PDA

View Full Version : Nieuwe (buizen)versterker



Ruurd97
15 juli 2015, 16:23
Hallo allemaal,

Aankomend jaar ga ik beginnen aan mijn studie in Delft, ik ga dan op kamers. Hiervoor heb ik wat nieuwe gitaarspullen nodig, met name een versterker. Ik speel nu over een (veel te grote) Fender Frontman 212R, welke absoluut niet handig is op een studentenkamer... Daarnaast vond ik het nu een mooie gelegenheid om over te stappen op een buizenversterker. Heb al wat research gedaan en heb mijn oog laten vallen op de volgende modellen:

-Vox AC15C1. Dit lijkt mij de mooiste optie, heb er een paar keer over gespeeld in een muziekzaak en is kwa geluid helemaal mijn smaak. Nu snap ik dat 15 watt buis misschien een beetje overkill is voor een studentenkamer, maar wat ik ervan begreep is dat hij ook zacht erg lekker klinkt en dat dit goed te regelen is met de master volume. Verder ben ik waarschijnlijk van plan een bandje te beginnen (zat hiervoor ook in een band) waar de AC15 van pas zou komen. Dit is echter niet noodzakelijk, aangezien bandruimtes vaak al voorzien zijn van amps en anders heb ik de Frontman altijd nog.

-Vox AC4C1 (al dan niet met 12 inch speaker). Ook dit lijkt mij een mooie versterker, omdat het geluid in de buurt komt van de AC15 maar dan met minder vermogen. Nu heb ik alleen in verschillende reviews gelezen dat hij een beetje 'boxy' zou klinken, iets wat ik ergens in de demo's op youtube ook hoor. Ik heb er alleen zelf nooit over gespeeld dus graag hoor ik jullie ervaringen. Verder zit er geen reverb op, maar dit is niet een heel groot probleem omdat ik die uit mijn effecten kan halen.

-Marshall Class 5. Zag hem een tijd geleden staan in de plaatselijke gitaarwinkel en zag er erg verleidelijk uit... Even geprobeerd en vond hem ook lekker klinken, alhoewel het wel erg hard moest om zonder effecten een scheur te bereiken. Thuis zou hij dus op laag volume moeten en dan met Boss overdrive ervoor, denk dat dit wel zou werken. De nieuwere modellen hebben bovendien nog een low power mode, helemaal handig. Verder zou ik ook bij deze de reverb etc. uit de pedalen moeten halen. Inmiddels hebben ze hem bij de gitaarwinkel niet meer en hij wordt ook niet meer geproduceerd, dus dan zou ik goed moeten zoeken op marktplaats.

Van deze modellen neig ik dus naar de AC15C1, deze past perfect bij de muziek die ik speel (denk aan U2, Bløf, Kensington, Lenny Kravitz etc.) en komt van pas bij het spelen in een band. Hij is wel wat duurder dan de andere, maar is echt een volwaardige versterker waar ik in de toekomst ook nog veel aan heb. Wel twijfel ik dus nog of ik hem daadwerkelijk goed op laag volume kan gebruiken, zodat ik mijn huisgenoten te vriend hou. Misschien is daarom de AC4C1 of Marshall Class 5 beter, wat zouden jullie aanraden? Eventuele suggesties voor andere amps zijn natuurlijk ook welkom. ;) Alvast bedankt en pardon voor het lange verhaal!

Remork1970
15 juli 2015, 16:51
Zou je niet een Yamaha THR?

ellisvertellis
15 juli 2015, 17:11
Een AC15 is LUID! Kan wel stil, maar klinkt niet lekker dan, vind ik. Zo'n amp komt tot leven als hij wat kan ademen. Voor binnen raad ik ook een THR10 aan. Btw, ik heb een AC30 die je op 15 watt kan zetten en een THR, dus ik weet waarover ik spreek. :cheerup:

Verder is een AC15 wel een top amp!! Dus eigenlijk heb je beide nodig... :seriousf:

Als dat jouw geluid is, begin dan met de AC15 te kopen, wie weet heb je fijne huisgenoten!

Ruud313
15 juli 2015, 18:00
THR10 is een fijn versterkertje inderdaad. Als het echter per se buizen moet hebben, dan zou ik je aanraden ook te kijken naar de Blackstar HT5 / HT1. Dat zijn erg veelzijdige, lekker klinkende versterkers en als je de R-versie neemt, heb je ook een ingebouwde (digitale) reverb.

Ruurd97
15 juli 2015, 22:43
Bedankt voor de reacties. Ik had nog niet naar Yamaha gekeken, dat is wel een interessant ding ja... Vooral voor lekker zacht oefenen lijkt het mij mooi, maar ben wel een beetje huiverig met modeling amps. Hoe verhoudt het geluid van deze met die van de Vox op laag volume en kan ik hierbij ook mijn pedalen gebruiken? Heb ook al gekeken naar Blackstar inderdaad, maar weet niet of dat bij mijn geluid past (denk iets te heavy).

cancellara27
15 juli 2015, 22:49
https://www.youtube.com/watch?v=blx096111ow
Hier een review van de Yamaha. Deze man geeft tutorials van Knopfler liedjes, dus gebruikt voornamelijk een clean tone. Volgens mij laat hij hier ook een stuk zien van Brothers in Arms dus een beetje Gain.

Ruud313
16 juli 2015, 08:17
Anders een Hughes & Kettner Tubemeister 18, die is schakelbaar van 18 naar 1,5 watt. Hoewel zelfs 1,5 watt misschien al wat veel is voor een studentenkamer.

Tabula Rasa
16 juli 2015, 09:15
1.5 watt kan veel zijn, maar hangt ook van de constructie af. Ik heb een versterker die ik op 1 watt kan schakelen en een andere die 3 watt is met een EL41. Beiden hebben alleen een volumeknop. Als ik een klein randje aan het geluid wil..... Dan staan de buren op de stoep. Ik zou gewoon uitgebreid gaan testen, testen en nog eens testen. Die AC15 en Class 5 gaan wel hard hoor.

Joost de Ruig
16 juli 2015, 09:23
Die AC4C en dan met name de blauwe, vind ik persoonlijk wel heel cool. Pas met Vox wel op in combinatie met een Tele. Dat kan een scherpe combi worden omdat Vox bekend staat om de beperkte hoeveelheid mid. Die Yamaha lijkt mij op zich wel interessant, maar ben benieuwd of die over een paar jaar nog in de winkel staat. Als buizen-fan heb ik mij 2x gewaagd aan een modeling-amp, zonder succes.....

henry1979
16 juli 2015, 09:29
Er gaat niks boven buizen amp


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Kim Wilson
16 juli 2015, 09:35
Er gaat niks boven buizen amp


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Hangt er maar net van af in welke toepassing. Voor thuis is een modeller vaak the way to go. Een lekker buizenrandje ga je thuis toch niet krijgen. De voordelen van een buizenamp komen op huiskamerniveau niet naar voren.

humbucker
16 juli 2015, 09:42
Tja, als je het budget hebt zou ik voor een AC15 gaan. Dat klinkt toch wat volwassener dan de andere opties die je zelf aangeeft. Voor op kamers is het sowieso overkill, maar in een bandje is het wel de enige bruikbare oplossing.

Je kan eventueel ook een POD kopen oid (hoeft niet duur te zijn) zodat je met hoofdtelefoon kan oefenen en je versterker dan gebruiken voor repetities.

Ik weet trouwens niet waar Joost de wijsheid vandaan haalt dat Vox bekend staat om zijn beperkte hoeveelheid mid. Voxen zijn juist legendarisch om hun rijke mids en "belletjes-achtige" hoog. Daarmee dat een tubescreamer voor een Vox niet echt goed werkt, omdat je dan die mids nog eens extra gaat boosten.

Fenders daarentegen...

henry1979
16 juli 2015, 09:54
Hangt er maar net van af in welke toepassing. Voor thuis is een modeller vaak the way to go. Een lekker buizenrandje ga je thuis toch niet krijgen. De voordelen van een buizenamp komen op huiskamerniveau niet naar voren.

Daar heb je wel gelijk in


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

ellisvertellis
16 juli 2015, 10:00
Ik weet trouwens niet waar Joost de wijsheid vandaan haalt dat Vox bekend staat om zijn beperkte hoeveelheid mid. Voxen zijn juist legendarisch om hun rijke mids en "belletjes-achtige" hoog. Daarmee dat een tubescreamer voor een Vox niet echt goed werkt, omdat je dan die mids nog eens extra gaat boosten.

Fenders daarentegen...

Dat dacht ik er ook van...

Die THR10 gaat enorm goed met pedalen, zelf met de "lastigere" fuzzpedalen. Heeft een erg organische feel en geeft een geloofwaardig buizengeluid weer. Hier een leuk clipje ter demonstratie: https://www.youtube.com/watch?v=A8q09xG1gxw

Masod
16 juli 2015, 14:04
Ik zet mijn ac15c1 binnenkort te koop! Mocht je interesse hebben (of gewoon omuit te testen) ik speel veel blues en word toch warmer van 6v6 of 6l6 buizen. Overigens speel ik er gewoon mee op mijn kamer en heb klacht van mijn buren gehoord.

