PDA

View Full Version : twee versterkers (voor op het podium)



Igor Wijnker
22 juli 2015, 17:19
Hoi,

sinds enige tijd speel ik met een Fender Stratocaster (plus soms wat pedalen) over een Bugera V22. Het geluid is mooi warm, maar op het podium klinkt het soms wat dun. En als ik andere bands hoor spelen dan valt mij op dat hun gitaargeluid vaak veel voller is. Het is mogelijk om nog een versterker aan de Bugera te koppelen (excuses voor mijn lekentaal). Ik heb nog een oude Marshall Valvestate (uit de tachtiger jaren) die ik daarvoor kan gebruiken.
Of moet ik een andere oplossing bedenken?
Hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

Groet, Igor

grayfink
22 juli 2015, 21:33
Brugpositie singlecoil strat klinkt sowieso vrij dun, dat is gewoon de gitaar.
Als je je geluid beter wil spreiden op het podium, zou je misschien een Weber Beamblocker kunnen monteren. (google is your friend)
En/of een extra cabinet. Zo te zien zijn er mogelijkheden.

http://www.harmonycentral.com/forum/filedata/fetch?id=31129701&d=1398382760

grayfink
22 juli 2015, 21:37
O wacht, je hebt nog een valvestate, dan kun je zeker je signaal splitsen en beide versterkers gebruiken. Lekker proberen, zou zomaar eens prima kunnen klinken.

grayfink
22 juli 2015, 21:45
http://www.thomann.de/nl/fender_aby_footswitch.htm

Of: http://www.thomann.de/nl/electro_harmonix_switchblade_plus.htm

Ze zijn er te kust en te keur. :)

fred dons
22 juli 2015, 22:06
gooi een stereo chorus in de effectloop van je bugera, en stuur de 2e uitgang naar je valvestate, je kunt hem dan in de voorkant prikken waardoor je de toon nog kunt veranderen of je gooit hem in de return van de effect loop van je valvestate (de chorus hoeft niet aan te staan om hem stereo uit te sturen)
als je echt breed wil kun je ook een stereo delay in het signaal zetten waarbij je 1 van de 2 amps droog houd en de andere met delay

barno
22 juli 2015, 22:08
ik zou de bron van het geluid aanpakken, de pu's dus: singlecoils ( klinken nu eenmaal niet zo vet vol als humbuckers.

barno
23 juli 2015, 00:27
das ook wat ik probeer te zeggen

snaren plectrum pick ups

persoonlijk vind ik snaardikte en plectra behoorlijk belangrijk voor m'n geluid
en idd een single wordt nooit een humbucker


maar 2 versterkers is gewoon leuk :)

snaardikte en plectrum geven vooral een gevoel van geluid en manier van spelen. dikkere snaren geven niet persé dikker geluid. vraag bv aan Billy F Gibbons, mister .007 ...

NLF
23 juli 2015, 00:32
Tsja ... je schrijft dat het geluid van andere gitaristen op een podium voller is. Bedoel je: op het podium zelf, als je er tussen staat? Of in de zaal? Hoe het geluid met microfoons wordt versterkt en vervolgens wordt gemixed maakt natuurlijk ook veel uit. Welke bands bedoel je? En waar spelen ze op? Misschien gebruiken ze wel heel andere versterkers, of andere speakerkasten met heel andere speakers. Het beste is (denk ik): kijken wat voor spullen mensen gebruiken waarvan jij vindt dat het goed klinkt en dat als uitgangspunt nemen (dus als jij vindt dat iemand met een les Paul over een Mesa Boogie Dual Rectifier goed klinkt moet je het in die richting zoeken, dat ga je namelijk niet halen met je stratje, ook niet als je die Valvestate aansluit).

Pepe
23 juli 2015, 00:50
Je hebt een gitaar, een amp en jezelf dus daar ergens moet je het in zoeken.
Voordat je een pot wurmen gaat opentrekken zou je kunnen beginnen door spaarzaam te zijn met de treble en presence van je amp.

Rinze
23 juli 2015, 07:36
En niet teveel vervorming.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9301I met Tapatalk

D3nnis
23 juli 2015, 08:13
dikkere snaren geven niet persé dikker geluid. vraag bv aan Billy F Gibbons, mister .007 ...

