PDA

View Full Version : HNGD '75 Jazzmaster



humbucker
15 juli 2015, 09:49
Ik had mijn Gretsch Black Phoenix te koop/ruil aangeboden en kreeg al snel een aantal reacties waaronder iemand die wou ruilen met een Fender Jazzmaster uit 1975.

Nu had ik al een paar keer op een (nieuwere) jazzmaster gespeeld en dat is een paar keer tegengevallen maar ook al een paar keer meegevallen (super coole elvis costello sig oa.) maar op een oudje had ik nog nooit gespeeld. Gisteren dus maar eens afgesproken voor een wederzijdse test.

De gitaar stond afgesteld met een setje 0.09 en een super lage actie. De eigenaar speelde enkel surf en rock 'n roll/rockabilly en had een heel lichte touch. De frets van dit 40 jaar oude gitaartje zagen er dan ook nog beter uit als de gitaren die ik in de afgelopen jaren nieuw heb gekocht.

Na een uitgebreide test op een oude AC30 waren we allebei tevreden. (gitaren ook eens opengedraaid en gecheckt etc.) en hebben we dus maar geruild waardoor ik opeens eigenaar ben geworden van een coole "black guard" jazzmaster.

Klinkt te gek, super fijne nek en de beste tremolo/vibrato die je je maar kan indenken.

De sunburst is wat meer uitgesproken dan op mijn strat (daar is de overgang wat geleidelijker) en toont ook wat wear hier en daar. Maar cosmetisch (en technisch ook eigenlijk) ziet ze er voor haar leeftijd nog enorm goed uit.

http://i251.photobucket.com/albums/gg307/humbucker1988/18a33163-44a7-463b-b584-9317178f58c9_zpsrtujuvll.jpg

http://i251.photobucket.com/albums/gg307/humbucker1988/temporary_zpsgsatttgl.jpg

Kakihara
15 juli 2015, 09:51
Schitterend! Gefeliciteerd! En wedden dat je Mr. Fingers nu een klein beetje jaloers hebt gemaakt?

Mr.Fingers
15 juli 2015, 09:53
Het is zijn 335 die ik moet hebben, die JM... tgoh, dat hoéft zo niet echt. Hoewel ik ze niet uit mijn bed zou mikken, dat dan weer wel.

Joost de Ruig
15 juli 2015, 10:03
Coole Jazzmaster, gefeliciteerd ermee. CBS heeft een paar aardige modellen uitgebracht, waaronder deze, haha.

Tupelo
15 juli 2015, 10:18
Aah gaaf altijd die blockinlay op een Jazzmaster of Jaguar.

MikeD
15 juli 2015, 10:59
helemaal geweldig ik heb geen idee van wat jouw gretsch waard is en idem niet een JM uit '75 maar blijkbaar houdt het elkaar in evenwicht en zijn jullie allebei blij... die uitgesproken sunburst die wat minder uitwaaiert - staat me bij... ik word ook wat ouder - was in de jaren 70 niet ongebruikelijk dat vonden ze toen kennelijk mooier. Volgens mij heb je een goeie deal met dit ding....

Dreverhaven
15 juli 2015, 15:52
Megageil. Al lijkt het er wel op dat de slagplaat is gaan bobbelen.

humbucker
15 juli 2015, 17:09
Schitterend! Gefeliciteerd! En wedden dat je Mr. Fingers nu een klein beetje jaloers hebt gemaakt?


Het is zijn 335 die ik moet hebben, die JM... tgoh, dat hoéft zo niet echt. Hoewel ik ze niet uit mijn bed zou mikken, dat dan weer wel.

Ja die ES, dat is Fingers zijn Achilleshiel. Het Kalmthouts kwijl hangt er nog op!


Megageil. Al lijkt het er wel op dat de slagplaat is gaan bobbelen.

Ja inderdaad. Straks de slagplaat maar eens lossen en kijken of ik het terug plat krijg. Heb ze er gisteren af gehad en volgens mij was dat eerst niet.

