PDA

View Full Version : Wat te spelen



tom1984
16 juli 2015, 12:44
Hebben jullie ook wel eens last van een periode dat je niet weet welk nummer te gaan spelen?
Nu is het academiejaar achter de rug en nu weet ik niet wat spelen.

Net nu ik enorm gemotiveerd ben om te spelen met mijn nieuwe gitaar :).

Iets bluesrock met een niet te moeilijke solo.
Ik heb het idee dat als ik aan iets moeilijk begin nu, ik het rap beu ben :-).

Enige suggesties?

D3nnis
16 juli 2015, 15:06
Hebben jullie ook wel eens last van een periode dat je niet weet welk nummer te gaan spelen?

Heel vaak eigenlijk. Vooral als er bandtechnisch niks nieuws onder de zon is, verzand ik vaak in oeverloos gepiel.
Ik lees even mee ;)

tom1984
16 juli 2015, 17:06
Ik ook wat ik kan ( niet zoveel) komt er dan telkens weer uit. Ik studeer wel toonladders maar verder vind ik momenteel geen nummers om te spelen.


Sent from my iPhone using Tapatalk

barno
16 juli 2015, 17:39
waar staat gebeiteld dat je iets moet naspelen? maak zelf een liedje, zoek er een solootje bij. of ga es op zoek naar technieken die je normaal niet gebruikt, ik zeg maar wat, country. zitten gitaristiek heel interessante dingen tussen.
Als je het zoekt in wat je al kent, ga dan googlen naar de invloeden van je helden en ga die jongens opsnorren, en dan nog es idem, duik in de historie
bv je houdt van bluesrock a la ZZ top, check dan de Texas guitar scene, kom dan uit bij bv Freddy King: dan ben je op het juiste adres, daar kan je wel enkele jaren vertoeven :)

Kakihara
16 juli 2015, 18:08
Of probeer eens partijen te spelen die eigenlijk helemaal niet voor gitaar bedoeld zijn: snor eens wat nummers op waarop Booker T & The MG's begeleiden en probeer Booker T's orgelpartijen na te spelen op gitaar.

Ace 1.15.19
16 juli 2015, 18:18
Het antwoord is heel simpel: Paul Kossoff

terrasbeest
16 juli 2015, 19:55
Cuby et les Blizzards.

tom1984
16 juli 2015, 20:13
Het antwoord is heel simpel: Paul Kossoff

Goeie tip! Ik ken de naam via Joe Bonamassa, maar nooit de tijd genomen om te gaan luisteren.
Welk album kan je aanbevelen om te starten? :-)?

tom1984
16 juli 2015, 20:14
Cuby et les Blizzards.


Deze kende ik helemaal niet, geweldig.

Kakihara
16 juli 2015, 20:30
Goeie tip! Ik ken de naam via Joe Bonamassa, maar nooit de tijd genomen om te gaan luisteren.
Welk album kan je aanbevelen om te starten? :-)?

Fire and Water of Highway.

Kakihara
16 juli 2015, 21:16
Of Tons Of Sobs. Nog altijd een van de strafste debuutplaten aller tijden.

terrasbeest
16 juli 2015, 21:55
https://www.youtube.com/channel/UCAwuvzhah0KUw5QNihSkEwQ/videos

Hoe lang duurt die vakantie ?

Brad
16 juli 2015, 22:41
Zoek eens een heel album van Pink Floyd uit.

maxdb
16 juli 2015, 22:57
Zoek eens een heel album van Pink Floyd uit.

LOL
+ 1
ze hebben ook genoeg dubbelalbums :P

tom1984
18 juli 2015, 19:10
https://www.youtube.com/channel/UCAwuvzhah0KUw5QNihSkEwQ/videos

Hoe lang duurt die vakantie ?

Ge-wel-dig! Alleen kiezen he.......


Sent from my iPhone using Tapatalk

tom1984
18 juli 2015, 19:11
Het echt uitzoeken van songs vind ik niet makkelijk. Pink floyd gaat nog maar Kossof is best al wel moeilijk te ontleden en niet te vinden op youtube!


Sent from my iPhone using Tapatalk

arjanb01
18 juli 2015, 19:29
Kossof lijkt mij makkelijker uit te zoeken dan pink Floyd, is wat melodischer dan kossof.

Kakihara
18 juli 2015, 20:40
Mispak je niet aan Kossoff: hij had zijn eigen manier om het allemaal wat breder en opener te laten klinken. Vooral verdubbelde noten en open snaren. Om dat allemaal correct uit te zoeken, is best een klus. Ik ken veel bands die bv All Right Now fout spelen. En dan heb ik niet alleen over de bassist die normaliter pas bij de solo mag invallen ;)

Brad
18 juli 2015, 23:49
Allright now is een mix van twee verschillende maar sterk op elkaar lijkende partijen. Toch is het zo dat wanneer je één van de twee speelt je iets mist. Een soort combinatie van die twee vind ik het beste. Ik heb een soort special van een Amerikaans gitaarblad waarin die song staat uitgeschreven.
Maat zelfs als het voorgekauwd staat is het lastig spelen.

terrasbeest
19 juli 2015, 00:12
Mispak je niet aan Kossoff: hij had zijn eigen manier om het allemaal wat breder en opener te laten klinken. Vooral verdubbelde noten en open snaren. Om dat allemaal correct uit te zoeken, is best een klus. Ik ken veel bands die bv All Right Now fout spelen. En dan heb ik niet alleen over de bassist die normaliter pas bij de solo mag invallen ;)

Net zo verkeerd als de ' How to ' filmpjes op Youtube, btw. Verdubbelde noten en open snaren inderdaad.

arjanb01
19 juli 2015, 06:51
Laat ik voorop stellen dat Kossof een van m'n helden is, maar met goeie oren aan de kop en genoeg ervaring in het luisteren en uitzoeken moet dat toch lukken?
Bovendien heb je tegenwoordig muziek software waar je sporen apart kunt beluisteren, kun je alles tot ik detail horen.
Onze drummer van m'n band heeft zulke software en we luisterden laatst beat it van Michael Jackson en dan hoor je hoe briljant die compositie is en hoeveel lagen aan functioneel instrumentarium er gebruikt werd door die boys van Toto!

tom1984
23 juli 2015, 09:21
Man man man ik ben er nog steeds niet hoor.ik zit uren te zoeken en kijken op youtube naar iets wat me zou triggeren om te spelen. Ik vind maar geen nummer waarbij ik echt zoiets heb van hell yeah dat wil ik nu van voor tot achter spelen.

Ik geraak er een beetje moedeloos van.
Misschien moet ik gewoon niet nadenken en spelen.

Probleem daarbij is dat ik bij moeilijkere stukken sneller opgeef dan bij stukken die ik echt wil spelen.

Ik heb ook spotify gedownload, weer proberen wat nieuwe groepen/ gitaristen te vinden. Zo kom ik hopelijk weer weer wel iets tegen om te spelen.

In elk geval erg lastig. Ik heb echt zin om te spelen maar omdat ik niet weet wat zet ik mijn gitaar snel weer weg.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Harald
23 juli 2015, 12:16
Laat ik voorop stellen dat Kossof een van m'n helden is, maar met goeie oren aan de kop en genoeg ervaring in het luisteren en uitzoeken moet dat toch lukken?
Bovendien heb je tegenwoordig muziek software waar je sporen apart kunt beluisteren, kun je alles tot ik detail horen.
Onze drummer van m'n band heeft zulke software en we luisterden laatst beat it van Michael Jackson en dan hoor je hoe briljant die compositie is en hoeveel lagen aan functioneel instrumentarium er gebruikt werd door die boys van Toto!

Werkt die software vanuit normale mp3's. Dus niet de multitrack opnames? Welk pakket kan dat dan?

humbucker
23 juli 2015, 12:52
Werkt die software vanuit normale mp3's. Dus niet de multitrack opnames? Welk pakket kan dat dan?


Dat lijkt me heel straf!

Harald
23 juli 2015, 13:19
Op zich wel, maar er is ook al software die één fout nootje in een akkoord kan fixen... Dan krijg je de partij als zo'n midi piano roll te zien, en kun je gewoon met de noten schuiven.

tom1984
24 juli 2015, 08:20
Software om individuele sporen uit een mp3 te filteren bestaat niet. Een mp3 bestand bestaat immers niet meer uit sporen.

Je zou dan een mp3 van +100 mb hebben. Mp3 is net een bestand waar alles tot 1 signaal gesmolten is om het klein te maken.

Oftewel hadden jullie een ander bronbestand, oftewel een nagespeelde opgenomen versie door iemand anders. 👍


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brad
25 juli 2015, 15:41
Wat te spelen? De acoustische slaggitaar partij van Tequila Sunrise van The Eagles. Niet al te moeilijk en lekker ontspannend.

Martijn-w
28 juli 2015, 21:51
Werkt die software vanuit normale mp3's. Dus niet de multitrack opnames? Welk pakket kan dat dan?

Veel nummers zijn erg ver uitgewerkt in guitar pro.

JVGM-music
30 juli 2015, 20:49
Doe gewoon wat gehoor traininkjes...simpele dingen als altijd is kortjakje ziek, het Wilhelmus,zakdoekje leggen, poesje mauw,drie kleine kleutertjes...
Dat klinkt lullig maar je leert er wel van op het gehoor spelen.

En ik zou niet graag alle gitaristen op bezoek krijgen die bovengenoemde deuntjes niet uit hun gitaar kunnen krijgen durf ik te zeggen.