PDA

View Full Version : Distortion/fuzz



texasspecial
31 juli 2015, 22:58
Welke distortion/fuzz doet het goed met een Roland JC-120?

miyaru
1 augustus 2015, 00:50
Fuzz is lastig met een JC, distortion zijn er vele die wel kunnen denk ik. Er zijn veel distortions die graag al een overstuurde amp willen, die moet je mijden. Wat voor sound zoek je, of ben je blij als je een beetje fatsoenlijke drive hebt?

Ik zelf vind Okko's lekker werken op cleane amps. Speel zelf op een poepcleane Fender Champ met een Okko Diablo Gain +.

https://www.youtube.com/watch?v=ES2cf30jCY8

Succes, Robin.

Brad
1 augustus 2015, 01:21
als je de jc-120 al een beetje overstuurd hebt afgesteld en je zet er een boss od-3 overdrive met de drive op vier of vijf voor dan krijg je een lekker scheurgeluid naar mijn mening

wil je dat het pedaal voor alle oversturing zorgt terwijl de jc-120 clean staat afgesteld dan zou ik een boss metal zone proberen of een fuzz van z vex

Pepe
1 augustus 2015, 02:33
een beetje overstuurd hebt afgesteld

Is dat mogelijk dan met die amp, een beetje gain? In mijn herinnering is het alles of niks met dat rare distortion effect.

Met een boss DS of OD zal je in ieder geval classic eighties galore krijgen. Een warm organisch geluid is een ander verhaal maar daar koop je een JC ook niet voor natuurlijk.

Dreverhaven
1 augustus 2015, 11:38
Slowdive gebruikt een RAT en dat klonk er erg goed over live.

Dutch66
1 augustus 2015, 11:54
will je dat het pedaal voor alle oversturing zorgt terwijl de jc-120 clean staat afgesteld dan zou ik een boss metal zone proberen

eh....serieus?

Brad
1 augustus 2015, 12:09
reken maar mannetje, het milde karakter van de jc-120 mengt zeer goed met de bite van de metal zone.
iedereen krijgt een vertekend beeld van dat pedaal omdat vaak in reviews de metal afstelling met veel laag en hoog gedemonstreerd word. maar er is veel meer mogelijk
Voordat ik dat pedaal kocht heb ik hem in de winkel uitgeprobeerd op een clean afgestelde Marshall toren en een goede Fender Strat.

oneindige sustain en een romige vloeiende sound met een natuurlijk karakter, je moet het pedaal wel juist afstellen natuurlijk

Brum
1 augustus 2015, 12:48
Ah ja... Ieder z'n meug, is 't nie... Een metal zone en romig en vloeiend van karakter, het zal 'm in de afstelling zitten.:dontgeti:

@ de topictarter, probeer 's een Carl Martin Plexitone. Die houden erg van een cleane versterker en je hebt er gelijk twee kanalen bij + boost.

Brad
1 augustus 2015, 14:14
Ik zal over een tijdje een review doen op youtube dan kan je horen wat ik bedoel

texasspecial
3 augustus 2015, 00:13
Ik speel eigenlijk altijd over buizenversterkers, maar heb onlangs een JC120 aangeschaft. Clean met chorus is natuurlijk heel mooi, buizencombootje ernaast voor de oversturing ---> pracht combinatie alleen dat gesleur!
In bepaalde situaties zou ik alleen de JC-120 mee willen nemen, ik heb dan wel een distortionpedaal nodig want de distortion van de JC is matig zoals algemeen bekend is. Nu lijkt het me dat er ongetwijfeld een pedaal is wat een redelijk vervormd geluid over een JC met zich mee zou moeten brengen, alleen,,, er zijn er zoveel!
Ik zal de Plexitone eens proberen evenals de Rat , maar over welke versie vd Rat heb je het dan?De metalzone is misschien ook een optie.

texasspecial
3 augustus 2015, 00:15
Okee, ik streef naar een fusion-achtige distortion ( Mike Stern/Robben Ford).

telerocker
3 augustus 2015, 01:04
Er zijn zat goede pedaaltjes, maar misschien is zoiets als een Koch Pedaltone wel een mooie oplossing om veel meer verschillende tonen uit je JC te halen.

maxdb
9 augustus 2015, 22:50
Amp clean en een combi van 2 verschillende fuzz, overdrive of distortion pedalen? beetje zoeken met de instellingen voor gewenste sound..

the sure thing
10 augustus 2015, 08:08
Sjesus. 10 posten verder en er wordt niet eens gevraagd wat voor gitaar de topicstarter heeft!!?

En de JC-120 instellen met een klein beetje oversturing?!?!

First of all: ondanks de naam wordt de JC door weinig Jazz gistaristen gebruikt.

Een goed dist/fuzz pedaal icm met de JC is lastig, maar hangt dus vooral af van de (elementen van de) gitaar.

Welke gitaar heb je?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

texasspecial
10 augustus 2015, 14:01
Ik speel met een USA G&L Asat Bluesboy,(Seth Lover Humbucker in de halspositie, MDF enkelspoels in de brug) en een Fender Deluxe Strat met 2 N3 pickups en een Shawbucker in de brug.