Pepe
15 juli 2015, 17:24
Ja. Fijn. Understatement.
Ik heb op zoek naar een Jag lange tijd gezocht naar een seventies. Ik heb ze wel gevonden maar die seventies zijn schaaaaars. En duur ook, niet veel goedkoper dan een sixties. En bijna altijd vrij zwaar en dunne neck. Maar er zitten goeie tussen maar ga ze maar eens vinden. Ik denk dat het een evenwichtige ruil is hoewel over een jaar of tien de verhoudingen best een eind uit elkaar kunnen liggen.

humbucker
15 juli 2015, 17:37
Jip ze komen absoluut niet vaak voor. Er zijn er gewoon niet meer veel gemaakt in de 70ies omdat er zo weinig vraag naar was.
Qua prijs/waarde zal dit nu rond de 2.5k zitten denk ik (ongeveer gelijk aan mijn ex-phoenix dus), pre-CBS 60ies jazzy's zitten rond de 3.5-4k dus toch nog een stukje duurder. Met name je laatste zin was ook wel een reden om de ruil te laten doorgaan. Ik verwacht namelijk wel dat ze nog wel wat in waarde zullen stijgen.

+ dat het een hele goeie is natuurlijk. Behoorlijk volle C-shape hals en in tegenstelling tot wat je overal leest is dit exemplaar vrij licht. Zit zo rond de 3.3 kg. Goeie pickups ook die erin zitten!

Hotpepper01
15 juli 2015, 19:04
Wat een plaatje!! Vintage Jazzmasters zijn ubercool. Van harte gefeliciteerd er mee

telerocker
15 juli 2015, 21:49
Gefeliciteerd, wat een mooie oude Jazzmaster! Ik zou er persoonlijk 0.10's opleggen, dat geeft dat soort gitaren wat meer vlees.

Mr.Fingers
15 juli 2015, 22:07
Ja die ES, dat is Fingers zijn Achilleshiel. Het Kalmthouts kwijl hangt er nog op!

Ik kom eerstdaags nog wel eens langs met een proper doekje en een setje 0.011 snaren.

allochthomas
15 juli 2015, 23:28
Erg mooi, zeker icm block inlays en een bound rosewood neck!

vulvasonic
16 juli 2015, 02:01
Ik weet niet zeker of ik je moet feliciteren of niet. Ik bedoel, je bent niet alleen een geinige Jazzmaster rijker, je bent ook een geile Gretsch armer. Maar och, je hebt er zelf voor gekozen, dus ik mag aannemen dat je er zeer mee in je nopjes bent. :D

Wat me vrijwel altijd een beetje heeft beziggehouden is het volgende: toen ik de leeftijd kreeg om mijn eerste serieuze gitaar te zoeken (ik zal net 15 zijn geworden) waren Gibsons zo goed als onbetaalbaar, maar ook Fenders, die toen allemaal nog in Amerika werden geproduceerd, al had Bill Schultz de toko volgens mij - ik weet het niet zeker - al overgenomen en hadden mensen als Dan Smith al enkele interessante wijzigingen doorgevoerd, waren toen tevens echt reteduur! Voor de allergoedkoopste stratocasters was je zo'n 1400 gulden kwijt (dat was echt niet misselijk). De interessante modellen (ja TÓEN, nu wilt niemand er nog mee gezien worden) begonnen rond de 1700 gulden en dat kon enkele honderden guldens oplopen. Nu kun je zeggen dat je ook nu voor Amerikaans spul tussen de 1200 euro tot onbetaalbaar moet worden betaald en dat is dus vergelijkbaar. Klopt, maar nu heb je talloze alternatieven, gefabriceert in vele landen en het meeste is nog gewoon ok ook. Maar goed, dat is niet waar ik heen wil......

