PDA

View Full Version : The Lo Lands | Californian Summer



The Lo Lands
27 juli 2015, 15:48
Mijn zomerhit voor 2015 ;) Hoewel dit jaar niet op vakantie naar het buitenland doet dit nummer (demo) mij denken aan de zomer van 2010 in California (US). Een beetje terug in de stijl van mijn eigen werk band Mister Jinx, invloeden zijn denk ik wel duidelijk. Hoewel instrumentaal zou dit nummer met zang zeker niet misstaan. Alles opgenomen binnen een week wat voor mijn doen best snel is.

Ben benieuwd wat jullie van deze zomerse creatie vinden!

Californian Summer (https://thelolandsmusic.bandpage.com/)

ps. fijne zomer(vakantie) allemaal...

Fusion
28 juli 2015, 13:35
Lekker partijtjes :)

woldhek
28 juli 2015, 23:32
Klinkt heel erg lekker, behalve.......
Ik vind dat net vals "gebend" het net niet hebben, wellicht dat het wel moedwillig is gedaan, mocht er van mij af....
Verder prima...

The Lo Lands
29 juli 2015, 10:06
Lekker partijtjes :) Dankjewel Fusion!


Klinkt heel erg lekker, behalve.......
Ik vind dat net vals "gebend" het net niet hebben, wellicht dat het wel moedwillig is gedaan, mocht er van mij af....
Verder prima... Dankjewel Woldhek! En betreffende de buigingen in de verses, dit is inderdaad bewust gedaan.

The Lo Lands
3 augustus 2015, 22:50
Aangepaste link (soundcloud) om het nummer te beluisteren en te downloaden!

Californian Summer (https://soundcloud.com/lo-lands/lo_californian_summer-mp3)

Enjoy...

jan7
4 augustus 2015, 10:39
dit is inderdaad bewust gedaan.
Vond ik dan weer erg goed. Dat en de tremolo vanaf 1:18.
Het nummer (vooral in het begin) deed me trouwens onmiddellijk aan Dramamine van Modest Mouse (https://www.youtube.com/watch?v=tvqlt7OWTOk) denken.

The Lo Lands
4 augustus 2015, 18:48
Vond ik dan weer erg goed. Dat en de tremolo vanaf 1:18.
Het nummer (vooral in het begin) deed me trouwens onmiddellijk aan Dramamine van Modest Mouse (https://www.youtube.com/watch?v=tvqlt7OWTOk) denken. Dankjewel Jan7! Ken de band niet maar klinkt lekker :-) Mijn invloeden komen uit de jaren 90 en 00, onder andere RHCP en Incubus.

jasses
12 augustus 2015, 13:25
Ik heb enkele weken geleden geluisterd, en wou dat nog eens opnieuw doen om iets te kunnen schrijven, maar aangepaste link werkt bij mij niet, en op de oorspronkelijke link vind ik 'm niet terug (daar valt wel ander lekkers te rapen). Dus dan schrijf ik maar vanuit het geheugen.
Ik vind je een voortreffelijk gitarist en hoor je erg graag bezig. Ook je klank is erg goed, wat gebruik je voor je opnames en hoe ga je te werk? De jaren negentig hoor ik terug, en die hoor ik graag. Je californian summer deed me inderdaad erg aan RHCP denken, de incubus hoor ik sterk terug in de andere stukjes op je bandpage, en ik meen toch ook aardige vleugen pink floyd te horen.
Maar eerlijk gezegd vond ik californian summer songgewijs niet je boeiendste nummer, het miste me wat variatie in songstuctuur. Als ik het me goed herinner, was het een 4-akkoordenschema dat heel de tijd doorkabbelde (op een eenvoudig break of twee na). Vervolgens solo 1 eroverheen (die in mijn herinnering erg knap was), en als die gedaan was leek je te zeggen: maar ik had ook deze solo kunnen spelen (wederom erg knap, wat andere effectjes erbij ook, goede keuzes); en als die voorbij was, kwam er de "maar ik heb er nog eentje klaar" solo. Ze waren stuk voor stuk mooi, maar ik kreeg wel een beetje dat "dit gaat niet echt ergens naartoe" gevoel. Nu ja, het hoeft niet altijd ergens heen te gaan, sommige van mijn beste zomers bleven ook gewoon lekker voortkabbelen...
Ben het wel met je eens, ik denk dat deze leuker wordt met zang erop.

The Lo Lands
12 augustus 2015, 19:16
Ik heb enkele weken geleden geluisterd, en wou dat nog eens opnieuw doen om iets te kunnen schrijven, maar aangepaste link werkt bij mij niet, en op de oorspronkelijke link vind ik 'm niet terug (daar valt wel ander lekkers te rapen). Dus dan schrijf ik maar vanuit het geheugen.
Ik vind je een voortreffelijk gitarist en hoor je erg graag bezig. Ook je klank is erg goed, wat gebruik je voor je opnames en hoe ga je te werk? De jaren negentig hoor ik terug, en die hoor ik graag. Je californian summer deed me inderdaad erg aan RHCP denken, de incubus hoor ik sterk terug in de andere stukjes op je bandpage, en ik meen toch ook aardige vleugen pink floyd te horen.
Maar eerlijk gezegd vond ik californian summer songgewijs niet je boeiendste nummer, het miste me wat variatie in songstuctuur. Als ik het me goed herinner, was het een 4-akkoordenschema dat heel de tijd doorkabbelde (op een eenvoudig break of twee na). Vervolgens solo 1 eroverheen (die in mijn herinnering erg knap was), en als die gedaan was leek je te zeggen: maar ik had ook deze solo kunnen spelen (wederom erg knap, wat andere effectjes erbij ook, goede keuzes); en als die voorbij was, kwam er de "maar ik heb er nog eentje klaar" solo. Ze waren stuk voor stuk mooi, maar ik kreeg wel een beetje dat "dit gaat niet echt ergens naartoe" gevoel. Nu ja, het hoeft niet altijd ergens heen te gaan, sommige van mijn beste zomers bleven ook gewoon lekker voortkabbelen...
Ben het wel met je eens, ik denk dat deze leuker wordt met zang erop.

Dankjewel Jasses! Sorry voor de niet werkende link! Ik heb afgelopen week mijn Soundcloud 'gepimped' en de url aangepast. Verder niet bij stilgestaan dat ik hier mijn oude url nog had staan.

Bijgaand in iedergeval de werkende link: CALIFORNIAN SUMMER (https://soundcloud.com/the-lo-lands/lo_californian_summer-mp3)

Bij mijn laatste nummer heb ik voor het eerst de Torpedo Reload icm cabinet IR's gebruikt. Voor dit nummer een Bogner 2x12" closed cab met V30's met een sm57 en royer r121 mic. Het geluid klinkt door de Reload opener aangezien de Reload een reactive load heeft! Voorheen gebruikte ik cabinet simulators met resistive load wat stijver en minder organisch klonk. Een aanrader!

Hoe ga ik te werk? Ik ben eigelijk altijd aan het jammen/improviseren met de recorder stand-by. Zodra ik een leuk idee heb neem ik deze op. Als na een paar dagen de ideetjes nog steeds fris klinken ga ik opzoek naar drum loops (Addictive Drums) die het nummer kunnen ondersteunen. Daarna diverse partijen en variaties inspelen en bouw het nummer langzaam op tot een volwaardig nummer. Eigelijk ontstaat het nummer meestal vanzelf en soms is het eindresultaat niet altijd even geslaagd. Ik ben met je eens dat dit nummer voor een instrumentaal nummer niet sterk genoeg is. Daarom schaar ik deze onder een demo waarbij zang het nummer eigelijk zou moeten afmaken. Wie dat moet gaan doen weet ik niet :-) Al mijn sounds komen rechtstreeks van mijn pedalboard en gitaarversterker (Orange Rockerverb 50H). Uiteindelijk de baslijnen inspelen (Mark bass plugin) en de drums loops hier en daar bewerken. Afmixen en uiteindelijk masteren met Ozone mastering software.

Qua muziek en sound ben ik echt een jaren 90 gitarist denk ik :-)

Billy-6-String
12 augustus 2015, 21:14
Lekkere muziek voor in de auto met 180 op de snelweg !

pasqual
12 augustus 2015, 22:34
Complimenten weer over de productie. Ieder instrument is mooi duidelijk hoorbaar en goed in balans. Als ik het goed hoor doe je niet overdreven hard op links en rechts pannen maar redelijk naar het centrum wat de balans ten goede komt maar toch een breed karakter geeft. De compositie op zich vind ik weer een typisch Lo Lands geluid hebben. Een zangpartij zou zeker kunnen hier. Lekker!

