PDA

View Full Version : Keymusic retour kosten



munkie
30 juli 2015, 10:58
Had demo/outlet een Boss GT-001 besteld bij Keymusic. Is in nieuwstaat, technisch 100%. Maar overcompleet en voor deze verwende oude l*l geen echte uitdaging. Dus retour. Dacht ik.

http://www.keymusic.com/nl/klantenservice/retourformulier/

Let op deze alinea:


Indien blijkt dat er geen aanwijsbaar defect is aan het geretourneerde product, zijn wij genoodzaakt een onkostenvergoeding van 35 euro bij je in rekening te brengen.



Komen nog bij de VZK naar Keymusic toe. Dit is een naar addertje gras/aapje mouw. Nu kan ik hem net zo goed houden en de afschrijving voor lief nemen. Er staat nu een GT-001 op MP, wordt 100 euro op geboden. Fijn Keymusic! :mad:

grayfink
30 juli 2015, 11:06
Maar waarom bestel je hem dan? :???:

Tunes
30 juli 2015, 11:32
Internet aankopen mag je toch ALTIJD binnen 10 (of is het 8 ) dagen terug sturen (uiteraard wel heel en compleet zoals ontvangen).
Extra kosten boven op de verzendkosten mag volgens mij niet.

MjS
30 juli 2015, 11:52
Volgens nieuwe wet koop op afstand (sinds 2014) mogen bedrijven hogere kosten in rekening brengen voor de retourzending, als ik het goed begrijp. Ik citeer:


d. Kosten retourzending voor consument

De kosten voor de retourzending mogen aan de consument worden doorberekend. Hij moet hier uiteraard wel goed over worden geïnformeerd. Doet de ondernemer dat niet (juist), dan zijn de retourkosten alsnog voor de webwinkel.

Extra bezorgkosten die verder gaan dan de reguliere bezorgkosten (bijvoorbeeld voor express bezorging) mogen bij retour ook bij de consument in rekening worden gebracht, althans, zolang de consument ook hier goed over is geïnformeerd.
bron: https://www.thuiswinkel.org/bedrijven/e-commerce-kennis/wet-en-regelgeving/richtlijn-consumentenrechten/nieuwe-wetgeving-koop-op-afstand

Kortom: dit moet vooraf duidelijk zijn (ik neem aan voor het aanschaffen?) maar dan is het OK. Waarschijnlijk moest je voor het afrekenen akkoord met wat voorwaarden en dit zal daar dan waarschijnlijk in gestaan hebben.

FruscianteFan
30 juli 2015, 12:22
Ze informeren je niet goed, want ik kan me niet voorstellen dat de kosten (veel) hoger zullen zijn dan die 6,95 die PostNL rekent voor pakketjes.

edit:

maar je moet dus al gewoon de verzending betalen? Dan is die '60 dagen bedenktijd' waar ze mee adverteren niet te rijmen met 35 euro onkostenvergoeding.

Feter
30 juli 2015, 13:03
Ik zou daar gewoon even over bellen in plaats van meteen je gal spuwen hier.

Het staat er wellicht wat verdraaid maar wat ik vermoed is dat wanneer iemand een product retour stuurt vanwege een mogelijk defect, ze dit gaan onderzoeken.
Onderzoeken kost nu eenmaal tijd en misschien moet het product hiervoor wel uit elkaar gehaald worden.
Als ze dan niets aantoonbaars vinden dan is er dus tijd verloren gegaan.
En voor iedere onderneming; tijd is geld.

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat wanneer jij een gitaar terug brengt omdat je toch niet tevreden bent, (ervan uitgaande dat dit binnen de wettelijk gestelde termijn is) je 35 euro hier voor zou moeten betalen. Geen enkele gezonde onderneming doet dit want dat kost uit eindelijk klanten. Dit zou wettelijk gezien ook niet eens mogen.

@FruscianteFan: Als je online iets koopt moet je (bijna) altijd eerst akkoord gaan met de algemene voorwaarden. Ik durf te wedden de onkosten vergoedingen voor retourregelingen hier in is opgenomen.
Dat je die voorwaarden niet leest, prima, daar zijn we bijna allemaal schuldig aan. Maar je gaat er wel bewust mee akkoord door het vakje aan te vinken.
Ze hebben dus wel de intentie gehad je te willen informeren.

munkie
30 juli 2015, 14:53
Deze opmerking stond dus NIET op de website, niet bij de Algemene Voorwaarden, niet in de FAQ. Maar achteraan/onderaan op het retour formulier. Dat is IMHO de consument niet goed voorlichten.

Hoe zit dat bij Bax, Thomann enz.? Betalen voor retour?

Feter
30 juli 2015, 14:59
Dan is het inderdaad apart.
Maar nogmaals, bel ze eerst even. Want ik denk dat het te maken heeft met het onderzoeken van "mogelijk" defecten producten.
Niet met het gewoon retourneren van een product. Want daar mogen (los van de verzendkosten) geen extra kosten aan verbonden zitten.

wietse
30 juli 2015, 15:54
Dan is het inderdaad apart.
Maar nogmaals, bel ze eerst even. Want ik denk dat het te maken heeft met het onderzoeken van "mogelijk" defecten producten.
Niet met het gewoon retourneren van een product. Want daar mogen (los van de verzendkosten) geen extra kosten aan verbonden zitten.
defecte producten vallen onder garantie dus daar mogen al helemaal geen extra kostten bij komen, want ik neem aan dat je niet iets wat defect is pas na de garantietermijn terug stuurt, dat doe je onmiddellijk zodra je geconstateerd hebt dat de boel niet goed werkt.
wat wel veel gebeurt is dat mensen iets op afstand kopen het uitgebreid testten en dan weer terug sturen van het is toch niet wat ik zoek, zulke lui zou ik ook extra kostten in rekening brengen daar krijg je als verkoper echt zooooo'n sik van.
die lui zijn er nogal veel die zich suf bestellen en alles binnen een week weer retour zenden, soms na er eerst een gig mee te hebben gedaan, kan het dus wel begrijpen van keymusic, neemt niet weg dat het niet netjes is dat het nergens staat vermeld.

Feter
30 juli 2015, 17:06
Wanneer iets echt defect is inderdaad niet, dan moet het (wanneer dit binnen de garantie termijn valt) kostenloos gerepareerd worden.
Maar je wilt ook niet weten hoeveel mensen iets als "defect" terug sturen wat uiteindelijk niet defect blijkt.

Iets wat niet goed wordt aangesloten, niet correct wordt geassembleerd wanneer dit nodig is, een ander component niet goed werkt.
Als je kijkt naar de computer hardware branche, hoeveel onwetendheid hier is.
Bijvoorbeeld een videokaart kopen, in je computer duwen en dan roepen hey! Hij doet het niet. Vervolgens als "defect" terug sturen naar de winkel, die had dan helemaal onderzoekt... uiteindelijk blijkt de koper een te zwakke voeding heeft die het stroomverbruik van de videokaart niet trekt..
Snap je m'n punt?

terrasbeest
30 juli 2015, 18:43
RETOURPROCEDURE

Je kan om diverse redenen besluiten (een deel van) je bestelling retour te zenden. Lees zorgvuldig deze pagina door om misverstanden en vertragingen te voorkomen.

RMA autorisatienummer

Retourzendingen zonder RMA autorisatienummer kunnen helaas niet in behandeling worden genomen. Vul in alle gevallen eerst het online retourformulier in. Als jouw retouraanvraag is goedgekeurd, ontvang je per e-mail een RMA autorisatienummer. Noteer dit nummer duidelijk op de verpakking, zodat jouw pakket correct geïdentificeerd kan worden bij binnenkomst in ons magazijn.

Retourzending en kosten

In alle gevallen dien je de retourzending voldoende gefrankeerd naar ons op te sturen. Ongefrankeerde pakketten of onder rembours opgestuurde pakketten worden niet door ons geaccepteerd. KEYMUSIC vergoedt de verzendkosten nadien, wanneer de retour een gevolg is van een fout van KEYMUSIC of wanneer er sprake is van DOA (Dead On Arrival). Indien je recht hebt op terugbetaling van de verzendkosten hanteren wij een maximale vergoeding. Je kan er ook voor kiezen om het product terug te brengen of te ruilen bij een KEYMUSIC winkel bij jou in de buurt. Dit is snel, makkelijk en kosteloos.

