PDA

View Full Version : digitale meersporen recorders



Brad
30 juli 2015, 00:23
zijn er ook meersporen recorders (minimaal zestien sporen) waarmee je werkelijk professionele opnamen kunt maken?

NLF
30 juli 2015, 01:04
ja, zo werd vroeger alles opgenomen, maar dan wel analoog

Pepe
30 juli 2015, 01:15
Stand alones? Een hele hoop toch? Fostex, Zoom, Tascam, Roland, Korg, Yamaha. Akai ook dacht ik.

harrie-beton
30 juli 2015, 08:42
Deze heeft een aantal merken en prijzen. http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?168601-recording-interface-wleke-werken-ook-stand-alone

Trouwens met een geluidskaart van 100 euro kan je al een professionele opname maken. De kwaliteit van een opname heeft als bottleneck niet de recorder. Het zit hem in de band, backline band, goede microfoons, een engineer die weet wat hij doet en goede pre amps enzovoort...

Brad
30 juli 2015, 12:05
Ja maar ik heb geen zin in traag opstartende software. Ik wil echt een los apparaat. Die 16 sporen recorders van Zoom, kun je met zo'n opname bij een platenmaatschappij aankomen? ik bedoel dus als kant en klaar album en niet als demo

Pepe
30 juli 2015, 12:59
kun je met zo'n opname bij een platenmaatschappij aankomen? ik bedoel dus als kant en klaar album en niet als demo

Vroeger ging je op visite bij een A&R manager als hij je demo leuk vond maar werkt dat nog zo? Bovendien, als je al een kant & klaar product hebt is het een kwestie van marketing & distribueren. Voor dat laatste heb je al helemaal geen ander nodig of het moet zijn dat je een fysiek schijfje wil hebben liggen bij de webshops en die paar platenzaken die er nog zijn.

Het verschil wat een platenmij kan maken is media promotie en het voorfinancieren van een goede studio (die je overigens uiteindelijk toch zelf betaald) Een studio maakt, hoe goed je ook met knoppen bent, echt wel een verschil met het zelf doen kan ik zeggen na 4 studio en 2 zolder cubase albums. Laat in ieder geval de mastering over aan een studio, dat scheelt de helft.

duckman
30 juli 2015, 13:03
Bruce Springsteen heeft zijn LP Nebraska opgenomen met een portastudio, dus het kan wel. Zoals al eerder gemeld, een goede opname is meer dan een goede recorder.

harrie-beton
30 juli 2015, 14:03
Je hebt mijn link niet gelezen, de Zoom heeft "16" in de naam maar dat is boerenbedrog, de zoom is slechts een 8 sporen recorder.

Als jij goede opnames hebt gemaakt kan elke studio daarmee verder. Dat zou ook op een zoom kunnen. Het is de vraag natuurlijk of jij de kwaliteit microfoons hebt enzovoort. De recorder maakt geen donder uit, zie Springsteen inderdaad.

grayfink
30 juli 2015, 14:29
Nebraska ruist als de neten trouwens.
Doodzonde, wel een geweldig album en in die tijd had hij al genoeg geld om thuis een 4-sporen taperecorder neer te zetten. :confused:

Pepe
30 juli 2015, 14:57
D'r zijn hele albums opgenomen met een portable 4 track Teac of Tascam of zelfs een lullig cassette deck. Ook albums van Lennon, Mccartney en Dylan. Google lo fi music.

Brad
30 juli 2015, 14:57
Je hebt mijn link niet gelezen, de Zoom heeft "16" in de naam maar dat is boerenbedrog, de zoom is slechts een 8 sporen recorder.

Als jij goede opnames hebt gemaakt kan elke studio daarmee verder. Dat zou ook op een zoom kunnen. Het is de vraag natuurlijk of jij de kwaliteit microfoons hebt enzovoort. De recorder maakt geen donder uit, zie Springsteen inderdaad.

