PDA

View Full Version : Compressor met blend-functie



humbucky
29 juli 2015, 10:42
Hallo iedereen,

ik ben op zoek naar een compressor pedaaltje en twijfel wel tussen verschillende modellen:

- Wampler Ego Compressor (mijn persoonlijke voorkeur), 199-239 euro
Heeft op het eerste zicht alle functies die ik nodig heb, nl. Tone, Blend, Attack en Sustain. Klinkt het allemaal te mooi om waar te zijn? 2dehands niet te vinden...
- Barber Tone Press (de enige die ik live heb gezien/gehoord), 190 euro
Heeft minder opties, maar ik heb hem wel al aan het werk gehoord bij een bevriende gitarist die hem ook altijd aan heeft staan, clean of overdrive, maakt niet uit.
- Keeley 4-knob Clone met bijgebouwde blend-functie, 105 euro
Voor mijn budget de gemakkelijkste oplossing, maar is het dat risico wel waard?
- Xotic SP, 175 euro
Ik lees enorm goeie reviews, zalige footprint, maar lijkt mij te weinig opties te hebben... In hoeverre kan ik daarmee bereiken wat ik nodig heb?

Ik heb weinig verstand van compressors en slechts 1 persoonlijke ervaring: MXR Dyna Comp
Dit ding valt bijna niet te controleren, kleurt enorm je sound en ik gebruik het eerlijk gezegd niet... Klinkt naar mijn mening toch redelijk bagger. Goed, ik ben nu enkele jaren verder en wijzer geworden sinds mijn aankoop van de Dyna Comp. Ik besef nu ook dat dit pedaaltje totaal niet thuishoort in mijn muziekstijl (Eigen muziek à la Radiohead, Pearl Jam, Foo Fighters, Snow Patrol, Mogwai, enz., ...). Vrij alternatief en experimenteel, schakelend tussen "uiterst" zacht en "uiterst" hard. Ik maak namelijk veel gebruik van gecontrolleerde feedback en sustained chords en noten, iets waarbij een compressor mij wel kan bij helpen. Zowel bij clean én crunch.

Anyway, het is voor mij uiterst belangrijk dat er zoveel mogelijk transparantie is in het signaal. Het is de bedoeling dat mijn signaal wel iets "fatter" klinkt, zonder de dynamiek en attack van mijn spel te verliezen.
Vandaar dat een blend-functie mij optimaal lijkt. In principe moet het pedaal vooral sustain geven en een minimum aan compressie, aangezien het de bedoeling zou zijn dat het pedaaltje ALTIJD aanstaat. M.a.w., je zou het niet mogen horen als het aan staat, wel als het uit staat (Lees: je zou het missen). Ik speel trouwens vooral rythm guitar.

Budget is voor mij wel belangrijk, jammer genoeg is de compressor van mijn voorkeur meteen ook de duurste, nl. de Wampler. Ik kan ook aan een Keeley 4-knob clone geraken met bijgebouwde blend-knop voor de helft van de prijs, maar de Keeley is niet zo mijn ding qua klank en gebruik...

Mijn gear:

PRS SE Zach Myers
Epiphone Les Paul Standard

Blackstar HT100 Stage
Orange PPC212 OB

Pedalboard:
Ernie Ball 6185 Wah -> Korg Pitchblack -> MXR Dynacomp -> Fulltone OCD -> Boss FV-500H (Volumepedal) -> Amp
Fx-loop: Boss TR-2 -> Boss DD-20 -> Strymon Big Sky

Ervaringen? Suggesties? De lokale muziekwinkel heeft én de Wampler én de Xotic niet in stock, dus de verschillende uittesten is momenteel niet mogelijk.
Trouwens, een zo klein mogelijke footprint is wel belangrijk!

Alvast bedankt.

ellisvertellis
29 juli 2015, 11:15
Hoi!

Wel, ik kan je vertellen dat ik ook eerst de Dynacomp had en er hetzelfde probleem mee had. Te aanwezig, te kleurend, weinig opties, enz.

Ik ben voor de SP compressor gegaan...

Voor wat jij omschrijft zou de Xotic de perfecte compressor kunnen zijn. Hij is superveelzijdig, heel snel on-the-fly in te stellen met een schakelaar van weinig naar heel veel compressie. Je kan er de volledige compressie "curve" prima naar eigen smaak mee instellen en hij is superdegeljk en superklein! Dat hij weinig opties heeft is maar een indruk: internal dipswitches, een lo-med-high schakelaar, volume en blend knop zorgen voor meer dan voldoende tweakability hoor.

Eigen aan de SP comp is de heldere klank, waar ik persoonlijk naar op zoek was. Wil je iets donkerder of een tone knop zoals sommige andere comps, dan is deze niet voor jou, denk ik. Niet dat hij schel gaat klinken he, alleen niet donkerder dan jouw origineel signaal. Het is een heel muzikale vloeiende compressie, voelt helemaal niet kunstmatig aan, zoals de Dynacomp. Voor ritme gitaar een heerlijke tool!

