PDA

View Full Version : Elementen voor 1990 Gibson Les Paul Custom



vidar
17 juli 2015, 18:20
Hey guys, lang geleden dat ik hier iets gepost heb maar heb een vraagje aangaande pickups.

Mijn go to lievelingsgitaar is m'n 1990 Gibson Les Paul Custom die ik nu zo'n 9 jaar heb. Als ik op dat ding speel voelt het echt als thuis komen. Niet alleen speelt hij echt als een droom maar hij klinkt akoestisch ook prachtig resonant en gebalanceerd. Toch heb ik altijd wat gemengde gevoelens gehad over de pickups. De 490R/498T set die erin zit klinkt niet helemaal zoals ik het zou willen.

Genre:
Ik speel met name bluesy/bluesrock/jazz achtig werk. Zoek dus niet per sé naar heel veel output o.i.d.

Amp:
Fender "Custom" Vibrolux reverb (licht gemod) met Jensen C10Q/P10Q speakers. Hiervoor ook een Mesa Stiletto gehad en de gitaar over flink wat amps bespeeld.

Disclaimer: geluid is notoir moeilijk in woorden uit te drukken, maar ik ga een poging doen, ondersteund door wat filmpjes
Neck:
Hoe het nu klinkt:
Te boomy in het laag en mist wat (laag)midden. Daardoor klinkt hij met distortion al snel modderig. Op zich klinkt deze pickup wel fraai als je alleen en clean speelt (ook dan wat boomy), maar in de band (soul/funk coverband, speel daar normaal met mn Fender EJ Strat) is het geluid wat te vol aan bottom end. Bovendien mis ik iets in 't laagmidden en vooral midden. Helderheid is wat mij betreft wel een sterk punt van deze pickup, zonder bright te zijn.

Hoe ik wil dat t klinkt:
Een scheutje meer laagmidden en twee theelepeltjes mid, meer die "houtachtige", punchy toon. Minder boomy in t laag maar wel nog stevig klinkend op de lagere snaren. Niet modderig met overdrive. Mooi helder zoals de 490R's.
Kwam dit filmpje tegen met een Gibson PU shootout en in dit specifieke filmpje vond ik de 57 Classic nek het geluid dat ik zoek het dichtste benaderen van de gedemode pickups. Verder geen bijzonder uitgebreide of goede shootout, maar geeft een beetje een idee.
https://www.youtube.com/watch?v=AT81kWea-tE

Brug:
Hoe het nu klinkt:
Te schel, wat veel hoog en hoogmidden, wat weinig body. Met flinke distortion klinkt dat vet, maar voor clean werk is t gewoon echt te bright en voor crunchy/mid gain werk in mijn ogen ook. Wordt ook wat dunnig als ik hoger op de neck kom.

Hoe ik zou willen dat t klinkt:
Ook hier mag t wat meer "vintage" en wat warmer (dus laagmid/mid). Ook hier zoek ik die "hout-tone". Moet wel helder blijven natuurlijk, maar niet bright. Wat meer growl ook.
Zoiets: https://www.youtube.com/watch?v=PMEN3c4G_ao

Secondary demands/remarks:
- Ik wil wel graag gouden pickupcovers op een evt. replacement setje. Het liefst zou ik ze overzetten, want de mijne zijn mooi geaged. Anders is t toch een beetje alsof je je vriendin op een paar nieuwe tieten hebt getrakteerd maar de chirurg is vergeten de tepels terug te zetten.
- Ik wil liever geen 400+ euro uitgeven.
- Ik wil niet zelf aan elementen gaan sleutelen.
- Heb geen voorkeur voor - of afkeur van - gibson pickups.

Ik hoor graag jullie input! Zeker van mensen die ervaringen hebben met pickups in een custom van deze constructie (mahogany neck).