Max. vergoeding retourzending:
België € 8,50
Nederland € 10,00
Frankrijk € 12,00
Rest van EU € 14,00


Retouradres:

Key Music NV
Afdeling Retouren & Garanties
Ankerstraat 81
9100 SINT-NIKLAAS
België

Van hun website.

Swaag
30 juli 2015, 19:46
Kortom, retourzenden via post.nl voor 6,95 kan gewoon.

terrasbeest
30 juli 2015, 19:58
Kortom, retourzenden via post.nl voor 6,95 kan gewoon.

Die bedragen zijn ' vergoedingen', het deeltje van jouw kosten dat ze voor hun rekening willen nemen. ( IMHO, dan ).

munkie
30 juli 2015, 21:24
http://www.keymusic.com/nl/klantenservice/retourformulier/

Retourvoorwaarden

KEYMUSIC heeft het recht retouren te weigeren als er aan één van voorwaarden niet is voldaan.

Retourzenden kan alleen met een geldig RMA autorisatienummer. Dit nummer ontvang je van ons na goedkeuring van de retouraanvraag.
Bij retournering van goederen dient dit formulier altijd volledig ingevuld te worden.
Goederen die retour worden gestuurd dienen onbeschadigd en compleet in de originele verpakking aangeleverd te worden. Je dient de producten dus in een geschikte omdoos terug te sturen en geen stickers te plakken op de originele verpakking.
Beschadigingen en/of gebruik van bruin plakband of vergelijkbaar (dit soort plakband kan niet worden verwijderd zonder beschadigingen aan te brengen op het product) kunnen voor ons een reden zijn om retourgoederen af te wijzen.
Goederen dienen altijd goed verpakt te worden, teneinde transportschade te voorkomen.
Goederen dienen altijd gefrankeerd aan ons geretourneerd te worden. Ongefrankeerde zendingen of zendingen onder rembours worden geweigerd.
De verzendkosten krijg je alleen gecrediteerd als KEYMUSIC verantwoordelijk is voor de fout en/of het probleem en wanneer de producten in een gedegen omverpakking zijn teruggestuurd.
Wanneer een product(verpakking) dusdanig bij retour zenden beschadigd is door een slechte verpakking zal na telefonisch contact worden afgestemd hoeveel procent van de nieuwwaarde wordt gecrediteerd. Dit geldt enkel voor retourzendingen.
Je dient te allen tijde een kopie van je factuur of aankoopbon retour mee te zenden.

!!!! Indien blijkt dat er geen aanwijsbaar defect is aan het geretourneerde product, zijn wij genoodzaakt een onkostenvergoeding van 35 euro bij je in rekening te brengen. !!!!!

Vergelijk dit eens met de tekst op de website hierboven.

Feter
30 juli 2015, 22:17
Ik krijg hier meer en meer het idee dat je alleen problemen wilt zien.
Ze hebben het daar duidelijk over een defect dus mag je ervan uitgaan dat die kosten dus ook in die context past (het verhaal wat ik nu volgens mij al 2x heb uitgelegd).

Nogmaals als je er zo mee zit, bel ze dan gewoon op ipv hier lopen zeuren..

Tunes
31 juli 2015, 08:23
Nou zoals ik het lees kan je retour sturen en kost dat 6,95 (of meer), DAARNAAST betaal men 35 euro (administratiekosten noemt men dat vaak).
Ik weet niet of het in de praktijk ook zo is of dat ze de mogelijkheid willen hebben om b.v. mensen die alsmaar bestellen en terug sturen (geloof mij die zijn er) willen kunnen aanpakken.
Als het overigens niet bij de algemene voorwaarden staat lijkt het mij dat ze geen poot hebben om op te staan.

Tunes
31 juli 2015, 08:26
Ik krijg hier meer en meer het idee dat je alleen problemen wilt zien.
Ze hebben het daar duidelijk over een defect dus mag je ervan uitgaan dat die kosten dus ook in die context past (het verhaal wat ik nu volgens mij al 2x heb uitgelegd).

Nogmaals als je er zo mee zit, bel ze dan gewoon op ipv hier lopen zeuren..

Ze hebben het helemaal niet DUIDELIJK over een defect en daar kan het addertje zitten.
Zoals het er nu staat kan het om elk geretourneerd artikel gaan en niet alleen die terug gestuurd worden omdat het defect is.

joh@ndederde
31 juli 2015, 10:07
Je krijgt alleen die 35euro in rekening als je het terugstuurt met reden defect, terwijl dat niet blijkt te zijn. Ik las dat eerst ook verkeerd en heb geïnformeerd. Je hebt retourrecht binnen zoveel dagen, ook als het product niet bevalt. Ik had een Big Muff besteld, kon er niets mee en heb hem teruggestuurd en m'n geld terug gekregen.

Tunes
31 juli 2015, 10:08
Daar ging ik ook vanuit, maar zo staat het er niet.

Feter
31 juli 2015, 10:14
Beste Peter,

Hartelijk dank voor uw bericht. Deze kosten hebben alleen te maken in het geval dat de retournering onder garantie aan ons retour gezonden wordt. Dat wil zeggen, de klant constateert een defect, wilt dit onder garantie retourneren om het op lossen. Bij aankomst blijkt dat het artikel naar behoren werkt, dan zou er sprake zijn van de € 35,- kosten.

Als men iets retourneert binnen het zichttermijn kan dit altijd, er is dan geen sprake van de € 35,- kosten. Alleen de gemaakte verzendkosten zijn dan wel voor rekening van de klant.
Hopelijk geeft dit een duidelijk antwoord op uw vraag.
Mocht u nog vragen en/of opmerkingen hebben hierover dan vernemen wij dat graag.

Met vriendelijke groet,
Jordi Smulders | Klantadviseur


Even informeren doet wonderen.
En dit is dus precies wat ik al meerdere keren heb geroepen.

Tunes
31 juli 2015, 11:10
Even informeren doet wonderen.
En dit is dus precies wat ik al meerdere keren heb geroepen.

Heel fijn dat je gelijk hebt, maar zo staat het niet op de site.

motorhan
31 juli 2015, 12:14
Het is toch helemaal niet vreemd dat als je iets besteld dat je eigenlijk niet wilt hebben maar blijkbaar leuk vind om eens te proberen dat daar kosten vor gerekend worden.
Zij kunnen het product niet meer voor nieuw/ ongebruikt verkopen.

Als het product defect is en je stuurt het dan terug omdat je er geen vertrouwen meer hebt in een soortgelijk product lijkt het me normaal dat je het hele bedrag terug krijgt.

Jij maakt in mijn ogen gewoon misbruik van bestellen proberen en dan terugsturen zonder enige vergoeding. je zegt zelf ik ben een verwende L....L nou dat laat je hier dan wel overduidelijk merken.

Misschien verkoop je zelf ook eens iets en dan komt de koper na verloop van tijd terug en vraagt zijn geld terug omdat ie toch ergens anders iets heeft gezien dat ie nu weer wil proberen en dan zeg jij natuurlijk geen probleem hier is je geld terug en tot de volgende keer.

Met vr gr
Han






Je kan die voorwaarden overigens vooraf lezen op hun site dat je dat niet hebt gedaan is niet hun probleem.

Rizz
31 juli 2015, 12:49
Maar goed, er is dus niets aan de hand. Je hebt gewoon recht op de wettelijke zichttermijn, die geregeld is in de wet kopen op afstand. Voorwaarde is natuurlijk wel dat het item nog steeds nieuw is en de verpakking, voor zover mogelijk onbeschadigd. Dat is het risico wat webshops lopen. Je koopt iets op afstand, maar je weet niet zeker of het wat is. Je moet dezelfde mogelijkheid hebben om het artikel te zien en/of proberen als in de winkel. Blijkt dat het niets is, leg je het in de winkel terug, of je stuurt het terug bij het kopen van een webshop..

Natuurlijk zijn er mensen die hier misbruik van maken, maar ik vind het nog steeds geen misdaad om iets uit te proberen, binnen alle redelijkheid natuurlijk...

JGD
31 juli 2015, 12:59
Ik heb een oplossing:
gewoon een keer zo hard als je kan ANUS!!! roepen.
Heerlijk!
Is vaak het antwoord op alles.

Wel goed hard he!!

Tunes
31 juli 2015, 13:16
Het is toch helemaal niet vreemd dat als je iets besteld dat je eigenlijk niet wilt hebben maar blijkbaar leuk vind om eens te proberen dat daar kosten vor gerekend worden.
Zij kunnen het product niet meer voor nieuw/ ongebruikt verkopen.

Als het product defect is en je stuurt het dan terug omdat je er geen vertrouwen meer hebt in een soortgelijk product lijkt het me normaal dat je het hele bedrag terug krijgt.

Jij maakt in mijn ogen gewoon misbruik van bestellen proberen en dan terugsturen zonder enige vergoeding. je zegt zelf ik ben een verwende L....L nou dat laat je hier dan wel overduidelijk merken.

Misschien verkoop je zelf ook eens iets en dan komt de koper na verloop van tijd terug en vraagt zijn geld terug omdat ie toch ergens anders iets heeft gezien dat ie nu weer wil proberen en dan zeg jij natuurlijk geen probleem hier is je geld terug en tot de volgende keer.

Met vr gr
Han






Je kan die voorwaarden overigens vooraf lezen op hun site dat je dat niet hebt gedaan is niet hun probleem.

Nou misbruik is het niet, want de mogelijkheid is er.
Maar het is inderdaad best vreemd, vroeger toen je nog in een winkel iets kocht hoefde je ook niet na een paar dagen terug te komen om te zeggen dat het toch maar niet door gaat en mag ik ff mijn geld terug.

Feter
31 juli 2015, 13:26
Mensen verwarren een privilege te snel met een recht tegenwoordig.
Je hebt de mogelijkheid het terug te sturen als het uiteindelijk toch niet bevalt.
Maar dit geeft mijns inzien je niet het recht om maar klakkeloos alles te bestellen en terug te sturen.
Ook wanneer je iets van een webshop besteld mag er in alle gezond verstand vanuit gegaan worden dat je weet wat je besteld en dat je al minstens op de hoogte bent van de werking en de functionaliteiten van het product. In een ideale situatie heb je het product al eens ergens kunnen testen.
Zeker bij muziekinstrumenten kan ik me moeilijk voorstellen dat je "zomaar" even iets besteld zonder dat je je er überhaupt in verdiept hebt.

De vergelijking van Han is perfect.

zjanke
31 juli 2015, 13:49
Winkels rekenen wat in de prijs voor het pand/de showroom en de mogelijkheid om daar dingen te proberen. Als Webshops dat ook gaan doen en een soort "probeervergoeding" gaan rekenen dan wordt het prijsverschil weer een stuk kleiner en houden we tenminste winkels over in plaats van een berichtje tussen de faillisementsaankondigingen van deze maand.

Ik juich het toe, ik heb ook nog nooit gratis koffie en ongevraagd goed advies gehad in een webshop :D

FruscianteFan
31 juli 2015, 14:14
Mensen verwarren een privilege te snel met een recht tegenwoordig.
Je hebt de mogelijkheid het terug te sturen als het uiteindelijk toch niet bevalt.
Maar dit geeft mijns inzien je niet het recht om maar klakkeloos alles te bestellen en terug te sturen.
Ook wanneer je iets van een webshop besteld mag er in alle gezond verstand vanuit gegaan worden dat je weet wat je besteld en dat je al minstens op de hoogte bent van de werking en de functionaliteiten van het product. In een ideale situatie heb je het product al eens ergens kunnen testen.
Zeker bij muziekinstrumenten kan ik me moeilijk voorstellen dat je "zomaar" even iets besteld zonder dat je je er überhaupt in verdiept hebt.

De vergelijking van Han is perfect.
Ik heb niks te maken met wat jij vindt, of hoe jij vindt dat ik met de spelregels van een webshop omga.

Als zij de optie bieden iets terug te sturen, binnen bepaalde termijn zonder opgaaf van reden, dan is het mijn volste recht om die hele winkel leeg te kopen en alles te retourneren. Dat jij vindt dat ik dat recht niet heb, heeft daar niets mee te maken.

Daarbij zijn het zaken als Keymusic en Bax-shop die (succesvol) proberen om de klassieke gitaarwinkel de das om te doen. Als zij zulke enorme zakenlui zijn, ga ik geen medelijden met ze hebben dat ze een kostenpost hebben aan geretourneerde producten. Sterker nog, het is vergelijkbaar met het uitproberen in een winkel. Middagje gitaar/amp/effecten aan de tand voelen en uiteindelijk elders bestellen? Dan heeft de winkel de kosten van het gebouw, personeel en showroommodellen, en de webshop alle winst.

Feter
31 juli 2015, 14:54
Laten we het op normen, waarden en een stukje gezond verstand houden dan ;)

JGD
31 juli 2015, 15:20
Daarbij zijn het zaken als Keymusic en Bax-shop die (succesvol) proberen om de klassieke gitaarwinkel de das om te doen. Als zij zulke enorme zakenlui zijn, ga ik geen medelijden met ze hebben dat ze een kostenpost hebben aan geretourneerde producten. Sterker nog, het is vergelijkbaar met het uitproberen in een winkel. Middagje gitaar/amp/effecten aan de tand voelen en uiteindelijk elders bestellen? Dan heeft de winkel de kosten van het gebouw, personeel en showroommodellen, en de webshop alle winst.

Hier heeft hij natuurlijk wel een punt

Rizz
31 juli 2015, 15:22
Dat is 1 zienswijze.

De hele wet kopen op afstand is in het leven geroepen voor de consument in een voortschrijdende tijd. Mensen kopen meer op afstand en dreigden in eerste instantie hun rechten kwijt te raken. Dat jij, of iemand anders zijn gitaren en gear in een winkel koopt, want "je moet het toch eerst uitproberen", dat wil nog niet zeggen dat iedereen dat moet en/of hoeft.. Dat is nou juist het makkelijke van een webshop. En door die wet heb je "beperkt" recht om het in je eigen toko te bekijken. Niet iedereen heeft een muziekwinkel in de buurt of de mogelijkheid om er te komen..

En ja, het is onpersoonlijk en ja, het is misschien niet hoe het vroegâh ging, maar we leven in het nu. En dat dat onpersoonlijke normen en waarden van vroegâh in de vingers snijdt is ook niet helemaal juist, maar een Bax of Thomann spelen maar al te graag in op de wens van de consument door het online aan te bieden. En houden daarbij een bedrag gereserveerd voor retouren, het risico van die webshop waar ik het eerder over had.

Ik zou ook nooit een gitaar online kopen, maar goed, verder koop ik alles online. Met de intentie om het te houden, maar is het toch niet helemaal wat ik er van verwacht, gaat het onherroepelijk weer terug, net als in de winkel.

hefke
31 juli 2015, 15:50
Hier heeft hij natuurlijk wel een punt

Volgens mij niet helemaal. Dat zou alleen gelden als b.v. Keymusic geen echte winkels zou hebben. Aangezien die er wel zijn, hebben zij toch ook de kosten van personeel, het winkelpand, electra/gas etc.
Dat Keymusic, Bax, Thomann e.d. goedkoper zijn dan de plaatselijke winkel ligt volgens mij toch meer aan het feit dat ze grootschaliger kunnen inkopen en daardoor lagere inkoopprijzen krijgen/kunnen bedingen.
Overigens bij mij in de buurt is een winkel die maar een paar eurootjes (soms maar 1 euro) duurder is dan de bekende webshops. Voor zo'n klein prijsverschil ga ik toch liever naar de lokale winkel. Je krijgt er goed advies en wat is er leuker dan andere mensen te ontmoeten met de dezelfde hobby en hier lekker over te babbelen?

Om iets te bestellen en als dan toch niet helemaal bevalt dan maar terugsturen vind ik niet helemaal netjes, dit los van het feit of de mogelijkheid geboden wordt. Ga dan naar een winkel van bv Keymusic en probeer het daar uit. En als het bevalt kun je het nog altijd kopen voor dezelfde prijs als via de webshop.
Zoals Feter al opmerkte vind ik dit een kwestie van normen en waarden, of anders gezegd goed fatsoen.

Feter
31 juli 2015, 16:17
Hier heeft hij natuurlijk wel een punt

Ik vindt dit helemaal geen punt.
Zaken als Keymusic en Bax-shop proberen niemand de das om te doen.
Ze spelen gewoon in op de vraag van de consument.
De "klassieke" gitaar winkel zoals FruscianteFan dat zo mooi noemt staan nog altijd voor de keus om hun producten ook online te gaan aanbieden.
Dat ze daar bewust niet voor kiezen is prima en geheel een eigen keus. Alleen snijden ze zich daarmee wel in de vingers anno 2015 waarin alles op internet te vinden is en... ja.. vaak goedkoper.