The Lo Lands
12 augustus 2015, 23:10
Lekkere muziek voor in de auto met 180 op de snelweg ! Dankjewel Billy, als je maar wel voorzichtig doet! ;)


Complimenten weer over de productie. Ieder instrument is mooi duidelijk hoorbaar en goed in balans. Als ik het goed hoor doe je niet overdreven hard op links en rechts pannen maar redelijk naar het centrum wat de balans ten goede komt maar toch een breed karakter geeft. De compositie op zich vind ik weer een typisch Lo Lands geluid hebben. Een zangpartij zou zeker kunnen hier. Lekker! Dankjewel Pasqual! Ik ben zelf ook goed te spreken over de productie van dit nummer :-) Bij mijn vorige nummers waren de gitaren wat meer uit elkaar gezet, hier kies ik vaak voor als er meerdere partijen tegelijkertijd gespeeld worden. Je wilt niet dat de partijen elkaar teveel in de weg zitten, zoeken van de juiste balans tijdens het afmixen. Bij dit nummer ben ik minder breed gegaan inderdaad maar heb deze keer eens de basgitaar iets op rechts gezet aangezien er maar één gitaarpartij is welke ik niet wil centreren. Dit pakte goed uit waardoor de kick van de drums ook iets meer ruimte krijgt. Iedere keer leer ik weer wat bij, maar voornamelijk door te experimenteren en het gewoon te doen. En tja, soms pakt het wel eens wat minder goed uit :)

Cageman
15 augustus 2015, 00:25
Normaal heb ik het wel op een aanwezige en gonzende bas, maar nu vind ik hem storend. Het slaggitaartje is wat funky, maar de gons van de bas haalt dat een beetje onderuit.
Alhoewel ik dat niet per se verkeerd vind klinken, lijkt er een soort sluiertje over de drums heen te hangen. Vooral over de snare. Ik kan niet goed plaatsen wat het precies is... hmm... Misschien toch wat meer compressie of zo.

Voor de rest eens met alles wat gezegd is :).

Loeters,

Merijn

zoldergitarist
15 augustus 2015, 13:39
Welke is het eigenlijk? Als ik op de link druk zie ik "Californian summer" niet staan...

The Lo Lands
16 augustus 2015, 00:29
Welke is het eigenlijk? Als ik op de link druk zie ik "Californian summer" niet staan...

We zijn toch vriendjes geworden op Soundcloud ;-) Het nummer staat boven aan de lijst van nummer op Soundcloud. Sorry voor het ongemak, ik kan helaas de eerste post van mijn topic niet meer aanpassen ;-/

zoldergitarist
16 augustus 2015, 06:38
Ja we zijn nu vriendjes klopt, ik heb hem net gehoord. Klinkt goed alleen die bendings waar ik in een voorgaande post al iets over gelezen heb kan ik mij ook wel in vinden. Het klinkt scheel en het heeft iets Midi achtigs of het is een gitaar effect die dit doet "Vibropan"? (ben altijd jaloers op je eindmix!)

The Lo Lands
16 augustus 2015, 11:51
Normaal heb ik het wel op een aanwezige en gonzende bas, maar nu vind ik hem storend. Het slaggitaartje is wat funky, maar de gons van de bas haalt dat een beetje onderuit.
Alhoewel ik dat niet per se verkeerd vind klinken, lijkt er een soort sluiertje over de drums heen te hangen. Vooral over de snare. Ik kan niet goed plaatsen wat het precies is... hmm... Misschien toch wat meer compressie of zo.

Voor de rest eens met alles wat gezegd is :).

Loeters,

Merijn
Dankjewel Merijn! Ik hoor dat zelf niet, of anders gezegt, het klinkt in mijn oren goed :-) Geeft goed aan dat iedereen muziek anders ervaart. Mijn monitoren zijn low budget dus zijn niet zo gedetailleerd. Ga nog wel eens luisteren met jouw opmerkingen in mijn achterhoofd!


