PDA

View Full Version : Iemand ervaring of bekend met Fano Alt de facto-gitaren?



Dweezman
23 juli 2015, 22:22
Met name de TC6 fluistert dingen in mijn oor. Hier op het forum vind ik vrijwel niets over deze gitaren. Ik zie wel dat ze schreeuwende duur zijn (mij veel te duur) en op de filmpjes op YT valt me op dat ze kennelijk lastig te intoneren zijn [edit: dat valt toch mee, na meer geluisterd te hebben].

Is een echte hate-it-or-love-it gitaar, maar het doet wel wat met me.

http://www.altomusic.com/media/catalog/product/A/L/ALTDEFACTOTC6SHERWOODGREENDIS-0.jpg
http://www.fabiohager.com/wp-content/uploads/2014/10/fano-guitars-any-good.jpeg
http://www.fanoguitars.com/images/photo_alt-de-facto-tc6_5_large.jpg

jetlennon
23 juli 2015, 22:32
Ik vind ze er ook geweldig uitzien maar die prijzen gaan me echt te ver.

Noid
23 juli 2015, 22:56
Wat moet dat kosten dan?

Als je dit nou erg mooi vind, maar het je te duur is, kun je overwegen om zelf te bouwen, toch?

Dweezman
23 juli 2015, 23:05
Al snel €2500 - €3000.

Orpheo
24 juli 2015, 00:57
Tja, de Fano's van nu? liever niet. Die worden niet meer gemaakt door Dennis. Hij bouwt zelf nu onder de naam Nova, als ik me niet vergis.

ZIjn ze het geld waard? tja. Ik vind ze waanzinnig goed. Kan moeilijk nog beter dan dit denk ik, zonder dat je een 2e hypotheek moet afsluiten.

Hoewel... voor dit geld ga ik liever voor een .Strandberg* maar dat is smaak.

Tristan
24 juli 2015, 01:28
Ik heb er een paar bespeeld, stuk voor stuk vond ik het helemaal niks, echt het geluid van een dooie plank.

Feter
24 juli 2015, 10:24
Ik kan ze ook niet echt mooi vinden..

telerocker
24 juli 2015, 13:51
Geen ervaring mee en vrees dat het niet gaat gebeuren ook. Looks zijn niet mijn ding.

dunhill1
24 juli 2015, 14:03
Heb er een paar getest.
Geweldige vintage feel, geluid te gek.
Uiteraard moet het je smaak zijn maar qua bouwkwaliteit zit je zowieso goed.

Zelf ben ik wel gevoelig voor dit soort "cross-over" modellen.
Spannende mix van bijvoorbeeld lp junior en tele.
Ziet er uit, voelt en klinkt alsof het originele 60ies ontwerpen zijn.

Prijstechnisch word je er dan weer minder blij van....

http://www.haarguitars.com/product/sp6-tv-blue-korina/

Ik was erg verliefd op deze:mmmm:

Dweezman
24 juli 2015, 14:46
@dunhill: die ís ook fraai.

Iemand een idee waar die naam vandaan komt? Fano Alt de Facto?

arjanb01
24 juli 2015, 15:16
Geen idee, wel originele gitaartjes geen zoveelste Tele en

arjanb01
24 juli 2015, 15:16
Geen idee, wel originele gitaartjes geen zoveelste Tele en strat kloon.

Pepe
24 juli 2015, 15:33
Hij heeft zeker een eigen stijl wat best lastig voor elkaar te krijgen is.
Ik ken ze alleen van plaatjes, ziet er goed uit, zeker. Ik denk dat ie een shitload meer zou verkopen als de prijskaartje onder de 2000 grens zouden blijven, ik denk dat ie nou alleen de kopers pakt die al voorzien van de bekende jongens.
Gebruikte hij vroeger niet vooral veel Warmoth?

dunhill1
24 juli 2015, 17:48
http://youtu.be/79vLhNJWaXA

Mr greg koch weet er wel raad mee

http://youtu.be/uN8Kg0-FttE

Bij de andere greg klinkt eigenlijk elke gitaar altijd hetzelfde...

arjanb01
24 juli 2015, 17:58
Inderdaad bij hilden klinkt hij bij elke gitaar hetzelfde. De klank doet me aan een kruising tussen een Tele en een Les Paul junior, hele rauwe klank.

barno
24 juli 2015, 18:12
Geen idee, wel originele gitaartjes geen zoveelste Tele en strat kloon.

ik vind het eigenlijk wel tele en LP clones. hij heeft es iets gemaakt wat wat meer afweek maar zo ongeveer elke bouwer eindigt toch altijd weer bij tele copies. als je ervan wil leven is dat de enige oplossing :)

http://www.wildwoodguitars.com/images/products/57432_lg5.jpg

jetlennon
24 juli 2015, 18:49
Beetje gepikt van de eerste rickenbacker modellen. Ik hou ervan.

https://nl.images.search.yahoo.com/images/view;_ylt=A2KLj.sZXrJV9lEAUWYYAopQ;_ylu=X3oDMTIzNm 1lYTRlBHNlYwNzcgRzbGsDaW1nBG9pZAM1ZDE0MGI0ZjY1ZGMy Y2Y4NTUxMDk2MTk4ZGM1NmExMQRncG9zAzE3BGl0A2Jpbmc-?.origin=&back=https%3A%2F%2Fnl.images.search.yahoo.com%2Fse arch%2Fimages%3Fp%3Drickenbacker%2Bcombo%26fr%3Dip hone%26fr2%3Dpiv-web%26tab%3Dorganic%26ri%3D17&w=600&h=800&imgurl=media-cache-ak0.pinimg.com%2F736x%2F14%2Ff4%2Fbd%2F14f4bd89b75 cc977a12ed153db795132.jpg&rurl=http%3A%2F%2Fpinterest.com%2Fpin%2F1084383035 01571366%2F&size=69.8KB&name=1958+%3Cb%3ERickenbacker+Combo%3C%2Fb%3E+850+ in&p=rickenbacker+combo&oid=5d140b4f65dc2cf8551096198dc56a11&fr2=piv-web&fr=iphone&tt=1958+%3Cb%3ERickenbacker+Combo%3C%2Fb%3E+850+in&b=0&ni=21&no=17&ts=&tab=organic&sigr=11cje85sg&sigb=13da30fsp&sigi=12dlsajka&sigt=115eihj4e&sign=115eihj4e&.crumb=kjU/IS08Vur&fr=iphone&fr2=piv-web

Pepe
24 juli 2015, 18:56
Die vind ik dan weer minder goed doordacht. Met zo'n brug pickup kan je alleen maar kampvuur strummen en Rickenbacker zelf heeft voor die German Carve bigsby een veel elegantere oplossing bedacht.
Terug naar de tekentafel.

Dweezman
24 juli 2015, 22:02
Denk dat je gelijk hebt, Barno. Die Fano's lenen karakteristieken van alle grotere merken, maar het levert wel smakelijke gitaren op. Echt eigen ontwerpen zal vast moeilijker, zo niet onmogelijk, zijn om van te leven.

Ik vind de Fano blends echter wel kloppen (mss juist wel omdat alles ergens op lijkt wat je al kent) en als Orph stelt dat het ook goede gitaren zijn, wil ik er toch eens een testen.

De interesse voor de Fano's begon trouwens bij mij omdat ik zocht naar een Fender Starcaster. De remakes van Fender bekoren mij niet echt, maar ik zag dat Fano ook de Starcastervorm ook geadopteerd heeft.

http://www.coda-music.com/images/GF6-BLACKINCA-FRONT.jpg

dunhill1
24 juli 2015, 22:07
Dweezman:
Dat wordt dus een ritje IJsselstein, naar de importeur!

Joost de Ruig
24 juli 2015, 22:18
Wat is smaak toch persoonlijk: ik heb niets met dit merk......

arjanb01
24 juli 2015, 22:25
Ik ook niet, al kreeg ik geld toe maar datzelfde heb ik met telecasters, schelle ondingen zijn het 😉

Joost de Ruig
24 juli 2015, 22:28
...... maar datzelfde heb ik met telecasters, schelle ondingen zijn het ��

Euhh, gelukkig zijn daar de meningen over verdeeld :-)

arjanb01
24 juli 2015, 22:49
Gelukkig maar anders speelde de hele gitaren bevolking op teles, da's toch ook geen gezicht 🙈

Pepe
25 juli 2015, 01:11
n.

De interesse voor de Fano's begon trouwens bij mij omdat ik zocht naar een Fender Starcaster. De remakes van Fender bekoren mij niet echt, maar ik zag dat Fano ook de Starcastervorm ook geadopteerd heeft.



Je zou nog Warmoth kunnen overwegen.

vulvasonic
25 juli 2015, 04:29
Het concept is vrij helder. Men neme een bekend model, je geeft er een eigen 'twist' aan. Je zorgt dat de body en de hals goed in en aan elkaar zit. Je relict de boel, alsof die dingen in de jaren 30 van de vorige eeuw op de markt zijn gebracht en vervolgens in de handen van beroepsmusici flink wat gebruikerssporen hebben opgelopen, geen gitaar uitgezonderd. Het leuke is dat er ook in díe tijd blijkbaar al zeer ruige rockformaties bestonden. Alle gitaren zijn in de basis voorzien van een mijns inziens héérlijke kleur. De hardware....., tsja in die tijd begon al het spul al te roesten als je er alleen maar naar keek. De hele zooi werd goed in elkaar gezet en afgesteld. In de gigantische ladenkast met oude radioknoppen vond men met grote regelmaat een lekkere grote knop, waar je niet omheen kon kijken, al zou je het wíllen!!!

de TS begon met zoiets als 'you either love 'em or you hate 'em (zoiets toch?)'. Niet helemaal mee eens. Ik weet gewoon niet goed wat ik er van moet vinden. Ze intrigeren me. De meeste vind ik kotslelijk, maar lelijkheid heeft vaak een grote aantrekkingskracht op me. Ik zie mezelf er wel mee staan. Niet met die tele-achtige. Maar een paar van die 'tulpmodellen' spreken me absoluut aan. En dan zou ik ze gebruiken met een set .013 snaren (misschien .012), licht laten afstellen en dan gebruiken voor nummers met een 'strum-achtig akoestisch gitaar geram'. Volumeknop op 5 en kanonhard op die snaren beuken. Héérlijk!!!

Maar bedragen van boven de €3000,-?!?!?! Nee, dank je. :)

telerocker
25 juli 2015, 12:19
Euhh, gelukkig zijn daar de meningen over verdeeld :-)


Gelukkig maar anders speelde de hele gitaren bevolking op teles, da's toch ook geen gezicht ��

Tele's zijn heerlijke planken die lekker door de mix snijden. Ze kunnen schel klinken, maar dat hoeft niet. Het geheime wapen van een tele is de toneknob. Bij mij staat ie meestal halfdicht, en dan heb je een lekkere volle, ronde sound. Wel even de juiste amp erbij kiezen.

Dweezman
25 juli 2015, 13:38
Zeg Vulv, je refereert toch niet aan Dweezman met 'de TS', hè? Dat voelt zo plastisch allemaal. ;-)

vulvasonic
26 juli 2015, 02:47
Zeg Vulv, je refereert toch niet aan Dweezman met 'de TS', hè? Dat voelt zo plastisch allemaal. ;-)
Oooooch, het spijt me, mijn o zo geliefde Dweezy. :D
Ik wist na drie pagina's ouwehoeren over dat ene merk, en uiteraard het óók nog uitgebreid bestuderen van de vele foto's van die gitaren, écht niet meer wie het topic begonnen was. En derhalve refereerde ik inderdaad aan de term 'TS' ipv 'Dweezman', 'Dweezy', 'Dweezillabill', of 'Tha Dweezzzzz', wat ik anders zeer zeker had gedaan. Duizend maal excuses hiervoor. :)

Dweezman
26 juli 2015, 11:05
Okay, gelukkig. Ik dacht even dat er iets speelde, dat er je iets dwars zat. Misschien iets wat je me niet direct durfde te zeggen. Je gedachten gaan dan alle mogelijke scenario's na. Het zou toch niet?

Maar ik ben gerustgesteld. Dank!

Let's get a room.

JGD
31 juli 2015, 16:27
Al snel €2500 - €3000.

eigenlijk vind ik dat geen ENKELE gitaar zo'n bedrag rechtvaardigt, objectief gezien.

Dat gezegd hebbende:
als ik nog eens een echte mooie witte Gibson 1984 Explorer kan scoren, zou ik toch, geheel tegen alle principes in, een heel eind in die richting gaan

Feter
31 juli 2015, 17:26
[mierenneuker aan]
Ik vind objectief gezien?


:D
[/mierenneuker uit]

Maar €3000 voor een gitaar is een boel geld.
Of ik het er persoonlijk voor over zou hebben.... hmm, ja ik denk het wel.
Mits het om een zeldzaam exemplaar gaat.
Een custom shop gitaar vind ik al niet zeldzaam en dat vind ik daarom ook absurde bedragen.
Mooi maar 3000 euro voor schuurspons behandeling? Nope!

Enne JGD...
Is dit wat? (http://www.ebay.com/itm/1984-Gibson-Explorer-With-Super-Tune-Vibrola-Kahler-Licensed-to-Gibson-/252023397230) :D

Orpheo
31 juli 2015, 17:32
eigenlijk vind ik dat geen ENKELE gitaar zo'n bedrag rechtvaardigt, objectief gezien.

Dat gezegd hebbende:
als ik nog eens een echte mooie witte Gibson 1984 Explorer kan scoren, zou ik toch, geheel tegen alle principes in, een heel eind in die richting gaan

Mee eens. Alle onzin eraf strippen, en je krijgt een betaalbaar instrument. Dikke figured tops, inleg, hoogglans lak en binding is puur voor de sier. Niks voor je tone. Strip het, en je trekt zo 2 ruggen van t totaalbedrag.

JGD
1 augustus 2015, 11:25
Ja, die Gibson op Ebay had ik al lang gezien hoor : )
Maar zo jammer van die tremolo.

Brad
1 augustus 2015, 12:41
http://www.haarguitars.com/product/sp6-tv-blue-korina/

Ik was erg verliefd op deze:mmmm:

was je verliefd op deze? dit lijkt me meer iets voor iemand die tegen de schizofrenie aan zit

episua
1 augustus 2015, 17:55
Ach, weet niet hoor. Als ik mijn mooie gibson customshop es of gretsch zie met luxe bindings en alles erop en eraan wat er in de 'heilige goede tijd' ook op zat dan word ik daar gewoon heel vrolijk van. En daar betaal ik graag wat extra voor!
Maar goed een ander zal het een rotzorg zijn hoe een gitaar eruit ziet.

Tupelo
1 augustus 2015, 19:35
Tja, weird is dat met vintage gear.
Ding is dat ik er ook een klik mee heb, wanneer ik het in handen heb.
Ik heb een Blade TS1, retegoede gitaar uit Korea, voor het geld al helemaal, idioot eigenlijk.
Toch, mijn Mustang uit '74, mijn Hofner uit god weet wanneer; die hebben meer mojo, in beleving, spel, geluid.
Of het de meest praktische gitaren zijn ?
Neu, zo een blade heeft actieve toonregeling, een heerlijke radius, brede hals, lekkere D-shape, maar toch...
Kweenie hoe het zit overigens met het bashen van vintage gear.
De meeste mensen die het spul als brandhout neerzetten, hebben eigenlijk zelf nooit iets dergelijks vast gehad, maar wel acht relatief budget gitaren, al dan niet van Gibson of Fender, reissue modellen van brandhout gitaren. :soinnocent:

barno
1 augustus 2015, 19:56
Het hele vintage gedoe moet in juiste perspectief gezien worden. Vroeger waren er geweldig veel slechte gitaren, punt. maar ook soms hele goeie. Die slechte zijn er meestal niet meer, gedumpt voor betere shit. De goeie die overblijven doen sommigen denken dat ouwe shit per definitie beter is, nonsense. Maar een hele goede gitaar die ook nog es de sporen van meneer tijd meedraagt, dat spreekt uiteraard aan, niks raar aan.

Tupelo
1 augustus 2015, 20:13
Ach, 't is een beetje hetzelfde als met antiek, wat hot is, omdat de gek (en/of de kenner) het ervoor geeft.
Je IKEA meuk is waarschijnlijk ook beter geschikt, toch heeft zo een negentiende eeuws kabinet net iets meer.
Er zijn wat merken die er erg goed uitkomen inderdaad.
Hoor veel goeds nu over die Newark Guilds, maar heb er zelf nog geen vastgehad.
Ben wel terug gegaan van midden segment Fender & Gibson naar budget Koreaanse Blade op een gegeven ogenblik, het ding lag en ligt me meer, maar dat is contemporary.
Op het ogenblik dat ik authentieke geluiden wil produceren, neig ik toch naar mijn Mustang & Hofner.
Uiteraard kan je alles op alles.

Rogueny
1 augustus 2015, 23:31
Kan begrijpen dat sommigen een klik met dit soort gitaren hebben, maar voor mij is t niks. Ben toch wat meer fan van bindings, gelijmde hals etc. Dat baby blauw doet me een beetje denken aan de inrichting van het huis van mijn grootmoeder, niet vintage, maar gewoon ouderwets. Geen merk dat ik ooit tussen m'n collectie zou zetten, maar goed smaken verschillen natuurlijk!

JGD
2 augustus 2015, 12:33
[QUOTE=Feter;3166927][mierenneuker aan]
Ik vind objectief gezien?


:D
[/mierenneuker uit]

Tegen-mierenneuk-modus aan:

Dat schreef ik trouwens niet.
Objectief sloeg op de beoordeling van de gitaar, niet op "ik vind".
Ergo, vinden en objectief kunnen in deze prima in 1 zin.

JGD
4 augustus 2015, 08:48
Zeg beste okeeee, het gebruik van hoofdletters, meer kloppende zinnen, woorden die simpelweg afgemaakt worden, leestekens etc., maken een post wel iets leesbaarder....

Feter
4 augustus 2015, 15:17
Ja, die Gibson op Ebay had ik al lang gezien hoor : )
Maar zo jammer van die tremolo.

Hij had inderdaad beter uit de verf gekomen zonder trem.
Toch vind ik het wel een vet ding!

Joost de Ruig
4 augustus 2015, 15:23
Terug naar Fano: ik ken niemand die er een heeft, heb er nog nooit ergens een gezien en vind ze niet mooi......

fred dons
4 augustus 2015, 17:32
nou dat is een zinnige bijdrage ;)


ik heb er op een paar gespeeld en hoewel ze goed klonken en niet verkeerd speelden vind ik ze te "net niet" retro. relics van gitaren die pas een paar jaar bestaan vind ik zowieso onzinnig maar daar kan ik nog overheen komen als gewoon wat "beter" klopten qua esthetica :(

RS-Rik
4 augustus 2015, 19:55
Ik vind ze erg mooi. Zeker de rickenbacker achtige. Het relic effect hoeft van mij dan weer niet. Maar de combinaties die worden gemaakt en de kleine aanpassingen zoals de germancarve en de alu slagplaatjes zijn best smaakvol, in my humble opinion.

Ik heb er een keer een in mn handen gehad bij max guitars in havanna aan de waal, dat was op een rustige dag. Het was een zwarte rb6 meen ik me te herinneren. Speelde en klonk als een klok.

Dweezman
4 augustus 2015, 22:07
Interessante en te verwachten discussie. Vanaf plaatje stralen ze voor mij wel het begeerde mojo uit, mogelijk in combinatie met de eigenschappen van een moderne gitaar. Ik vroeg ook naar ervaringen met dit merk om dat laatste. Wat iedereen van de looks vindt is leuk, maar feitelijk niet zo relevant.

Joost de Ruig
4 augustus 2015, 22:11
Interessante en te verwachten discussie. Vanaf plaatje stralen ze voor mij wel het begeerde mojo uit, mogelijk in combinatie met de eigenschappen van een moderne gitaar. Ik vroeg ook naar ervaringen met dit merk om dat laatste. Wat iedereen van de looks vindt is leuk, maar feitelijk niet zo relevant.

Misschien weinig ervaringsdeskundigen? Ze hangen ook maar in een paar shops en voor die prijs is er veel ander moois te krijgen cq kun je ook custom laten bouwen. Ik zou het wel weten.... (Gun, Smitty oid).

Orpheo
4 augustus 2015, 22:35
Interessante en te verwachten discussie. Vanaf plaatje stralen ze voor mij wel het begeerde mojo uit, mogelijk in combinatie met de eigenschappen van een moderne gitaar. Ik vroeg ook naar ervaringen met dit merk om dat laatste. Wat iedereen van de looks vindt is leuk, maar feitelijk niet zo relevant.

Het punt is dat Fano's tegenwoordig gewoon fabrieksgitaren zijn en allang geen customshop meer. Novo guitars, das nu van Dennis: ik zou daar m'n gitaar kopen en niet Fano. Ik moet echter toegeven, ik heb wat moeite met fabriekplanken omdat ik weet dat er op dit prijspunt voldoende bouwers zien die maatwerk leveren.

lespaulnmarshall
5 augustus 2015, 01:41
Het punt is dat Fano's tegenwoordig gewoon fabrieksgitaren zijn en allang geen customshop meer. Novo guitars, das nu van Dennis: ik zou daar m'n gitaar kopen en niet Fano. Ik moet echter toegeven, ik heb wat moeite met fabriekplanken omdat ik weet dat er op dit prijspunt voldoende bouwers zien die maatwerk leveren.

Het is niet helemaal fabriekswerk, Gene Baker en zijn team (dat is een tamelijk kleine groep hoor) bouwen de gitaren namens Dennis Fano, volgens origineel 'recept'. Gene baker is ook niet de minste bouwer en een fabriek is het ook niet echt, ze zijn niet zo groot. Ze maken gebruik van een CNC zoals de meesten, maar er komt altijd nog veel handwerk bij kijken. Maar PBG heeft wel meer capaciteit dan een kleine bouwer die alleen of met één companion werkt. PBG Heeft wel de capaciteit om genoeg gitaren te maken dat ze een groter dealernetwerk kunnen opbouwen en op die manier zijn er dus ook een aantal Fanos in o.a. Nederland beschikbaar. Massaproductie is het nogsteeds zeker niet, en zoveel Fanos kom je nou ook echt niet tegen omdat er ook gewoon niet zo super veel van zijn.

telerocker
5 augustus 2015, 03:22
Met die prijzen zul je ze zeker niet zo vaak tegenkomen. Ik vind het nogal wat voor gitaren die er wat mij betreft net niet lekker uitzien.

Dutch66
5 augustus 2015, 11:51
Nou ja, i.i.g. smaakvolle aanvulling in het hogere segment.

lespaulnmarshall
5 augustus 2015, 14:00
Met die prijzen zul je ze zeker niet zo vaak tegenkomen. Ik vind het nogal wat voor gitaren die er wat mij betreft net niet lekker uitzien.

Tja, smaken verschillen, andere mensen vinden ze weer prachtig en betalen het er graag voor.
Een goede gitaar kost sowieso al eenmaal wat natuurlijk, zeker als je gaat kijken hoeveel tijd en geld er in de bouw van een goede gitaar gaat zitten is dat ook helemaal niet zo gek, en tja, bij fano wordt er sowieso wel veel aandacht aan de gitaren besteed, de bouwkwaliteit is zeer hoog en er wordt gebruik gemaakt van topkwaliteit materialen.
Persoonlijk vind ik er best leuke modellen tussen zitten, maar ik zou er waarschijnlijk niet snel een kopen omdat er andere dingen op de markt zijn die ik mooier vind. Dat Fano goede gitaren maakt en dat ze best wel het bedrag waard zijn wat ze ervoor vragen daar twijfel ik niet zo aan. Hoewel er ook meer competitief geprijsde gitaren op de markt zijn van vergelijkbare kwaliteit, maar goed dat soort concurrentie hebben Gibson en Fender bijvoorbeeld ook.

humbucker
5 augustus 2015, 14:19
Ik heb er absoluut geen ervaring mee, maar puur op de looks afgaande zou ik het er wel op kunnen!

Orpheo
5 augustus 2015, 17:08
Hm, niet volgens Dennis. Sprak 'm dit jaar en de afgelopen 2 jaren op NAMM hierover. En Saul Koll en Gene sprak ik hier ook nog over. Really: dit is fabriekswerk, geen custom werk meer.

lespaulnmarshall
5 augustus 2015, 17:54
Hm, niet volgens Dennis. Sprak 'm dit jaar en de afgelopen 2 jaren op NAMM hierover. En Saul Koll en Gene sprak ik hier ook nog over. Really: dit is fabriekswerk, geen custom werk meer.

Uiteraard zullen kleine bouwers die normaal alleen werken of met z'n tweeën en veel/bijna alles met de hand doen het al snel 'fabriekswerk' noemen, maar dat valt echt reuze mee. De kwaliteitsstandaard is nogsteeds erg hoog, uiteraard wordt er meer met de CNC gedaan maar het is nogsteeds geen fabriek als fender of gibson. Kauer guitars en Suhr hebben ook een 'factory' die zo ongeveer vergelijkbaar is met die van PBG maar in mijn ogen zijn kauer en suhr ook niet echt fabrieksgitaren.
Ik zou zeggen oordeel zelf:
https://www.youtube.com/watch?v=0V8PI86ydtg

Trouwens een van Saul Koll's persoonlijke gitaren is een PBG gebouwde Koll, dat zegt toch wel wat.

Feter
5 augustus 2015, 17:58
De Sp-6 vind ik wel vet alleen heb ik bij sommige ook het idee dat ze ze anders maken om anders te zijn.
En dat doet me dan weer een stuk minder.

Orpheo
5 augustus 2015, 20:12
Het is geen kwaliteitsverhaal waar ik het over heb. Ik heb moeite met de naam fano: Dennis is nauwelijks meer 'involved' maar ze gebruiken wel zijn naam. Dat schuurt.

humbucker
5 augustus 2015, 20:32
Zou hij daar dan zelf niet akkoord mee zijn?

RS-Rik
5 augustus 2015, 20:45
Andere merken idem dito met de naam.


Misschien wat overdaad:

Wat is fabriekswerk? Of de body nou met de hand of de machine is gemaakt is niet zo belangrijk, een "fabrieks" gebouwde gitaar kan ook door een kundige medewerker/ instrumentbouwer met alle zorg en aandacht in elkaar gezet en afgewerkt worden.

Wanneer heet iets "uit de fabriek"? En wat betekend dat dan verder?

barno
5 augustus 2015, 21:11
als een handgebouwde gitaar fabrieksgitaar wordt, wil dat in de eerste plaats zeggen dat iemand het de moeite vond om in dat model/merk te investeren, er maw brood in zag. Dus toch in zekere zin een kwaliteitslabel op zich. Het kan de gitaar ten goede komen (cnc is accurater dan handwerk) of minder (als er gekozen wordt voor een low cost model waarbij er op allerlei hardware wordt bespaard)

Hendriks
5 augustus 2015, 21:43
Ik dacht al dat ik een model al eerder gezien heb , lijkt er op.
http://imageshack.com/a/img912/4624/wDDAY8.jpg
Firma Rosser , verkoopt via sbay .

Pepe
5 augustus 2015, 22:31
Het papierwerk is indrukwekkend.

episua
6 augustus 2015, 01:21
Eigenlijk heel oud ontwerp. Gebaseerd op de Rickenbacker combo 800.

lespaulnmarshall
6 augustus 2015, 01:27
Het is geen kwaliteitsverhaal waar ik het over heb. Ik heb moeite met de naam fano: Dennis is nauwelijks meer 'involved' maar ze gebruiken wel zijn naam. Dat schuurt.

Tja, dat kan zeker kloppen, saul koll heeft zich ook teruggetrokken van PBG, waarschijnlijk dezelfde reden. Als Dennis Fano zelf geen invloed meer heeft op de Fano gitaren van PBG is het wel jammer dat de mooie modellen die Dennis allemaal bedacht heeft nu in de handen van PBG zijn, in plaats van Dennis. In ieder geval is er bedrijfstechnisch bij PBG wel iets mis gegaan, heel veel bedrijven hebben zich teruggetrokken, zoals giffin, gustavsson, koll etc... Zonde want de kwaliteit was er wel en het idee was goed.
Alsnog noem ik PBG niet echt een fabriek, ze produceren alleen wel op wat grotere schaal dan een kleine bouwer.

telerocker
6 augustus 2015, 02:14
Persoonlijk vind ik er best leuke modellen tussen zitten, maar ik zou er waarschijnlijk niet snel een kopen omdat er andere dingen op de markt zijn die ik mooier vind. Dat Fano goede gitaren maakt en dat ze best wel het bedrag waard zijn wat ze ervoor vragen daar twijfel ik niet zo aan. Hoewel er ook meer competitief geprijsde gitaren op de markt zijn van vergelijkbare kwaliteit, maar goed dat soort concurrentie hebben Gibson en Fender bijvoorbeeld ook.

Maurice, dat bedoel ik nu precies!

lespaulnmarshall
6 augustus 2015, 02:22
Een Novo, het nieuwe merk van Dennis Fano, zou ik nou zeker wel overwegen, paar filmpjes gehoord, die dingen klinken uitzonderlijk goed voor zover ik dat van internet kon horen, ben echt onder de indruk!

episua
6 augustus 2015, 12:06
http://img.photobucket.com/albums/v228/fuzztone65/Rickenbacker/combo%20800%20and%20850/combo800-2.jpg