PDA

View Full Version : het zit in de handen



showband
29 juli 2015, 16:31
toch aardig videotje

https://www.youtube.com/watch?v=sJKP_uq6His

showband
29 juli 2015, 16:32
https://www.youtube.com/watch?v=R16GdYjBcI0

ellisvertellis
29 juli 2015, 16:50
Interessant... wat de drums betreft althans. Er gaat idd veel verloren bij samples. Was wel te verwachten, maar toch leuk eens naast elkaar te horen!

Harald
29 juli 2015, 17:15
En toch nog een videooke met een partij met weinig gain, waarbij met volume de crunch beïnvloedt wordt. Durf te wedden dat er dan ook bij gitaar het nodige verschil te horen is. Zo'n bak gain haalt de dynamiek weg uit je spel. Bij de drummers valt ook op dat de ene veel droger klinkt dan de andere. Bij de samples lijkt de laatste drummer nog steeds een andere sound te hebben.

ellisvertellis
29 juli 2015, 17:17
Bij de samples lijkt de laatste drummer nog steeds een andere sound te hebben.

Hij's de enige die met closed hi-hat speelt... :ok:

Fusion
29 juli 2015, 18:14
En toch nog een videooke met een partij met weinig gain, waarbij met volume de crunch beïnvloedt wordt. Durf te wedden dat er dan ook bij gitaar het nodige verschil te horen is. Zo'n bak gain haalt de dynamiek weg uit je spel. Bij de drummers valt ook op dat de ene veel droger klinkt dan de andere. Bij de samples lijkt de laatste drummer nog steeds een andere sound te hebben.

Niet met je eens. Er komt volgens mij wat nuance bij kijken. Gain zorgt er nl ook voor dat kleine verscihllen in aanslag techniek etc juist enorm versterkt worden. Als de verschillen zeg maar niet boven de amplitude threshold komen waar er geclipt gaat worden, zul je de verschillen dus juist wel heel erg horen.

Pepe
29 juli 2015, 18:44
Als je het hebt over handen bedoel je frasering en notenkeuze, eigenlijk meer beslissingen van het brein. Als iedereen op automaat hetzelfde gaat chunken hoor ik het ook niet meer, misschien ook een reden waarom dat soort gitaarpartijen volkomen langs me heen gaan.
Maar doe de test eens met, zeg, Jimmie Vaughan, Neil Young, Jan Akkerman en Jim Hall. Mogen ze allemaal een paar rondjes vol kliederen en E.
Ik denk dat het dan een heel ander verhaal wordt.

Brum
29 juli 2015, 19:10
Dat gechunck is ook een tak van sport. Volkomen een kwestie van smaak, maar probeer 's een stukske Mesjuggah, of ons eigen Textures. Dat is minstens even zo hard werken en voor de meesten van ons ook niet weggelegd. Het zal de criticasters nog verbazen hoe moeilijk het ook is om, naast retestrak in oneven maatsoorten staan te chuncken, de boel qua bijgeluiden onder controle te krijgen. Ik kan het in ieder geval niet. Niet dat ik het wil, maar da's meer een smaakkwestie. Ik denk dat Jimmie Vaughan en Neil Young, met alle respect, niet eens weten hoe een oneven maatsoort te spelen, laat staan in een bepaald patroon. Om frasering geven de beide heren ook niet heel erg veel geloof ik. Jan Akkerman is dan misschien een ander verhaal, maar als er nou iemand is die bewezen heeft dat een specifiek geluid niet alleen in de vingers zit... Volgens mij is die man allang zo doof als een kwartel, getuige z'n eeuwige knarsetand geluid. 'Oh, die sustain in m'n Les Paul'. Yep en nou nog een goed geluid.

Pepe
29 juli 2015, 19:18
Ja, ik kan het niet hoor, begin er niet eens aan.
Maar het gaat niet om technisch niveau, mijn punt is meer dat met het 'zit in de vingers' niet gaat om de kwaliteit van je huid. Dat er iets anders mee bedoeld wordt.

Jimmie Vaughan doet niet aan frasering? Laat Barno het maar niet horen...