Ik weet best dat het voor ene kleine ondernemer lastig is om te meten met zaken zoals key en bax. Maar ze moeten zichzelf ook afvragen of ze dat willen, of ze iets anders kunnen bieden wat key of bax niet kunnen en of ze niet met de tijd mee moeten gaan.

Dat jij geen medelijden hebt met de kostenpost van de enorme zakenlui is prima, dat is hoe je daar in staat. Maar dat vind ik net zo onfatsoenlijk.
Die bedrijven zijn de klassieke gitaarwinkels van de toekomst. Ooit zaten namelijk de huidige "klassieke gitaarwinkels" in die zelfde positie. Niet meer van de bouwer direct kopen maar van een distributeur.

@Rizz: Natuurlijk is er niets vreemds aan als je iets terug stuurt omdat het inderdaad niet is wat je verwachtte. Dat doe je nu eenmaal bij de BCC ook als het tv scherm toch niet helemaal goed tot z'n recht komt thuis. Maar intentie om iets te kopen omdat je het echt wilt of om iets te kopen om het maar uit te proberen, daar zit het verschil.

FruscianteFan
31 juli 2015, 16:36
Zaken als Keymusic en Bax-shop proberen niemand de das om te doen.
Natuurlijk proberen ze dat wel. Investeren zodat je minder last van concurrentie hebt. Is hun goed recht, daar niet van, maar dat is wel degelijk proberen je concurrentie de das om te doen.

Ik vind dat je nogal makkelijk doet over die kant van het verhaal - het is nu eenmaal moeilijker als fysieke winkel, terwijl je juist heel veel service biedt. Aan de andere kant vind je het belangrijk dat je iets niet koopt met de intentie het weer terug te sturen. Als dat het beleid is, dan is dat je goed recht. En als ik iets niet terug kan sturen (of dat duur is), dan koop ik het wel in de winkel nadat ik het uitprobeer.

benwave
31 juli 2015, 16:49
Ik vindt dit helemaal geen punt.
Zaken als Keymusic en Bax-shop proberen niemand de das om te doen.
Ze spelen gewoon in op de vraag van de consument.
De "klassieke" gitaar winkel zoals FruscianteFan dat zo mooi noemt staan nog altijd voor de keus om hun producten ook online te gaan aanbieden.
Dat ze daar bewust niet voor kiezen is prima en geheel een eigen keus. Alleen snijden ze zich daarmee wel in de vingers anno 2015 waarin alles op internet te vinden is en... ja.. vaak goedkoper.

Ik weet best dat het voor ene kleine ondernemer lastig is om te meten met zaken zoals key en bax. Maar ze moeten zichzelf ook afvragen of ze dat willen, of ze iets anders kunnen bieden wat key of bax niet kunnen en of ze niet met de tijd mee moeten gaan.

Dat jij geen medelijden hebt met de kostenpost van de enorme zakenlui is prima, dat is hoe je daar in staat. Maar dat vind ik net zo onfatsoenlijk.
Die bedrijven zijn de klassieke gitaarwinkels van de toekomst. Ooit zaten namelijk de huidige "klassieke gitaarwinkels" in die zelfde positie. Niet meer van de bouwer direct kopen maar van een distributeur.



Wat een naïef verhaal hang je hier op man. Maar dan ook echt op alle punten

Feter
31 juli 2015, 17:18
Goed onderbouwd man! :dance:

FruscianteFan
31 juli 2015, 18:08
net zo goed onderbouwd als jouw verhaal ;)

JGD
1 augustus 2015, 10:38
Even iets heel anders: ik ben een tijdje terug naar de Bax winkel geweest, in Goes.
Dat is toch een leuke winkel zeg. Echt een tip.
Heel veel op voorraad, en gewoon leuke mensen allemaal.
Vond het een erg prettige zaak.

Feter
1 augustus 2015, 11:27
Wat mij opviel bij bax is dat ze geen prs en gibson verkopen!

munkie
1 augustus 2015, 11:28
Ik heb er een mailtje aan gewaagd. Dit was het antwoord van de Keymusic helpdesk:


Hartelijk dank voor uw reactie. Deze kosten zouden alleen plaatsvinden in het geval van een door u aangegeven defect, welke na onderzoek niet het geval blijkt te zijn. Mocht u iets binnen het zichttermijn willen retourneren is dit van toepassing. Alleen de verzendkosten om het pakket retour te zenden komen dan voor uw rekening.

Ook dit antwoord kan weer tot verwarring leiden. Mocht U iets... daar ontbreekt het woordje NIET. Gezien de laatste zin zou dat woordje erbij moeten.

Gedeeltelijk Mea Culpa mensen. Ik had eerst Keymusic even moeten mailen. Maar nogmaals ook dit mailtje schept weer verwarring. Evenals de teksten op de website en onderaan het retourformulier.

Ik woon binnen ca. 100 km van een goede muziekwinkel. En ook daar kan je dingen vaak niet (goed) uitproberen.

Tunes
3 augustus 2015, 11:27
Goed onderbouwd man! :dance:

Nou dan doen we het anders.
Die zaken zijn zo groot dat ze zelfs kunnen afdwingen dat importeurs hen hoge kortingen geven(en dan hebben we het over HEEL hoog), dat heeft alles te maken met de machts positie die ze hebben.
Er zijn op dit moment nog maar 2 grote bedrijven in nederland, keymusic en bax, en die maken de dienst uit. Dat er op sommige gevels een andere naam staat zegt niks.
Daar kan een gewone winkel niet tegen op, die krijgt nooit de inkoop die zij krijgen.

Importeurs/groothandel zijn hier dom en naief in geweest, die hebben deze bedrijven hoge kwantum kortingen gegeven.
Maar ze hebben niet het besef gehad dat ook zij daar uiteindelijk ook de dupe van zijn.
Ze staan bijna machteloos tegen deze 2 grote bedrijven.

Voordeel voor de consument ???
Tja je bent goedkoop uit, maar dat is dan ook alles.
Ik heb toch liever mijn service om de hoek, waar ik mogelijk ook nog leuk kan inruilen en een praatje kan maken.
Helaas over is er niet meer, enige om te overleven manier is dat je een specialist bent want meegaan met de dozenschuivers is kansloos.

Als Bax en keymusic kapot gaan aan retourartikelen ben ik er niet verdrietig om, dat ben ik wel om al die gewone winkels die in heel snel tempo verdwijnen.

Dutch66
5 augustus 2015, 11:19
Importeurs/groothandel zijn hier dom en naief in geweest, die hebben deze bedrijven hoge kwantum kortingen gegeven.
Maar ze hebben niet het besef gehad dat ook zij daar uiteindelijk ook de dupe van zijn.
Ze staan bijna machteloos tegen deze 2 grote bedrijven.


Hoe goed bedoeld ook, dit klopt echt niet..

Maar inderdaad, gelukkig zijn er nog wel een aantal kleine 'winkeltjes' die hun bestaansrecht wel behouden,
voornamelijk omdat ze zich richten op een andere (lees niche) segment, vintage en 2e hands zoals bijvoorbeeld
De Plug in Amsterdam.

Rizz
5 augustus 2015, 11:30
Zo ver gezocht is het anders niet... Ik heb een tijdje bij Mediamarkt gewerkt en ook daar wordt met de landelijke inkoop heel erg bruut onderhandeld en worden er belachelijke lage inkoopprijzen afgedwongen. Probleem is vooral dat het om enorme aantallen gaat en een fabrikant dat soort aantallen graag verkocht wil zien. Niet alle merken dien daar overigens aan mee, Philips bijvoorbeeld hanteert een minimum verkoopprijs, ga je daar onder zitten, word je gewoon niet meer geleverd..

Tunes
5 augustus 2015, 11:37
Hoe goed bedoeld ook, dit klopt echt niet..

Maar inderdaad, gelukkig zijn er nog wel een aantal kleine 'winkeltjes' die hun bestaansrecht wel behouden,
voornamelijk omdat ze zich richten op een andere (lees niche) segment, vintage en 2e hands zoals bijvoorbeeld
De Plug in Amsterdam.

Dit klopt niet want ?
Van mensen uit de handel vernomen dat men zelfs prijzen afdwingt tot aan of soms zelfs onder de prijs die de importeur betaald.
Dat zal een uitzondering zijn, kan ook niet anders want dan gaat die importeur weer failliet.
Of het de waarheid is ? Geen idee maar het geeft wel aan hoe de stand is tussen de twee grote partijen en de kleine winkels en de groothandel.

Ik heb een 2 jaar geleden een rest voorraad over genomen van iemand die een webwinkel had.
Die had 6 man in dienst, werk was er genoeg, maar hield zelf NUL over zo laag was de marge.

Feter
5 augustus 2015, 12:02
Een bedrijf met een groot marktaandeel heeft altijd meer te vertellen.
Natuurlijk kunnen zaken als bax en key meer korting afdwingen, die positie hebben ze nu eenmaal.
Die positie hebben ze omdat ze grotere aantallen kunnen verkopen en meer omzet daardoor hebben.
En vergeet inderdaad niet dat omzet nog geen winst is.

Ongetwijfeld dat dergelijke zaken op sommige producten break-even spelen of zelfs op moeten inleveren.
Mooi voorbeeld (andere branche); wanneer Heineken bier in de actie gaat bij Albert Heijn, kost de Albert Heijn dat een euro per verkocht krat.
Is dit omdat ze de kleine supermarkten daarmee willen uit saneren? Nee. Concerns als key music en baxshop hebben (zolang ze goede service blijven bieden) niets te vrezen van de kleine ondernemer.
Waarom sommige lage marges wel gehanteerd worden is bij verkoop.

De kans dat jij alleen voor dat ene kratje bier naar de AH gaat is vrij klein. Je komt hoogstwaarschijnlijk terug met blokjes kaas, stukkie vlees voor vanavond... De marge op andere zaken ligt dan weer wat hoger waardoor ze onder aan de streep aan het eind van een actie periode 3% meer marge mogen opschrijven.

Als jij dus een gitaar bij key music koopt omdat hij daar goed koper is, doen ze dat (hoogstwaarschijnlijk) niet om "Gitaarshop Piet" de das om te doen maar om te zorgen dat je terug komt voor; snaren, een versterker, onderhoud, pedals etc.

Daarbij ben ik het met Dutch eens dat importeurs echt niet de dupe zijn.
Importeurs calculeren zelf ook kortingen in buiten de "standaard" kortingen om.
En voor importeurs geldt het zelfde trucje. Iets minder marge op A, meer marge op B.

Dat verhaal van de webshop is lastig te beoordelen. In eerste instantie zeg ik slechte bedrijfsvoering. 6 man in dienst voor een webshop? Dan moet je echt veel omzet draaien om dat te kunnen bekostigen en te relativeren.
Want waarom heeft een webshop 6 werknemers nodig?
Maar goed dat is een andere discussie.

Bottom line is dat key en bax zich echt niet druk maken om kleinere muziek handels, dat is niet hun concurrentie strijd.
Die voeren ze onderling.
Persoonlijk denk ik dat de toegankelijkheid van een key of bax de kleinere handels de das om doen.
Je stapt er binnen, het is massaal, voelt je niet verplicht tot iets en je kunt vrijwel alles ongedwongen proberen.
Bij een kleine handel (zo ervaar ik het) voel je al snel dat de ondernemer daar staat om te verkopen, en terecht.
Dat gevoel is onbewust aanwezig.
Ik durf te wedden dat je bij key music een gitaar zo uit het rek pakt, de kans is groot dat je bij de muziekhandel om de hoek vraagt "Mag ik hem even proberen?".

Tunes
5 augustus 2015, 12:09
Waarom ?
Nou die artikelen pakken zichzelf en er zijn zelfs exemplaren die administratie en retouren bijhouden.

Maar goed het zouden er ook 5 geweest kunnen zijn.
En dat key en bax het niet doen om de concurrenten de das om te doen geloof ik totaal niet.
Helaas moet ik toegeven dat ik wel 1 keer wat bij bax heb besteld, maar ik hoop dat dat een uitzondering blijft.
Echt wij hebben niet door hoe de markt op dit moment kapot wordt gemaakt en dan heb ik het niet alleen over de muziekbranche.
Dat je sterke en minder sterke spelers hebt is normaal, maar de balans is ver te zoeken.

Dutch66
5 augustus 2015, 12:34
Ik heb een 2 jaar geleden een rest voorraad over genomen van iemand die een webwinkel had.
Die had 6 man in dienst, werk was er genoeg, maar hield zelf NUL over zo laag was de marge.

incompetente ondernemer?

Dutch66
5 augustus 2015, 12:42
Niet alle merken dien daar overigens aan mee, Philips bijvoorbeeld hanteert een minimum verkoopprijs, ga je daar onder zitten, word je gewoon niet meer geleverd..

Precies, en daar ging 't dus over, Bax bepaald (nagenoeg) helemaal niets als het Fender e.d. betreft...

Bax of Thomann, het ontloopt elkaar nauwelijks.....

Pepe
5 augustus 2015, 12:59
Waarom Bax groter is dan de rest is louter slim ondernemerschap, die zagen vrij vroeg het belang van internet. Ik werk in de branche en altijd als ik tegen een kleine muziekshop zei, doe iets aan internet, was steevast het antwoord dat ze er geen tijd voor hadden. En nog steeds roept men dat.
Het is niet erg natuurlijk maar daar zit wel de grote groei.

Het model dat slim ondernemerschap beloond met expansie is gewoon het model dat we met z'n allen gekozen hebben.

Tunes
5 augustus 2015, 12:59
incompetente ondernemer?

lulkoek ????

Tunes
5 augustus 2015, 13:00
Precies, en daar ging 't dus over, Bax bepaald (nagenoeg) helemaal niets als het Fender e.d. betreft...

Bax of Thomann, het ontloopt elkaar nauwelijks.....

Nou zeker Bax en die anderen verkopen dan ook alleen maar gitaren en bassen.

Dutch66
5 augustus 2015, 13:31
lulkoek ????

Nee helaas niet, als je er namelijk 'uiteindelijk' achter komt dat de marges niet toereikend zijn,
zat er dus een knoeperd van een hiaat in je bedrijfsplan...

Dutch66
5 augustus 2015, 13:32
Nou zeker Bax en die anderen verkopen dan ook alleen maar gitaren en bassen.

Sorry die begrijp ik niet...

Feter
5 augustus 2015, 13:35
Nee helaas niet, als je er namelijk 'uiteindelijk' achter komt dat de marges niet toereikend zijn,
zat er dus een knoeperd van een hiaat in je bedrijfsplan...

Dit dus.
Ik heb zelf aardig wat ervaring met webshops in verschillende branches en geloof me, je moet echt veel orders hebben om voor zaken als administratie en verzenden 6 werknemers te kunnen verantwoorden.

Feter
5 augustus 2015, 13:48
Waarom ?
En dat key en bax het niet doen om de concurrenten de das om te doen geloof ik totaal niet.
Helaas moet ik toegeven dat ik wel 1 keer wat bij bax heb besteld, maar ik hoop dat dat een uitzondering blijft.
Echt wij hebben niet door hoe de markt op dit moment kapot wordt gemaakt en dan heb ik het niet alleen over de muziekbranche.
Dat je sterke en minder sterke spelers hebt is normaal, maar de balans is ver te zoeken.

Geloof het maar, er bestaat namelijk ook nog zoiets als gezonde concurrentie.
Er zijn nu eenmaal markten waarin een monopolie geen uitkomst biedt.

Stel; Bax Shop is de enige muziekhandel in de Benelux en je bent eigenlijk min of meer verplicht jouw instrumenten daar te kopen.
Dan kan Bax Shop zoveel vragen als ze willen, je kunt het toch nergens anders halen.
De overheid gaat zich hier dan ook mee bemoeien om de economie gezond te houden. Er zullen andere belastingen geheven worden, bepaalde subsidies worden ingetrokken..
Daarbij zal een leverancier het ook tegengaan dat één afnemer monopolie krijgt. Ze zouden daardoor geen onderhandel ruimte meer hebben. De leveranciers proberen de kleinere ondernemer net zoveel in leven te houden.

Concurrentie is goed tot op een zeker niveau. Je moet kunnen concurreren als bedrijf. Je moet kunnen aantonen dat jij beter service hebt dan A, betere prijzen dan B en een betere leveringstijd dan C. Dat zorgt voor een sterkere marktpositie.
Concurreren wil niet zeggen je concurrent kapot maken maar het beter willen doen dan je concurrent.

