PDA

View Full Version : boss metal zone



Brad
30 juli 2015, 00:34
over de metal zone van boss zijn de meningen erg verdeeld hoe denken gebruikers van dat pedaal op dit forum hierover vraag ik me af

Brum
30 juli 2015, 00:39
Leuk voor thuis (als je er van houdt). In de band hoor je er niet veel meer van terug. Veel, niet fijne compressie en bij hogere volumes springt je het glazuur van je tanden, zonder dat het nog verstaanbaar is. Het moge duidelijk zijn, ik ben geen fan.:)

D3nnis
30 juli 2015, 12:01
Op YouTube staan er filmpjes van gemodificeerde metal zones. Diezel mod en zo, dacht ik. Klinkt toch alleraardigst. Ik snap niet zo goed dat ze dat niet standaard doen.

AoDf
30 juli 2015, 12:06
Had er vroeger één voor thuis gebruik. In combinatie met een Boss EQ-7 equalizer erachter kon je er nog best aardige metalsounds uit krijgen, gewoon over een willekeurig transistor thuisversterkertje. Zonder die EQ erachter vond ik 'm iets minder bruikbaar.

duckman
30 juli 2015, 12:48
Zelf nooit gehad, maar ik weet dat Warren Haynes er een heeft/had en dat klonk bij hem niet verkeerd.
http://s77.photobucket.com/user/ChaseA17/media/warrenhaynes.jpg.html

D3nnis
30 juli 2015, 12:54
Als je een Soldano SLO hebt, snap ik de metalzone niet, tenminste, niet als distortionpedaal.
Op zich heeft de metalzone best wel wat Eq mogelijkheden, dus zou het kunnen dat warren haynes dit pedaal gebruikt(e) als Eq en/of booster?

duckman
30 juli 2015, 12:56
ik denk inderdaad low gain.Ik heb zelf een Kemper profiling amp en daar zit ook een "metalzone" in. Op lage gain settings klinkt dat met de juist amp erg goed.


Als je een Soldano SLO hebt, snap ik de metalzone niet, tenminste, niet als distortionpedaal.
Op zich heeft de metalzone best wel wat Eq mogelijkheden, dus zou het kunnen dat warren haynes dit pedaal gebruikt(e) als Eq en/of booster?

vulvasonic
3 augustus 2015, 01:47
Dit verhaal heb ik hier al 100 keer verteld, maar ik krijg soms het gevoel dat men het niet wilt lezen. :D

De Metal Zone wordt (waarschijnlijk door de naam van het apparaat) door alle jonge metal spelers die nog niet het geld hebben om een hele dure pure metal full stack te kopen gebruikt om precies dát geluid te simuleren. Advies: doe het niet, want je koopt een glazen pot vol bijen. Als je het ding om die reden koopt, dan word je gegarandeerd teleurgesteld. Ja, tijdens het oefenen van je metal partijen in je slaapkamertje klinkt dat ding supervet, maar in de repetitieruimte klinkt het ineens zwaar kut. Klaar. That's it.

Is het dan een slecht pedaal?
NEEN!!!!! En dat is juist het geinige. Ik heb hele intelligente collega gitaristen horen zeggen dat het een kutgeluid geeft. Niks mee te beginnen. En ik kan het weten. De mijne heb ik nota bene GEKREGEN, want och, geen hond die er iets aan heeft.....
Als ik Boss was zou ik de naam veranderen in iets als....: BOOST SUSTAINER, de BS2
Ik gebruikte 'm als volgt, ik zat daar een beetje lekker te spelen. Overstuurd geluid, lekker vet. En als ik moest soleren stampte ik op de BS2. De distortion van het pedaal stond BIJNA ALTIJD op 0 (!!!), het volume ging, afhankelijk van de hoeveelheid aan volume wat je nodig had (dűh!) doorgaans iets verder omhoog. Bij mij was dat meestal rond 9 uur, dus rond 2,5. En dan bleven er 4 knoppen over. De een heel erg functionele en perfect uitgebalanceerde EQ. Natuurlijk had je de bass, middle en treble regelaars, maar de vierde (o zo lekker) daarmee zocht je het frequentiegebied uit wat je wenste te boosten. Met die 4 knoppen kon je toveren. En als ik op dat ding ging staan, dan kreeg ik een flinke volumeboost en een uitermate 'romig', diep geluid met een sustain waar geen eind aan leek te komen. Heel soms zette ik de distortionknop op 1, zodat ie net iets meer ging 'zingen'. M.a.w., de BS2 is een perfect pedaal waar ik gigantisch veel plezier aan beleefde. Alleen stom dat ze dat ding 'Metal Zone' hebben genoemd.

Waarom ik steeds in de verleden tijd spreek? Wel, ik heb alles wat ik toen aan pedalen bezat, dus ook de BS2, verkocht, omdat ik, in een vlaag van verstandsverbijstering, vond dat ik volledig digitaal moest gaan (ook met MIDI en zo). Een fout die ik maar liefst 3 keer gemaakt heb. :eek:

Brad
3 augustus 2015, 01:59
en als je een versterker met veel headroom gebruikt? dus met een versterker met veel vermogen clean afgesteld met het volume op vijf? zou je hem dan niet op het podium kunnen gebruiken en alle vervorming uit het pedaal halen?

vulvasonic
3 augustus 2015, 02:37
Ik weet niet zeker of ik je begrijp. Wil je de Metal Zone gebruiken voor de distortion? Dat is namelijk wat het ding inderdaad pretendeert te doen. En geloof me, dat doet ie ook. Maar als je hem zo wilt gebruiken, dan klinkt ie echt onwaarschijnlijk slecht. Je komt nergens meer doorheen, tenzij je het volume flink openschroeft, maar dan hoor je alleen nog maar een ongedefiniëerde rotzooi.

D3nnis
3 augustus 2015, 07:38
Als je wilt metallen mbv een Boss pedaal, zou ik de hyper metal eens proberen, daar heb ik alleraardigste geluiden uit gehoord. Maar als ik het me goed herinner (ik heb zelf sinds 1998 geen distortion meer uit een pedaal gehaald), maakt het heel veel uit wat voor versterker je pakt bij dit pedaal. Ik herinner me dat het over een marshall nergens naar klonk, maar over een Pearl (?) geweldig.