Groet,

Vidar

Hotpepper01
17 juli 2015, 18:54
Mocht je ze tegen komen, dan kan ik je een setje Gibson Tim Shaws van harte aanbevelen. Die zitten in mijn 1980 LPC en ik vind ze echt geweldig. Ze zijn niet goedkoop, dat dan helaas weer wel. De covers kun je overzetten als de stringspacing maar klopt. Dan, idd op de 2e plaats de 57 classics met een dynamisch geluid, warm ook. En als derde zou ik kijken voor een setje T tops. Die zitten in de oudere LPCs (voor 1978 of zoiets).

arjanb01
17 juli 2015, 19:25
Klopmanns check die ook maar, niet goedkoop maar o zo goed voor jou geluid! 450 eu voor een setje geloof ik.
Goedkopere alternatieven misschien de combi van Seymour duncan, 59 er in de neck en jb in de brug?
Pearly Gates pu's van sd zijn ook zeer aan te raden.

vidar
17 juli 2015, 21:45
@Hotpepper: Thanks voor de tips, hoe zou je de Classic 57 en de Tim Shaws vergelijken qua sound?

@Arjanb01: Wat is niet goedkoop? ;)
EDIT: Wow, heb over die 450 euro heen gelezen :S Heb je zelf Kloppmanns gehad?

arjanb01
18 juli 2015, 06:00
Nee niet zelf, maar check reviews op YouTube maar en iedereen is er zeer lyrisch over. Ik weet niet wat je budget is maar zeker het geld waard!
Wel heb ik de pearly Gates hummies gehoord en bespeeld en die klinken verrukkelijk. Mooi rond en zat mids voor jou muziekstijl, absoluut niet schreeuwerig maar voldoende hoog om overstuurd strak te blijven klinken.

Joost de Ruig
18 juli 2015, 07:44
Ik had vroeger Pearly Gates in mijn ES 335 en die waren erg goed. Favoriete pu's van Billy Gibbons van ZZ-Top meen ik. Ze kosten €120,- per stuk.

Pepe
18 juli 2015, 13:20
Volgens mij moet je met zo'n wensenlijstje in het paf gebied blijven en elke fabrikant heeft daar wel een paar exemplaren van.
Als het over nieuwe pafs gaat heb ik een voorkeur voor de Fralins en Duncan Seth lovers/Antiquity, mijn referentie voor een Paf is Snowy white.

AoDf
18 juli 2015, 18:35
Ik heb onlangs een 2e hands setje SD Pearly Gates in mijn LPC gezet. Prima voor blues/rock als je het mij vraagt. Mijn LPC is wel uit 1976 dus maple neck volgens mij.

De kapjes van de Gibson 498 brugpup passen overigens niet op Seymour Duncan brugelementen, weet ik uit ervaring. De Gibson brugpup heeft een wijdere spacing. De kapjes van de neckpup zijn wel uitwisselbaar.

Brum
19 juli 2015, 14:33
Bare Knuckles The Mule. Helder, vol, genoeg mids, maar niet teveel hoog-mid.

telerocker
20 juli 2015, 00:40
Bare Knuckles The Mule. Helder, vol, genoeg mids, maar niet teveel hoog-mid.

Ik heb Mules en vind het heerlijke pickups. Helder, gebalanceerd, dynamisch, open en goede nootseparatie, ook bij bakken gain.

vidar
20 juli 2015, 16:49
Hey guys!

Thanks voor de tips, over the Mule heb ik vaker lyrische verhalen gehoord.

Lijstje om wat meer in te verdiepen:
SD Pearly Gates
SD 59 - JB set
SD Antiquity
Gibson Classic 57
Gibson Tim Shaws
BKP The Mule

Wat ik me nog afvraag is of sommige van deze pickups (die ik vooral vaak in Standards zie) niet te trebly worden icm het ebben fretboard van een custom?

AoDf
20 juli 2015, 17:52
Hey guys!

Thanks voor de tips, over the Mule heb ik vaker lyrische verhalen gehoord.

Lijstje om wat meer in te verdiepen:
SD Pearly Gates
SD 59 - JB set
SD Antiquity
Gibson Classic 57
Gibson Tim Shaws
BKP The Mule

Wat ik me nog afvraag is of sommige van deze pickups (die ik vooral vaak in Standards zie) niet te trebly worden icm het ebben fretboard van een custom?

Was ik ook bang voor met de SD PG's in mijn custom, maar is geen probleem. Helder maar niet icepicky.

vidar
20 juli 2015, 18:24
Hey AoDf, thanks, goed om te weten! Toevallig ergens soundbites?

Big E
20 juli 2015, 20:58
Wat ik me nog afvraag is of sommige van deze pickups (die ik vooral vaak in Standards zie) niet te trebly worden icm het ebben fretboard van een custom?

Niet op je lijstje maar wel genoemd: de fralin paf's. Die heb ik in mijn custom liggen (57 VOS uit 2011, ook een ebben fretboard) en die zijn zeker niet te trebly. Ik zou eerder zeggen dat ze in dat gebied juist het beste in je tone naar boven halen. Uitgebalanceerd, helder, gedefineerd. Zeker niet too much. Ik speel er alles van funky peppers dingen tot foo fighters mee en dat klinkt doorgaans fantastisch. Clean met een randje is trouwens waar ze echt shinen. Alleen als je serieus gas moet geven qua gain schieten ze te kort, maar daar koop je ook geen paf's voor. Voor wat het waard is, ik heb ook classic 57's erin gehad, die ik bepaald niet slecht vond, maar de fralins zijn zonder meer een klasse beter.

Brum
21 juli 2015, 06:51
Alleen als je serieus gas moet geven qua gain schieten ze te kort, maar daar koop je ook geen paf's voor.

Waarom niet?:???:

Big E
21 juli 2015, 09:10
Waarom niet?:???:

Herstel: daar koop IK geen paf's voor:). In mijn beleving werken paf's vooral goed in het lage tot midden gain gebied. Met een uitloper naar stevig. Voor de goede orde, met serieus gas bedoel ik zeg maar wat begint bij flinke hardrock en eindigt bij botsplijtende metal. Daar zou ik andere pickups voor nemen. Uiteraard staat het je vrij daar een andere mening over te hebben...

Pepe
21 juli 2015, 13:08
Pafs missen de hoge output en zijn niet strak genoeg voor higain maar alles kan natuurlijk, d'r is niemand die je tegenhoud als je een dano lipstick in je Jackson Warrior zet voor je Mesuggah palm mutes.

Brum
21 juli 2015, 17:52
Elk z'n mening natuurlijk, maar ik waag 'm toch te bestrijden.:) Flinke chuncka-chuncka met bijv. een setje The Mule gaat uitstekend hoor.

https://bareknucklepickups.co.uk/forum/index.php?topic=26028.0

telerocker
21 juli 2015, 20:14
Elk z'n mening natuurlijk, maar ik waag 'm toch te bestrijden.:) Flinke chuncka-chuncka met bijv. een setje The Mule gaat uitstekend hoor.

https://bareknucklepickups.co.uk/forum/index.php?topic=26028.0

Mee eens, maar als de OP een Mule niet ferocious genoeg vindt, kun je altijd een stap hoger, naar een Abraxas; iets meer output, meer mids en minder hoog. Ook iets minder open, dat dan weer wel. Of naar een Crawler, de uberMule. Wel mee oppassen in een LP, want misschien te veel mids en te weinig chime.

Brum
21 juli 2015, 20:32
The Crawler heb ik in m'n SG zitten in de brug, echt een hele fijne combi! Misschien niet het meest PAF-like element, maar wellicht wel een aanradertje voor de topicstarter. Redelijk middig inderdaad, dat wel, maar niet extreem in het mid-hoog. Kan ook erg goed clean, erg fijn elementje.

arjanb01
21 juli 2015, 20:43
Nog een tip, die nog niet genoemd is, de dimarzio at-1, die ik de andy timmons Ibanez zit, ik weet niet of die los te koop zijn maar ook erg naar de smaak van de topic starter! Rond, mids, niet te fel en heel dynamisch element, lijkt heel erg op de pearly Gates humbucker.

vidar
19 maart 2018, 19:40
Het heeft een kleine 3 jaar geduurd, maar nu 2 maanden geleden toch een setje BKP The Mules erin gezet :) Gold covers, neck unpotted, bridge potted. Zeeeer tevreden! Super open sound en akkoorden hebben zowel clean als overstuurde heel veel definitie. Mids zijn stevig zonder draderig te worden en hoog in de brug is helder zonder het scherpe van de stock 498t. Neck is een stuck meer gearticuleerd en heeft die wat houterige toon die ik altijd mistte.