De andere compressors heb ik niet getest. Succes!

the sure thing
29 juli 2015, 11:50
Ik heb de Tonepress heel lang naar tevredenheid gebruikt. Toch overgestapt naar de Suhr Koji-comp. Waarom? Ik vind de Suhr IETS stiller en vooral: de Suhr heeft een schakelbare buffer. Aangezien bij mij de compressor vooraan in de keten staat EN altijd aan staat, wilde ik een comp (met uiteraard blend functie) en een zeer goede buffer. En dat heeft de Suhr. De Suhr staat al een paar jaar op mn plank en ben er super tevreden over.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Mitch
29 juli 2015, 11:59
Ik vind het altijd een beetje lastig adviseren als de vraag lijkt: ik wil een versterker met een andere compressiekarakteristiek maar wil dat uit een pedaaltje gaan halen :listen: Serieus, als je een 100W bak hebt en je zoekt eigenlijk de karakteristiek van een laag vermogen, kathode biassed amp dan is het héél lastig om dat met een compressor met blend functie te halen. Grappig genoeg kom je dan soms met een drivepdaaltje met minimale gain nog makkelijker in de buurt dan met een compressor. Laat ik het zo zeggen: ik ben zelf net zo van 50 naar 100W gegaan, naar 12, 15 en weer op 30 uitgekomen. Maar met een lekkere dot sustain :)
Tot zover de overdenkingen.

Ik ben zelf uiterst tevreden Barber Tone Press gebruiker omdat je er zowel subtiel als lomp mee kan. Altijd aan is ook een optie, maar waarom zou je? Zie bovenstaand verhaal ;)
De andere Keeley compressor, ik ben even de naam kwijt maar heb er onlangs een topic over geopend (is ook een goeie PGS demo van op YT), is denk ik ook een interessante optie als je het toch in een pedaal wil zoeken én de Carl Martin Compressor. Geen blendfunctie, maar wel degelijk zo in te stellen als jij omschrijft.

tommus42
29 juli 2015, 12:25
Nooit getest, maar deze staat op mijn verlanglijstje, iemand er bekend mee?
http://i62.tinypic.com/2mgqkx0.jpg

Dutch66
29 juli 2015, 12:57
Het is de bedoeling dat mijn signaal wel iets "fatter" klinkt, zonder de dynamiek en attack van mijn spel te verliezen.


Ik begrijp heel goed wat je bedoeld hoor, zeker als je iets verder aangeeft dat de compressor 'dus' eigenlijk
altijd wel aan zal staan. Maar je signaal word natuurlijk juist vetter door het ingrijpen in je dynamiek.
Misschien is een echt (transparante) overdrive, gain-near-to-zero, inderdaad wel een betere oplossing.

Totaal andere richting, ik ben zelf zeer tevreden over de mooer yellow comp (optical), staat eigenlijk altijd aan,
gaat wel ten koste van (enige) dynamiek, maar niet te vergelijken met dyna/ross achtige..

ellisvertellis
29 juli 2015, 13:07
Ik vind het altijd een beetje lastig adviseren als de vraag lijkt: ik wil een versterker met een andere compressiekarakteristiek maar wil dat uit een pedaaltje gaan halen :listen: Serieus, als je een 100W bak hebt en je zoekt eigenlijk de karakteristiek van een laag vermogen, kathode biassed amp dan is het héél lastig om dat met een compressor met blend functie te halen. Grappig genoeg kom je dan soms met een drivepdaaltje met minimale gain nog makkelijker in de buurt dan met een compressor. Laat ik het zo zeggen: ik ben zelf net zo van 50 naar 100W gegaan, naar 12, 15 en weer op 30 uitgekomen. Maar met een lekkere dot sustain :)
Tot zover de overdenkingen.

Ik ben zelf uiterst tevreden Barber Tone Press gebruiker omdat je er zowel subtiel als lomp mee kan. Altijd aan is ook een optie, maar waarom zou je? Zie bovenstaand verhaal ;)
De andere Keeley compressor, ik ben even de naam kwijt maar heb er onlangs een topic over geopend (is ook een goeie PGS demo van op YT), is denk ik ook een interessante optie als je het toch in een pedaal wil zoeken én de Carl Martin Compressor. Geen blendfunctie, maar wel degelijk zo in te stellen als jij omschrijft.

