PDA

View Full Version : AC30 warmt (steeds) trager op?



lauke_101
25 juli 2015, 11:39
Ik merk sinds een maand of twee dat mijn AC30 trager opwarmt dan voorheen. Hier wil ik bij vermelden dat ik de standby niet gebruik op deze amp (het is een CC1 model), maar deze gewoon altijd op "spelen" laat staan en de amp aan- en uitzet met de power schakelaar.
Dit wordt aangeraden bij de custom classic series omdat de standby schijnbaar niet juist geïmplementeerd is. Gebruik van de standby zou de gelijkrichterbuis snel om zeep helpen. Omdat de gelijkrichterbuis toch niet meteen de volle spanning afgeeft, start de rest van de amp ook rustig op.

Als ik de amp dus onder spanning zet, zag ik altijd na ongeveer een halve minuut de led bij de standby oplichten (led aan is spelen, led uit is standby) en vanaf dat moment is er ook geluid. Nu merk ik dus sinds een tijd dat het beduidend langer duurt voor dit punt bereikt is, zeg anderhalf á twee minuten. Vervolgens gedraagt de amp zich als normaal (klinkt fantastisch en kan je oren doen bloeden zo luid :D).

Het lijkt me echter nooit normaal wanneer elektrische apparatuur zich anders gedraagt dan voorheen, dus ik vraag me nu af waar ik dit zou moeten zoeken. Begint de gelijkrichterbuis gewoonweg versleten te raken? Filter caps die vervangen moeten worden? Ik weet dat je via een forum lastig een amp helemaal kan troubleshooten, maar ik zou al geholpen zijn met wat suggesties voor mogelijke boosdoeners (als er überhaupt een probleem is?).

cluseau
25 juli 2015, 12:47
Het eerste deel van je verhaal klopt al zijn veel gebruikers het hier niet mee eens. Lekker doen dan, zelf weten. Jij handeld iig goed dus daar ligt het niet aan.

Ondanks je goede handelwijze is de gelijkrichter nog steeds aan zijn normale slijtage onderhevig dus daar zou het in kunnen zitten. Beetje onwaarschijnlijk naar mijn idee maar uitsluiten kan niet. Het kan ook zijn dat je een slechte verbinding in het laswerk hebt en dat is zorgelijker. Die schade kan alleen maar erger worden tot onherstelbaar toe. Ga hier dus niet mee door maar laat het even bekijken.