Ik ken er niet zo veel van, maar bij wat ik van ZZ top ken, hoor ik geen dik geluid?

humbucker
23 juli 2015, 09:38
Oei, dan wordt het tijd dat je je daar wat in gaat verdiepen :)

Igor Wijnker
23 juli 2015, 11:41
Bedankt. Hier kan ik wel wat mee.

Igor Wijnker
23 juli 2015, 11:46
Dat klinkt veelbelovend, Fred. Kun je eigenlijk een gewone gitaarkabel tussen die twee versterkers plaatsen?

D3nnis
23 juli 2015, 12:11
Kun je eigenlijk een gewone gitaarkabel tussen die twee versterkers plaatsen?

Ja. Het kan wel zo zijn dat je een gigantische brom hoort, afhankelijk van het betreffende pedaal dat je gebruikt om te splitsen; aardlus

Eko
25 juli 2015, 20:05
Andere optie is een microfoon achter in je versterker te steken en dat geluid bij te mengen. Soms levert dat verrassende resultaten op.

kirito
26 juli 2015, 11:13
Kleine tip die ik van Joe Satriani heb gehoord: Als je je snaren dichter bij de hals aanslaat krijg je ook een iets voller geluid. Al zal je met single coils inderdaad geen AC/DC-achtige dikke tone kunnen bereiken.

harrie-beton
26 juli 2015, 12:03
Thuis kan een versterker goed klinken maar op hoger volume tegenvallen. Ik zou zeggen, probeer eens twee versterkers in de oefenruimte op een goed volume.

Ben het wel eens dat een stratocaster niet een erg vette gitaarsound geeft.

ateng
26 juli 2015, 13:31
Een strat klinkt inderdaad niet zo vol en dik als een humbucker maar dat is ook een smaakkwestie want vind een strat "vetter" klinken dan een LP achtige gitaren ;)

Een tip is om je gear in/af te stellen in een oefenruimte op een redelijk hoog volume. De buizen gaan dan harder werken en heeft ook invloed op je tone.
Als strat je sound is dan zou ik een soort booster achtige pedaal gebruiken om je clean wat meer body te geven. Michael Landau heeft ook op die manier zijn cleantoon... als hij zn gitaarvolume iets terug draait dan is het strak clean en vol open is het dik en organisch rauw.

https://www.youtube.com/watch?v=w9BuxOZ12sU


2 versterker gebruiken maakt het wel breed maar hoeft niet perse vol te klinken. Als je ze niet goed instelt kan het dubbel zo dun klinken dus ik zou eerst je naar je instelling kijken.

telerocker
26 juli 2015, 14:30
Eens met vorige spreker(s). Een strat en een tele kunnen wel degelijk dik klinken met de juiste amp. Mijn tele door een Redplate Blackverb Duo met een extra 1x12 cab klonk dik en kamerbreed. Het ligt er vooral aan hoe je amp instelt en of je wil werken met de toneknob op de gitaar. En verder wordt een strat geen LP en vice versa, maar als je on stage door de mix wil prikken, gaat dat doorgaans met een strat en tele grosso modo makkelijker dan met een LP, zeker als je in een wat grotere band (al dan niet met blazers) zit. Cab en speakers spelen daar ook een cruciale rol bij.

Ergo, spelen door twee amps betekent dus niet automatisch dat het meteen voller en ronder klinkt. Ik heb het vroeger een tijdje gedaan toen de stereostompboxes uitkwamen. Ik kwam er snel van terug. Het goed afstellen van twee verschillende amps is een hoop gedoe.

Pepe
26 juli 2015, 15:14
Ach, te dun kan aan van alles liggen. Het begint al met een goeie gitaar, als dat een dun schel kreng is kan je een dozijn amps erachter zetten maar het blijft sappelen.
Maar goed, als je moet roeien met de riemen de je hebt, wat altijd wel goed werkt is een booster die dat tophoog splatter eraf haalt zodat het wat ronder en dikker daarboven wordt.
Daar vind ik de Xotic EP dan weer goed in als je beide interne trims in de onderste stand zet.

FruscianteFan
28 juli 2015, 18:03
heb je een voorbeeld van hoe jij klinkt?

Heb je een voorbeeld van hoe je wilt klinken?

Epic
22 augustus 2015, 19:52
Het zou zomaar kunnen dat je te dichtbij je versterker staat op het podium. Als hij bv op de grond staat en jij staat er voor dan hoor je je zelf niet. Zethem wat hoger, verder weg en richt hem op jezelf.

