PDA

View Full Version : BBE Sonic Stomp



telecastermaster
28 juli 2015, 22:30
Heeft er nou al iemand ervaring met de sonic stomp?
Toen ik de zoekfunctie raadpleegde zag ik dat er drie topic over geopend waren en dat er niemand (!) een reactie had geplaatst.
Ik heb er zelf eentje onderweg. Onmiddelijk aangeschaft nadat ik deze video zag:

Ben benieuwd.


http://youtu.be/Gk4H1Fzke5Q

Joost de Ruig
28 juli 2015, 23:01
Nooit van gehoord. Ff naar de gekkebekkenmeneer gekeken, lijkt mij een soort van loudness.

pasqual
28 juli 2015, 23:11
Nooit van gehoord. Ff naar de gekkebekkenmeneer gekeken, lijkt mij een soort van loudness.

Dat is een vrij treffende omschrijving. Het pedaal werkt 2 kanten op. Je kan de hoge én lage tonen eruit laten springen óf je doet ze dempen. De middenstand is neutraal. Werkt goed vind ik. Je hebt al snel het gevoel dat je 'm nodig hebt.

telecastermaster
28 juli 2015, 23:30
Ja, het is een soort variabele loudness control die je geluid transparanter en strakker maakt.
Ik weet van mezelf dat ik niet van een modderig geluid houd dus ik denk dat ik het wel zal kunnen waarderen.
Maar waar ik me eigenlijk een beetje zorgen over maak is dit: het lijkt me vooral een fantastisch pedaal voor passieve elementen.
Daar kan zo'n apparaat het geluid wel een stuk strakker van maken. Maar mijn hoofd-gitaar heeft actieve elementen en die klinken van zichzelf al een stuk transparanter en strakker. Ik vraag me af of daarvoor zo'n Sonic Maximiser wel zo effectief voor is. Nou je, we merken het wel....

deefke666
24 maart 2016, 10:02
@telecastermaster

Wat zijn intussen jouw ervaringen met die sonic stomp.
Ben je er tevreden over?

tmms
24 maart 2016, 11:53
Nooit van gehoord. Ff naar de gekkebekkenmeneer gekeken, lijkt mij een soort van loudness.

Vergelijkbaar met een resonance filter (deep switch) in de negatieve feedbackloop van een versterker. Werkt met harmonischen, die de eq naar een kant trekt, zonder het signaal echt te 'eq-en', volgens mij.

deefke666
24 maart 2016, 14:10
Lijkt me zo een typisch "Always on" pedaaltje.

paulusdeBKB
24 maart 2016, 14:21
Interessant ding! Maar ik ben erg benieuwd of dit in bandverband positief of juist negatief uitpakt. In een band heeft elk instrument zijn eigen rol én frequentiekarakteristiek. Met al die extra helderheid zit je al snel in de weg van vocals en bekkens, lijkt me.

paulusdeBKB
24 maart 2016, 14:25
Een complimentje voor de demonstrateur is ook wel op zijn plaats. Hij laat hier (en in andere filmpjes) goed horen wat een apparaat kan en doet. Speelt ook nog eens als een duivel. Zijn accent neem ik dan graag voor lief :)

deefke666
24 maart 2016, 14:40
Inderdaad, dat was ik ook aant denken, daarom mijn vraag aan telecastermaster wat zijn bevindingen waren.

Die demonstrateur vind ik ook erg goed, hij is, of was, trouwens een forumlid hier.

paulusdeBKB
24 maart 2016, 15:11
Dan hoop ik dat 'ie dit leest :)

Joost de Ruig
24 maart 2016, 15:11
http://youtu.be/WLVJfLgAOyE

telecastermaster
24 maart 2016, 15:35
@telecastermaster

Wat zijn intussen jouw ervaringen met die sonic stomp.
Ben je er tevreden over?


Ik ben nog steeds heel tevreden met dit pedaal.
Hij maakt het geluid echt wat strakker; zeg maar minder modderig. En daar houd ik van.
Hij introduceert ook geen ruis.

Het is idd een always on pedaal. Zodanig zelfs dat ik 'm onder mijn pedal board heb gemonteerd (wegens plaatsgebrek, maar ook omdat ik hem eigenlijk nooit aanpas). Het was echt een keer instellen en daarna nooit meer omgekeken.

Het is bovendien geen duur pedaal. Ik heb hem tweedehands gekocht indertijd voor 60 of 65 euro en daar kun je hem ook zo weer voor kwijt.
Kortom voor mij allemaal redenen om hem aan te schaffen (en te houden).

deefke666
24 maart 2016, 16:25
Dank voor de info.
Ik denk dat ik er eentje ga bestellen, kosten momenteel 88 euro bij de Duitse vrienden.
En bevalt het niet is het een retourtje.

Waar heb jij hem staan in je keten?

telecastermaster
24 maart 2016, 16:37
De meesten zetten hem aan het eind van de keten maar ik wil mijn effecten in stereo. Dus bij mij staat na mijn drive effecten en voorversterker (staat bij mij op mijn board) en voor de modulatie en reverb effecten (die zijn in stereo).

Ik was bang dat het enhancement effect wat te veel zou worden bij actieve elementen omdat die van zichzelf al wat strakker en minder modderig klinken, maar ook daar as een goed resultaat mee te bereiken (wat minder dramatisch dan met passieve elementen) maar toch duidelijk merkbaar.

Ik heb 'm ook eens opengemaakt en er zit eigenlijk heel weinig electronica in. Maar een klein printplaatje.

tmms
24 maart 2016, 19:15
:hide:
http://i64.tinypic.com/15xkdv6.jpg

showband
24 maart 2016, 21:00
volhens mij hoort dit in het rijtje thuis van de exiters (bv aphex big bottom)

Midwolda
24 maart 2016, 21:13
volhens mij hoort dit in het rijtje thuis van de exiters (bv aphex big bottom)

Boss EH-2 Enhancer, ook zoiets.


https://www.youtube.com/watch?v=Hi8IpVMt1LY

telecastermaster
24 maart 2016, 22:32
De BBE is geen exciter, hoewel het effect er wel een beetje op lijkt.

Dit is een zeer lezenswaardig artikel over enhancers en exciters: http://www.soundonsound.com/sos/1995_articles/feb95/exciters.html
Het maakt de verschillende benadering duidelijk.

deefke666
8 april 2016, 12:45
Deze week ook een sonic stomp binnen gekregen onder het motto "is het niets kan het terug gestuurd worden".

Dus misschien is het goed om mijn ervaringen ermee even te vermelden voor eventuele toekomstige info zoektochten.

Eerste bevindingen zijn verrassend positief eigenlijk.
Het effect is eigenlijk moeilijk te omschrijven,
maar je geluid word er meer open en strakker van.
Meer helderheid zonder echt schel te worden en zoals al gezegd geweest is kan je "modderigheid" perfect uit je sound draaien.

Ik heb twee versterkers hier, een hotrod deluxe III en een engl Thunder drive.
Over de hotrods bv wordt vaak gezegd dat ze nogal extreem zijn in beide uiteinden van het klank spectrum, boomy bassen en erg scherp hoog.
Persoonlijk vind ik dat het daarmee nog heel erg meevalt en ik heb nooit echt veel last gehad daarvan maar ik ga ook nooit hoger dan 4 op het volume.

Met deze pedaal kan je dus echt die "boomy bass" er helemaal uitdraaien, echter zonder bas te verliezen (klinkt raar maar zo is het),
zelfs met de bass knop op de sonic stomp hoger te zetten blijven de bassen mooi strak en onder controle.
De treble knop werkt op dezelfde manier, je kan het pinnige eruit draaien zonder echt hoog te verliezen, of net het hoog er meer indraaien zonder pinnig te worden.

Bij de Engl thunder, die imho een beetje kil klinkt komt er met dit pedaal dan weer een hoop meer warmte in de sound.

Kortom voor mij een blijvertje.
Iedereen die een amp uit de hotrod reeks heeft, en deze te zwaar aan de bassen en teveel pinnig hoog vind hebben kan ik deze pedaal echt aanraden. Het klinkt allemaal een pak aangenamer en strakker.
En de prijs valt heel erg mee.

Ik ben het niet gewoon om "reviews" e.d te schrijven maar misschien dat mijn bevindingen andere mensen die benieuwd zijn naar wat de sonic stomp doet, een beetje kunnen verder helpen.
Want er is weinig info te vinden over dit pedaal.

En dank aan telecastermaster voor de info

Joost de Ruig
8 april 2016, 12:49
Nuttige posting. Thanks deefke666

Ik denk toch ook eens voor dit pedaaltje te gaan.

WillemdaGuide
8 april 2016, 13:17
Zonder deze ooit geprobeerd te hebben, laat ik dat voorop stellen, ben ik van mening dat als je set dergelijke correctie nodig heeft er in beginsel al iets niet helemaal goed is. Begrijp me niet verkeerd, als het werkt voor jou, helemaal prima, maar ik loop altijd met een grote boog om Exciters, enhencers, maximizers (en ja zelfs compressors, limiters en gates) heen, maar nogmaals, da's mijn persoonlijke mening.

deefke666
8 april 2016, 13:38
Ik bedoelde niet dat ik er last van had hoor, ik vind die hele hotrod reeks geweldige amps gewoon hoe ze zijn.
Ik bedoel eigenlijk dat dit pedaal naar mijn mening elke amp wat beter kan laten klinken.
Maar dat het echt een heel interessant pedaaltje is voor degenen die tevreden zijn over hun amp maar er een tikje meer uit willen halen.
Ik hoor hier bijvoorbeeld vaak zeggen dat mensen de hotrod erg goed vinden tot je het volume hoog zet, wel, dan is dit pedaaltje echt de uitkomst.

Maar ik begrijp wel wat je bedoeld hoor, maar er zijn evengoed een grote hoop gitaristen die een tube screamer gebruiken, wat evengoed een correctie is die ze nodig vinden om strakker te klinken.

deefke666
8 april 2016, 13:45
Nuttige posting. Thanks deefke666

Ik denk toch ook eens voor dit pedaaltje te gaan.

Thank Joost,
Denk dat we wat ver uit elkaar wonen, anders kon je zonder problemen eens komen testen.
Ik denk dat het effect ongeveer wel hetzelfde zal zijn met jouw ML.

Joost de Ruig
8 april 2016, 14:26
Ik denk dat het effect ongeveer wel hetzelfde zal zijn met jouw ML.

Dat zou kunnen, maar die is al een heel stuk beter gevoiced dan de standaard HotRods. Dus geen boomy bass of schel hoog. Maar een loudness achtig pedaal dat de toon wat strakker in de mix gooit blijft interessant.

deefke666
8 april 2016, 14:48
Valt wel mee hoor, ik heb er nu een V30 inzitten, en op het clean kanaal hoor ik weinig of niets verschil met de ML van mijn maat wanneer we wat zitten jammen.
Met mijn extra 1/12 inch cab erbij klinkt de deluxe zelfs beter.
Heeft er misschien mee te maken dat het dan in feite twee cabs zijn boven elkaar ipv twee speakers in een versterker.

telecastermaster
8 april 2016, 15:31
En dank aan telecastermaster voor de info

Graag gedaan. Jij bedankt voor de review. Ik ben blij dat je niet teleurgesteld bent.

Wat ik wel eens gelezen heb is dat bij sommige mensen na enige tijd een soort enhancer-moeheid toe slaat en ze het geluid wat kunstmatig opgepept gaan vinden. Ik snap het ook niet helemaal en ik heb er voorlopig in ieder geval nog geen last van.