Qua volume kan je dat prima hebben denk ik zo, als je savonds laat wilt spelen zal je toch al gauw naar een modelling amp oid gaan

Ruud313
16 juli 2015, 14:09
Die Yamaha heeft toch maar veel fans hier.

henry1979
16 juli 2015, 14:31
Die yamaha is echt goed maat van mij heeft hem ook en is er zeer tevreden over


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

MjS
16 juli 2015, 14:47
Ik zou niet proberen een versterker te kopen die zowel thuis als bij band gebruikt gaat worden. Dat wordt snel een compromis, zeker bij versterkers die leunen op eindbuisoversturing. In plaats daarvan zou ik voor twee amps gaan: eentje voor thuis (bijv. die Yamaha) en eentje voor bij band (de AC15 bijvoorbeeld). Mijn buizenversterker (Ironball) doet het geweldig op laag volume, maar toch speel ik vanwege het gemak vaak via mijn simpele Fender Mustang.

Aan de andere kant, ik ken ook iemand die zijn Plexi gewoon thuis gebruikt... Dus het is maar net wat je wilt.

lauke_101
16 juli 2015, 14:53
Ik gebruik mijn ac30 ook gewoon thuis, klinkt op buurvriendelijke volumes nog steeds top (ook met een tele btw). Natuurlijk klinkt hij beter op standje oorlog, maar dat hoeft echt niet per se.

Wil je iets waarmee je tot laat in de avond op fluistervolume kunt spelen, kijk dàn heb je die yamaha of iets soortgelijks wel nodig.

Joost de Ruig
16 juli 2015, 14:57
Ik weet trouwens niet waar Joost de wijsheid vandaan haalt dat Vox bekend staat om zijn beperkte hoeveelheid mid. Voxen zijn juist legendarisch om hun rijke mids en "belletjes-achtige" hoog. Daarmee dat een tubescreamer voor een Vox niet echt goed werkt, omdat je dan die mids nog eens extra gaat boosten. Fenders daarentegen...

Ik ben niet zo technisch en dus ook niet in het omschrijven ervan. Excuus (euhh, misschien moet ik het dan ook maar niet doen...). Gelukkig word ik uit twee hoeken op mijn vingers getikt, au :-)

Uit eigen ervaring geef ik aan dat de combi Vox & Tele minder geslaagd is cq dat je op moet passen niet een erg schel geluid te krijgen en je EQ daar dus op moet aanpassen. Was een goed bedoeld advies en geen wijsneusgedoe.

Ruurd97
16 juli 2015, 16:38
Hallo allemaal, bedankt voor alle reacties! Goed om te horen dat de grotere Vox'en ook wel zachter gebruikt kunnen worden, maar ik begrijp nu ook dat ze toch het beste hard gaan... Ik krijg het gevoel dat wanneer ik voor een buizenversterker zou kiezen, de AC4 nog steeds snoei hard gaat en op laag volume niet beter geschikt is dan een AC15. Klopt dat? Verder heb ik me wat verdiept in de Yamaha, en van de modelling amps spreekt deze me nu wel het meeste aan, omdat hij best goed klinkt, niet teveel fratsen heeft en omdat hij goed werkt op laag volume. Wat me ook leuk lijkt, is dat ik er ook mijn bas op kan aansluiten en dat ik hem als speaker voor mijn computer kan gebruiken (scheelt weer een set speakers op het bureau). Ook is het wat goedkoper, wie weet hou ik dan wat budget over voor ooit een extra gitaartje thuis in het weekend. :) Maaarrrrr, ik speel nu al best een tijdje gitaar en heb nog geen buizen bak gehad, wat mij nu de volgende stap leek. Heb een jaar geleden een voor mij goeie gitaar gekocht: een Epi Les Paul met Gibson pups (het Tele-Voxprobleem is dus niet aan de orde) welke ik nog steeds een super fijn instrument vind, vandaar mijn zoektocht naar een goede bijpassende versterker. Aan effecten heb ik trouwens een Vox wah, een boss Overdrive/distortion en een Zoom G3 voor delays en reverbs. Deze laatste kan ik trouwens ook als amp modeller met koptelefoon gebruiken, zou dit werken wanneer het nog zachter moet dan met een AC15 mogelijk is? Begint nu een aardig moeilijke keuze te worden, zoveel goede opties... :???:

Masod
16 juli 2015, 18:21
Ik heb zelf een paar keer met die Zoom gespeeld icm een koptelefoon, je zal de instellingen iets moeten tweaken maar het werkt verder prima

muziekschuur
16 juli 2015, 21:27
Koch pedaltone....