Op de zang na gaat alles rechtstreeks. Het gaat mij er overigens niet om een album te maken voor een platenmaatschappij. Ik wil kunnen inschatten waar die meersporen recorders van Tascam, zoom en boss staan als het gaat om professionele kwaliteit. Dus of je eventueel met de hulp van een goede technicus alleen met zo'n apparaat een professioneel klinkend album kunt maken. Gewoon voor mezelf.

D3nnis
30 juli 2015, 17:24
ff een vraagje tussendoor
als ik een marshall buizen amp heb en een gibson les paul kan ik dan zonder problemen op bv pinkpoppp spelen ?


Ligt eraan.
Met een gibson les paul studio en een valvestate mag je alleen op de camping spelen.
Met een JVM en een les paul standard mag je in eoa tent spelen.
Voor mainstage heb je een Customshop les paul nodig en zo'n handwired geval.
En als je heel goed bent of goede connecties hebt wil de verdeling ook nog weleens anders zijn.

Brad
30 juli 2015, 22:08
zoals pepe al aangaf
als je muziek "profi" genoeg is no problemo


ff een vraagje tussendoor
als ik een marshall buizen amp heb en een gibson les paul kan ik dan zonder problemen op bv pinkpoppp spelen ?

dat kan je mooi vergeten, je word van het podium verdreven

Plant
30 juli 2015, 22:14
Bruce Springsteen heeft zijn LP Nebraska opgenomen met een portastudio, dus het kan wel. Zoals al eerder gemeld, een goede opname is meer dan een goede recorder.

Naar ik gelezen heb (in unauthorized biography "Glory Days") was dat als demo bedoeld en kreeg hij met E-street Band de 'sfeer' van die demo niet vastgelegd. Er zijn wel pogingen gedaan om het met nette opnamen te reproduceren maar helaas... men bleef ontevreden met de demo als referentie in het achterhoofd. Vandaar dat het album vanaf de demo is getrokken.

Goede takes vastleggen is vaak een eenmalige toevalstreffer. Als je dat net presteert op een matig opnameapparaat kun je verder over de meest perfekte apparatuur beschikken, als je daarmee die perfekte takes niet gereproduceerd krijgt houd het op.

Brad
30 juli 2015, 22:17
en waarschijnlijk hebben ze de opname zoveel mogelijk opgepoetst voor zover dat mogelijk was in die tijd

Dreverhaven
30 juli 2015, 23:06
Ja maar ik heb geen zin in traag opstartende software.

Wat een rare aanname.

Han S
30 juli 2015, 23:10
https://www.youtube.com/watch?v=Q0JkTIKm2iY

Zo doe je dat.

Dreverhaven
30 juli 2015, 23:18
Hebben ze dat met een aardappel gefilmd?

NLF
31 juli 2015, 00:00
ff een vraagje tussendoor
als ik een marshall buizen amp heb en een gibson les paul kan ik dan zonder problemen op bv pinkpoppp spelen ?

als je er een kabel tussen hebt wel ja, anders gewoon playbacken / luchtgitaar spelen

miyaru
24 augustus 2015, 15:07
Beste Brad, ik weet er ietsjes van en kan je het volgende zeggen: software is niet meer traag, en om demo's voor jezelf te maken ideaal, maar - de leercurve is steil, en je zal er tijd en moeite voor moeten nemen om het te leren. Veel moderne 16 sporen thuis studio recorders moeten ook bediend worden, en dat neemt ook wat leertijd zij het wat minder dan software.

Ik heb beide gehad, van een fostex 8 sporen digi recorder met een Yamaha 01v mixer ervoor, een Roland 24 sporenrecorder met ingebouwde geautomatiseerde mixer, en nu weer sinds jaar en dag Cubase 5.5. Waarom deze laatste na het bezitten van zo'n mooie recorder als de Roland? Puur gebruiksgemak! Knippen en plakken, arranger tracks etc. Het leven is nu zoveel makkelijker. Nog een voordeel met software: je zit niet vast aan pre-amps en convertors zoals bij de all in one producten. Ga je goed met je muziek, kan je dingen vervangen in de keten, en zo weer verbetering hebben in je signaal pad.