Brum
29 juli 2015, 19:48
Ik kan me ergens nog vaag een discussie herinneren met Barno over betreffende gitarist en ben bekend met de risico's.:D Het gitaarspelen zal de broers in de genen zitten/hebben gezeten, maar Stevie heeft met zekerheid alle genen gekregen als het op frasering aankomt. De rest waag ik mij niet aan... België ligt veel te dichtbij...:hide:

Harald
29 juli 2015, 20:04
Dat gechunk is ook moeilijk! There, I said it... dry your tears ;)

Maar no kidding, op sessies waar verschillende mensen op één van mijn gitaren over mijn spullen speelden, had de één een prima sound, en de volgende klonk naar te gaar gekookt prikkeldraad. Die speelden niet dezelfde partijen natuurlijk. Maar het ene moment lijk je een top setup te horen, en even later klinkt het alsof iemand met een blokker gitaartje over een 5 watt oefenversterker staat te pingelen. Techniek telt wel degelijk mee.

De test hierboven, pak een aantal mensen die de stijl allemaal redelijk goed beheersen en laat ze spelen. Kunst dat de verschillen klein zijn. Had er nu eens een beginner bijgezet. Of iemand die die stijl niet beheerst. Wedden dat je dan wel verschil had gehoord?

Brum
29 juli 2015, 20:39
Ik snap jullie punt ook wel, ben het er zelfs wel verregaand mee eens. Maar het ligt er in dit geval meer aan dat ze allemaal exact dezelfde gemute accoorden spelen. Dat ligt uiteraard allemaal erg dicht bij elkaar. Maar neem nou een Jerry Cantrell (ik beken, ik ben groot fan), die speelt ook met een enorme bak gain. Maar als er nou iemand is waar frasering met stip op één staat, is hij het wel. Ik kan het wel proberen, maar de controle die die man heeft met een enorme bak gain, daar ga ik in jaren nog niet aan kunnen tippen, helaas en ik denk ook de meesten hier niet. My point is, het ligt niet aan de enorme bak gain en ben het daarin wel eens met Fusion. Gewoon verschillende takken van sport, da's wat anders.

Soms zou ik wel 's willen dat ik dingen in één, hooguit twee zinnen geformuleerd krijg.:dontgeti:

barno
29 juli 2015, 21:25
JJimmie Vaughan doet niet aan frasering? Laat Barno het maar niet horen...


Ik kan me ergens nog vaag een discussie herinneren met Barno over betreffende gitarist en ben bekend met de risico's.:D Het gitaarspelen zal de broers in de genen zitten/hebben gezeten, maar Stevie heeft met zekerheid alle genen gekregen als het op frasering aankomt. De rest waag ik mij niet aan... België ligt veel te dichtbij...:hide:

damn, ik heb het gelezen:)
laat ik het zo stellen: iemand die de genialiteit van JV's frasering niet hoort, snapt het woord frasering niet of verwart het met wat anders (vermits altijd SRV er wordt bijgehaald...). probeer es een stuk JV na te spelen en zijg dan op de knieën neder en barst uit in tranen en prevel: ik zie het licht nu, ja, ja! :)

verder denk ik dat speelwijze, subtiele verschillen in aanslag, frasering, timing enz... vooral te horen zijn voor mensen die thuis zijn in een genre. Ik hoor bij metal echt heel weinig verschil terwijl er dat ongetwijfeld wel zal zijn, ma is niet mijn biotoop. heb de blauwdruk niet echt in het hoofd.

Pepe
29 juli 2015, 22:26
Ik denk zelfs sterk dat JV vooral frasering en timing is, dat tegelijk stingen & zeuren met die noten leer je niet op de muziekschool bij ons in de polder.
Bij toon uit je vingers denk ik ook gelijk aan Albert Collins. Zijn truc voor die explosieve noten is om een fractie daarvoor met zijn duim een lage E snaar aan te slaan, als een soort afzetje. paDAAAAdammm.
Een dan die grijns erbij om het helemaal af te maken. :crazyhappy:

Albert zou van zo'n test niks bakken, hij heeft zijn eigen stemming en daarbovenop moet alles gecapo'd worden. En waarschijnlijk herkent ie een gitaar niet eens als het geen telecaster is.

The Lo Lands
29 juli 2015, 22:58
Redelijk off topic dit onderwerp!? Kan deze verplaatst worden naar het off topic deel van het forum moderators?

barno
29 juli 2015, 22:59
Collins, ja goed voorbeeld! dynamiet in de vingers. Niemand anders heeft die bare flesh attack.

en ook: er moet iets zijn met het drinkwater in Texas.

edit: wat is er off topic aan voorbeelden geven van gitaristen die met hun handen het verschil maken?

The Lo Lands
29 juli 2015, 23:04
edit: wat is er off topic aan voorbeelden geven van gitaristen die met hun handen het verschil maken? Heeft showband dit zelf ingespeeld? Nee, dus off topic. Ik kan ook diverse video's plaatsen van derden maar het gaat hier om muziek van forum leden. Je hoeft het niet met mij eens te zijn maar ik vind dergelijke onderwerpen binnen dit topic niet op zijn plaats...

Brum
29 juli 2015, 23:12
verder denk ik dat speelwijze, subtiele verschillen in aanslag, frasering, timing enz... vooral te horen zijn voor mensen die thuis zijn in een genre. Ik hoor bij metal echt heel weinig verschil terwijl er dat ongetwijfeld wel zal zijn, ma is niet mijn biotoop. heb de blauwdruk niet echt in het hoofd.

Metal is in ieder geval heeeeeel veel meer dan alleen het chuncken in A of lager, wat tegenwoordig hip is. Iron Maiden is ook nog steeds metal in mijn opinie en een Adrian Smith is toch wel een man met erg veel gevoel en ongelooflijk goeie frasering, naast een steengoeie techniek. Mag niet in je biotoop zitten, maar dat is toch wel te horen? En anders begrijp ik de voorliefde voor Jimmie Vaughan z'n frasering.:D Nee, zonder gein, maar dit is toch frasering en feel, met toch bakken met gain:


https://www.youtube.com/watch?v=1L49QD30zFU

Ik ben ook niet zo'n groot metal fan, maar voor een aantal gitaristen maak ik graag een uitzondering.

barno
30 juli 2015, 00:08
ik zou dit eerder zin voor melodie noemen en goede timing en techniek. maar phrasering, kweetniet, ik hoor een langrekte phrase zonder adempauzes, ik geloof dat er tijdens zijn solo's nooit 1 seconde is dat ie even niet speelt

Brad
30 juli 2015, 00:12
geluid zit in je vingers

Brum
30 juli 2015, 00:37
ik zou dit eerder zin voor melodie noemen en goede timing en techniek. maar phrasering, kweetniet, ik hoor een langrekte phrase zonder adempauzes, ik geloof dat er tijdens zijn solo's nooit 1 seconde is dat ie even niet speelt

Ah, dan hebben we wellicht een andere visie op het begrip frasering.:) Ik vind een goeie frasering dat de bends en vibrato's spot-on zijn. De juiste snelheid, de juiste pitch, etc. Even niet spelen is in mijn opinie een kwestie van smaak, maar staat los van frasering mijns inziens. Ik hoor overigens wel de adempauzes. Er wordt niet ellenlang genotenpoept en noten mogen gewoon lekker uitklinken. In mijn oren zijn dat adempauzes.

Cageman
30 juli 2015, 13:30
Redelijk off topic dit onderwerp!? Kan deze verplaatst worden naar het off topic deel van het forum moderators?
+1

Helaas is de mod hier long gone.
Ik stel voor dat iedereen die een eigen muziekje plaatst, die ook even in het off topic deel zet, dan krijgen die ook ineens 30+ reacties :hide:.

D3nnis
30 juli 2015, 14:00
Redelijk off topic dit onderwerp!? Kan deze verplaatst worden naar het off topic deel van het forum moderators?

Is dr een persoonlijke vete richting showband aan de hand of zo?
Of is het gewoon algemene frustratie door het aantal reacties tov de andere topics in dit subforum?
En misschien heb je wel een punt dat het off topic is, net zo off topic als deze reactie, maar ook je eigen reactie is dan off topic. Op zich goed, anders was het forum wel helemaal dood :)

Kakihara
30 juli 2015, 16:07
damn, ik heb het gelezen:)
probeer es een stuk JV na te spelen en zijg dan op de knieën neder en barst uit in tranen en prevel: ik zie het licht nu, ja, ja! :)


Maar laat dat stuk dan niet Tuff Enuff zijn :)

The Lo Lands
30 juli 2015, 17:52
Is dr een persoonlijke vete richting showband aan de hand of zo?
Of is het gewoon algemene frustratie door het aantal reacties tov de andere topics in dit subforum?
En misschien heb je wel een punt dat het off topic is, net zo off topic als deze reactie, maar ook je eigen reactie is dan off topic. Op zich goed, anders was het forum wel helemaal dood :)
Sounds
Laat je MP3 horen op dit forum! - meld je aan en plaats een link naar je geluidsfragment.

I rest my case...

Fusion
30 juli 2015, 18:34
Sounds
Laat je MP3 horen op dit forum! - meld je aan en plaats een link naar je geluidsfragment.

I rest my case...de vraag is wat er met 'je mp3' bedoelt wordt. Moet je ook de componist zijn? Mogen solo's over backing tracks dan wel? Moet je (ook) uitvoerend muzikant zijn? Of mag je als je n mp3 hebt ('je mp3' dus) van n andere artiest die ook laten horen?

Tunes
31 juli 2015, 13:24
Sounds
Laat je MP3 horen op dit forum! - meld je aan en plaats een link naar je geluidsfragment.

I rest my case...

Ondertussen gaat deze discussie door.

I rest my case .....

Tunes
31 juli 2015, 13:25
Als we nu allemaal onze mening inspreken en het geluidsfragment delen mag het dan wel ?

The Lo Lands
31 juli 2015, 15:07
Als we nu allemaal onze mening inspreken en het geluidsfragment delen mag het dan wel ?
Mijn excuses voor mijn onwetendheid. Ik had niet verwacht dat het SBS volk hier op zou reageren. Ik dacht dat dit deel van het forum nog het enige stukje 'ongerept muzikaal avontuur' was. Ik zat ernaast en zal dan ook mijn conclusies moeten trekken. Het gaat jullie goed en voor diegene die wel wat zinnigs hebben bijgedragen, mijn dank!

muffstuff
31 juli 2015, 15:40
toch aardig videotje

https://www.youtube.com/watch?v=sJKP_uq6His

tja, zoveel distortion, ik zal het dan niet horen hoor.

Fusion
31 juli 2015, 19:34
Mijn excuses voor mijn onwetendheid. Ik had niet verwacht dat het SBS volk hier op zou reageren. Ik dacht dat dit deel van het forum nog het enige stukje 'ongerept muzikaal avontuur' was. Ik zat ernaast en zal dan ook mijn conclusies moeten trekken. Het gaat jullie goed en voor diegene die wel wat zinnigs hebben bijgedragen, mijn dank!Je kunt ook proberen je niet zo aangevallen te voelen als er kritiek op jouw kritiek komt ;) En de topics die je niet aanstaan bijv negeren?

Pepe
2 augustus 2015, 02:26
Deze is wel grappig in dit kader.


https://www.youtube.com/watch?v=dbY9dZpPIHY

Harald
2 augustus 2015, 10:06
Wil de meneer die Red Volkaert heeft verteld dat je tritonus substituties ook op arpeggios kunt los laten in de hoek gaan staan :(

En ja, hier hoor je zonder kijken toch echt wel wanneer ze van plek ruilen.

Pepe
2 augustus 2015, 12:11
De grap is ook een beetje, ze spelen een nummer van Jimmie Vaughan en Junior Brown probeert in de stijl van Jimmie te spelen maar bij de eerste noten van Jimmie hoor je gelijk ahh...
Junior Brown is echt een killer. Als die losgaat moet Volkaert ook afhaken :D

Brum
2 augustus 2015, 12:27
En ja, hier hoor je zonder kijken toch echt wel wanneer ze van plek ruilen.

Ik ook, zonder moeite.:hide:

Sorry Barno, ik vind Jimmie Vaughan echt een harker eerste klas en frasering vind ik echt ver te zoeken bij hem. Maar daarin verschillen we van mening en ik heb zo het vermoeden dat we daar nooit uit zullen komen.;)

barno
2 augustus 2015, 16:34
maakt niet uit Brum, Pepe begrijpt mij, dan is 't goed voor mij. :)

TimoSomers
2 augustus 2015, 18:27
Geluid zit in je lul, klaar.

hefke
2 augustus 2015, 19:40
Geluid zit in je lul, klaar.
Als mijn vrouw erop blaast.....

Input79
3 augustus 2015, 02:50
Geluid zit ergens in je handen , in de manier waarop je door de jaren heen de gitaar hebt benaderd, hebt ontdekt.... Het is niet omdat je de gitaar van een god als rory in je handen krijgt dat je plots rory klinkt... Je sound zit in je ... Joe blijft Joe zelfs met Rory's gitaar in zijn handen.
http://youtu.be/W5CIJCfMI8M

The Lo Lands
3 augustus 2015, 22:55
Je kunt ook proberen je niet zo aangevallen te voelen als er kritiek op jouw kritiek komt ;) En de topics die je niet aanstaan bijv negeren?

Je hebt helemaal gelijk. Ik heb echt geen problemen met dergelijk berichten maar vind nog steeds dat dit niet in het sounds topic thuis hoort. Maar dat deel is nu wel duidelijk.

On topic: wat Timo zegt ;-)

pasqual
4 augustus 2015, 00:21
Geluid zit ergens in je handen , in de manier waarop je door de jaren heen de gitaar hebt benaderd, hebt ontdekt.... Het is niet omdat je de gitaar van een god als rory in je handen krijgt dat je plots rory klinkt... Je sound zit in je ... Joe blijft Joe zelfs met Rory's gitaar in zijn handen.
http://youtu.be/W5CIJCfMI8M

Mooi voorbeeld! En lekker nummer....:)

Fusion
4 augustus 2015, 08:04
Je hebt helemaal gelijk. Ik heb echt geen problemen met dergelijk berichten maar vind nog steeds dat dit niet in het sounds topic thuis hoort. Maar dat deel is nu wel duidelijk.
Er zijn mede door mij een aantal argumenten gegeven die jouw mening tegenspreken, wat vind.je daarvan dan?

The Lo Lands
4 augustus 2015, 10:10
Er zijn mede door mij een aantal argumenten gegeven die jouw mening tegenspreken, wat vind.je daarvan dan? Heb ze gelezen en vind ze wat gezocht. Een beetje gezond verstand is hier wel op zijn plaats. Zie tevens mijn reactie van eerder...


Heeft showband dit zelf ingespeeld? Nee, dus off topic. Ik kan ook diverse video's plaatsen van derden maar het gaat hier om muziek van forum leden. Je hoeft het niet met mij eens te zijn maar ik vind dergelijke onderwerpen binnen dit topic niet op zijn plaats...
Gezien de aantal reacties en views die dit bericht heeft gekregen heeft showband zijn show wel gehad. Ik wacht nog steeds op een eigen nummer van showband! Maar gezien zijn forumnaam zal dat wel een feestnummer ofzo worden vrees ik LOL

Pepe
4 augustus 2015, 14:08
Het zit gewoon in de handen he.


https://www.youtube.com/watch?v=DFtgZw8uAlI

Harald
4 augustus 2015, 14:47
You just can't believe everything you see and hear, can you?

Aldus een beroemde gitarist waarvan, volledig ongehinderd door zijn vroege dood, en korte opnamecarriëre, alweer 'uniek' 'nieuw' materiaal uit komt binnenkort.

Fusion
4 augustus 2015, 18:10
Heb ze gelezen en vind ze wat gezocht. Een beetje gezond verstand is hier wel op zijn plaats. Zie tevens mijn reactie van eerderTsja, welicht kan een moderator of iemand die de FAQ heeft geschreven eea toelichten.

The Lo Lands
4 augustus 2015, 18:36
ps. als ik moderator was zou ik deze video en post verplaatsen naar het:

Speeltechnieken & Theorie
Vraagje over je manier van spelen en je techniek? - stel 'm hier!

The Lo Lands
6 augustus 2015, 20:14
maar je bent geen moderator............. Be careful what you wish for... :seriousf:

showband
7 augustus 2015, 09:30
loopt dit nou nog steeds?
Cool. wie plaatst er nu nog berichten dat gitaarnet dood is?

;) :hide: ;)