PDA

View Full Version : 40 f*cking volt!!!



vulvasonic
3 augustus 2015, 02:27
Om te beginnen, ik heb net zoveel verstand van elektronica als van kernfysica en dat is verrekte weinig. Ik zou het derhalve op prijs stellen als jullie mijn überstupide vragen niet in het belachelijke willen trekken. Ja? Fijn! Dan kunnen we NU beginnen.

Ik heb al heel lang een Electro Harmonix Frequency Analyzer (Ring Modulator). De meeste mensen kunnen er geen kut mee en zelf heb ik ook maar slechts één afstelling gevonden die leuk genoeg is om mee te werken. Wat zeg ik, dat ding heeft mijn hart gestolen!
Maarrrrrrr......., Ik ben de meegeleverde adapter kwijt! En ik heb werkelijk GEEN FLAUW IDEE hoe dat ding kwijtgeraakt kan zijn. Enfin, ik heb een beetje zitten Googlen naar een adapter die 40 volt levert en........ NERGENS TE VINDEN!!!!! Ik had echt gedacht dat ik ergens voor 6 of 7 euro een schakelbare adapter kon vinden voor mijn bizarre liefje. Vergeet het maar. :nervous:

Nu heb ik twee vragen:

1 - Waar kan ik voor een paar dooie rotcenten een geschikte adapter vinden voor mijn Frequency Analyzer? Ja sorry, de originele adapter van EHX is me veel te duur. Ik 'leef' van €60,- per week, vandaar. Het is trouwens de ouwe, grote bak. Geen idee of daar verder nog verschil in zit in vergelijking met die modernere kleine. Ik weet alleen dat ook die kleine op 40 volt werkt.

2 - Ik ben stiekem bezig met mijn pedalboardje en daarvoor heb ik de €45,- kostende Harley Benton Powerplant op het oog (ik zei toch dat ik geen geld had?). Op die Powerplant zitten twee 12 Volt uitgangen. Ik heb jullie gewaarschuwd voor het feit dat ik geen klote verstand heb van elektronica, maar is het mogelijk om een apparaat te voorzien van een lager voltage? Ik bedoel, op al die 9 volts pedaaltjes wordt ook met grote regelmaat geëxperimenteerd met een iets hoger (12 volt), of juist een wat lager voltage. Nu weet ik wat het effect van een lager wattage is op een wah-wah, of een overdrive, maar wat gebeurt er als ik een apparaat dat bedoeld is om 40 volt te vreten, een theelepeltje met 12 voltjes te sabbelen geef?

Mijn excuses voor het Nijntje-niveau, maar ik hoop stiekem op een antwoord waar ik iets mee kan. :)

the sure thing
3 augustus 2015, 08:08
Algemeen antwoord: haal aub Volt en Watt niet door elkaar. Ik neem aan dat waar je Watt schrijft, je Volt bedoelt.

Antwoord vraag 2: lijkt met niet verstandig om te doen

Antwoord vraag 1: ik haalde al mijn adapters vroeger van vlooienmarkten. Maar ja: ik weet niet of 40V gangbaar is en gezien je beperkte mobiliteit lijkt me een vlooienmarkt niet prettig!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Thocaster
3 augustus 2015, 11:08
Misschien kan je iets doen met een fantoom voeding? Die leveren 48 volt.
Verder heb ik er helaas ook geen verstand van

HuMon
3 augustus 2015, 11:09
Maarrrrrrr......., Ik ben de meegeleverde adapter kwijt! En ik heb werkelijk GEEN FLAUW IDEE hoe dat ding kwijtgeraakt kan zijn. Enfin, ik heb een beetje zitten Googlen naar een adapter die 40 watt levert en........ NERGENS TE VINDEN!!!!!
De voeding is geen 40 Watt maar 40 Volt.


Is het deze adapter? 40V gelijkspanning (DC).
http://www.thomann.de/gb/electro_harmonix_40dc_100_eu_netzadapter.htm

12,70 euro... Wordt 15,40 inclusief verzendkosten.

vulvasonic
3 augustus 2015, 13:05
Algemeen antwoord: haal aub Volt en Watt niet door elkaar. Ik neem aan dat waar je Watt schrijft, je Volt bedoelt.
Klopt, ik zie dat ik het voortdurend foutief beschreef als watt, daar waar ik volt bedoelde. Vergeef me, ik was al 6 uur aan het typen en ik zat werkelijk tot aan mijn strot vol met medicijnen waar je normaal gesproken een paard mee dood kan krijgen. :eek:



Antwoord vraag 2: lijkt met niet verstandig om te doen

Antwoord vraag 1: ik haalde al mijn adapters vroeger van vlooienmarkten. Maar ja: ik weet niet of 40V gangbaar is en gezien je beperkte mobiliteit lijkt me een vlooienmarkt niet prettig!
Helder! Enorm bedankt. :)


De voeding is geen 40 Watt maar 40 Volt.
Klopt, zie hierboven. Mijn fout. :)


Is het deze adapter? 40V gelijkspanning (DC).
http://www.thomann.de/gb/electro_harmonix_40dc_100_eu_netzadapter.htm

12,70 euro... Wordt 15,40 inclusief verzendkosten.
Dat is inderdaad de adapter die ik hebben moet. Goedkoper dan ik had verwacht. Alleen jammer dat mijn pedalboard (gemaakt van de flightcase van een oude synthesizer) te plat is. Ik had gehoopt dat ik de hele zooi op mijn nog aan te schaffen Powerplant kwijt kon. Dus nu moet ik, speciaal voor die Frequency Analyzer, iets anders zien te verzinnen. Toch enorm bedankt. Ik kon 'm niet vinden. :)

AoDf
3 augustus 2015, 19:22
Als je voor die ehx toch een aparte adapter nodig gaat hebben, heb je dan voor de rest van je pedalen niet genoeg aan de Power Plant junior? Die is een tientje goedkoper en heeft 5 geïsoleerde 9 volt uitgangen. De normale Power Plant heeft zo te zien geen geïsoleerde uitgangen. Dit kan vervelende brom geven bij gebruik van meerdere pedalen.