Die 22w van de Burgers moeten hard zat kunnen. Ik zou dan zelf voor een extra speakerkast kiezen, want een valvestate klinkt pas echt dun.

Verder, wat zijn je instellingen? Veel gain verzuipt snel op het podium.

the sure thing
22 augustus 2015, 20:13
Beam blocker!!!!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Brad
22 augustus 2015, 20:44
Verder, wat zijn je instellingen? Veel gain verzuipt snel op het podium.

En als je het volume hoger zet en wat treble erbij draait dan ben je toch wel goed te horen, ook al gebruik je veel gain? Ik gebruikte toen ik net begon een Big Muff met de gain helemaal open en was toch goed te horen, nou is dat natuurlijk wel een zeer fel klinkend apparaat. Ik zou dat ding nooit meer gebruiken ook al doen/deden een paar van mijn favoriete gitaristen er hele mooie dingen mee.

kassie
22 augustus 2015, 23:18
Bi-amping is zeker een oplossing. Je krijgt een sound die net wat meer is dan de som der delen. Zo kun je één versterker instellen om door de mix te prikken, en de andere amp ter ondersteuning voor de vette laag. Het is in een band wel de kunst om niet in de weg te zitten van de basgitaar.

Een goed ingestelde bi-amp doet iets met de definitie en het laag mid. Ik gebruik er de palmer triage voor (groundloop en fase switch). Je kunt er cleaner en vetter door spelen (je moet het ervaren en er redelijk wat mee tweaken). Twee totaal verschillende amps kunnen elkaar goed aanvullen zeg maar. Voor die fase kun je ook een schakeling maken in je speakerkast.. gewoon plus en min omdraaien (als het nodig is, uit fase haalt je bas en laag mid weg, in fase voegt dit juist wat meer toe). En je zou voor die groundloop ook een eigen schakeling kunnen maken (één plugje bij de amp input van de massa afhalen bijvoorbeeld). Je moet je signaal alleen wel goed bufferen als je hem door tweeën splitst (naar 2 amps toe).

Dat buizenamps vetter en voller klinken naarmate je de eindbuizen meer aan het werk zet deel ik niet. Het wordt vaak wat helderder/gedefinieerder en scherper (en vooral ook luider).. Maar je zit ook nog met volume issues t.o.v. PA en zang. Ik speel nooit boven standje 4 wat best eigenlijk best jammer is.

Stratocaster/Les Paul meng ik me niet eens in... dat is ieder voor zich... er valt een vette sound te halen met beide gitaren. Het is maar net waar je een harde piemel van krijgt.

vulvasonic
23 augustus 2015, 06:53
Ik lees een heleboel dingen die inderdaad (kunnen) helpen bij het verkrijgen van een dikker, of voller (of professioneler) geluid. Daar kun je absoluut iets mee. Ik lees echter ook (en zéér terecht) dat je bij de bron moet beginnen. En als ik dan lees dat je het moet hebben van een Bugera en een Marshall Valvestate, dan word ik daar toch echt een beetje moedeloos van, want (en dat is écht niet lullig bedoeld) zowel die Bugera als die Valvestate klinken iel, krasserig, dun, irritant, ergerlijk......, ik kan er heel veel over zeggen, maar daar zit weinig goeds bij. Op beide versterkers heb ik noodgedwongen een tijdje op moeten spelen en oooooow wat ben ik blij dat ik dat niet meer hoef.
Ik heb geen idee wat de waarde is van beide versterkers op de tweedehands markt, maar ik ben er echt van overtuigd dat (en ik noem maar één voorbeeld) dat wanneer je DIT (http://www.thomann.de/nl/vox_ac15_c1_limited.htm) op je podium zet en je koopt er voor 58 euro een EHX Soul Food (http://www.thomann.de/nl/electro_harmonix_soul_food.htm) bij, dan heb je in één klap een heel vet geluid. En dat hoeft echt niet per sé die Vox AC15 te zijn, maar dat was even één van de weinige eenvoudige, maar gewoon echt goed klinkende, volwassen versterkertjes voor een heel redelijke prijs die ik kon bedenken. Dat ding reageert heel goed op pedaaltjes en de Soul Food is voor die 58 euro verreweg het beste wat je kunt krijgen. En in het geval van die Vox heb je wel iets dergelijks nodig voor je sologeluid.
Maar je kunt ook bij Fender kijken. Bij Thomann staan er nu twee voor iets meer dan die Vox (777 euro), maar dan heb je wel een 40 watt 2 kanaals versterker. In dit geval de Blues Deluxe Reissue en de Hot Rod Deluxe III. Dat zijn beide B-stock versterkers, m.a.w., iemand heeft er eentje gekocht, bedacht zich (misschien was er iets niet ok - in dat geval is de amp gefixt), retourneerde de amp en nu staat ie te koop voor een gereduceerde prijs.

Ik realiseer me dat je, mocht je dit überhaupt willen, diep in de buidel moet tasten en, ik ken je financiële situatie niet, misschien is dat daarom ook helemaal geen reële optie voor je, maar (en mijn mening is uiteindelijk ook slechts een mening) nogmaals, met die Bugera icm die Valvestate ga je nóóit een goed geluid krijgen. Sorry. En de meeste mensen die gaan tegensputteren hebben óf zelf een Bugera en voelen zich nu in hun kruis getast, óf ze hebben er ooit eentje getest in een winkel, maar nog nooit over een Bugera gespeeld in een bandsituatie.
En het is logisch dat ze populair zijn. Ze kosten haast niks en ze zien eruit alsof het boutique versterkers zijn. Maar serieus, het is troep. :(

De Marshall Valvestates zijn niet zozeer troep, ze klinken gewoon kut.
[i]
Kan het dan echt niet goedkoop? Jawel. Ook Fender heeft van die Valvestate-achtige amps gemaakt. Het grote verschil was dat deze Fenders echt een supergeluid hadden. Als je een goede 2de hands Fender Performer 1000, of een Fender Roc Pro 1000 kunt vinden, dan kun je je geluk niet op. Die dingen gaan tweedehands voor een bedragje van tussen de 200 en 300 euro weg en dan heb je een versterker met een prachtig, typisch Fender clean, een werkelijk super klinkend overdrive kanaal (aangestuurd met een 12AX7 buisje), rijk aan boventonen...., werkelijk verbazingwekkend goed en vet geluid. En dat kanaal had tevens een solo setting die je ook met de voet kon bedienen. Die solo-setting was warmer gevoiced, meesterlijk gedaan, precies goed, en had een eigen volume-knop. Dus eigenlijk had je een 3 kanaals versterker (jaaaaaaaa, ik had er inderdaad zelf eentje - geloof het of niet, maar heel Nijmegen en omstreken, werkelijk iedere gitarist die ik kende, tot aan de allerbeste die er maar rondliep, ze waren niet aan te slepen - ze waren ook heel licht en handzaam, maar kijk uit, ze gingen KANONHARD!!!). Voor 'kleine' gigs nam ik alleen mijn geliefde Performer 1000 mee. Geen enkel pedaal nodig. En voor de iets grotere gigs nam ik een extra speakerkast mee (Marshall 1960A 4x12 300 watt). Niet omdat het nodig was (volume was hard zat), maar de Marshall kast zorgde voor die wapperende broekspijpen. En ooooow, wat ging dat hard!!! :D

Inmiddels hebben de meesten weer iets anders (je blijft je ontwikkelen), maar als ik wel eens een gitarist van mijn lichting spreek, dan hebben ze, net als ik, allemaal spijt dat ze 'm hebben weggedaan. Serieus, mocht je 'm 2de hands tegenkomen, probéér 'm dan op z'n minst! Je had trouwens ook de iets kleinere 650, maar die had niet de solo-setting en die was juist zo lekker.

Mocht dit overkomen als pure reclame voor de Fender Performer 1000 of de Fender Roc Pro 1000........, het zij zo. [\i]:-D

http://medias.audiofanzine.com/images/normal/fender-performer-1000-167281.jpg

Ooow, wat izzie lekker!!! :cheerup:

arjanb01
23 augustus 2015, 07:34
En om de reclame helemaal af te maken, er staat een roc pro 1000 voor 175 euro op marktplaats.
Demo's gehoord op YouTube en voor dat geld zal je geen beter geluid vinden. Destijds waren ze gewoon 600 eu omgerekend, daar heb je nu een volledige buizenamp voor.

arjanb01
23 augustus 2015, 07:34
En om de reclame helemaal af te maken, er staat een roc pro 1000 voor 175 euro op marktplaats.
Demo's gehoord op YouTube en voor dat geld zal je geen beter geluid vinden. Destijds waren ze gewoon 600 eu omgerekend, daar heb je nu een volledige buizenamp voor.
http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/versterkers-bas-en-gitaar/m952515002-fender-princeton-chorus-en-fender-roc-pro-1000-als-nieuw.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr

ateng
26 augustus 2015, 10:08
Aaagh Fender Roc Pro 1000!! Te gekke versterkers waren dat en heb er jaren lang plezier mee gehad. Ging inderdaad loeihard maar het geluid is voor een transistor versterker echt mooi. Ook ik heb spijt dat ik m toen heb ingeruild!

harrie-beton
26 augustus 2015, 13:31
Mike Stern speelt live op twee transistor versterkers in stereo. Geen klachten over zijn toon.

Pepe
26 augustus 2015, 14:48
Dat Mike Stern een goeie sound uit een tranny kan halen zegt niks over een tranny, het zegt dat Stern goochem is.

Ik vond de Roc Pro vrij dramatisch maar ook dat zegt niet zoveel. Niet de goeie spullen ervoor om die amp goed te laten klinken of niet het geluid wat ik wilde horen. Als je jarenlang op Princetons en Deluxes speelt krijg je een bepaald referentiekader.

Het is vooral een kwestie van je gear kennen, wat de frequenties doen en hoe alles op elkaar reageert. Dan kan je van te voren al redelijk inschatten hoe een en ander uitpakt.

the sure thing
26 augustus 2015, 20:46
Wat een plotselinge liefde voor de Fender Roc Pro! Op een ander topic wordt er ook al mee gedweept


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

guhlenn
27 augustus 2015, 09:04
Wat een plotselinge liefde voor de Fender Roc Pro! Op een ander topic wordt er ook al mee gedweept


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

de cynicus zou denken dat er 1 te koop staat ;)

fred dons
27 augustus 2015, 09:51
ik heb er ook 1 gehad en zeker in combinatie met pedalen was het een erg goede amp, mooie cleans en voor de vervorming gebruikte ik een mesa v pedaal , Malmsteen heeft een roc pro gebrukt voor zijn Concerto cd en wat dvd's dus blijkbaar zijn er Meer fans ;)

BorisA
27 augustus 2015, 22:14
... nogmaals, met die Bugera icm die Valvestate ga je nóóit een goed geluid krijgen. Sorry. En de meeste mensen die gaan tegensputteren hebben óf zelf een Bugera en voelen zich nu in hun kruis getast, óf ze hebben er ooit eentje getest in een winkel, maar nog nooit over een Bugera gespeeld in een bandsituatie.
En het is logisch dat ze populair zijn. Ze kosten haast niks en ze zien eruit alsof het boutique versterkers zijn. Maar serieus, het is troep. :(
...

"Troep" is misschien wat overdreven, maar er zit inderdaad wel iets in het verhaal. De andere gitarist in de band heeft de laatste paar repetities zijn Bugera v22 meegebracht in plaats van zijn ac30. Toen hij alleen speelde had ik echt zoiets van: "wauw, ik snap waarom iedereen er zo gek van is, en zeker voor dat geld". Maar in de mix kwam hij er echt niet meer door. Ik denk dat hij maandag de ac30 weer zal bijhebben :-)


Verder in dit topic: de performer 1000 is idd een leuke versterker in zijn genre (en gaat heel erg luid). Ik heb er enkele jaren terug ook 1tje gekocht puur uit nostalgie (vroeger een 650 gehad), al staat die nu wel gewoon stof te vangen. Maar voor een beperkt budget misschien wel nog een aanrader (hij klinkt sowieso stukken beter dan een valvestate :-) ).

(toevoeging) 2 versterkers samen (1 clean en 1 meer overdriven) vind ik persoonlijk wel heel erg vet klinken (thuis), maar ik moet toegeven dat ik het in bandverband nog nooit gedaan heb (gesleur altijd hé!). Ik kan me inbeelden dat het inderdaad niet zo makkelijk is af te stellen kwa volume e.d.

Rhythm Machine
28 augustus 2015, 00:05
Buizen zijn niet per definitie beter dan transistors. Er zijn ook baggerbuizenbakken, en fantastische transistoramps.

the sure thing
28 augustus 2015, 07:25
Buizen zijn niet per definitie beter dan transistors. Er zijn ook baggerbuizenbakken, en fantastische transistoramps.

Yep. Maar een goede transistoramp klinkt live/in de bandmix weer bagger naast een goede buizenamp.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk