PDA

View Full Version : volumepedaal nodig?



CrazyHorse
1 augustus 2015, 11:58
Hey,

Waarom hebben zo weinig gitaristen een volume-pedaal op hun pedalboard?

jutter
1 augustus 2015, 12:01
Misschien dat ze hem ernaast hebben liggen?

deefke666
1 augustus 2015, 12:05
Hoi,
Ik denk dat er best wat gitaristen zijn die er wel eentje gebruiken hoor,
ik gebruik er altijd eentje, maar dan na de drive pedalen, dus puur als volume en niet om de gain te beinvloeden.
Als je een volume pedaal in het begin van je keten zet om de gail te regelen kan je, naar mijn bescheiden mening, beter de volume knop van je gitaar gebruiken, dat komt op hetzelfde neer.

Voor mij werkt het prima op het einde van de keten,
mijn weapon of choice is de Morley little alligator.

Joost de Ruig
1 augustus 2015, 13:30
Ik heb een gecombineerde Wah-Volume van Morley, bevalt prima. Soms zie je dus niet of iemand een Volumepedaal heeft omdat je nauwelijks verschil ziet met een Wah.

D3nnis
1 augustus 2015, 13:43
Ik heb nog nooit een volume pedaal gehad, en zie ook niet dat ik die de komende 10 jaar nodig zal hebben.
Voor volumeverschillen voor solos schakel ik de volumeboost van de versterker, of een cleanboost in de fx loop. Vind ik fijner omdat dat vast /consistent is tov een volumepedaal. Wil ik per ongeluk toch ergens zachter spelen, dan sla ik minder hard aan.
Wil ik met distortion zachter spelen in bepaalde passages, dan....ja, dat weet ik eigenlijk niet, want dat gebeurt nooit :)

the sure thing
2 augustus 2015, 23:05
Ik dacht enige tijd geleden dat een volumepedaal een oplossing was. Ik heb er aan proberen te wennen, maar het lukte niet. Volumepot van mn gitaar vind ik veel fijner. En soms grote knoppen op mn pedalen die ik met mn voeten bedien:

http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/02/d9642f8cd8292e55617220799bb8461c.jpg


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

NLF
3 augustus 2015, 00:07
1) er zit al een volumeknop op je gitaar, daarmee kun je min of meer hetzelfde (violin swells etc)

2) je voegt een extra potmeter toe aan je circuit met een volumepedaal en dat gaat ten koste van je toon

Kun je gave dingen doen met een volume pedaal?

Ja, zie video

https://www.youtube.com/watch?v=78D00dYOBrM

Ruud313
3 augustus 2015, 11:00
ik gebruik er altijd eentje, maar dan na de drive pedalen, dus puur als volume en niet om de gain te beinvloeden. Als je een volume pedaal in het begin van je keten zet om de gail te regelen kan je, naar mijn bescheiden mening, beter de volume knop van je gitaar gebruiken, dat komt op hetzelfde neer.

Zo doe ik het ook. Ik vind een pedaal dat ik gewoon met mijn voet open en dicht kan rammen, veel nauwkeuriger dan wanneer ik mijn de volumeknop van mijn gitaar ga draaien. Het lukt mij (nog) niet om te zingen, soleren en de volumeknop van mijn gitaar blindelings elke keer precies op dezelfde manier omhoog of omlaag te draaien voor meer of minder volume. Het gebeurt dan bijvoorbeeld vaak dat ik na een solo harder of zachter sta dan voor de solo.

Little Jay
3 augustus 2015, 11:12
Ik heb wel een volume pedaal aan het begin van de keten (naast m'n board overigens ;-) maar dat gebruik ik alleen maar voor swell-effecten in combi met een delay. Beetje toevallig omdat ik nog een pedaal had liggen dat vóór in de keten moet. Een 'mastervolumepedaal' na alle effecten is eigenlijk veel handiger om je solo volume in te stellen zonder je gain te beïnvloeden. Moet ik toch maar eens checken, ik weet eigenlijk alleen niet of de swell-effecten met delay ook lukken met een volumepedaal erna? Weet iemand dat?

Comfortably Daniel
3 augustus 2015, 11:26
Heb al jaaaaren een volume pedaal tussen de drives/modulatie en de delays in. Werkt perfect. Voordeel is dat je je drive kan houden met minder volume, in tegenstelling tot vóór in de keten of je gitaarvolume.

@Little jay: Zoals ik het heb zal voor jou hoogstwaarschijnlijk ook wel werken ;-)

Nitefly7
3 augustus 2015, 21:51
Heb al jaaaaren een volume pedaal tussen de drives/modulatie en de delays in. Werkt perfect. Voordeel is dat je je drive kan houden met minder volume, in tegenstelling tot vóór in de keten of je gitaarvolume.

@Little jay: Zoals ik het heb zal voor jou hoogstwaarschijnlijk ook wel werken ;-)

^^ dit, doe ik al jaren, en is eigenlijk het enige dat constant is gebleven/nooit veranderd is in al die jaren.
Misschien is m'n geluid niet altijd even te gek geweest, maar mijn volumepedaal-dingen zijn dan wel ;)

danee
9 augustus 2015, 11:15
Ik snap en niet helemaal....hoe zie je keten er dan uit? Gitaar-overdrive-amp-send-volume pedaal-modulatie/delay-return?


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Nitefly7
9 augustus 2015, 20:05
Ik heb een soort patchbox tussen mijn overdrives en mijn modulatie, geeft me verschillende opties.
Meestal gebruik ik een amp zonder fx-loop:

Git->dist/od/boost->(patchbox send)-volumepedaal-(patchbox return)-chorus/delay-amp input

Met fx-loop kan ook, is dan wat lastiger qua kabels:
Git-overdrive-patchbox send- amp input, amp send-
volumepedaal-
patchbox return-
mod/delay-amp return

In beide gevallen werkt het vol.pedaal als mastervolume, in 2e situatie zelfs om pre-/poweramp te regelen.
Rest doe ik wel met m'n volumepot.
Of niet.

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Joost de Ruig
9 augustus 2015, 20:14
Ik gebruik mijn volumepedaal eigenlijk alleen als ik, met behoud van de maximale output van mijn pu's, het volume iets wil matigen. Dus eigenlijk als een mastervolume (die mijn amp niet heeft).

Tabula Rasa
9 augustus 2015, 20:29
Ik gebruik mijn volumepedaal eigenlijk alleen als ik, met behoud van de maximale output van mijn pu's, het volume iets wil matigen. Dus eigenlijk als een mastervolume (die mijn amp niet heeft).
Ok neem aan in de fxloop?

HaroldA
9 augustus 2015, 20:36
Ik gebruik 'm om te stemmen; mijn tuner staat altijd aan.

En om post-gain nog wat volume weg te kunnen halen. Pre-gain die ik met de volumepot in mijn gitaar.

Joost de Ruig
9 augustus 2015, 20:49
Ok neem aan in de fxloop?

Inderdaad via sent & return.