AoDf
3 augustus 2015, 19:28
Of je moet (telkens) voor het sluiten van je flightcase de ehx stekker losmaken en apart vervoeren. Ik denk dat je weinig andere voedingen gaat vinden voor je ehx.

grayfink
3 augustus 2015, 20:22
+1 voor de PP junior. :)

vulvasonic
6 augustus 2015, 14:48
Als je voor die ehx toch een aparte adapter nodig gaat hebben, heb je dan voor de rest van je pedalen niet genoeg aan de Power Plant junior? Die is een tientje goedkoper en heeft 5 geïsoleerde 9 volt uitgangen. De normale Power Plant heeft zo te zien geen geïsoleerde uitgangen. Dit kan vervelende brom geven bij gebruik van meerdere pedalen.


+1 voor de PP junior. :)
Geïsoleerde uitgangen?
Ik heb geen idee. Maar als dat beter is, waarom dan een betere powerplant voor een tientje minder? Nou ja, zal me ook worst. Scheelt mij weer een tientje. Moet ik er wel bij zeggen dat er, naast die frequency analyzer, sowieso 11 pedalen van 9 volt moeten worden voorzien, waarvan twee mbv een verloopstekkertje (EHX). In de toekomst hoop ik ook nog eens een compressor en een chorus/phaser te bemachtigen. Dan ben ik klaar.
Simpel als ik ben dacht ik dat de duurdere powerplant handiger zou zijn, want die heeft meer uitgangen. Maar goed, als jullie beweren dat ik beter af ben met de pp junior icm een zooi daisy chains, dan is dát waar ik voor ga.

@AoDf, ik monteer gewoon één stekkerdoos in de flightcase/pedalenbak. Daar sluit ik zowel de pp als de 40 volts EHX meuk op aan. Dan hoef ik toch maar één stekker in de muur te prikken, of zie ik iets over het hoofd? :eek:

Dreverhaven
6 augustus 2015, 14:52
Kan je niet helpen. Heb ook niet alles gelezen. Maar ben het er wel helemaal mee eens dat het een briljant pedaal is. Je kunt er zoveel leuke dingen mee doen wanneer je hem eenmaal door hebt.

AoDf
6 augustus 2015, 16:18
Geïsoleerde uitgangen?
Ik heb geen idee. Maar als dat beter is, waarom dan een betere powerplant voor een tientje minder? Nou ja, zal me ook worst. Scheelt mij weer een tientje. Moet ik er wel bij zeggen dat er, naast die frequency analyzer, sowieso 11 pedalen van 9 volt moeten worden voorzien, waarvan twee mbv een verloopstekkertje (EHX). In de toekomst hoop ik ook nog eens een compressor en een chorus/phaser te bemachtigen. Dan ben ik klaar.
Simpel als ik ben dacht ik dat de duurdere powerplant handiger zou zijn, want die heeft meer uitgangen. Maar goed, als jullie beweren dat ik beter af ben met de pp junior icm een zooi daisy chains, dan is dát waar ik voor ga.

Niet persé beter. Maar de normale powerplant met 8 (niet-geïsoleerde) uitgangen functioneert als een soort daisychain. Mijn ervaring is dat sommige pedalen die met elkaar aan een daisychain hangen een vervelende brom in je signaal kunnen veroorzaken, wat niet het geval zou zijn indien ze op batterijspanning of losse adapters aangesloten zouden zijn.

De kleinere Power Plant junior heeft weliswaar maar 5 uitgangen, maar wél geïsoleerd van elkaar. Ze functioneren dan t.a.v. de aangesloten pedalen alsof het 5 aparte losse adapters zijn, zeg maar. Dit geeft dus niet de brom-problemen die je met een daisychain wel kunt hebben. Als je sowieso met extra daisychains aan de slag gaat (omdat je 11 pedalen moet voeden) zou ik voor de Junior gaan. Indien er brom optreedt kun je altijd nog wat wisselen met de pedalen die met elkaar in de chain hangen.


@AoDf, ik monteer gewoon één stekkerdoos in de flightcase/pedalenbak. Daar sluit ik zowel de pp als de 40 volts EHX meuk op aan. Dan hoef ik toch maar één stekker in de muur te prikken, of zie ik iets over het hoofd? :eek:

Nee je ziet het goed, maar omdat je eerder aangaf dat je verder wilde zoeken naar een andere 40v voeding omdat je koffer anders niet meer dicht past. Tenminste, zo begreep ik het.

vulvasonic
7 augustus 2015, 00:45
Sowieso enorm bedankt voor je uitleg!

ik heb je een nogal lang PB'je gestuurd in twee delen ivm het maximaal te gebruiken tekens. Deel 1 is bij jou de bovenste (dat heb ik handig gedaan, niet dan?) :D. En daarvóór heb je tweemaal hetelfde het tweede deel van dat verhaal opgestuurd gekregen. De ene met een bijpassende titel, de andere niet. De inhoud is echter hetzelfde. Enfin, je vindt het wel uit. Er staat met grote hoofdletters boven 'ANTWOORD DEEL 1', of anders 'ANTWOORD DEEL 2' (en die dus twee keer! :D