelf nog aan een phaser en een vibe om de slag wat te kleuren.

Nitefly7
3 augustus 2015, 21:48
Phase en vibe samen is beetje te wiebelig denk ik.
En een Xotic EP compress'd niet echt. Een SP-misschien wel, maar of die squishy genoeg is voor funk?
Ik zou 't zelf ook met een compressor proberen, liefst ook met clean blend voor extra 'controle'.

Zonno
3 augustus 2015, 21:51
Een compressor en de manier van spelen?

En een beetje chorus tijdens het refrein (tijdens de chorus dus)

NLF
4 augustus 2015, 11:20
Over het algemeen: de enige effecten die je voor funk (echt) nodig hebt (of leuk zijn om te gebruiken) zijn een wah en een enveloppe filter. Compressor: ja, kun je doen, zeker voor de gladde jaren 80 sound. Maar de ouwe shit (James Brown, Meters, Sly Stone) is allemaal gespeeld met de gitaar (meestal Fender) direct in een amp (meestal Fender), en soms fuzz natuurlijk (Funkadelic). Het is meer een kwestie van dempen en tonen weglaten en heel ritmisch spelen met je rechterhand. Het komt vooral neer op voelen en goed weten waar je in de groove zit. Funk spelen is eigenlijk drummen of percussie spelen op je gitaar. Dat kan ook prima zonder compressor, en zo'n nummer van Bruno Mars kun je dan ook spelen over een cleane amp zonder iets er tussen.

showband
4 augustus 2015, 12:05
NLF +1

Bij funk moet je vooral zorgen dat het moment waarop je noten (snaren) afdempt net zo bewust en strak geplaatst zijn als de momenten waarop je aanslaat. De onstrakheid komt meestal van gebrek aan aandacht op strak en functioneel noten eindigen. In de tel aanslaan lukt in de regel veel muzikanten prima.

Bij dit nummer hoor je volgens mij een rechtstreeks ingeprikte humbucker.
Waar de meeste nederlandse funkers een strat met amp gebruiken.
Gitaar + DI-box is voldoende voor goedklinkende funk.

Ik speel 3 tot 4 uur van dit soort werk bij een optreden. En gebruik in de kern een rode MXR compressor en een DI box. (boss drieknops compressor is ook goed)

Verder op het board?
Aangevult met een boss parameetpedaal, een DOD envelope follower en voor de leut een 4-stage phaser. Versterker is niet nodig. In-ear setje et presto. En voor Vervormde dingen nog een digitech hotrod. Die hooguit 10 minuten vervormde partijen moet regelen op een avond.

http://i1068.photobucket.com/albums/u458/hierdepostaub/2015-06-26-TT-assen-%204_zpskx6grgph.jpg (http://s1068.photobucket.com/user/hierdepostaub/media/2015-06-26-TT-assen-%204_zpskx6grgph.jpg.html)

Lexvandoef
4 augustus 2015, 12:58
Ik zou echt gek worden van een sound zonder amp, prik thuis weleens rechtstreeks mijn gitaar in mijn macbook om ff snel iets te kunnen uitzoeken, maar uugh wat een lelijke sound zonder iets van een amp(sim) er tussen. Maar goed, dat is mijn mening...

Goede cleane sound en goede slagtechniek icm gevoel voor de groove, dat is inderdaad wel het belangrijkst.

The Lo Lands
4 augustus 2015, 13:09
Naast clean met wat compressie of wah/univibe/phaser gebruik ik vaak ook een lichte overdrive of fuzz pedaal waarbij je de volumeknop van je strat terugdraait zodat de fuzz bijna clean klinkt met een lekkere 'treble bite'. Eigelijk is er niet echt een standaard pedaal voor funky slag of solo's. Alles kan zolang de speler de funky groove weet vast te houden en over te brengen!

Joost de Ruig
4 augustus 2015, 14:52
Voor mij bestaat een funky gitaar grotendeels uit een ritmische rechterhand en een linkerhand die dempen en tonen afwisseld. Compressie, beetje phase en Wah helpen zeker, maar ook superclean kan super funky zijn.



http://youtu.be/gF1d227_4ac

muffstuff
4 augustus 2015, 15:00
Best wel fijn om dit te horen van nile rodgers, want zoals hij clean wat funk speelt, klinkt als of ik probeer gewone akoorden aan te slaan :B