Kim Wilson
5 augustus 2015, 13:50
Vooral anders zijn dan de concurrent. Je mag best duurder zijn, maar daar moet dan wel een unique selling point tegenover staan. Goeie service, de beste koffie van de omgeving, package deals, dat soort dingen.

Feter
5 augustus 2015, 14:01
Vooral anders zijn dan de concurrent. Je mag best duurder zijn, maar daar moet dan wel een unique selling point tegenover staan. Goeie service, de beste koffie van de omgeving, package deals, dat soort dingen.

Juist.
Dat valt niet verantwoorden als je je met niemand kan vergelijken.
Daarom voeren Key en Bax een onderlinge strijd. Niet vanwege de koffie of de USP's maar over het marktaandeel. In dat segment zitten ze alleen elkaar "in de weg".

benwave
5 augustus 2015, 14:06
Dit dus.
Ik heb zelf aardig wat ervaring met webshops in verschillende branches en geloof me, je moet echt veel orders hebben om voor zaken als administratie en verzenden 6 werknemers te kunnen verantwoorden.

Bij Bax werken momenteel meer dan 200 man. En dat is voornamelijk internet werk
Jij heb werkelijk geen idee hoe groot dat bedrijf is, en wat die allemaal meenemen in hun groei.
En dan bedoel ik met meenemen de val van de kleine winkel.
Die hebben geen enkele kans meer.
En dat vinden ze echt niet erg. Het liefst maken ze ook keymusic en thomann kapot.
maar dat zelfde kan natuurlijk gezegd worden van Thomann en Keymusic. Die proberen het zelfde.


Bax koopt zelfs winkels op. Ik weet van een winkel in Nederland die die kans ook heeft gehad. Maar niet gegrepen, en die zal het helaas weten

Pepe
5 augustus 2015, 14:17
Maar is dat goed of juist heel erg?

FruscianteFan
5 augustus 2015, 14:39
Maar is dat goed of juist heel erg?

Hangt af van het lot van die winkel.

Ik vraag bij Schreeven weleens hardop of ze überhaupt wel aan me verdienen. Maar ten eerste koop ik er relatief veel. Niet uitsluitend, maar ik koop een pedaal liever voor 2 tientjes meer nadat ik het heb uitgeprobeerd, en vervolgens krijg ik ook nog eens 2 tientjes korting.

Ten tweede: ze zijn erg service gericht. Ze moeten ook wel, iets anders hebben ze niet. Maar die service gaat verder dan het economische model ervan. Als hun verkoper (Jaap, erg toffe gast) denkt dat ik absoluut niet gebaat ben bij een aankoop, dan zegt hij dat.

Een gitaarwinkel heeft een functie voor muzikanten. De winkel is de leverancier van middelen waarmee wij ons werk kunnen doen.

Feter
5 augustus 2015, 14:56
Hangt af van het lot van die winkel.

Ik vraag bij Schreeven weleens hardop of ze überhaupt wel aan me verdienen. Maar ten eerste koop ik er relatief veel. Niet uitsluitend, maar ik koop een pedaal liever voor 2 tientjes meer nadat ik het heb uitgeprobeerd, en vervolgens krijg ik ook nog eens 2 tientjes korting.

Ten tweede: ze zijn erg service gericht. Ze moeten ook wel, iets anders hebben ze niet. Maar die service gaat verder dan het economische model ervan. Als hun verkoper (Jaap, erg toffe gast) denkt dat ik absoluut niet gebaat ben bij een aankoop, dan zegt hij dat.

Een gitaarwinkel heeft een functie voor muzikanten. De winkel is de leverancier van middelen waarmee wij ons werk kunnen doen.

Dan is die extra service voor jou toch een usp waarmee zij zich onderscheiden van zaken zoals Bax?
Je geeft nu precies een concurrentiepositie aan.
Schreeven blijkt dus een zeer goede service te bieden met eerlijke adviezen. Usp ten opzichte van wellicht Bax of Key.

@Benwave: Ik heb een aardig transparant beeld van Bax ;) En je geeft precies aan waarom zij die 200 man wel kunnen verantwoorden.
En dat is heel simpel, omzet, groei en inspelen op de markt. Zoals eerder al werd aangegeven door Pepe, een stukje slim ondernemen van Bax. Dat het gros van de forum gebruikers zweert bij de muziekhandel om de hoek is mooi voor die muziekhandel, maar die zelfde forum gebruikers zijn maar een klein onderdeel van de totale markt. En het overgrote deel van die markt wil graag online kunnen bestellen tegen de zo laagst mogelijke prijs. Bax of Key maken de kleine ondernemers niet kapot, dat doet de consument zelf wel.
Daarbij is het anno 2015 een enorme dissatisfier wanneer je bij een winkel niet online kunt bestellen of de producten op z'n minst kunt bekijken.

Ondernemers die roepen geen tijd te hebben voor online hebben zich er nog niet eens in verdiept. Geen tijd hebben voor online is hetzelfde als op een lege tank rijden en roepen dat je geen tijd hebt om te tanken omdat je op tijd wilt komen bij je sollicitatie gesprek.

Pepe
5 augustus 2015, 16:06
Bax of Key maken de kleine ondernemers niet kapot, dat doet de consument zelf wel.

Ja, dat is het. Alsof de grootgrutters de schuld zijn van het verdwijnen van de winkel op de hoek. De winkel op de hoek heeft gewoon lopen slapen en niet door gehad de meeste klanten liever een goede prijs dan goede koffie willen.

Je ziet nou een hoop van die inhaalslag webshops. Tis vaak amateur hour. Niet op voorraad of al verkocht of gewoon al uit de doos geweest, moeilijk doen met teruggave, ruilen en garantie... Als je iemand aan de telefoon wil hebben moet je wachten want het is druk in de winkel of hij is net met de Facebook bezig. En de consument op internet kent geen begrip als hij geld heeft overgemaakt.

benwave
5 augustus 2015, 16:16
Dan is die extra service voor jou toch een usp waarmee zij zich onderscheiden van zaken zoals Bax?
Je geeft nu precies een concurrentiepositie aan.
Schreeven blijkt dus een zeer goede service te bieden met eerlijke adviezen. Usp ten opzichte van wellicht Bax of Key.



"Service" is de enigste reden die je nog hoort tov van een internet bedrijf.
Alsof internet bedrijven geen goede service kunnen geven cq geven.

Er waren ook mensen die tot op het laatst bleven geloven (en investeerde) in paardentrams.


Ik bestelde laatst een cartridge bij inkt123. Die deed het niet.
e-mailtje gestuurd, en de volgende dag een nieuwe binnen plus een klein flesje wijn en een excuus kaart. Tja..
Ik bestel daar graag weer.

Ik kom nogal eens bij Bax.. tis in de buurt. Daar staan zaterdags mensen in de rij bij de kassa.
dat heb ik nooit ergens gezien. Ja bij de supermarkt
De plaatselijke muziek winkel had een uitverkoop tot wel 75 % korting zelfs daar zie je die hoeveelheid mensen niet.

Feter
5 augustus 2015, 16:18
En de consument op internet kent geen begrip als hij geld heeft overgemaakt.

Hoe vervelend dit ook is voor een webshop (ik ken beide kanten), ergens is het natuurlijk ook wel terecht. Als jij bij de mediamarkt een televisie van 1000 euro hebt gekocht, bij de kassa hebt afgerekend en dan te horen krijgt: Ja meneer even geduld, we moeten hem nog uit het magazijn vissen en tjsa.. we hebben wel betere dingen te doen..
Dan denk jij ook ja hallo, ik heb net 1000 euro betaald! Jullie hebben me geld al en ik kan nu mooi gaan zitten wachten.

Een webshop runnen is nu eenmaal niet zo makkelijk als ondernemers denken... ALS je je er niet genoeg in verdiept. Een gezonde kleinschalige muziekhandel kan ook heel goed met weinig inspanning een succesvolle webshop runnen. Alleen kost dit een kleine investering en wat inspanningen om te begrijpen waar je mee bezig bent.
En juist daarom begrijp ik niet goed waarom kleinere (vaak de oudere) ondernemingen dit niet zien. Want eigenlijk is het trucje hetzelfde alleen is het gereedschap even net wat anders.