Ik ken vele mensen die software verfoeiden, en nu het vrolijk gebruiken. Het is tegenwoordig zoveel beter geworden, en ook stabieler. Heeft maar met één ding te maken: rekenkracht.

Voordat je wat koopt, denk eerst nog even goed na, ik wil graag al je vragen beantwoorden!!!

Robin.

showband
24 augustus 2015, 16:11
Het antwoord is tegenwoordig:
dat met een gitaarsetje van de lidl
een moderne telefoon
en een plugon recordersetje voor die telefoon.
je een tophit kunt opnemen die net zo goed is als een rij ongelofelijke timeless classics.

Waar helaas altijd een beetje overheen gefietst wordt,
is dat de klussen die je dan allemaal moet beheersen bestaan uit onder andere:
-goed genoeg spelen / zingen
-goed genoeg liedjes schrijven
-goed genoeg performen
-goed genoeg kiezen van ruimte / plaats voor die opname.
-goed genoeg met de spulletjes en de ruimte omgaan.
-goed genoeg weten wanneer de die sfeer/take weet te pakken.
-goed genoeg die opname de wereld in weten te krijgen.
-goed genoeg de verspreiding en gedoe eromheen weten te managen zodat er een versterkend effect optreed zodat jij werkelijk ook een hitnotering krijgt en niet een kabbelend beekje downloads.

maar, voor de rest, kan iedereen het in zijn uppie. No sweat.

In de praktijk is het handig om andere erbij te betrekken voor de stukken die JIJ niet zelf kunt. Spulletjes kopen is GEEN oplossing van je probleem. Mensen met capabilities vinden is je probleem. Met een homestudio sluit jij jezelf maximaal af van talent van buitenaf die jou kan helpen van een OK product naar een topproduct.

Madonna is de benchmark voor, eh, exploitatie van je capaciteiten via aantrekken van capabele externen.

miyaru
24 augustus 2015, 16:33
@Showband: ik geloof dat de TS alleen wat wil schrijven/componeren/uitproberen thuis. Wat jij zegt is waar, ik zeg ook niet dat mijn mini homestudio mij ergens in de grote wereld brengt.......

Misschien wil de TS, net als ik wat ideeën utwerken, en dan is cubase goed genoeg met wat randapparatuur. Ik weet uit ervaring dat een "echte" studio met vibes en mojo een heel mooi product kan opleveren, en dat het niet te vergelijken is met mijn homestudio. Ik heb zelf met zeer goed gevolg het SAE doorlopen 15 jaar geleden, en daar heel wat uurtjes in een knappe studio doorgebracht, en ook geleerd, dat zelfs dat geen garantie is op een goed product. Het idee, de uitvoering en afwerking van een product is zeer belangrijk!

Maar ik heb daar ook geleerd dat creativiteit een hoop kan doen. Er zijn zoveel factoren voor het verkrijgen van een goed product, dat valt niet één twee drie te vangen in een paar regels. Veel spelen in een homestudio kan je preciezer, strakker en consequenter maken in je spel, wat weer van pas komt als je een echte studio intrekt. Elke opname verteld je precies of je akelig strak bent of juist sloppy. En waar je moet verbeteren.......

Er is voor alles wat te zeggen, maar nogmaals de spulletjes maken niet altijd de opname!!! Daar heb je gelijk in!!!!

Robin.

Dutch66
25 augustus 2015, 13:42
Waar is Brad?

Joost de Ruig
25 augustus 2015, 13:56
Waar is Brad?

Die is zich volgens mij, sinds het topic " vreemde topics", aan het beraden over zijn forumtoekomst.