PDA

View Full Version : Zoektocht naar een nieuwe versterker



GunsNRoses
25 juli 2015, 20:01
Hallo,

Ik speel nu enige tijd op een Line6 AX2 212, maar het geluid dat eruit komt spreekt mij niet aan. Daarom ben ik op zoek naar een nieuwe comboversterker. :) Ik speel graag hard rock en metal, maar ook blues en classic rock. Er moet dus een goede distortion/crunch uit komen. Ook wil ik er een mooie heldere toon uit kunnen krijgen voor bijvoorbeeld blues. Ik speel nu op een Gibson LPJ uit 2014. Mijn budget ligt tussen de 400 en de 700 euro.

Ik wil hem hoofdzakelijk gebruiken om thuis te oefenen, maar zodra ik een band heb gevonden wil ik er ook mee kunnen optreden.

Nu weet ik nog niet echt waar ik naar opzoek moet gaan aangezien mijn kennis van versterkers niet zo groot is. Iemand die mij iets kan aanraden?

Zelf had ik al een versterker gevonden die mij aanspreekt, de Orange Crush Pro cr60c, alleen weet ik nog niet of deze goed is aangezien ik hem nog niet geprobeerd heb.

Alvast heel erg bedankt,
Brian

arcane
25 juli 2015, 20:14
De orange crush is een transistor versterker. Daar hoeft in principe niets mis mee te zijn overigens. Echter is 60 watt vermogen bij een transistor versterker in een oefenruimte te weinig, zeker als je er hard rock en metal mee wilt spelen. Bij een buizenversterker zou 60 Watt overigens weer ruim voldoende zijn.

Mocht je graag een transistor versterker willen, dan zou ik persoonlijk een versterker met ca 100 Watt aanraden. Het voordeel van een transistor versterker is dat deze vaak ook het zelfde klinken op laag volume (zoals thuis).

Mocht je graag een buizenversterker willen dan kom je met een 40 Watt versterker al behoorlijk vooruit. Let er echter wel op dat de meeste buizenversterkers op laag volume niet echt tot hun recht komen. (Uitzonderingen daargelaten.)

Tip van de dag: ga testen in een muziekwinkel. Want ik en alle anderen kunnen je wel honderd versterkers aanraden, maar daar wordt je ook niet gelukkig van.

arcane
25 juli 2015, 20:15
Mocht je verder toch wat aanraders willen, dan is het handig om wat favoriete artiesten te noemen waarvan je de sound zou willen benaderen. Ook je budget melden lijkt me handig en het feit of het een 2e hands versterker mag zijn.

GunsNRoses
25 juli 2015, 20:34
De orange crush is een transistor versterker. Daar hoeft in principe niets mis mee te zijn overigens. Echter is 60 watt vermogen bij een transistor versterker in een oefenruimte te weinig, zeker als je er hard rock en metal mee wilt spelen. Bij een buizenversterker zou 60 Watt overigens weer ruim voldoende zijn.

Mocht je graag een transistor versterker willen, dan zou ik persoonlijk een versterker met ca 100 Watt aanraden. Het voordeel van een transistor versterker is dat deze vaak ook het zelfde klinken op laag volume (zoals thuis).

Mocht je graag een buizenversterker willen dan kom je met een 40 Watt versterker al behoorlijk vooruit. Let er echter wel op dat de meeste buizenversterkers op laag volume niet echt tot hun recht komen. (Uitzonderingen daargelaten.)

Tip van de dag: ga testen in een muziekwinkel. Want ik en alle anderen kunnen je wel honderd versterkers aanraden, maar daar wordt je ook niet gelukkig van.
Of ik een transistor of buizenversterker wil moet ik nog even uitzoeken, kijken wat het verschil in geluid is. Ik heb tot nu toe altijd op een transistorversterker gespeeld, maar vind dat niet zo warm/mooi klinken. Een vriend van mij heeft een Laney Cub 12r (buizen) en die klinkt echt fantastisch. Verder was ik inderdaad van plan om de versterkers uit te proberen voordat ik een keuze maak. :)

Orange heeft overigens ook een 120 watt model (de orange crush pro CR120C) http://www.bax-shop.nl/gitaarversterker-combo/orange-crush-pro-cr120c-120w-gitaarversterker-combo/product-details.html

Voldoet deze wel aan mijn eisen?


