PDA

View Full Version : Tijdelijk gitaarbouwhout bewaren



Rizz
26 juli 2015, 11:31
Ik heb een klein stapeltje hout voor akoestische gitaren. Dat lag tot nu in een redelijk geconditioneerde ruimte. Nu zijn we verhuisd en het duurt nog wel even voordat ik m'n nieuwe werkplaats zover heb dat ik m'n hout veilig kan opslaan.. In huis is er ook niet echt een plek die ik tijdelijk kan conditioneren..

Ik heb alles ingepakt in bubbeltjesfolie, kan ik het daarin laten zitten, of moet ik het laten ademen?

Graag jullie advies!

Enra
26 juli 2015, 16:11
Rizz, voor houtopslag heb je niet perse een gecontroleerde en geconditioneerde ruimte nodig. Hout is hygroscopisch materiaal (neemt vocht op en staat vocht af al naar gelang de relatieve luchtvochtigheid) en kan uitstekend overweg met wisselingen, mits deze niet te snel gaan. Stapelen, latjes ertussen en iets zwaars op en in een praktische ruimte leggen. Op zolder, onder je bed, op de boekenkast, het maakt allemaal niet zoveel uit. Wanneer je werkplaats gereed is en geconditioneerd, plaats je het daar en laat je het (opnieuw) acclimatiseren.

Er zijn bouwers die een droogkast gebruiken. Een soort van ultieme vorm van hout conditioneren; niets meer dan een wandkast waarin permanent een 100 watt lamp brand. Hout dat daarin enige tijd bewaard wordt is soms zo 'crisp' dat het bijna bros lijkt en inderdaad 'ultra' droog. De vraag is echter of dat past in de Mojave dessert, of in Nederland. Nederland kent een gemiddelde luchtvochtigheid van 60% a 70%. Gebruik je te droog hout heeft dat net als werken met te 'klef' hout consequenties.
Maar bubbeltjes folie...? Als er vocht onder kruipt en het wordt verhit door omgevingstemperatuur, tja... Met een beetje pech (of geluk) heb je dan spalted maple.

Mijn houtopslag kent wisselende omstandigheden. Pas als ik materiaal kies om te gebruiken gaat het naar een andere ruimte waar het een dag of wat kan acclimatiseren.
Klanten die bij mij hout kopen weten dat de luchtvochtigheid bij mij anders is dan in andere delen van het land en dat ze thuis het materiaal eerst even een dag of wat moeten stapelen met gewicht erop. In de meeste gevallen is dat trouwens niet eens nodig maar slechts een verstandige voorzorgsmaatregel. Goed gitaarhout is minimaal zes jaar oud en bij voorkeur lucht gedroogd; dat materiaal is in de meeste gevallen behoorlijk stabiel. Maar het blijft hygroscopisch materiaal; daar moet je je niet tegen verzetten, dat past in het Nederlandse klimaat. Neem een paar voorzorgsmaatregelen (stapelen, latjes, gewicht) en jouw hout blijft in uitstekende conditie.

Groet,
Enra

Rizz
27 juli 2015, 08:13
Bedankt Arne! Iets minder om me zorgen over te maken. Ik had m'n bedenkingen omdat het van 50% naar 60-70% zou gaan en dat dat beetje kostbare hout zo krom als een hoepel zou trekken. Vanavond zal ik dit 's gaan doen. Heb genoeg latjes en gewicht, dus dat komt goed!

grizzly
27 juli 2015, 23:10
+1 wat Enra zegt.
Ik zou het zeker niet in plastic bubbeltjes folie laten zitten.
Stapelen en afmaken met een goed verdeeld gewicht.

Alleen Snakewood toetsen heb ik in het begin nog in huishoud folie gewikkeld en de einden gesealed.
Maar dat was omdat mijn droogkamer altijd rond 45% blijft en ik wilde het Snakewood heel langzaam laten wennen aan de droogte.
Elke maand wat meer folie eraf en nu ligt het al jaren netjes opgelat en met gewichten naast de rest van het hout.

Zolang ik de kamer dicht houd en ik elke dag een uurtje de droger aandoe, blijft het altijd tussen de 45% en 50%. In de winter hoef ik niets te doen, dan blijft de luchtvochtigheid mooi op dat niveau.
Ter vergelijking, Onze woonkamer is momenteel 69% en buiten is het 80%