Ja we zijn nu vriendjes klopt, ik heb hem net gehoord. Klinkt goed alleen die bendings waar ik in een voorgaande post al iets over gelezen heb kan ik mij ook wel in vinden. Het klinkt scheel en het heeft iets Midi achtigs of het is een gitaar effect die dit doet "Vibropan"? (ben altijd jaloers op je eindmix!) Dankjewel Barry! De bends zijn geen effect maar uitgevoerd door twee snaren te buigen. Misschien mijn trademark van maken, 'schele buigingen' ;-)

Ernest01
17 augustus 2015, 19:26
Mooie heldere produktie. En een fijn nummer om naar te luisteren.
Goed ook die verschillende gitaargeluiden, maakt het tot een volledig band-geluid en goed gitaarspel.
Die schele buigingen ? Vind die wel wat hebben.

The Lo Lands
18 augustus 2015, 11:31
Mooie heldere produktie. En een fijn nummer om naar te luisteren.
Goed ook die verschillende gitaargeluiden, maakt het tot een volledig band-geluid en goed gitaarspel.
Die schele buigingen ? Vind die wel wat hebben.

Dankjewel Ernest! Die schele buigingen vond ik ook wel wat extra's meegeven :-)

guhlenn
19 augustus 2015, 08:56
lekker sfeer, maar er mist wle iets. Zang ligt voor de hand, maar misschien ook iets anders?

The Lo Lands
19 augustus 2015, 10:06
Dankjewel Guhlenn! Ben het met je eens. Naast missen van zang mist het misschien nog wat in de opbouw van het nummer. Ik ben geen echte songwriter dus mocht er ooit zang op geschreven worden zal het nummer denk ik in structuur en opbouw aangepast gaan worden. Prima demo voor nu :-)

Cageman
19 augustus 2015, 10:23
Ik ben geen echte songwriter dus mocht er ooit zang op geschreven worden zal het nummer denk ik in structuur en opbouw aangepast gaan worden. Prima demo voor nu :-)
Dat is een andere insteek dan voorheen, toch? Eerst waren het vrij pertinent nummers zonder zang.

The Lo Lands
19 augustus 2015, 10:38
Dat is een andere insteek dan voorheen, toch? Eerst waren het vrij pertinent nummers zonder zang.

Niet echt een vooropgezet plan hoor, gaandeweg het nummer vorm kreeg werd snel duidelijk dat dit nummer prima zang zou kunnen bevatten. Voor een instrumentaaltje is dit nummer dan niet echt 'fancy' genoeg :-) Maar het volgende nummer kan zo weer een puur instumentaaltje worden, net hoe mijn hoofd staat :-)

guhlenn
19 augustus 2015, 12:20
Dankjewel Guhlenn! Ben het met je eens. Naast missen van zang mist het misschien nog wat in de opbouw van het nummer. Ik ben geen echte songwriter dus mocht er ooit zang op geschreven worden zal het nummer denk ik in structuur en opbouw aangepast gaan worden. Prima demo voor nu :-)

mja, in mijn geval resulteert dat meestal in een one-way trip naar vergetelheid, ik heb inmiddels zat 'prima demo's' en wordt daar wel eens gefrustreerd van om nog even te cross-posten. Waar zijn al die zangers en zangeressen toch? Of: waarom ontsnappen maar heel weinig mensen aan de drang/noodzaak om zang toe te voegen, zijn we zo geindoctrineerd of gewoon slechte songschrijvers? Dat laatste is het uiteraard niet :D

The Lo Lands
19 augustus 2015, 15:06
mja, in mijn geval resulteert dat meestal in een one-way trip naar vergetelheid, ik heb inmiddels zat 'prima demo's' en wordt daar wel eens gefrustreerd van om nog even te cross-posten. Waar zijn al die zangers en zangeressen toch? Of: waarom ontsnappen maar heel weinig mensen aan de drang/noodzaak om zang toe te voegen, zijn we zo geindoctrineerd of gewoon slechte songschrijvers? Dat laatste is het uiteraard niet :D
Haha, in mijn geval vrees ik dat ook :-) En met mijn instrumentale nummers zal ik uberhaupt nog weinig doen! Sterker nog, de meeste nummers weet ik niet eens meer te spelen, ik zal dan eerst noot voor noot het gehele nummer moeten gaan uitzoeken :sssh:

guhlenn
19 augustus 2015, 15:43
Haha, in mijn geval vrees ik dat ook :-) En met mijn instrumentale nummers zal ik uberhaupt nog weinig doen! Sterker nog, de meeste nummers weet ik niet eens meer te spelen, ik zal dan eerst noot voor noot het gehele nummer moeten gaan uitzoeken :sssh:

herkenbaar. ik wordt er wat droevig van eerlijk gezegd.