PDA

View Full Version : Tonesuck!! Waar komt het vandaan?



Rooker
2 augustus 2015, 13:05
Er zal wel geen ligische verklaring voor zijn maar stel toch maar even de vraag. Je weet maar nooit.

Dit hieronder is mijn pedalboard:

http://i1041.photobucket.com/albums/b415/scb81/pedalboard%202015-08-02_zpso68uwt48.jpg (http://s1041.photobucket.com/user/scb81/media/pedalboard%202015-08-02_zpso68uwt48.jpg.html)

Ten opzichte van de gitaar rechtstreeks in de versterker lijkt het wel of alle dynamiek verloren gaat als ik het bord aan sluit. Kan iemand mij helpen waar het aan licht?

Mijn gitaar sluit ik aan aan de router->Spark->Looper in->Looper out-> Router weer in naar amp.

Dan loop 1: super comp -> Whammy -> BD 2 -> DS 2 ( Deze loop komt bij aansluiten met 4 kabels voor de versterker terecht)

Loop 2: Chorus -> EHX delay -> Zoom CDR ( deze loop komt bij aansluiting 4 kabels in de effects loop van mijn screamer head). Dit is ook de enige loop waar ik in de return nog gebruik maak van zo'n regenboog prut kabel. De rest zijn allemaal Klotz en Hot line kabels.

De pedalen worden gevoed door een Voodoolab II. De Zoom en de Whammy zitten op uitgang 5 en 6. Deze poorten zijn geschikt om meer ma te leveren speciaal voor onder andere Line 6 pedalen.

Wat ik vooral ervaar is een flink dunner geluid. Dynamisch spelen zoals dat zonder pedalen mogelijk is lukt echt niet meer. Amateuristische oren zouden het waar kunnen nemen.

Wie kan mij helpen.... Lost een buffer al mijn ellende op??

D3nnis
2 augustus 2015, 13:25
Wie kan mij helpen.... Lost een buffer al mijn ellende op??

Lijkt me stug dat een buffer dat oplost, want je hebt toch al wat buffers achter elkaar in de diverse pedalen.

miyaru
2 augustus 2015, 13:28
In mijn optiek zorgt praktisch ieder pedaal voor tonesuck. Hoe meer pedalen destemeer tonesuck...... Daarom heb ik mijn effectpedalen uitgedund tot het absolute noodzakelijke. Je kan in je eigen volgorde beginnen met aansluiten, en elke keer een pedaal toevoegen, en luisteren wanneer de tonesuck echt overdadig toeneemt. Heb je een boosdoener. toch denk ik eerder dat het cummulatie is van een beetje tonesuck per pedaal.

Robin.

Rooker
2 augustus 2015, 13:35
Nu ben ik wel een liefhebber maar geen technicus dus ik kan het mis hebben maar in feite heb ik tussen input van de amp en mijn gitaar toch alleen de spark booster zitten? De rest gaat toch in 2 bypass loopers. Dan zou 1 true bypass pedaal toch nooit zoveel tonesuck mogen geven?

arjanb01
2 augustus 2015, 13:52
Less is more, ik gebruik hooguit 3 tot 4 effecten, chorus, delay kort en lang en een octaver.
Teveel pedalen of effecten in je routing tast altijd je signaal aan. Wil je dit verminderen, misschien een mixer gebruiken?

Bernardduur
2 augustus 2015, 14:23
Start maar met de MXR en de whammy er even afhalen; de MXR heeft een slechte bypass die aardig wat suck op kan leveren, de whammy kleurde bij mij mn geluid iig fors.

Rooker
2 augustus 2015, 14:38
Ok.. Ik had al begrepen dat een whammy tonesuck kan geven maar daarom zitten deze pedalen ook in de true bypass looper. Deze pedalen mogen san toch geen effect meer hebben zodra ik de loop in bypass zet? Die zijn dan toch helemaal uit de keten?

AoDf
2 augustus 2015, 14:43
De whammy was bij mij destijds ook de koning van de tonesuck. Oplossing kan zijn om zoveel mogelijk true bypass pedalen te gebruiken, met daarbij indien nodig één goede buffer ergens vooraan in de keten, om het verlies over eventuele kabellengte op te vangen. Hangt er beetje vanaf hoeveel meters je overbrugt.