Rutger
10 augustus 2015, 14:15
Mijn ervaring is toch dat het niet zo moeilijk hoeft te zijn met een JC. Je hebt wel het meeste aan een stand-alone distortion, eentje die het helemaal op zichzelf kan dus. Ook daar is genoeg keuze in. Ik ben zelf nog steeds wel gecharmeerd van de eerder genoemde Tube Factor, maar voor elke smaak is wel een pedaaltje natuurlijk.

the sure thing
10 augustus 2015, 14:25
De genoemde Mesa V-twin is ook zeker een optie. Het is ook niet moeilijk, maar de JC is toch best wat kritischer tav distortionpedaaltjes. Maar: met een humbucker wordt het al een stuk makkelijker.

Ben het ook helemaal eens met Rutger: het moet een stand alone pedaaltje zijn. Alles wat gebaseerd is op een tunescreamer gaat het,
Icm met je wensen, niet worden.

Als je echt een fusiongeluid wil zou ik eerder naar een andere amp kijken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Brum
10 augustus 2015, 14:33
Of je moet een tubescreamer-achtige al gebruiken als straktrekker cq booster voor een distortionpedaal, dat zou wellicht nog werken. Als booster voor je versterker ben ik het eens met bovenstaande.

Speeddemon
10 augustus 2015, 21:25
Als iemand die nog steeds een JC-55 en JC-120H (head) heeft, en een JC-120, JC-77, JC-85 en zelfs JC-20E gehad, kan ik je zeggen:
-Blackstar HT Dual
-H&K Tubefactor
-Bogner Ecstacy Red en Blue

werken allemaal goed op een Jazz Chorus. Stand-alone; de scheur van de JC's is waardeloos (die van de JC-85 was matig acceptabel).

Brad
11 augustus 2015, 01:23
Ik zou dan toch een rat pedaal proberen, als je de gain niet te ver opendraait produceert hij een mooi overdrive geluid met een half clean karakter.
Ikzelf hou van een echte melt down sound met veel compressie en sustain als ik soleer maar daar ben jij volgens mij niet naar op zoek.

the sure thing
11 augustus 2015, 07:43
Als iemand die nog steeds een JC-55 en JC-120H (head) heeft, en een JC-120, JC-77, JC-85 en zelfs JC-20E gehad, kan ik je zeggen:
-Blackstar HT Dual
-H&K Tubefactor
-Bogner Ecstacy Red en Blue

werken allemaal goed op een Jazz Chorus. Stand-alone; de scheur van de JC's is waardeloos (die van de JC-85 was matig acceptabel).

Thanks! Eindelijk iemand die ook ERVARING heeft met die amps en erover wil posten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

the sure thing
11 augustus 2015, 07:43
Ik zou dan toch een rat pedaal proberen, als je de gain niet te ver opendraait produceert hij een mooi overdrive geluid met een half clean karakter.
Ikzelf hou van een echte melt down sound met veel compressie en sustain als ik soleer maar daar ben jij volgens mij niet naar op zoek.

Heb je dit ooit op een JC geprobeerd? Dát is wat de TS om vraagt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Speeddemon
11 augustus 2015, 10:06
Ik zou dan toch een rat pedaal proberen, als je de gain niet te ver opendraait produceert hij een mooi overdrive geluid met een half clean karakter.

Ikzelf hou van een echte melt down sound met veel compressie en sustain als ik soleer maar daar ben jij volgens mij niet naar op zoek.

Heb je überhaupt wel gelezen waar de TS naar op zoek is?!
Z'n letterlijke woorden: Okee, ik streef naar een fusion-achtige distortion ( Mike Stern/Robben Ford).

Dat is dus niet echt type Rat-half open, half clean...:???:

That being said denk ik dat m'n eigen voorstel voor de Bogner Blue 'm misschien ook te weinig gain geeft.
Then again, Robben Ford moet daar wel uit te halen zijn.

Brad
11 augustus 2015, 14:49
Heb je dit ooit op een JC geprobeerd? Dát is wat de TS om vraagt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

ja en ik moet zeggen dat die jc versterkers erg goed mixen met distortion/overdrive effecten en effecten in het algemeen

het zijn overigens niet mijn favoriete versterkers, ik vind ze wat krachteloos klinken

maar laat ik het zo zeggen, als je het op een jc niet lukt dan lukt het op geen enkele versterker

Brad
11 augustus 2015, 14:56
Heb je überhaupt wel gelezen waar de TS naar op zoek is?!
Z'n letterlijke woorden: Okee, ik streef naar een fusion-achtige distortion ( Mike Stern/Robben Ford).

Dat is dus niet echt type Rat-half open, half clean...:???:



met de rat en de gain afgesteld op ongeveer twaalf uur en de chorus op de jc krijg je precies de sound van Mike Stern

en met half clean bedoel ik dat je bij de rat altijd een beetje je cleane basisgeluid er doorheen blijft horen

telerocker
11 augustus 2015, 18:04
Check ook de Brunetti Mercury Box V2. Doet het goed op (bijna) elke cleane amp.

the sure thing
11 augustus 2015, 20:54
(...) ik moet zeggen dat die jc versterkers erg goed mixen met distortion/overdrive effecten
(...)

maar laat ik het zo zeggen, als je het op een jc niet lukt dan lukt het op geen enkele versterker

Ik denk toch echt dat je met deze mening zwaar in de minderheid bent... Tenzij je met gitaren met actieve elementen speelt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk