PDA

View Full Version : Fender JV-serie '52 Tele



Joost de Ruig
16 juli 2015, 08:47
Ruim 30 jaar geleden kwam Fender op het lumineuze idee om betaalbare Japanse vintage-modellen uit te brengen: een '52 Butterscotch Tele, een '57 2-tone Strat en een '63 3-tone Strat. Ik heb toen direct een dergelijke Strat en Tele gekocht.

Fender had echt zijn best gedaan om historisch getrouwe details te verwerken, echter afgewerkt met een polyurethane lak.... De Tele heb ik ontdaan van zijn lak en overgespoten met nitrocelluloselak. Om de body een beetje kleur meer te geven heb ik toen wat gele ecoline aan de lak toegevoegd.

Deze Tele is sindsdien de enige stabiele factor geweest in mijn collectie. Andere gitaren kwamen en gingen weer, maar dit trouwe werkpaard bleef. Na al die jaren is het tijd voor een grote beurt. Zelf heb ik gisteren de niet-originele turtoise slagplaat vervangen voor een 1-ply mat zwarte. Smitty gaat er binnenkort een setje Phat's in zetten en de frets moeten gevlakt worden.

Er staan nog zeker bepaalde gitaren op mijn wish-list, maar wat ben ik blij dat deze al 30 jaar mijn trouwe vriend is. Er komt vast nog wel eens een Tele bij, maar niet voor deze in de plaats.


https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xtp1/v/t1.0-9/11703201_720293134759447_7974289185958024668_n.jpg ?oh=fbd7b72a540a03dc0ac449d9ab1081d8&oe=564CEA75

jutter
16 juli 2015, 09:01
Mooi Joost! Beide slagplaatjes staan hem erg goed!

humbucker
16 juli 2015, 09:31
Machtig mooi ding!

Ik heb het al meer gezien, en me ook al evenveel keer afgevraagd, maar hoe krijg je in godsnaam een slijtplek juist rechts van de brug, net achter die opstaande rand? Ik kan geen manier van spelen bedenken waarop je dat voor mekaar krijgt... :)

Joost de Ruig
16 juli 2015, 09:42
Machtig mooi ding!

Ik heb het al meer gezien, en me ook al evenveel keer afgevraagd, maar hoe krijg je in godsnaam een slijtplek juist rechts van de brug, net achter die opstaande rand? Ik kan geen manier van spelen bedenken waarop je dat voor mekaar krijgt... :)

Euhh, daar staat mijn pink vaak en niet iedereen heeft dezelfde zuurgraad in zijn zweet. Nitro is daar kennlijk niet zo tegen bestand. Zo krijg je Personal Relic, haha.

humbucker
16 juli 2015, 09:44
Ok duidelijk! Dat het inderdaad niet van het plectrum kon zijn had ik al in de gaten.

Feter
16 juli 2015, 10:07
Echte relic dit!
Erg vette T. Vind hem met de zwarte slagplaat wel het vetst.

Hendriks
16 juli 2015, 11:49
Heel fraai en erg goed weet ik uit eigen ervaring. De duurdere serie had volgens mij wel nitro lak.

Joost de Ruig
16 juli 2015, 20:51
Bedankt voor de leuke reacties!

Pepe
16 juli 2015, 21:39
Heel fraai en erg goed weet ik uit eigen ervaring. De duurdere serie had volgens mij wel nitro lak.

Ja, de export is het 65 model, de 85 en 115 waren nitro. Niet dat het wat uitmaakte met die ongelofelijke harde primer die bullettproof is. Die teles zijn fantastisch, ik heb de mijne ook nog, er zit een goeie Roy B. sound in de brug. De neck klinkt als een L5 jazzbox.

AoDf
16 juli 2015, 22:58
Zeer mooie gitaar Joost!

telerocker
17 juli 2015, 00:54
Blackguards blijven tijdloos mooie tele's.

Timotio
17 juli 2015, 22:33
Top ding! Classic :-).
Ik ben best benieuwd naar het phat setje van Smitty. Waarom die en niet de classic set?
Heb je toevallig ergens een soundclipje van die phat set? Zit zelf te denken een vd twee sets in mijn Pauwlonia telecaster te gooien namelijk. Thanks!

Edit: Lollar's Vintage T pickups schijnen ook te gek te zijn.

Joost de Ruig
17 juli 2015, 22:57
Top ding! Classic :-).
Ik ben best benieuwd naar het phat setje van Smitty. Waarom die en niet de classic set?
Heb je toevallig ergens een soundclipje van die phat set? Zit zelf te denken een vd twee sets in mijn Pauwlonia telecaster te gooien namelijk. Thanks!

Edit: Lollar's Vintage T pickups schijnen ook te gek te zijn.

Sinds kort heb ik een Kauffmann's Replicaster. Die is clean zo goed, dat ik mijn Tele waarschijnlijk meer met distorsion ga gebruiken. Voor het betere vervormde werk zocht ik pu's met wat meer power, iets minder twang, maar nog steeds typisch Tele. Ik verwacht dat de Phat's daar prima aan voldoen. Welkom voor een test :-)

oigun
17 juli 2015, 23:25
Machtig mooi ding!

Ik heb het al meer gezien, en me ook al evenveel keer afgevraagd, maar hoe krijg je in godsnaam een slijtplek juist rechts van de brug, net achter die opstaande rand? Ik kan geen manier van spelen bedenken waarop je dat voor mekaar krijgt... :)

Als je met een plectrum in je hand aan de knoppen draait kan dit ook gebeuren :D

Joost de Ruig
17 juli 2015, 23:32
Als je met een plectrum in je hand aan de knoppen draait kan dit ook gebeuren :D

Bij mij is het echt van zweet en een rustende pink....