Grootste winst is de middenstand, die ik voorheen nooit gebruikte maar die nu heerlijk klinkt.

Dit is m'n eerste pickupwissel in dezelfde gitaar en was benieuwd hoe groot t verschil zou zijn. Het is tegelijkertijd een wereld van verschil en duidelijk dezelfde gitaar. Het karakter van m'n LP veranderd niet, maar een andere set eigenschappen wordt meer benadrukt op een manier die ik buitengewoon aangenaam en muzikaal vind. Waarom ik de BKPs heb gekozen? Goede verhalen, wat filmpjes en hype :) Hoe dan ook geen moment spijt. Een dikke, dikke grijns op m'n gezicht en m'n favoriete gitaar nog veel bruikbaarder en muzikaler.

Duhsjaak
19 maart 2018, 21:45
Over je leuke post twee dingen.

Wat leuk dat je een reactie geeft op dit (.....) topic.
De meesten geven na twee dagen al geen thuis meer.


Wat leuk dat je de tussenstandjes hebt ontdekt. Ik persoonlijk erger me de typhus aan de demonstratie YouTubes waarbij kwaad kijkende meneren (die betaald krijgen om op leuke gritaren te spelen) de switch boos van neck pup in bridge pup rammen alsof de gulden middenweg niet ook een eigen schoonheid heeft....

Kortom, je bent een fijne vent.
En nee, ik zit niet achter je billen aan.

Zit een klein dingetje (opname van geluid of zo) er in om ons mee te laten genieten?
Thanks.!!!
Vriendelijke groet, Gus

Erik de Perik
19 maart 2018, 21:51
Tussenstand gedijt pas goed als er een prettige balans tussen bridge en neck is. Komen ook nog wel wat andere dingen bij kijken. Maat van me was laatst een versterker aan het bouwen bij mij thuis en testte die eerst op een Bogner 2x12 oversized met V30's. Op een KittyHawk 4x12 met G12's klonk deze behoorlijk wat minder brilliant met dezelfde gitaar.

vidar
21 maart 2018, 09:58
@duhsjaak Haha, bedankt! Ik moet zeggen dat ik de kwaliteit en kwantiteit van de discussies de laatste jaren hard heb zien afnemen idd. Dus ik dacht daar eens niet aan mee te werken. Een opmame wordt lastig want helaas alleen een telefoon tot m'n beschikking... Kan ik weleens proberen en kijken hoe het klinkt, ik zal er uiterlijk over een jaar of 3 op terugkomen ;)

vidar
21 maart 2018, 10:00
@Erik de Perik: speakers doen zeker ook veel voor je geluid. Speel zelf op een licht gemodde Fender Vibrolux "Custom" waar ik een van de alnico 10" webers heb vervangen door een ceramische.

Pepe
21 maart 2018, 10:36
Tussenstand gedijt pas goed als er een prettige balans tussen bridge en neck is. .

Beide pickups vol open maar dan draai je de neck een kleeeeein beetje terug zodat de lage boom eruit gaat.
Als er neuzig & honk in je gitaar zit is dat de beste stek.
Net wat meer karakter dan de singel pup maar ook wat milder. Ut heb allemaal zijn plek.
De middenstand is ook fijner voor volume swells, dat je 1 pickup aanhoud voor minimale basis.

telerocker
21 maart 2018, 19:29
Het heeft een kleine 3 jaar geduurd, maar nu 2 maanden geleden toch een setje BKP The Mules erin gezet :) Gold covers, neck unpotted, bridge potted. Zeeeer tevreden! Super open sound en akkoorden hebben zowel clean als overstuurde heel veel definitie. Mids zijn stevig zonder draderig te worden en hoog in de brug is helder zonder het scherpe van de stock 498t. Neck is een stuck meer gearticuleerd en heeft die wat houterige toon die ik altijd mistte.

Grootste winst is de middenstand, die ik voorheen nooit gebruikte maar die nu heerlijk klinkt.

Dit is m'n eerste pickupwissel in dezelfde gitaar en was benieuwd hoe groot t verschil zou zijn. Het is tegelijkertijd een wereld van verschil en duidelijk dezelfde gitaar. Het karakter van m'n LP veranderd niet, maar een andere set eigenschappen wordt meer benadrukt op een manier die ik buitengewoon aangenaam en muzikaal vind. Waarom ik de BKPs heb gekozen? Goede verhalen, wat filmpjes en hype :) Hoe dan ook geen moment spijt. Een dikke, dikke grijns op m'n gezicht en m'n favoriete gitaar nog veel bruikbaarder en muzikaler.

Ik heb ook een setje Mules en herken je lofzang. Het tussenstandje is zelfs goed voor funky stuff.

Duhsjaak
21 maart 2018, 19:52
Beide pickups vol open maar dan draai je de neck een kleeeeein beetje terug zodat de lage boom eruit gaat.
Als er neuzig & honk in je gitaar zit is dat de beste stek.
Net wat meer karakter dan de singel pup maar ook wat milder. Ut heb allemaal zijn plek.
De middenstand is ook fijner voor volume swells, dat je 1 pickup aanhoud voor minimale basis.


Heel fijn.
Als ik vind (en dat vind ik al snel) dat er teveel laag uit komt, draai die kant van die pup iets lager.
Maar 2/3 minstens van wat ik speel, speel ik met alletwee de elementen. Soms ‘ solo’s’ met één en dat is dan weer bijna helemaal nooit de brug pup.
De meeste gitaren krijgen hun mooie open klank met allebei de elementen aan. Om die reden heb ik nog nooit een gitaar met maar één pup gekocht. Wel in de verleiding. Een lekkere P90, een beetje in het midden! Maar nooit gezwicht.

Dat wordt anders met een gitaar met drie pups. Dan alle slagpartijen met het midden element. Ach, wat is het leven mooi.
Maar goed, allebei aan is het vergeten standje. Geldt ook voor RJ Roquillo die ik stiekem best goed vind.
Mijn mening maar.
Vriendelijke groet. Gus

Pepe
21 maart 2018, 21:04
Het tussenstandje op een strat is populair, zo bleek hier laatst ook.
Bij een LP dan juist weer niet omdat... geen idee.. het werkt wat subtieler en staat iig haaks op een pedalboard waar je op knoppen trapt voor extreme veranderingen.
Ik had hem al eerder genoemd, wat toeval is want er gaan jaren voorbij dat ik niet aan hem denk maar Snowy White is zo'n gitarist die de switch in het midden zet en nagenoeg alles verder doet met zijn volumeknoppen die dan ook super effectief zijn want behalve volume regel je er ook klankkleur mee.



https://www.youtube.com/watch?v=JLWgLHJX6g4

Erik de Perik
21 maart 2018, 21:04
Beide pickups vol open maar dan draai je de neck een kleeeeein beetje terug zodat de lage boom eruit gaat.
Als er neuzig & honk in je gitaar zit is dat de beste stek.
Net wat meer karakter dan de singel pup maar ook wat milder. Ut heb allemaal zijn plek.
De middenstand is ook fijner voor volume swells, dat je 1 pickup aanhoud voor minimale basis.

Op m'n nep LP gaat dat inderdaad zo. M'n SG met OBL The Original pups is wat minder bassig en kinkt sowieso meer helder dus dat tussenstandje doet het al vanuit zichzelf. :D


Het tussenstandje op een strat is populair, zo bleek hier laatst ook.
Bij een LP dan juist weer niet omdat... geen idee.. het werkt wat subtieler en staat iig haaks op een pedalboard waar je op knoppen trapt voor extreme veranderingen.
Ik had hem al eerder genoemd, wat toeval is want er gaan jaren voorbij dat ik niet aan hem denk maar Snowy White is zo'n gitarist die de switch in het midden zet en nagenoeg alles verder doet met zijn volumeknoppen die dan ook super effectief zijn want behalve volume regel je er ook klankkleur mee.



https://www.youtube.com/watch?v=JLWgLHJX6g4

En vergeet Peter Green niet zo ongeveer dè (verkeerd aangesloten) tussenstandjes man. Dit geldt zowel voor z'n gitaar als voor hem zelf.

Pepe
21 maart 2018, 22:13
Heftige feestjes moeten dat geweest zijn waar Peter Green en Syd Barrett vrolijk heengingen en als zombies terugkwamen (en wat ook nooit meer goed zou komen).

Erik de Perik
21 maart 2018, 22:26
Heftige feestjes moeten dat geweest zijn waar Peter Green en Syd Barrett vrolijk heengingen en als zombies terugkwamen (en wat ook nooit meer goed zou komen).

Best treurig.... als je dan leest hoe dat met Syd Barett is gegaan, denk aan "Wish You Were Here." Of de manier waarop Gary Moore aan Peter Green's '59 is gekomen, omdat bij Green het dak al jaren lek was.

vidar
22 maart 2018, 01:50
Best treurig.... als je dan leest hoe dat met Syd Barett is gegaan, denk aan "Wish You Were Here." Of de manier waarop Gary Moore aan Peter Green's '59 is gekomen, omdat bij Green het dak al jaren lek was.

True, gelukkig hoef je niet aan de drogas te zitten om te kunnen genieten van het geluid van een goede les paul :)

Duhsjaak
22 maart 2018, 05:20
Heftige feestjes moeten dat geweest zijn waar Peter Green en Syd Barrett vrolijk heengingen en als zombies terugkwamen (en wat ook nooit meer goed zou komen).

Doet mij denken aan:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?167218-Oude-zooi&highlight=oude+zooi


https://www.youtube.com/watch?v=TPtSVouKW10

De kunst is maf genoeg te zijn om roekeloos te feesten en slim genoeg, om op tijd te stoppen.

Maar er waren ook andere dingen. Ik heb daar van kippengaas en kunststof matjes een 'gouden' bar gemaakt waar je thee kon krijgen. Hence de theetuin. die kunststof matjes moesten worden getamponeerd met een goedje wat al een beetje vreemd rook.
Hoe ik met de motorfiets thuis ben gekomen is na 50 jaar nog steeds een raadsel. Zo moet niki de saint phalle zich constant hebben gevoeld. Dat wat wordt aangezien als artistieke drive komt ineens in een heel ander licht te staan.

'Iets' off topic. Maar goed.
Vriendelijke groet, Gus

vidar
1 april 2018, 20:42
... Zit een klein dingetje (opname van geluid of zo) er in om ons mee te laten genieten?
Thanks.!!!
Vriendelijke groet, Gus


Met m'n telefoon een poging gedaan :)
Amp is Fender Vibrolux Reverb Custom
In volgorde:
- Dano Transparent overdrive v1 Neck, Middle, Bridge
- zvex box of rock beetje heen en weer
- Barber Direct Drive
- Clean

Tikje slordig hier en daar, maar it's the thought that counts enzo

https://drive.google.com/file/d/16QE8Z5AesjssSUfMXK8BGjvMdG9-IqaT/view?usp=drivesdk

Duhsjaak
2 april 2018, 12:24
Nice! Zelfs bij 3 minuten nog goed onderscheid te maken tussen de verschillende snaren. En een leuk stukje clean als kers op de taart.
Ik denk: missie geslaagd.
Leuk dat je t hebt geplaatst.
Vriendelijke groet, Gus