Feter
5 augustus 2015, 16:27
"Service" is de enigste reden die je nog hoort tov van een internet bedrijf.
Alsof internet bedrijven geen goede service kunnen geven cq geven.

Er waren ook mensen die tot op het laatst bleven geloven (en investeerde) in paardentrams.


Ik bestelde laatst een cartridge bij inkt123. Die deed het niet.
e-mailtje gestuurd, en de volgende dag een nieuwe binnen plus een klein flesje wijn en een excuus kaart. Tja..
Ik bestel daar graag weer.

Ik kom nogal eens bij Bax.. tis in de buurt. Daar staan zaterdags mensen in de rij bij de kassa.
dat heb ik nooit ergens gezien. Ja bij de supermarkt
De plaatselijke muziek winkel had een uitverkoop tot wel 75 % korting zelfs daar zie je die hoeveelheid mensen niet.

De plaatselijke muziek winkel heeft amper bereik
- De enige likes op facebook is de familie en een aantal vroegere klanten
- Nieuwsbrieven? Ja daarin vertel ik toch welke nieuwe producten ik heb?
- Marketing? Een poster in het dorp ophangen dat het zaterdag 75% kortingsdag is!

En natuurlijk MOETEN webshops ook meer met service gaan doen. En dat doen ze!
123inkt is inderdaad een prachtig voorbeeld.
Maar de reden dat webshops dit doen is de consument.
Eerst vonden we die service online niet zo belangrijk, die lage prijs, dat deed het 'm!
Maar de markt verschuift en onze behoeftes verschuiven mee.
Nu vinden we die service en aftersales WEL belangrijk. Een webshop is geen alternatief meer maar een primair distributiekanaal van goederen en producten.
Daarom doet een Bax of een Key het beter dan de muziekhandel op de hoek. Ze voorzien in de behoefte van de consument.
En de consument vergeeft en vergeet niet en stelt belachelijk hoge eisen waar de ondernemer maar aan heeft te voldoen.
Hier zou ik graag op door discussiëren want dit soort zaken liggen nou eenmaal in mijn vakgebied.
Maar ik denk dat we dat dat betekent dat er een heel nieuw topic geopend moet worden.

Conclusie: Het is de grootste onzin om te roepen dat Key Music, Thomann en Bax-shop de kleine ondernemer kapot maakt. Als je wilt wijzen, kijk dan eens in de spiegel.

Dutch66
5 augustus 2015, 16:40
Je ziet nou een hoop van die inhaalslag webshops. Tis vaak amateur hour. Niet op voorraad of al verkocht of gewoon al uit de doos geweest, moeilijk doen met teruggave, ruilen en garantie... Als je iemand aan de telefoon wil hebben moet je wachten want het is druk in de winkel of hij is net met de Facebook bezig. En de consument op internet kent geen begrip als hij geld heeft overgemaakt.

Ja dat is inderdaad wat je regelmatig ziet, maar e-commerce is natuurlijk veel meer dan een internetsite met dito winkelwagentje. Wie zijn je klanten en waar hangen ze (on-line) uit. Welke fora bezoeken ze, wat vinden ze interessant wat houd ze bezig....

Nou ja, zeg maar alles wat een grutter meestal niet doet...

Pepe
5 augustus 2015, 16:40
Bax doet dat wel goed hoor. Tis allemaal nog kinderschoenen maar er zijn klanten reviews, er is een forum, men gaat Marktplaats spelen.. nou nog een directe chat en ze kunnen weer een paar jaar vooruit.
Daar tegenover.
Ik kom regelmatig over de vloer bij een gitaarwinkel. In de rustige momenten zit de eigenaar te internetten. Op ebay, marktplaats, Twitter en whatever. Zeg ik, waarom werk je je eigen pagina's niet bij, alles wat er op staat is allang verkocht. Ja, zegt ie, voor je het weet zit je alleen maar achter een computer. En gaat weer verder met zijn Facebook.
Maar nu heeft hij een idee, een nieuw concept. Alleen maar consignatie gitaren. Mag je zelf foto's uploaden en teksten schrijven en hij doet de financiële afhandeling.
Wat hij bedoelt is, hij hoeft al die onzin van foto's en beschrijvingen dan niet meer te doen.
Zeg ik, maar ga je daar iemand voor aannemen?
Nee, zegt ie, dat doe ik gewoon zelf er tussendoor.

Daar gaat het dus al fout.

Feter
5 augustus 2015, 16:51
Wat zou ik graag een dagje met die man om de tafel zitten

benwave
5 augustus 2015, 16:58
Maar nu heeft hij een idee, een nieuw concept. Alleen maar consignatie gitaren. Mag je zelf foto's uploaden en teksten schrijven en hij doet de financiële afhandeling.
Wat hij bedoelt is, hij hoeft al die onzin van foto's en beschrijvingen dan niet meer te doen.


Zeg maar een beetje Ebay / marktplaats uitvinden :)

Pepe
5 augustus 2015, 17:07
Zeg maar een beetje Ebay / marktplaats uitvinden :)

Nee, die staan nergens garant voor, die bieden alleen de outillage.
Het meest lastige punt voor een verkoper is het inpakken en versturen (dozen zoeken, wegbrengen naar vervoerders) en omgaan met klachten van verkopers.
Een foto plaatsen en vragen beantwoorden is het punt vaak niet.

Feter
5 augustus 2015, 17:15
Nee, die staan nergens garant voor, die bieden alleen de outillage.

Ebay staat zeker wel garant!
Wanneer je betaalt maar iets niet ontvangt, zet Ebay een incasso traject in werking.
Ook vice versa wanneer een koper besluit niet te betalen.
Overeenkomsten bij Ebay zijn altijd bindend.
In tegenstelling tot marktplaats wat gewoon is als je hele winkelwagen volladen en dan bij de kassa roepen "Nope sorry geen geld bij, DOEI!" :D

Pepe
5 augustus 2015, 17:29
Ebay doet niet aan garantie, waarom zou het? Ze verkopen niks zelf. Als Ebay heel boos wordt kan het je account blokkeren.
Je kan een geschil via Ebay openen maar dat is in feite een paypal geschil. Als je niet via paypal betaalt hebt dan zal je het via je credit card moeten oplossen.
Maar goed, het punt is, je doet zaken met in de meeste gevallen een particulier. Je weet nooit hoe dat balletje gaat rollen. Als de verkoper een winkel is met een adres, een telefoon die wordt opgenomen en een goede naam winkelt het wat geruststellender.

Feter
5 augustus 2015, 17:33
Dat is zeker waar. Ebay doet inderdaad niet aan garantie maar start wel degelijk een incasso traject.
Maar goed verder heb je helemaal gelijk natuurlijk

Tunes
6 augustus 2015, 09:15
De plaatselijke muziek winkel heeft amper bereik
- De enige likes op facebook is de familie en een aantal vroegere klanten
- Nieuwsbrieven? Ja daarin vertel ik toch welke nieuwe producten ik heb?
- Marketing? Een poster in het dorp ophangen dat het zaterdag 75% kortingsdag is!

En natuurlijk MOETEN webshops ook meer met service gaan doen. En dat doen ze!
123inkt is inderdaad een prachtig voorbeeld.
Maar de reden dat webshops dit doen is de consument.
Eerst vonden we die service online niet zo belangrijk, die lage prijs, dat deed het 'm!
Maar de markt verschuift en onze behoeftes verschuiven mee.
Nu vinden we die service en aftersales WEL belangrijk. Een webshop is geen alternatief meer maar een primair distributiekanaal van goederen en producten.
Daarom doet een Bax of een Key het beter dan de muziekhandel op de hoek. Ze voorzien in de behoefte van de consument.
En de consument vergeeft en vergeet niet en stelt belachelijk hoge eisen waar de ondernemer maar aan heeft te voldoen.
Hier zou ik graag op door discussiëren want dit soort zaken liggen nou eenmaal in mijn vakgebied.
Maar ik denk dat we dat dat betekent dat er een heel nieuw topic geopend moet worden.

Conclusie: Het is de grootste onzin om te roepen dat Key Music, Thomann en Bax-shop de kleine ondernemer kapot maakt. Als je wilt wijzen, kijk dan eens in de spiegel.

Dat is jouw conclusie, die van mij is heel anders.
Er zijn ook zat kleinere die wel een prima site hadden of die echt wel meer doen dan jou kleinerende voorbeelden en het toch niet halen.
Bovendien gaat het helemaal niet om of een ander het wel of niet goed doet het gaat er om dat er langzamerhand een monopolie komt en dat dat niet goed is (behalve voor die twee).
Ik ben het wel eens dat je het juist anders moet doen, producten die die partijen niet hebben, specialisatie enz.
Overigens ben ik wel met je eens dat prijs niet alles is, vertrouwen en bekendheid zijn zeker net zo belangrijk.

Tunes
6 augustus 2015, 09:17
Nee, die staan nergens garant voor, die bieden alleen de outillage.
Het meest lastige punt voor een verkoper is het inpakken en versturen (dozen zoeken, wegbrengen naar vervoerders) en omgaan met klachten van verkopers.
Een foto plaatsen en vragen beantwoorden is het punt vaak niet.

Precies en daar kan je zomaar een paar man voor in dienst moeten nemen, voor wie dat niet snapt.

Tunes
6 augustus 2015, 09:21
Ebay staat zeker wel garant!
Wanneer je betaalt maar iets niet ontvangt, zet Ebay een incasso traject in werking.
Ook vice versa wanneer een koper besluit niet te betalen.
Overeenkomsten bij Ebay zijn altijd bindend.
In tegenstelling tot marktplaats wat gewoon is als je hele winkelwagen volladen en dan bij de kassa roepen "Nope sorry geen geld bij, DOEI!" :D

Sorry maar ook dit noem ik weer gelul, en ik heb heel veel ebay ervaring.
Ebay doet niks, nul komma niks.
Je kan je klacht kwijt en zij geven die door aan de andere partij.
Overeenkomsten bindend ? Misschien in theorie, de praktijk is dat iemand kan zeggen dat hij liever niet heeft dat het doorgaat want dit of dat. De ervaring leert dat het dan maar verstandig is om de koop af te breken (om dat de ebay weg een theoretische weg is)dan heb je in ieder geval nog je kosten terug en zet je het product gewoon weer online.

Tunes
6 augustus 2015, 09:22
Ebay doet niet aan garantie, waarom zou het? Ze verkopen niks zelf. Als Ebay heel boos wordt kan het je account blokkeren.
Je kan een geschil via Ebay openen maar dat is in feite een paypal geschil. Als je niet via paypal betaalt hebt dan zal je het via je credit card moeten oplossen.
Maar goed, het punt is, je doet zaken met in de meeste gevallen een particulier. Je weet nooit hoe dat balletje gaat rollen. Als de verkoper een winkel is met een adres, een telefoon die wordt opgenomen en een goede naam winkelt het wat geruststellender.

Dat is ook zo raar, er zijn best veel webwinkels die niet eens een adres erbij hebben staan of heel erg verscholen.
Aan de andere kant, als je klein begint dan wil je misschien ook niet dat iedereen zomaar aan de deur komt, omdat het vaak een thuis adres is.

Dutch66
6 augustus 2015, 09:28
Bovendien gaat het helemaal niet om of een ander het wel of niet goed doet het gaat er om dat er langzamerhand een monopolie komt en dat dat niet goed is (behalve voor die twee).


Tunes, zonder flauw te willen doen, daar gaat het toch juist wel over?..... Omdat Bax en Thomann succesvol zijn
(en het dus goed doen), blijft er gewoon minder ruimte over voor de (kleine) detaillist.

Kim Wilson
6 augustus 2015, 09:48
De kleinere muziekwinkel wordt hier vergeleken met reuzen als Bax en Thomann, maar dat is niet reëel. Het zijn namelijk niet dezelfde soort winkels. Het grote voordeel van de grote jongens is dat ze alles, maar dan ook alles kunnen leveren. Waar de lokale muziekwinkel 20 gitaren en nog wat drumspul heeft staan, kun je bij Bax uit een schier onmogelijk groot aanbod kiezen. Dat is aan de ene kant handig voor de consument, aan de andere kant moordend voor de kleinere shops.

zjanke
6 augustus 2015, 09:48
Wat ik niet helemaal begrijp aan de tactiek van Key-Music is dat het assortiment in de winkel fors minder wordt. Er hangt niks bijzonders (in Eindhoven tenminste) en op gebied van slagwerk is het helemaal droevig gesteld (Ik doe ook de instrumenten voor een sambaband). Ik rij in ieder geval graag naar Boekel voor mijn gitaarspul en naar Ittervoort voor het slagwerk. Buiten het feit dat ze daar wel voldoende keus en mooie/goede dingen (dan is er naar toe rijden ineens een stuk leuker, want je kunt er zomaar een uurtje verdwalen ;)) hebben snappen ze ook nog eens veel beter wat service inhoudt...

benwave
6 augustus 2015, 11:15
Wat ik niet helemaal begrijp aan de tactiek van Key-Music is dat het assortiment in de winkel fors minder wordt. Er hangt niks bijzonders (in Eindhoven tenminste) en op gebied van slagwerk is het helemaal droevig gesteld (Ik doe ook de instrumenten voor een sambaband).

Dat komt misschien doordat er drie mensen per dorp met sambaballen aan het gooien zijn, en er 24 miljard mensen op een gitaar spelen
Niet echt handel die sambaballen

zjanke
6 augustus 2015, 11:32
Maar als ik een vel nodig heb in een standaard maat (waar ook regelmatig drummers om komen vragen) en het antwoord is steevast dat ze hem uiteraard wel kunnen bestellen dan haak ik af. Maar dat was het punt niet, er hangt gewoon steeds minder in de winkel en wat er hangt is niks bijzonders, daar lok je geen klanten mee naar binnen.
Stop dan met dat hele winkelpand en ga alleen internethandel doen...

Mr. Slash
25 augustus 2015, 13:36
Kwam dit artikel toevallig tegen. Hebben nu 14 winkels en er kunnen er blijkbaar nog enkele bij...

http://www.retailnews.nl/nieuws/GMIlKiveRnWh3BqRbfrdQw-1/keymusic-wil-winkelbestand-in-benelux-verdubbelen.html

Tunes
26 augustus 2015, 08:33
Ik denk dat keymusic wat anders wil ?
Kleintjes overnemen en 1 hele grote jongen zijn.

En geen illusies, die kleintjes gaan uiteindelijk dicht.

Joost de Ruig
26 augustus 2015, 08:41
En geen illusies, die kleintjes gaan uiteindelijk dicht.

Misschien, hoewel ik zelf denk van niet. In meerdere branches zie je dat zeker een deel van de mensen bereid zijn te betalen voor services, direct contact, the shop next door etc. Giganten als Amazon en Zalando hebben nog nooit 1 euro/dollar winst gemaakt. Het is dus nog maar de vraag of muziekgiganten als enige overblijven.

Dutch66
26 augustus 2015, 08:51
Misschien, hoewel ik zelf denk van niet. In meerdere branches zie je dat zeker een deel van de mensen bereid zijn te betalen voor services, direct contact, the shop next door etc. Giganten als Amazon en Zalando hebben nog nooit 1 euro/dollar winst gemaakt. Het is dus nog maar de vraag of muziekgiganten als enige overblijven.

klikerderklik (http://www.emerce.nl/nieuws/winst-omzet-zalando-verder-gestegen)

Niet om flauw te doen hoor... ;)

Kim Wilson
26 augustus 2015, 08:56
http://www.wired.com/2015/07/hey-look-amazon-actually-turned-profit/

Dutch66
26 augustus 2015, 09:02
Ja precies, eerst omzet genereren en dan (veel) later, wellicht winst...

Tunes
26 augustus 2015, 09:34
Misschien, hoewel ik zelf denk van niet. In meerdere branches zie je dat zeker een deel van de mensen bereid zijn te betalen voor services, direct contact, the shop next door etc. Giganten als Amazon en Zalando hebben nog nooit 1 euro/dollar winst gemaakt. Het is dus nog maar de vraag of muziekgiganten als enige overblijven.

Ik hoop zo dat je gelijk hebt, en ik geef het zelfs kans.
Die grote jongens hebben ook grote kosten, hoeveel retour zal er eigenlijk zijn ?

En er blijven ook nog wel wat gewone winkels, alleen zullen die zich specialiseren.

Tunes
26 augustus 2015, 09:35
Ja precies, eerst omzet genereren en dan (veel) later, wellicht winst...

Tja en als je dan (in het geval bax) een (schoon) papa met veel geld achter je hebt dan kan dat.
Dat is een gerucht he, het fijne weet ik niet.