Mocht je verder toch wat aanraders willen, dan is het handig om wat favoriete artiesten te noemen waarvan je de sound zou willen benaderen. Ook je budget melden lijkt me handig en het feit of het een 2e hands versterker mag zijn.
Ik vind de sound van Angus Young (AC/DC) echt geweldig, en de sound van James Hetfield van Metallica ook.

Mijn budget had ik al genoemd €400 tot €700 (mag er iets overheen) en ik wil voor een nieuwe versterker gaan.

arjanb01
25 juli 2015, 20:58
Marshall dsl 40 en een maxon tubescreamer voor je Metallica shit, binnen je budget en gig ready.

arcane
25 juli 2015, 21:50
Of ik een transistor of buizenversterker wil moet ik nog even uitzoeken, kijken wat het verschil in geluid is. Ik heb tot nu toe altijd op een transistorversterker gespeeld, maar vind dat niet zo warm/mooi klinken. Een vriend van mij heeft een Laney Cub 12r (buizen) en die klinkt echt fantastisch. Verder was ik inderdaad van plan om de versterkers uit te proberen voordat ik een keuze maak. :)

Orange heeft overigens ook een 120 watt model (de orange crush pro CR120C) http://www.bax-shop.nl/gitaarversterker-combo/orange-crush-pro-cr120c-120w-gitaarversterker-combo/product-details.html

Voldoet deze wel aan mijn eisen?


Ik vind de sound van Angus Young (AC/DC) echt geweldig, en de sound van James Hetfield van Metallica ook.

Mijn budget had ik al genoemd €400 tot €700 (mag er iets overheen) en ik wil voor een nieuwe versterker gaan.

Oeps, dat van het budget had ik overheen gelezen.
Ik ben niet bekend met de orange crush serie, dus ik kan er niets zinnigs over zeggen m.b.t. het geluid. Qua volume zal je neem ik aan niet tekort komen.

ACDC en Metallica, tja dat zijn wel verschillende sounds. Maar de reeds genoemde Marshall dsl 40 lijkt me daarvoor prima, en inderdaad eventueel met een tubescreamer ervoor voor wat meer punch.

telerocker
26 juli 2015, 01:41
Er zijn zat goede mogelijkheden in die prijsklasse, zeker als je de tweedehands markt in de gaten houdt. Bijv. Hughes & Kettner Tubemeister 18 of 36, Engl Screamer, Egnater Rebel/Renegade, Orange TH30 en - transistor - de Orange CR120 C. Op Markplaats staat verder een Fender Machete buizencombo voor 700 euro. Het cleane kanaal kan ook crunchy/bluesy. Het overstuurde kanaal is behoorlijk metal (nee, is niet van mij :-).)

Joost de Ruig
26 juli 2015, 04:33
Orange heeft overigens ook een 120 watt model (de orange crush pro CR120C) http://www.bax-shop.nl/gitaarversterker-combo/orange-crush-pro-cr120c-120w-gitaarversterker-combo/product-details.html

Voldoet deze wel aan mijn eisen?.

Ff deze amp, die er trouwens ook in het zwart is, gejoetjoept. Best een vette sound voor een transistorbak. 120 W met 2x 12inch daar kun je serieus mee giggen. Als je geen budget hebt voor een buizenamp, dan lijkt mij dit geen verkeerde keuze. Staar je niet blind op de sound van genoemde artiesten. Die hebben gear waar wij stervelingen meestal niet aan toekomen. Je kan wel streven naar het geluid van anderen, en dit ook wel benaderen, maar het blijft het poppetje dat uiteindelijk de sound maakt.

lcvanderhelm
26 juli 2015, 09:49
12 maal 12 inch vind ik toch wel wat overdreven.

Hendriks
26 juli 2015, 10:44
Ik zou voor een 2dehands jcm800 combo gaan ,zitten in jou budget.

Jasper.
26 juli 2015, 13:32
Gaat een JCM800 Metallica wel trekken? Het vroege werk iig wel, met een overdrivepedaaltje er voor. Maar ook een AJFA/Black album scooped mesa achtige tone?

Ik weet niet of een JVM combo ofzo in het budget past 2ehands. Maar zijn die niet wat veelzijdiger? Wat meer gain/metal als het moet en AC/DC moet er ook wel mee te doen zijn lijkt me?

Zelf heb ik een tijd een JCM900 half stack gehad. Heel leuk ding voor het geld vind ik. Maar die scooped Metallica tone was wel wat lastig volgens mij. Metallica kon ik prima meespelen, maar wel met een andere tone. Verder lukte thrash metal er wel prima mee. Megadeth en Anthrax achtige geluiden waren er makkelijk uit te halen.

GunsNRoses
26 juli 2015, 20:54
Ik ga aanstaande dinsdag naar Dijkman (gitarenwinkel) en dan ga ik er een paar proberen. Ik laat jullie nog wel weten welke mij het meeste aanspreekt. :)

Kakihara
28 juli 2015, 10:34
Er zijn zat goede mogelijkheden in die prijsklasse, zeker als je de tweedehands markt in de gaten houdt. Bijv. Hughes & Kettner Tubemeister 18 of 36, Engl Screamer, Egnater Rebel/Renegade, Orange TH30 en - transistor - de Orange CR120 C. Op Markplaats staat verder een Fender Machete buizencombo voor 700 euro. Het cleane kanaal kan ook crunchy/bluesy. Het overstuurde kanaal is behoorlijk metal (nee, is niet van mij :-).)

De Orange TH30 vind ik een topamp. Ik heb hem zelf ook. Maar voor midscoop metal zou ik hem niet gebruiken. Dat wordt wel erg lelijk, vind ik. De sterkte van de Orange zit hem net in dat midden tot hoog. Wellicht perfect voor alles van blues tot 80's hair metal en AC/DC, maar wat mij betreft niet aan te raden voor Metallica.

GunsNRoses
28 juli 2015, 15:20
Vandaag naar Dijkman geweest, maar helaas hadden ze daar alleen de Orange CR120C staan. Ik heb ongeveer anderhalf uur erop gespeeld, en het is écht een top ding. Ik denk dat ik de Marshall DSL40 Combo toch nog wel even ga proberen voordat ik mijn definitieve keuze maak, maar zoals ik er nu over denk ben ik echt verkocht aan de Orange. Heerlijk geluid en je kan er echt een goede AC/DC sound uit krijgen. :) De clean channel is echt een hele verbetering t.o.v. mijn huidige Line6 versterker. Het klinkt gewoon veel warmer en helderder. Het dirty channel klinkt ook erg goed. Je kan er zoals ik al zei een goede AC/DC sound uit krijgen, maar ook genoeg andere sounds. Mocht ik ooit nog iets anders willen schaf ik gewoon een goede pedal aan. De prijs valt ook reuze mee bij dijkman (€600,- in plaats van de €725,- die ik online zag). Nog even sparen tot augustus en ik ga m waarschijnlijk ophalen. Bedankt voor het advies iedereen.

NLF
28 juli 2015, 20:43
Je kunt ook even wachten. Zo'n Orange is misschien weer lastig (voor een goed bedrag) te verkopen mocht je ooit toch iets anders willen. Ik zou zeker die Marshall ook even uitproberen en eventueel ook kijken naar tweedehands JCM 800 combootjes (die houden hun waarde, en als je een AC/DC sound zoekt zit je met die dingen echt gebakken).

Joost de Ruig
28 juli 2015, 20:47
Ik heb na enig onderzoek de Koch Jupiter 212 besteld. Bij Verspuy zijn ze erg voordelig momenteel.


https://youtu.be/bGjjBm8ZY_I

GunsNRoses
28 juli 2015, 22:01
Je kunt ook even wachten. Zo'n Orange is misschien weer lastig (voor een goed bedrag) te verkopen mocht je ooit toch iets anders willen. Ik zou zeker die Marshall ook even uitproberen en eventueel ook kijken naar tweedehands JCM 800 combootjes (die houden hun waarde, en als je een AC/DC sound zoekt zit je met die dingen echt gebakken).

Ik zat er ook wel aan te denken om toch nog even die JCM800 te proberen, maar die is redelijk prijzig (zeker zo'n 800 euro, en mijn budget is 700). 2e hands staan er niet veel op marktplaats. Die orange zou ik waarschijnlijk nooit verkopen aangezien elke sound die ik tot nu gehoord heb te gek is en er veel mee mogelijk is, maar je weet natuurlijk nooit. :) Ik maak me in ieder geval nog niet druk om de verkoopwaarde.

Kakihara
28 juli 2015, 22:53
Kijk ook eens of je geen Engl kan vinden 2dehands.