AoDf
2 augustus 2015, 14:46
Ok.. Ik had al begrepen dat een whammy tonesuck kan geven maar daarom zitten deze pedalen ook in de true bypass looper. Deze pedalen mogen san toch geen effect meer hebben zodra ik de loop in bypass zet? Die zijn dan toch helemaal uit de keten?

Daar heb je gelijk in. Mogelijk toch wat pedalen uitsluiten door ze één voor één los te halen en te kijken wat dat doet met je geluid.

MjS
2 augustus 2015, 14:48
Nu ben ik wel een liefhebber maar geen technicus dus ik kan het mis hebben maar in feite heb ik tussen input van de amp en mijn gitaar toch alleen de spark booster zitten? De rest gaat toch in 2 bypass loopers. Dan zou 1 true bypass pedaal toch nooit zoveel tonesuck mogen geven?

Vergeleken met direct inpluggen, gebruik je nu minstens 1 kabel extra. Je kabellengte is dus een stukje langer en dat kan tonesuck opleveren. Ook heb je in de fx-loop wat kabels hangen. Afhankelijk van de versterker kan dat ook effect geven.

Maar in welke situaties doet de tonesuck zich voor? Ook als je pedalen aan hebt staan?

AoDf
2 augustus 2015, 14:50
Ik weet niet zeker of ik je setup goed doorheb, maar kun je de router bijv. eens overslaan en gelijk vanuit je gitaar je looper ingaan? Eventueel via de spark?

Rooker
2 augustus 2015, 14:54
Ik heb er thuis al last van en dan gebruik ik maar 9 mater kabel een van 6 en een van 3 plus wat er tussen de trap dozen zit.
Ik wil toch nog voor de duidelijkheid even antwoord op mijn vorige vraag..
Ter verduidelijking:
De looper die je ziet bestaat uit 2 gehele onafhankelijke loopers. Aan de rechter zijde zit een send en return dat is de bypass loop. Hier komt een kabel in vanaf de router(ook true bypass), waar enkel de spark ( ook true bypass) nog tussen zit. De return gaat rechtstreeks naar de router en weer naar de screamer.

Wanneer alle 2 de loops dan uit staan. Dus alle effecten behalve de spark zijn uit de keten geschakeld heb ik Nogsteeds de tonesuck???

AoDf
2 augustus 2015, 15:00
Als je alles uitschakelt is je hele keten dus true bypass. Dan zit er in feite alleen een meter of 10 kabel tussen je gitaar en de amp. Naar mijn idee zou die 10 meter dan de boosdoener moeten zijn. Zodra je alleen de spark aanzet zou die het signaal juist nog wat moeten boosten. Als je desondanks toch niet tevreden bent over de sound zou je de spark eens los tussen je gitaar en amp kunnen zetten en checken of die de dynamiek voor jou gevoel niet nadelig beïnvloed. Dat het dus door de spark komt.

Rooker
2 augustus 2015, 15:07
Ok dan ga ik dat eens proberen. Ik dacht dat dynamiek verlies pas optrad na meer als 15 meter ofzo. Nu heb ik het idd alleen getest met een kabel van 3 meter tegenover het bord dat bij elkaar zo n 10 meter zal zijn. Wist niet dat dat zoveel kon schelen. Is dit nog op te vangen met een bijv visual sound buffer? Of kleurt dat enkel maar weer?

Brad
2 augustus 2015, 15:12
Hallo Rooker

even tussendoor, heeft die Digitech whammy een nadelig effect op je gitaar geluid? Dus ook als hij uit staat?

MjS
2 augustus 2015, 15:15
10 meter kabel kan zeker effect hebben. Het hangt wel van het soort kabel af (dikte draad of beter de capacitance). De kabel gedraagt zich als een soort filter die hoge tonen geleidelijk vermindert. Hoe dunner de kabel en hoe langer de kabel, hoe prominenter het effect.

Jaren geleden heb ik een blinde test gedaan met een Stagg kabel van 6 meter en een Spectraflex kabel van 6 meter en dat verschil was duidelijk hoorbaar.

Dus als alles uitstaat, maar je hebt nog steeds tonesuck, dan zou een buffer dit moeten oplossen. Om te bepalen of je wat hebt aan bijv. de Visual Sound buffer kun je een Boss pedaaltje vooraan je keten plaatsen (in bypass) en dat zou een vergelijkbaar effect moeten hebben. Een losse buffer zal wellicht beter klinken, maar in de basis moet het werken.

Oh en haal zeker ook even de kabels uit de effects loop van je versterker, misschien dat dat ook niet bevorderlijk werkt.

AoDf
2 augustus 2015, 15:19
Idd een aardige check om één niet true bypass pedaaltje uitgeschakeld vooraan in de keten te zetten, zoals een Boss.

Ik heb zelf een Masotti Black Box buffer vooraan in mijn keten staan, ik heb er ook ong. 10 meter kabel tussen hangen.

Rooker
2 augustus 2015, 15:26
Ok. Thnx voor de bruikbare info. Ik ga de bd 2 eens op de plek van de spark in uit stand proberen.. Qua kabels gebruik ik signature klotz en live altijd cordial roadline. Niet de duurste maar denk dat het prima kabels zijn. Ik ga even vogelen en kom er op terug. Alvast dank voor de hulp!

the sure thing
2 augustus 2015, 23:02
Laat weten of het soelaas biedt!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Rooker
3 augustus 2015, 13:30
Ja... Ik laat het zeker even weten. Ik meen me namelijk te herinneren dat mijn sound eigenlijk beter was toen ik mijn Boss BD-2 nog als cleane (boost gebruikte). Ik was in eerste instantie namelijk helemaal niet zo kapot van wat de Spark Booster met mijn geluid deed. Alleen omdat die echt cleaner bleef dan de BD-2 en omdat hij true bypass is heeft die het plekje toch veroverd omdat ik dacht dat die het geluid het minst zou kleuren. Maar nu licht het even stil met de band in de vakantie. Dus in plaats van 2 keer per week met de amp op pad, had ik hem nu voor het eerst in 2 weken weer aan en toen viel me in ene heel erg het verschil tussen 3 meter kabel en pedalboard er tussen op.
Nu ben ik er eigenlijk een beetje bang voor dat de dynamiek verdwijnt zodra ik de effects loop van de versterker aansluit. Dat zou betekenen dat er niets aan te doen is behalve geen modulatie meer aansluiten (wat eigenlijk geen optie is). Delay voor de versterker heb ik al eens geprobeerd omdat het dan veel simpeler was om een pedalboard in te richten maar dat klink echt nergens naar..

Maarja nog geen paniek. Ik ga eerst even kijken of het loop is of kabel lengte en dan kijken of een buffer als BD-2 dan verbetering brengt. Werkt dat allebei niet dan ga ik even navraag doen over wat er gebeurt in de Router en/of looper.

De Kids hebben ook vakantie dus de tijd om even de amp thuis op de staart te trappen is schaars :-)

Maar nogmaals erg bedankt alvast voor de tips.

the sure thing
3 augustus 2015, 15:22
Oh ja nog een antwoord: tonesuck met een pedaal AAN kan eigenlijk niet. Tenzij sucking een onderdeel van het effect is 😃


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Nitefly7
3 augustus 2015, 18:21
En nog een paar antwoorden:

True Bypass = potentiële tonesuck, omdat je je kabel verlengt op een 'passieve' manier. Een buffer kan ervoor zorgen dat je gitaar reageert alsof er rechtstreeks een amp achter hangt (input buffer -> pedalen), of je amp reageert alsof er meteen een gitaar aanhangt (pedalen -> output buffer -> amp)
1) Zoals MjS opmerkt heb je al te maken met minimaal 1 extra kabel vs. direct inpluggen; zelfs 3 extra kabels (gitaar -> amp vs. gitaar-> interface -> looper -> interface -> amp.

heb je je pedalen al eens een voor een geprobeerd?
Dus eerst gitaar rechtstreeks, of via de interface (DS Custom?), en kijken wat je basis-sound is.

2a) Die interface is true bypass?
Omdat je geen fuzz gebruikt, was het niet eens zo erg geweest als het ding een input buffer had gehad, dan was het signaal dat vanaf interface -> looper ging, in ieder geval weer gebufferd.
De interface is in dezen namelijk wel handig om alles aan te sluiten., maar je gaat dus eerst door een true bypass pedaal (incl. bekabeling), om dan met een ander kabeltje weer naar de true bypass looper te gaan. Qua impedantie zal de 'tone freak' hier ook al weer op- en aanmerkingen bij hebben..
Misschien heb je dus al tone suck als je gewoon je gitaar -> interface -> looper -> amp beluistert.
En dan zit er nog geen enkel pedaal in de looper.

2b) Dan pedalen toevoegen totdat je de 'tonesuck' hoort. Kan namelijk ook gewoon een kabelprobleem zijn, zeker met zo'n looper er tussen.

3) Ik heb zelf de Zoom MS-100bt, en heb ook de MS-70 gehad. Het was echt muggenziften, maar met die Zoom in je keten, hoor ik wel 'iets' van hoog en 'dynamiek'. Maar niet iets dat storend is, en vooral opvalt als je verder niets anders aan hebt staan, en je gitaar zonder band/drummer gaat beluisteren. Anders is het verschil hoorbaar, maar minder storen.

4) Op mijn 'grote' plank heb ik een soort interface/patchpunt zonder buffer, maar die wel als 'master looper' fungeert, dus eigenlijk wat jij hebt, maar dan in 1 klein doosje.
Gitaar in -> hele pedalboard in 1 loop -> amp uit.
Er zit dus niets tussen extra tussen mijn interface en de eerste 6 TB-pedalen. Vervolgens een extra interface, een Zoom MS-100bt en nog een TB-pedaal. Het verschil tussen 'loop uit' (gitaar -> interface -> amp) en 'loop aan' (gitaar -> 7 TB doosjes -> Zoom Buffer -> TB-pedaal -> interface -> amp) is voor mij een beetje tikje hoogverlies.

5) Verder 'tone-freak'-gezeur: volgens mij is je kabeltje van looper naar interface, zo'n blauw regenboog-dingetje... Dat kan ook een mogelijke boosdoener zijn.

Rooker
5 augustus 2015, 16:30
Nou....

Vandaag even een uurtje de tijd gehad om te testen. Hier de resultaten:

Eerst even gespeeld met de gitaar via 6 meter kabel rechtstreeks in de versterker. Klinkt gewoon super! Wat een lekkere amp blijf ik het toch vinden mijn Screamer. Veel dynamiek van laag tot hoog. Op kanaal 3 van vette crunch met volume knop terug te draaien naar clean met heel licht randje. De sprankel blijft. Niet als op het clean kanaal maar prima.
Het clean kanaal klinkt super met m'n strat. Eigenlijk voor funky stijl geen compressor nodig.

Dan gewoon het pedalboard aansluiten:
En wat te verwachten viel. Alle dynamiek verdween als sneeuw voor de zon. Maar wel grappig, dit constateer ik pas echt wanneer ik een hele snelle ab vergelijk doe. Bedoel: Snel amp op standby, stekkers in fx loop proppen en dan de boel weer aan.
Maar heb je het verschil dan ervaren laat het je niet meer los en hoor je het direct. Vooral hoog en laag verlies maar ook mids worden dof. Het verschil heb ik voor de zekerheid vast proberen te leggen door even wat op te nemen met mn telefoon. En het verschil was zelfs op de telefoon heel goed hoorbaar!

Nu even op advies van jullie de Boss bd-2 op de plek van de Spark gezet:
Zo.... dat is even een verschil. (de Boss staat dan uit he). Veel meer dynamiek weer. Merk vooral dat mids en hoog weer tevoorschijn komen.
Nu deze optie weer vergeleken met gitaar rechtstreeks in. Nu viel me op dat het verschil met de boss er tussen ten opzichte van direct in veel kleiner is dan het verschil van Spark met direct in. Het verschil is er nog wel maar zou je acceptabel kunnen noemen.

Dit is een eye opener voor mij want ik dacht dat een true bypass pedaal zalig makend was en dat blijkt het voor mij dus niet te zijn..

Nu had ik ook nog een Korg Pitchblack tuner liggen. Deze is ook gebufferd. Omdat hier ook al gezegd werd dat Boss pedalen niet zulke geweldige buffers zijn wilde ik deze nog even proberen. Hier was ik snel weer klaar mee, want deze buffert veel slachter als de boss. Wel behoud van volume en "kracht" ten opzichte van direct in maar wel ook dat verlies van frequenties.

Nu ben ik dus erg blij dat het dus niet aan het aansluiten van de fx loop licht!!! Dat zou bijna on oplosbare problemen betekenen want dan zou ik die weer schakelbaar moeten maken en dat zie ik totaal niet zitten.
Ook ben ik erg blij dat het niet aan mijn looper ligt die ik speciaal heb laten maken en/of de router!!
Het licht dus puur aan de lengte van het gebeure...

Maar nu???

Ik werd al veel blijer van wat er gebeurt als ik de Boss bd2 er tussen zet maar dit schijnt nog niet eens een goede buffer te zijn.
De vraag rest nu.. Welk pedaal doet ongeveer het zelfde maar is wel een heel goede buffer?

MjS
5 augustus 2015, 16:54
Da's goed nieuws! Weet je ook waar het aan ligt. Had je uberhaupt nog een effect van de fx-loop of helemaal geen verschil?

Wat betreft buffers; ik denk dat elke standalone buffer zal werken. Je kunt kijken naar Visual Sound, Suhr, JHS, MXR, ze maken allemaal buffers die prima zouden moeten zijn.

*disclaimer/spam: ik heb een buffer te koop staan dus ik ben natuurlijk zeer pro-buffer momenteel ;)

Rooker
5 augustus 2015, 17:14
Nou helemaal zonder pedaal en dan wel de fx loop gebruiken heb ik niet getest. Dat zal allicht ook een verschil opleveren omdat je dan alsware geen pedaal er tussen hebt maar die lengte blijft, dan denk ik automatisch het toneverlies ook. Ik had zo idd wel kunnen testen of de spark een erge tonesucker is maar dat was voor mij niet meer interessant.

Met de boss werd het mij al duidelijk dat het signaal vanwege de lengte versterkt moet worden.

Nu noem je een paar buffers op die echt enkel bufferen maar zijn er ook overdrive pedalen waar zo'n goede buffer in zit? Of moet ik dat dan zoeken bij dezelfde merken?

FruscianteFan
5 augustus 2015, 17:16
korg pitchblack is niet gebufferd, maar true bypass.

Je kunt een buffer inbouwen in je looper (of een looper met ingebouwde buffer nemen). Of een losse buffer.

Nitefly7
5 augustus 2015, 17:21
Klinkt goed, maar heb je de interface en de loop-switch er nog tussen zitten?
Om het meeste effect van de buffer te hebben, moet deze namelijk als eerste ná je gitaar aangesloten zijn.
Als je gitaar als eerste nog steeds door je interface én looper gaat, heb je dus weer 2 extra punten die tone suck opleveren, incl. onnodige kabel-lengte..

Ik denk overigens dat je het beste toch even je hele keten nog eens probeert.
Een buffer lost veel op, maar kan ook een soort lapmiddel zijn voor een makkelijk te verhelpen probleem.
Ik vermoed nog steeds dat je interface en looper negatieve invloed hebben op die plekken.

Tip: zet het Boss pedaal of de Zoom eens helemaal vooraan, dus tussen gitaar en het eerstvolgende ding (waarsch de interface). Probeer het daarna nog eens, maar dan andersom (Zoom/Boss), die 2 hebben namelijk prima buffers.

De Korg Pitchblack is overigens ook true bypass, dus niet handig om die te pakken voor dat doel.
De Korg DT-10 en DT-7 hebben volgens mij wel een buffer.

Rooker
5 augustus 2015, 17:52
Ahh.. Dat verklaart waarom de pitchblak het zelfde resultaat gaf als de spark.
Er zitten echt heel bruikbare tips bij. Maar wat ik al aangaf. Mijn probleem is opgelost. Al staat de Boss na de router (dus tussen router en looper) lijkt hij goed zijn werk te kunnen doen. Ik heb met het oor geen verschil meer kunnen horen en ook niet met de telefoon. Nu zal er misschien Nogsteeds een betere oplossing bestaan bijv buffer voor router of router en looper opofferen maar nu ik het verschil niet meer hoor lijkt me dat niet handig. Het werkt nu prima en gelukkig was het simpel te verhelpen.
Misschien nog eens een "betere" gebufferde overdrive op die plek. Maar zo als ik lees zijn sommige ook zeer tevreden over de buffer van de bd 2. Nogmaals, ik hoor geen verschil dus misschien blijft de boss lekker staan.
De Spark heb ik nu geen plek meer voor..
Wel ben ik Nogsteeds verbaast en voelt het zelfs een beetje stom dat ik het de laatste maanden niet door had terwijl het met een toevallige AB test gelijk vreselijk op viel.

AoDf
5 augustus 2015, 18:32
...Nu zal er misschien Nogsteeds een betere oplossing bestaan bijv buffer voor router of router en looper opofferen maar nu ik het verschil niet meer hoor lijkt me dat niet handig...

Het korte stukje kabel van de (true bypass) router naar de Boss BD2 zal het verschil niet maken als je er al een paar meter gitaarkabel voor hebt hangen. Dus lekker laten staan die Boss BD-2 daar.

the sure thing
5 augustus 2015, 20:32
Ik zou ook de Boss als buffer gebruiken. Als geld écht geen optie is en je (te)veel wilt uitgeven: Suhr heeft een aparte buffer die volgens puristen wel een van de beste is.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Rooker
5 augustus 2015, 20:43
Ach vind het altijd wel leuk om me er in te verdiepen maar het is prima zo. Ik ben eigenlijk ook wel blij dat mijn tuner er weer op staat. Gebruikte nu die van de zoom en die is maar zo zo.. Ik kan nu de tap tempo weer gebruiken.
Ik gebruik de drivepedalen in combinatie met de engl toch nooit, heel soms alleen de blues driver.

MjS
7 augustus 2015, 10:30
Mijn probleem is opgelost. Al staat de Boss na de router (dus tussen router en looper) lijkt hij goed zijn werk te kunnen doen. Ik heb met het oor geen verschil meer kunnen horen en ook niet met de telefoon. Nu zal er misschien Nogsteeds een betere oplossing bestaan bijv buffer voor router of router en looper opofferen maar nu ik het verschil niet meer hoor lijkt me dat niet handig. Het werkt nu prima en gelukkig was het simpel te verhelpen.

Top! Niks meer aan doen dan, als het werkt werkt het. Buffers zijn simpele circuits. Zie ook http://www.muzique.com/lab/buffers.htm voor wat meer info en circuits. Ze suggereren een subtiel verschil tussen JFET buffers en IC buffers (de JFET zit in de Boss, meeste dedicated buffers zijn IC volgens mij) maar dat lijkt me mierenneuken, zeker als het maar om 1 buffer gaat en niet 10 Boss pedalen achter elkaar.

Rooker
7 augustus 2015, 11:19
He dank! Ik heb ook dat idee. Gisteren nog even een poos gespeeld en het verschil is echt voor mij niet te horen en ik durf te zeggen voor de echt goed getreende oren met de band er bij ook niet. Ben erg blij dat het zo iets simpels was. Ik word ook gelijk weer erg blij van het geluid. Ook zeker het gebruik van de bd-2 als lichte boost op kanaal 3. Dit maakt de engl echt heel agressief zonder over de top te gaan als het 4e kanaal wat voor mij een beetje to much is.
De spark blijkt voor mij niet bruikbaar dus heeft het veld geruimd. Volume boost gebruik ik namelijk gewoon de z 5 van de versterker voor.
Kanaal 3 is nu met de volume knop van de gitaar gewoon weer terug te draaien naar clean met randje zonder afgeknepen te gaan klinken.
Het lijkt wel of ook de whammy ineens veel beter klinkt.

Comfortably Daniel
7 augustus 2015, 11:39
Leuk topic zo. Blij te zien dat een Boss buffertje een oplossing was! Zo veel mensen die 't kl*te dingen vinden, terwijl er eigenlijk niet veel mis mee is ;-)

Rooker
7 augustus 2015, 13:19
Nee, zeker... Een tegengeluid is af en toe ook wel goed inplaats van het na lullen van mekaar:-). De Boss heeft bij mij sowieso al heel wat (veel) duurdere pedalen overleefd. Ts-9, rockett anemol, mudhoney en nu weer de spark.
Ik blijk ook zo gevoelig... "True bypass is beter!!", niet altijd dus..

the sure thing
7 augustus 2015, 21:10
Leuk topic zo. Blij te zien dat een Boss buffertje een oplossing was! Zo veel mensen die 't kl*te dingen vinden, terwijl er eigenlijk niet veel mis mee is ;-)

Yep. De buffer in de Boss TU-3 is ook van uitstekende kwaliteit. Kan ik iedereen aanraden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Brum
7 augustus 2015, 22:57
Ik heb ze hier serieus al gelezen dat Boss pedalen een bepaald randje aan je geluid geven, door de buffer.:seriousf: Ik ben serieus blij dat er een bepaalde kentering is wat betreft dit soort boute stellingen op het internet.

the sure thing
8 augustus 2015, 08:27
Ja OUDE Boss pedalen deden soms een randje meegeven. Ik heb een Boss CE-2 gehad die dat hoorbaar deed. Overigens klonk dat met een milde oversturing op een amp prachtig, maar dat terzijde.

Maar de "nieuwe generatie" Boss pedalen doet dat zeker niet. Uitstekende buffers.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

hefke
8 augustus 2015, 09:28
Heb zelf een Boss PS-6. Ik kan zeker niet zeggen dat ie het geluid kleurt als ie uit staat.
Lijkt er op dat Boss de laatste tijd dus goede buffers inbouwt.
Persoonlijk geef ik er wel de voorkeur aan dat je de mogelijkheid hebt te kiezen tussen gebufferd of TB middels een schakelaartje zoals TC dat doet in veel van hun pedalen.

D3nnis
8 augustus 2015, 09:59
Ik heb een Boss PS-6 gehad, en ik merkte toch wel een geluidsverandering met dat pedaal. Zowel tussen gitaar en preamp als in de loop.
Ik vond het een goed pedaal verder, goede tracking ook, deed vwb tracking niet onder voor mijn latere eventide pitchfactor en huidige eventide eclipse. Misschien was de Boss wel iets sneller zelfs.
Naast de kleuring van de boss (wat de pitchfactor minder heeft) vond ik het grote nadeel dat ie totaal niet overweg kon met het fx loop level van 1 van mijn versterkers.
Ik vind boss pedalen op die buffering na vaak prima klinken, de CE-2 vind ik fijn, DD7 ook, lijkt me relaxed om naast de 25-30 kilo wegende 19" rack plus midi pedaal in flightcase, er een boardje bij te hebben met 1 of 2 distortions, een chorus en een delay, en thats it.
Trouwens, de Korg DT10 tuner vind ik ook niet super vwb buffer. Vroeger had ik een Banzai New rising sun II, die vond ik wel goed als buffer, die maakte het geluid wat meer open ipv meer gecomprimeerd (of zo), maar goed, ik dwaal af :)

the sure thing
8 augustus 2015, 11:59
Ik vind t nog steeds zo verbazend dat jij zo'n verschil hoort tussen al die buffers


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

hefke
8 augustus 2015, 12:03
Ik heb een Boss PS-6 gehad, en ik merkte toch wel een geluidsverandering met dat pedaal.
Och, wellicht beginnen mijn oren me wat in de steek te laten. Zo zie je maar weer, ieder nadeel heeft zijn voordeel.


Ik vind boss pedalen op die buffering na vaak prima klinken,...
En daar gaat het toch eigenlijk om; dat het effect goed klinkt. De rest is eigenlijk bijzaak.

D3nnis
8 augustus 2015, 12:32
Ik vind t nog steeds zo verbazend dat jij zo'n verschil hoort tussen al die buffers

Ik ook :), ik ben helemaal niet zo'n purist, audiofiel, of freak, en heb ook al geen super oren. Het is ook helemaal niet zo dat het (wat mij betreft) onbruikbaar wordt, ik kan er prima mee spelen, maar in een vergelijk (in de juiste setting) is het erg duidelijk te horen.
Wel een nuancering: het heeft niks te maken met boss de grond in te boren. De ad/da conversie van mijn eventide eclipse, toch geen goedkoop machien, is wanneer je deze direct in de fx loop hangt, vele malen beroerder klinkend dan een Boss buffer zoals bv in de ps6.
Ik zie veel nut in een True bypass looper pedaal icm een mix functionaliteit, in combinatie met Boss pedaaltjes in 100% wet setting!