Klopt wel. Zo gebruik ik tegenwoordig geen compressor meer, maar haal de sustain eerder uit drive pedalen en uit de AC30 zijn natuurlijke compressie die natuurlijk erg afhangt van de instellingen ervan. Los daarvan zijn er momenten dat een compressor alles lekker strak kan trekken, denk aan cleane slagjes of tokkels... Een "altijd aan" compressor is ook niet mijn ding. Wel een handige tool als je op verschillende amps speelt en echt op een bepaalde vorm van compressie rekent, bv thuis versterker tov repetitiehok...

humbucky
29 juli 2015, 13:36
Los daarvan zijn er momenten dat een compressor alles lekker strak kan trekken, denk aan cleane slagjes of tokkels...

Klopt! Aangezien wij redelijk vaak overschakelen tussen clean en crunch, mis ik altijd wel een beetje strakheid en "definitie" (?) in mijn cleans. ALTIJD aan is eigenlijk overdreven, hangt volledig af van het nummer. Om te vermijden dat ik zou pedaaldansen, wil ik de compressor gewoon aanlaten bij het schakelen tussen clean en crunch. Vandaar dat ik een transparante, niet hoorbare maar wel misbare (indien uitgeschakeld) compressor gehad. Subtiel is dus zeker een sleutelwoord!

Met een drive-pedaaltje en gain op 0 heb ik ooit eens geprobeerd zonder goede resultaten (vervorming op het clean, eq-boost, te weinig sustain). Het lag misschien aan het pedaaltje (een 10 jaar oude Boss OD2 Turbo Overdrive die ik ergens op de kop heb getikt) , ik weet het niet. Ik test het morgen uit met een ander pedaal!

Alvast bedankt voor de tips/reacties!

The Lo Lands
29 juli 2015, 13:57
Blend functie op een compressor was destijds voor mij een 'must have' en ik heb de Wampler Ego een tijdje gehad om deze na een half jaar toch weer weg te doen. Het was niet wat ik er van verwachte en zat te vaak aan de knoppen te draaien zonder succes. Sinds een half jaar heb ik de Strymon OB1 compressor en deze heeft door de eenvoudige 2 knoppen setup mijn verwachtingen overtroffen. Hoewel geen blend functie wel transparant en met de extra boost functie die ik nauwelijks gebruik een compressor welke zeker het proberen waard is.

Dutch66
29 juli 2015, 14:19
Het lag misschien aan het pedaaltje (een 10 jaar oude Boss OD2 Turbo Overdrive die ik ergens op de kop heb getikt) , ik weet het niet. Ik test het morgen uit met een ander pedaal!

eh... ja, dat is inderdaad niet echt een transparant pedaaltje, meer een instappertje...

Verder, als je nadenkt over de werking van een compressor, dan vindt ik een blend of mix knop eigenlijk
best lastig te plaatsen.

humbucky
29 juli 2015, 14:58
Blend functie op een compressor was destijds voor mij een 'must have' en ik heb de Wampler Ego een tijdje gehad om deze na een half jaar toch weer weg te doen. Het was niet wat ik er van verwachte en zat te vaak aan de knoppen te draaien zonder succes. Sinds een half jaar heb ik de Strymon OB1 compressor en deze heeft door de eenvoudige 2 knoppen setup mijn verwachtingen overtroffen. Hoewel geen blend functie wel transparant en met de extra boost functie die ik nauwelijks gebruik een compressor welke zeker het proberen waard is.

Ik ben zelf grote fan van Strymon, beste effecten waar ik al mee gespeeld heb, zonder enige twijfel! Strymon is helaas een enorme aanslag op de bankrekening. Ik ga de OB1 eens bekijken. Als de kwaliteit half zo goed is als mijn Big Sky... :crazyhappy:

The Lo Lands
3 augustus 2015, 22:44
Ik ben zelf grote fan van Strymon, beste effecten waar ik al mee gespeeld heb, zonder enige twijfel! Strymon is helaas een enorme aanslag op de bankrekening. Ik ga de OB1 eens bekijken. Als de kwaliteit half zo goed is als mijn Big Sky... :crazyhappy: Volgens mij het enige pedaal in de Strymon-lijn wat volledig analoog is :-) Ik heb ook de Mobius en inderdaad de kwaliteit is erg goed!

texasspecial
4 augustus 2015, 11:23
Ik gebruik al een paar jaar met alle tevredenheid een FX Engineering Mirage RAF compressor.Is goed in te stellen en werkt vooral goed samen met enkelspoels elementen.

the sure thing
4 augustus 2015, 22:01
Dat was nou een compressor die ik live (in een band) uit en in kon schakelen en het verschil ècht niet hoorde...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

LordRiffenstein
5 augustus 2015, 07:59
Ik heb jaren de Tone Press gebruikt (en nog steeds) en die heeft vele a/b-tests doorstaan tot... de Empress Compressor voorbijkwam. De Empress is wat mij betreft de champ onder de compressors. Ik vind het moeilijk neer te schrijven maar ik heb nog geen standje gevonden waar die niet goed klinkt. Doet het prima als over the top comp, prima als transparante comp en eveneens super als boost.

texasspecial
5 augustus 2015, 13:44
Het is wel een subtiel compressor idd:)

the sure thing
5 augustus 2015, 15:17
Ik heb jaren de Tone Press gebruikt (en nog steeds) en die heeft vele a/b-tests doorstaan tot... de Empress Compressor voorbijkwam. De Empress is wat mij betreft de champ onder de compressors. Ik vind het moeilijk neer te schrijven maar ik heb nog geen standje gevonden waar die niet goed klinkt. Doet het prima als over the top comp, prima als transparante comp en eveneens super als boost.

