PDA

View Full Version : Ampeg V4BH eet zekeringen



HaroldA
17 juli 2015, 22:38
Na jaren van trouwe dienst at de 90's (of later?) V4BH top van onze bassist ineens z'n zekering op. Hij ging ineens niet meer aan.

Ik heb 'm net op mijn tafel gelegd en visueel ziet alles er goed uit. De diodes meten ook goed, en de 5 interne zekeringen zijn ook nog heel. In mijn "zekeringenbakje" lag nog maar 1x T2A, dus even zonder eindbuizen de amp met een T1.6A aangezet. Die ook meteen in rook opging.


En nu? Wat kan/moet ik nu gaan doen? PT loskoppelen? OT? Of gewoon de T2A er in en er van uitgaan dat 1.6A gewoon te weinig is?

http://dl.sait.nl/Ampeg%20V4BH_1_.pdf
http://dl.sait.nl/Ampeg%20V4BH_2_.pdf
http://dl.sait.nl/Ampeg%20V4BH_3_.pdf


Op pagina 2 van pdf 2 zie je dat er eigenlijk niets tussen de hoofdzekering en de PT in zit.

HaroldA
18 juli 2015, 00:56
Ik heb de PT secundaries losgehaald en 1-voor-1 de verschillende secundaire circuits weer toegevoegd behalve het heater-circuit. De zekering leeft nog!

Daarna preampbuisjes getrokken, en 1 voor 1 teruggezet ... zekering leeft nog steeds? :???:

... alleen geen heater-spanning. :(

cluseau
18 juli 2015, 10:19
Je hebt een flinke voedingstrafo welke een behoorlijke inschakelpiek veroorzaakt. Gebruik dus minimaal de voorgeschreven waarde en een traag type zekering. Een fastblow overleeft het niet. Verder is het natuurlijk niet normaal als hij zekeringen blijft vreten als het jaren lang goed is gegaan. Veranderd de situatie niet dan lijkt er toch een probleem. Kan dan overal zitten maar met logisch nadenken moet je er uit kunnen komen. De elko's kunnen bv wel eens gaan lekken wat in combinatie met de inschakelpiek en een SS gelijkrichter net teveel wordt.

Frits van Mourik
18 juli 2015, 12:36
Heb je C11 ( en C12) gecheckt?

HaroldA
18 juli 2015, 14:30
Het wordt nog maffer. Gisteren geen heaterspanning (op de secundaries) en de 1.6A zekering is heel gebleven. Vandaag 1-voor-1 de preampbuisjes weer geïnstalleerd: staan ze alle 4 netjes te gloeien op 6.5v.

Rara politiepet. Thermische zekering?



Heb je C11 ( en C12) gecheckt?

Nee, niet gecheckt; daar moet ik het mainbord voor liften, wat best wel een klus is.

nico verduin
18 juli 2015, 17:02
Het wordt nog maffer. Gisteren geen heaterspanning (op de secundaries) en de 1.6A zekering is heel gebleven. Vandaag 1-voor-1 de preampbuisjes weer geïnstalleerd: staan ze alle 4 netjes te gloeien op 6.5v.

Rara politiepet. Thermische zekering?


Eerder een zorgelijke wannabee reparateur.......:soinnocent:

Misery Signals
18 juli 2015, 20:54
Lekker neerbuigend... Zelf nooit eerst iets open gevezen vooraleer je die wereldbekende reparateur werd? :-)

Wie weet krijgt hij het mits wat hulp zelf gemaakt en leerde ie weer wat bij!

MS

HaroldA
18 juli 2015, 21:43
Dank je MS!

Nico, leg mij dan maar eens uit hoe dit kan; jij weet namelijk alles. :ok:


Volledig afgekoeld nogmaals geprobeerd: alles gaat gewoon aan, zekeringen blijven heel en de gloeispanning laat de buisjes vrolijk gloeien. Heel irritant. Was er maar iets kapot, dan kun je dat vervangen en is het opgelost. Nu is dit "onbetrouwbaar". :mad:

nico verduin
18 juli 2015, 23:32
Dank je MS!

Nico, leg mij dan maar eens uit hoe dit kan; jij weet namelijk alles. :ok:


Volledig afgekoeld nogmaals geprobeerd: alles gaat gewoon aan, zekeringen blijven heel en de gloeispanning laat de buisjes vrolijk gloeien. Heel irritant. Was er maar iets kapot, dan kun je dat vervangen en is het opgelost. Nu is dit "onbetrouwbaar". :mad:
Na 8 jaar hier op het forum heeft Harold kennelijk nog steeds niets geleerd....... Eerst meten dan weten.... niet buisjes inprikken enz enz.... maar voor jezelf beredeneren waarom de dingen kunnen gebeuren waarom ze gebeuren. Heeft niets te maken met alles weten... Heeft alles te maken met eerst denken dan doen....

HaroldA
19 juli 2015, 00:07
Na 8 jaar hier op het forum heeft Harold kennelijk nog steeds niets geleerd....... Eerst meten dan weten.... niet buisjes inprikken enz enz.... maar voor jezelf beredeneren waarom de dingen kunnen gebeuren waarom ze gebeuren. Heeft niets te maken met alles weten... Heeft alles te maken met eerst denken dan doen....

Ik heb met mijn dochter van 1,5 ongeveer 2-3 uur per dag om dit soort dingen te doen voordat het echt nachtwerk wordt. Ik snap dat jij graag ziet dat ik er 17 boeken op nalees over wat er theoretisch gebeurd zou kunnen zijn, maar dat gaat niet gebeuren.

Vooralsnog gok ik er op dat door omstandigheden de originele zekering door is gegaan, en dat de twee T1.6A's daarna de geest hebben gegeven omdat die gewoon te zwak waren. Vreems is dat hij het daarna op een T1.6A wel gewoon deed.

Net even gitaar over de versterker gespeeld op een loadbox; alles werkt. T2A er in en maar weer eens mee repeteren.


Overigens; tip voor alle meelezers: op de Facebook-groep "Tube amp builders" wordt je wel fatsoenlijk geholpen! :ok:

cluseau
19 juli 2015, 14:46
Weet je, dit soort dingen haal je niet uit de boeken. Gewoon praktijk ervaring en leren inzien wat zwakke punten zijn. Door te meten en te volgen kom je er natuurlijk ook.

Ik las ooit eens op een usa forum dat een tech welke een schema nofig heeft niet te vertrouwen is omdat een goeie ervaren tech het zonder zou moeten kunnen. Pfffff.... je komt ook zulke domme uitspraken tegen he. Een degelijk schema is het halve werk dus kan de helft aan arbeidsloon schelen. Zo simpel is het. Voor de duidelijkheid gaat het dan niet over een SE ampje met een ECC en El84. Een ampeg waar bedrading kris kras door het chassis en over de print loopt is een schema gewoon handig en als je dat hebt kun je idd lekker meten, volgen, beredeneren en aktie ondernemen. Dat is de enige manier op succes.

Zie hierboven voor de zachtere versie van Nico's reactie.