PDA

View Full Version : help! probleem met versterken accoestisch



KevLet
17 juli 2003, 15:38
Ik heb een mooie semiacc gitaar; die ik normaal alleen maar acoustisch bespeel. Maar sinds ik sindskort in een bandje zit en mijn gitaar wilde versterken heb ik een probleem. Elke noot die ik op de hoge E-snaar aansla klink VEEL zachter dan de andere snaren. Dit probleem heb ik acoustisch niet.

Waar kan dit aan liggen. Ik zlef dacht dat een dikkere snaar misschien zou helpen. maar zou verder niet weten wat er nu precies aan de hand is. Weet een van jullie het?

Buzz
17 juli 2003, 15:53
Mogelijke oorzaken:

1. brugzadel is niet vlak (oplossing: op een vlakke tegel met fijn schuurpapier vlak schuren, heel voorzichtig)

2. bodem van de brug is niet vlak (oplossing: bij de vakman brengen. Die heeft een exact vlakke freesmal)

3. door kanteling van de brug komt het zadel naar voren. gevolg: intonatieproblemen en de druk van de sna(a)r(en) op het zadelbeentje wordt te weing met als gevolg te weinig overbrenging op je piezostripje.
(oplossing: de vakman (kan dure prik worden, zeker als je bracing heeft losgelaten))

suc6

bert k
17 juli 2003, 16:01
Nee, denk niet dat het aan de brug ligt. Lees maar: akoestisch geen probleem. Dit heeft te maken met het element. Wat voor element zit erop? Trouwens, wat voor gitaar is het? Sommige elementen kan je per snaar afstellen, met een schroefje.

Buzz
17 juli 2003, 17:31
Ik ben er gemakshalve wel even vanuit gegaan dat we het hier over een UST hebben.
Kun je dat bevestigen KevLet?

KevLet
17 juli 2003, 18:24
Ik ben dus iemand die HELEMAAL (nog) geen verstand heeft van de precieze hardware en termen als UST. Wat ik begrepen heb toen ik mijn gitaar (Art and Lutherie) aanschaftte is dat de trillingen van het blad door de EQ (EPM Quantum EQ) worden versterkt................ofzo.

willem1940
17 juli 2003, 18:27
Als het niet mechanisch te "stellen" valt, dan met je toonregelaars spelen, hetzij met regelaars die misschien al op je gitaar zėtten of met regelaars op de versterker.

Het gunstigst gaat dat als het minstens een setje van 3 toonregelaars (equalizer) is: "Midden" en eventueel "laag" ongeveer tot de helft verminderen en "hoog" (treble) voluit.

bert k
17 juli 2003, 18:51
Ik heb even gezocht, en EPM Quantum EQ is inderdaad een UST. Dat is een Under Saddle Transducer. Onder het brugzadel, waar de snaren overheen lopen, zit een contactelement.
Dan zou het dus toch een niet helemaal vlak zadel kunnen zijn. Niet echt een klus voor de beginner. Bovendien, als je het zadel gaat vlakken wordt je actie lager.
Bodem van de brug zou ook kunnen. Hoop ik niet. Tot slot zou de UST zelf scheef of dubbel kunnen zitten.
Laat er eens een gitaarbouwer naar kijken. Kijken is meestal niet zo duur :D

KevLet
17 juli 2003, 18:57
Ik heb even gezocht, en EPM Quantum EQ is inderdaad een UST. Dat is een Under Saddle Transducer. Onder het brugzadel, waar de snaren overheen lopen, zit een contactelement.
Dan zou het dus toch een niet helemaal vlak zadel kunnen zijn. Niet echt een klus voor de beginner. Bovendien, als je het zadel gaat vlakken wordt je actie lager.
Bodem van de brug zou ook kunnen. Hoop ik niet. Tot slot zou de UST zelf scheef of dubbel kunnen zitten.
Laat er eens een gitaarbouwer naar kijken. Kijken is meestal niet zo duur :D

Klinkt allemaal erg overtuigend ;)
bednakt voor je advies, ik zal volgende week ff langs gaan;

KEvin