Al is het alleen maar om zijn geile LEDs....


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

tommus42
5 augustus 2015, 17:37
Ding is helaas truebypass, had verwacht dat er een niet verkeerde buffer in zou zitten. Hebben ze een los pedaal voor, met loop.

the sure thing
5 augustus 2015, 20:33
Ah joh, een empress comp zet je toch altijd AAN, dan heb je geen buffer nodig 👍


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Sinner
10 augustus 2015, 10:26
Ik gebruik al een paar jaar met alle tevredenheid een FX Engineering Mirage RAF compressor.Is goed in te stellen en werkt vooral goed samen met enkelspoels elementen.

Ik heb de FX Engineering Mirage RAF compressor ook al jaren en hij staat bij mij altijd aan. Heel transparant, maar maakt je toon vetter. Ik gebruik 'm trouwens vooral met humbuckers en P90's :)

the sure thing
15 augustus 2015, 21:28
En? Inmiddels keus gemaakt?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

paulusdeBKB
20 februari 2016, 15:46
Schop! Want ook ik ben in de markt voor een compressor, met dien verstande dat mijn budget beperkt is. De SP Compressor kwam al een paar keer voorbij, maar vind ik te duur. TC Electronic heeft de hypergravity compressor... heeft iemand die al geprobeerd? Of een andere suggestie?

Beoogd gebruik: clean. Voor tokkeltjes en funky slagjes.

the sure thing
20 februari 2016, 15:54
Kan je geen buil aan vallen. Heeft blend knop. DOEN!


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

paulusdeBKB
20 februari 2016, 19:09
Dan ga ik hem komende week eens uitproberen :) Meanwhile... ervaringen iemand?

Brad
21 februari 2016, 00:50
Wat mij altijd een beetje stoort bij een compressor is dat wanneer je de lage snaren flink aanslaat het een beetje vlak klinkt

Nou staat die Marshall compressor al een tijdje op mijn verlanglijstje om uit te proberen maar ik ben er nog niet aan toe gekomen . Het interessante is , is dat je de frequentie waarop de compressor werkt af kunt stellen

Dus als dat ding doet wat hij belooft kun je de lage tonen wat ontzien , en het effect vooral op de hoge tonen toepassen . Als dat zo is dan lijkt mij het leuk om dat ding erbij te hebben

Dat ding is misschien ook interessant voor jou om uit te proberen

groeten

the sure thing
21 februari 2016, 20:25
Grijp je kans: voor EUR 150 heb je deze compressor:

http://link.marktplaats.nl/m1023816793


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Erik de Perik
21 februari 2016, 20:29
Grijp je kans: voor EUR 150 heb je deze compressor:

http://link.marktplaats.nl/m1023816793


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Ziet er meer uit als richting 185 en voor 219 heb je een nieuwe.

the sure thing
21 februari 2016, 21:03
Hoe kom je daar nou weer bij?!

Voor €150 proberen kan geen kwaad. Het is geen extreem gewild pedaaltje zoals de OCD bijvoorbeeld.






Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

paulusdeBKB
21 februari 2016, 23:47
Hmm. Vind ik ook nog flink aan de prijs. Ik ga komende week maar eens wat compressors proberen in de Amsterdamse muziekwinkels. En als ik voor 100 euro (of minder) klaar kan zijn, vind ik het wel gezegend. Ik snap wel dat je met de blend-functie meer transparantie bereikt, maar ik wil een compressor juist hebben voor het effect. Niet om zijn transparante subtiliteit ;)

ellisvertellis
22 februari 2016, 00:18
Hmm. Vind ik ook nog flink aan de prijs. Ik ga komende week maar eens wat compressors proberen in de Amsterdamse muziekwinkels. En als ik voor 100 euro (of minder) klaar kan zijn, vind ik het wel gezegend. Ik snap wel dat je met de blend-functie meer transparantie bereikt, maar ik wil een compressor juist hebben voor het effect. Niet om zijn transparante subtiliteit ;)

Dan zou ik zeker de MXR Dynacomp eens proberen! Een goedkope klassieker met een echt "geluid"!

the sure thing
22 februari 2016, 07:03
Yep! De klassieker. Een heerlijk aanwezige compressor.


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk