PDA

View Full Version : PWS Gitaarbouw



Sjors Polman
19 juli 2015, 19:31
Hallo,

Ik wil graag voor mijn profielwerkstuk volgend jaar een gitaar bouwen.
Nouja eigenlijk ben ik al bezig met het bouwen van de gitaar, het word een Manson MB-1S Red Glitter replica (hopen we dan maar)
Nogal een uitdaging met die midi controller en het juist installeren van de sustainer.
Maar goed mijn eigenlijke vraag is of dit wel kan voor je pws, ik lees hier en daar wel dat mensen het doen maar het hoe of wat zie ik niet echt ergens staan?
Ik doe trouwens CM met de vakken Frans, Muziek, Wiskunde en Maatschappijwetenschappen.
Weet niet of het van belang is maar oké.
Trouwens, mijn school is niet zo goed in het op tijd leveren van informatie dus wij krijgen pas lekker volgend jaar te horen wat een profielwerkstuk precies inhoud, helemaal top, maar vandaar dus mijn weinige kennis over het maken van een profielwerkstuk.

Dus is er iemand die dit ook heeft gedaan? Zoja zou die mij een beetje op weg kunnen helpen van wat echt van belang is?

Groetjess


Sent from my iPhone using Tapatalk

Rizz
19 juli 2015, 19:41
http://www.gitaarnet.nl/search.php?searchid=1092464

Ja hoor, er zijn er meer.. :)

cancellara27
19 juli 2015, 19:43
Met wiskunde en muziek kom je wel een eind denk ik. En ook nog behoorlijk vakoverstijgend als je de natuurkunde er bij betrekt.

KoenB
20 juli 2015, 23:01
Doe jezelf een plezier, en hou het simpel. Ga niet direct all out met midi controllers, maak gewoon een simpel en degelijk scheurijzer. Je zult al snel genoeg zien dat een eenvoudige gitaar bouwen al behoorlijk lastig is, zeker de eerste keer. Daarnaast heb je nog het probleem van de tijdsdruk, het ding moet op een gegeven moment af zijn. Als ik jou was zou ik voor een strat of tele kiezen.

Joost de Ruig
20 juli 2015, 23:10
Als ik jou was zou ik voor een strat of tele kiezen.

Een Tele zou ook mijn eerste keus/advies zijn. Da's eigenlijk een platte plank en dat scheelt enorm met schuren/frezen.

Feter
21 juli 2015, 10:50
Tele is inderdaad het "makkelijkst" te maken en als je al een tele hebt liggen kun je hier ook (uit eigen ervaring) het makkelijkst een template van maken.

Sjors Polman
22 juli 2015, 22:46
Helemaal mee eens! Maar ik doe het bouwen al een tijdje en ben zelf ook begonnen met een stratocaster, voor een eerste zelfbouw gitaar vond ik hem nog best goed! Na die wat gitaren gemaakt en verkocht met winst dus het verstand zit al enigszins in mijn hoofd denk ik ¯\_(ツ)_/¯
Nu waren dat wel stratocasters of basgitaren met slagplaten...

Maar nu heb ik een probleem..

Ik wil de humbucker gaan plaatsen, een seymour duncan, maar ik wil daar graag een nickel cover overheen (om de manson mbk-2 een beetje na te maken met uiterlijk) nu heb ik geen ervaring met pickupcovers want dat deed ik eerder nooit, of ze zaten er al standaard aan.
En een humbuckerring, kan dit elke mogelijke ring van thomann zijn of moet je op speciale dingen letten?

Wat humbuckers betreft is mijn kennis dus nog laag haha

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!


Sent from my iPhone using Tapatalk

D3nnis
23 juli 2015, 08:16
Na die wat gitaren gemaakt en verkocht met winst

Dat is niet verkeerd!
Als ik mijn zelfbouwers zou verkopen, denk ik niet dat ik er de prijs van de losse onderdelen bij elkaar opgeteld voor krijg.

Sjors Polman
23 juli 2015, 10:23
Dat is niet verkeerd!
Als ik mijn zelfbouwers zou verkopen, denk ik niet dat ik er de prijs van de losse onderdelen bij elkaar opgeteld voor krijg.

Volgens mij was het ook meer mazzel hoor, en het zijn geen honderden euro's winst, maar toch: elk tientje extra is leuk ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk