PDA

View Full Version : Telecaster, vorm van de body



Thocaster
22 juli 2015, 18:19
Vandaag mijn bouwpakket voor de Telecustard binnen gekregen.

Gelijk even een vraag: de kant waar de de jackaansluiting komt te zitten is een beetje afgeplat.
Ik ga er zo'n oude ronde afdekdop in zetten, dus zonder plaatje.
Klopt de vorm zo wel of moet het niet meer gekijkmatig rond lopen?

http://i27.photobucket.com/albums/c178/thomas-t-sax/cb16d935e630575538bb48aefdb0c318.jpg

Cocobolo
22 juli 2015, 18:23
Ja, dat vlakke stukje klopt helemaal, zo is het correct. Ik krijg echter ook wel eens die vraag bij mijn telecaster mallen, of het wel klopt met dat stukje. Ik krijg dan ook een enkele keer de vraag of ik de mallen niet kan leveren met een wel rondlopend stuk (en dat doe ik uiteraard ), maar de meesten willen toch echt dat vlakke kantje er aan :-)

Joost de Ruig
22 juli 2015, 18:32
iCaster? Hahaha.

grayfink
22 juli 2015, 19:12
Ik schrijf net in het Telecustard topic dat de mijne (Fender Classic 60's) geen afvlakking heeft. Ik zit er nu een tijdje naar te staren en zie nu ook een lichte afvlakking geloof ik. :confused:

http://i70.photobucket.com/albums/i113/grayfink/IMG_20150722_190230_zps0plpgt3a.jpg (http://s70.photobucket.com/user/grayfink/media/IMG_20150722_190230_zps0plpgt3a.jpg.html)

Thocaster
22 juli 2015, 19:23
Ruilen? Hahahaha!

:crazyhappy:

Mr.Fingers
22 juli 2015, 19:34
Sommige modellen hebben het, sommigen hebben het niet, anderen hebben het dan weer erg uitgesproken.

barno
22 juli 2015, 19:35
recht kantje is de enige manier om een input cup goed te laten aansluiten op de body. tenzij je hem verzinkt maar dat doen ze niet bij klassieke tele's

Thocaster
22 juli 2015, 20:14
iCaster? Hahaha.

Weerspiegeling van de IPad, ik heb het erom gedaan.....:sssh:

Feter
23 juli 2015, 09:41
Sterker nog, ik heb hier een body liggen die wel is afgerond maar die ik eens fijn ga misbruiken met een bandschuurmachine!
Dat platte stukje hoort er gewoon bij, function over form.

Thocaster
23 juli 2015, 10:52
Ok, dank allemaal. Hoef ik me daar niet druk over te maken. Wel even de 4 al voorgeprikte gaatjes dichten natuurlijk.

Ben nu op internet aan het zoeken om de hals en de kop een wat meer amber achtige kleur te geven. Ben al van alles tegengekomen, wapen olie, bruine schoensmeer.....

Zie op foto's dat de zijkant van de telecaster kop aan de rechterkant naar de hals toe een beetje naar binnen hoort te lopen. Dat is ook nog een uitdaging.

Verstuurd vanaf mijn ME173X met Tapatalk

Feter
23 juli 2015, 11:02
Volgens mij kom je met een hoop blanke lak lagen ook al een eind.
Anders poederbeits gebruiken (oranje/geel) en dan op een apart stuk hout even testen met verschillende sterktes.
Dus als het te oranje is, even wat verdunnen weer met water.

Joost de Ruig
23 juli 2015, 12:32
1. Water-alcoholbeits, (kleurpigment is vaak in poedervorm te krijgen) zowel het water als de alcohol verdampen en de kleurstof blijft in/op het hout achter. Niet schuren! Pas na 2 laklaagjes eerste keer schuren.

2.Ecoline toevoegen aan de nitro-lak werkt ook prima.

barno
23 juli 2015, 12:36
de kleur "zandgeel" van Ecoline vermengen met klein beetje water. een hele kleine drup zwart of blauw. dat op perfect geschuurde hals aanbrengen in verschillende lagen.altijd eerst testen op stukje maple van zelfde kleur. Laat eerst drogen voor je oordeelt. en denk er tenslotte nog de blanke lak bij die de kleur nog wat meer diepte zal geven.
met kleur kan je experimenteren want er bestaat niet zoiets als standaard aged halskleur van fender. gaat van lichte getint oker tot bijna diep bruinoranje.

lak aankleuren met ecoline zou ik niet doen. dat kan je best doen met de transtinten van stewmac.

Thocaster
23 juli 2015, 13:10
Niet schuren!


dat op perfect geschuurde hals aanbrengen

Ik denk dat ik maar door schade en schande wijs moet worden.....:???:

Feter
23 juli 2015, 13:28
Wat Joost bedoelt is dat je tussen het aanbrengen van de lagen door niet moet schuren.
Normaal als je lakt doe na ja iedere goede laag met een hele fijne korrel schuren zodat alle oneffenheden verdwijnen en je uiteindelijk een spiegel resultaat krijgt.
De beits/ ecoline heeft tijd nodig om goed in het hout te trekken. Dit schuur je er anders zo uit.

Barno bedoelt dat de hals echt glad geschuurd moet zijn VOORdat je begint met kleuren.

Thocaster
23 juli 2015, 13:39
Aha, duidelijk. Het lijkt me verstandig dat ik eerst maar eens wat stukjes proefhout ga halen, om daar het kleuren en het lakken op uit te proberen.

jan jansen
24 juli 2015, 08:23
Normaal als je lakt doe na ja iedere goede laag met een hele fijne korrel schuren zodat alle oneffenheden verdwijnen

Echt niet als je met cellulose lakt.....nutteloos dit...

Thocaster
24 juli 2015, 10:05
Cellulose, nitro, alkyd, acryl, beits, latex......weet je wat? Ik verf hem gewoon :crazyhappy:

Feter
24 juli 2015, 11:35
nutteloos dit...

Net zo nutteloos.
Als jij het anders doet prima maar hou het een beetje gezellig en met zulke antwoorden zie ik (en voor Thocaster ook) graag een onderbouwing.
En met cellulose heb ik zelf geen ervaring.

barno
24 juli 2015, 13:25
al wat je wil, maar gebruik geen alkyd: hard nooit echt goed uit en is met zowat geen enkele andere onderlaag compatibel.

cellulose: in principe moet je niet tussentijds schuren omdat cellulose tijdens het drogen ineensmelt met de vorige laag. maar unlike mr janssen zegt: het kan zeker geen kwaad om ook bij nitro tussentijds wat vlak te maken. spaart je ook lak in the end.

Thocaster
25 juli 2015, 19:59
Wat is cellulose en wat is nitro?
Heb net acryl grondlak gekocht en daarbij staat "met cellulose"

Joost de Ruig
25 juli 2015, 20:13
Wat is cellulose en wat is nitro?
Heb net acryl grondlak gekocht en daarbij staat "met cellulose"

De laksoort heet voluit nitrocelluloselak. Deze laksoort gebruikte Fender in de jaren '50. Toen de vraag kwam naar slijtvaste lakken cq stootvastere gitaren en naar hoogglansafwerking, gingen ze op zoek naar andere laksoorten en een vuller die het hout afsloot zodat de verf niet in het hout trok, maar er bovenop bleef liggen. De vuller die ze eerst gebruikte werd de zakenman Leo Fender te duur en dus stapte hij over op een goedkopere vuller die nog harder bleek te zijn. Tegenwoordig gebruikt Fender op de Laquer-serie en de Custom Shop gitaren weer Nitro. Geluidstechnisch heeft dit echter alleen zin als er geen vuller gebruikt wordt. Kenmerkend hierbij is dat bij gekleurde gitaren de nerf nog door de lak heen zichtbaar is. Bij blanke e/o sunburst gitaren was dit al het geval.

oigun
25 juli 2015, 20:44
Fender gebruikte voor sommige kleuren ook al in de 60ties acryl, met daarover soms wel maar vaak ook niet transparante celluloselak.
Of het iets met de klankeigenschappen van een (elektrische) gitaar doet laat ik in het midden :D

Joost de Ruig
25 juli 2015, 20:59
Of het iets met de klankeigenschappen van een (elektrische) gitaar doet laat ik in het midden :D


He jammer, daar wou ik het nu juist eens lekker over hebben ;-)

Thocaster
28 juli 2015, 18:43
Witte grondlak, felle zon. De body goed geschuurd. Kijk ik even later met ander licht, zie ik toch nog oneffenheden. Vraagje, blijf je dit zien na een paar lagen acryl verf en blanke lak?


http://i27.photobucket.com/albums/c178/thomas-t-sax/Mobile%20Uploads/Screenshot_2015-07-28-18-31-27.png

barno
28 juli 2015, 19:38
Witte grondlak, felle zon. De body goed geschuurd. Kijk ik even later met ander licht, zie ik toch nog oneffenheden. Vraagje, blijf je dit zien na een paar lagen acryl verf en blanke lak?


http://i27.photobucket.com/albums/c178/thomas-t-sax/Mobile Uploads/Screenshot_2015-07-28-18-31-27.png

ja, blijf je zien, al zet er 10 lagen op. primer moet biljartvlak zijn voor je kleurlaag derop zet.

Thocaster
28 juli 2015, 20:03
Tips? Ik kan het namelijk niet altijd goed zien (slechte ogen) en het voelt wel glad aan. Weer plamuren of iets anders gebruiken?

Verstuurd vanaf mijn ME173X met Tapatalk

Feter
28 juli 2015, 20:21
Plamuren, schuren, plamuren, schuren

Thocaster
28 juli 2015, 21:07
Volgens mij kan ik de plamuur nog iets verdunnen met terpentine om het wat vloeibaarder te maken.
Als alles dan straks echt glad is (plamuren, schuren, plamuren, schuren enz.) moet er dan weer grondlak over of kan er gelijk de beoogde kleur over?

Verstuurd vanaf mijn ME173X met Tapatalk

Joost de Ruig
28 juli 2015, 21:35
Volgens mij kan ik de plamuur nog iets verdunnen met terpentine om het wat vloeibaarder te maken.
Als alles dan straks echt glad is (plamuren, schuren, plamuren, schuren enz.) moet er dan weer grondlak over of kan er gelijk de beoogde kleur over?

Grondlak vrees ik :-)

Thocaster
28 juli 2015, 21:47
Ok, dank voor de adviezen. Heb ik weer wat te doen morgen. Blijft wel lastig dat ik het zo slecht kan zien. Maar ik doe m'n best.

Verstuurd vanaf mijn ME173X met Tapatalk

Feter
29 juli 2015, 09:40
Grondlak hoop ik :-)

Plamuren klonk gewoon lekkerder dan grondlakken