Wat ik wil zeggen is (en dat zal puur toeval geweest zijn) dat je in meerdere muziekzaken in Nijmegen en Arnhem in die tijd tweedehands Jazzmasters en Jaguars kon kopen. Allemaal sunburst modellen, in vrijwel iedere winkel stonden er een stuk of 3 (die je gewoon mocht pakken - om de nieuwe telecasters en stratocasters moest je eerst op smekende toon vragen). Ze waren, opvallend genoeg, ook allemaal relatief goedkoop. Ik heb het niet over pure 'koopjes', dat je voor 5- of 600 gulden klaar was, maar de meeste lagen rond de 1100 gulden! En ik heb er ook zien staan voor 900 (!!!). Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik geen idee heb of het écht oud spul betrof, of toch ook vooral Jazzmasters en Jaguars uit het CBS tijdperk. Ik vermoed het laatste, omdat de gitaren in mijn herinnering gebonden halzen en block inlays hadden. En dat vond ik niet mooi. Wat ik WÉL mooi vond en ALTIJD mooi hebt gevonden, was de overdaad aan chroom op de Jaguars. En de überkoele wieltjes en schakelaars....., maarrrrr... NIEMAND leek zich voor deze gitaren te interesseren. En ik had nog geen verstand van gitaren, dus ik ging er vanuit dat Jazzmasters en Jaguars kutgitaren waren. Dat was, zoals ik het me kan herinneren, ook wel de algemene gedachte. Niemand leek zich te interesseren voor deze twee topmodellen van Fender. Iedereen liep er letterlijk met een grote boog omheen en vroeg aan een medewerker van de betreffende winkel óf naar een Gibson, óf naar een Stratocaster Elite. Veel meer smaken waren er niet.
En als je niet het geld had voor een Gibson of een Stratocaster Elite (of een THE Strat, of een Gold on Gold), dan ging je niet voor de skeere Fender modellen (ofschoon de Lead serie best heel aardig liep), of zelfs van die akelig skeere tweedehands Gretsches of Rickenbackers, welnee!!!!! Gitaristen doken massaal op een Yamaha SG 2000, of ander Japans spul.
WAAR WAREN WE TOCH IN VREDESNAAM MEE BEZIG?!?!?!?! :nervous:

Mind you, dit alles was nét voor het eerste album van Van Halen. We kunnen heel veel van onze Eddie vinden, maar hij heeft vrijwel in z'n eentje de hele marketing strategie van zo'n beetje iedere grote gitaarproducent VOLLEDIG op de kop gezet. :D

humbucker
16 juli 2015, 10:01
Gefeliciteerd, wat een mooie oude Jazzmaster! Ik zou er persoonlijk 0.10's opleggen, dat geeft dat soort gitaren wat meer vlees.

Die liggen er al op. Wou er .11 op leggen maar ik had thuis geen volledig setje meer liggen. Ik moet de brug ook nog wat ophogen (de actie is echt te laag voor mij) maar ik ontbreek de juiste maat inbussleutel.

Misschien moet ik er maar gewoon een Mastery opzetten, puur voor het gemak van een "moderne" brug, maar ook voor de sustain schijnen ze geen kwaad te kunnen. Jammer dat je dat niet snel even kan testen.


Ik weet niet zeker of ik je moet feliciteren of niet. Ik bedoel, je bent niet alleen een geinige Jazzmaster rijker, je bent ook een geile Gretsch armer. Maar och, je hebt er zelf voor gekozen, dus ik mag aannemen dat je er zeer mee in je nopjes bent. :D

Feliciteer me maar, ondanks je liefde voor die Gretsch (wat een prachtige gitaar is dat toch). Ze was misschien mijn beste gitaar. Prachtig afgewerkt, ontstemde niet, speelde heel gemakkelijk, heerlijke sound. Maar toch mocht ze gaan. Niet alleen omdat ik al heel lang graag een jazzmaster wou, maar ook omdat ik er steeds minder en minder op speelde. De sound van een gitaar blijft toch het belangrijkst en als ik heel eerlijk ben (hoe supergeil die Gretsch ook was) past deze beter bij mij.

Dweezman
16 juli 2015, 13:52
Je hebt mijn aandacht. Man.

RB74
17 juli 2015, 09:11
Wat ik WÉL mooi vond en ALTIJD mooi hebt gevonden, was de overdaad aan chroom op de Jaguars. En de überkoele wieltjes en schakelaars.....

Ik ben kort geleden ook helemaal gevallen voor de offset-familie van Fender. In concreto: een Fender Jaguar Classic Player in mooie sunburst. Heb 'm geruild met iemand die mijn Mexicaanse Telecaster wilde hebben. De puristen onder ons vinden deze Mexicaan misschien geen echte Jaguar. Brug is anders, tremelo-plaat dichter bij de brug, pickups zijn wat 'hotter'. Maar een fijne player is het zeer zeker, met veel chroom inderdaad en tal van schakelopties. En de kortere nek, ook heel fijn. De body heeft een geweldige 'pasvorm', veel prettiger dan die van de Tele die ik er voor weggedaan heb.

Ik speel nu vaker op de Jag dan op m'n Amerikaanse Stratocaster. Een Jazzmaster, ooit, lijkt me zeker ook niet verkeerd.

humbucker
17 juli 2015, 09:56
Vanavond repititie. Ik ben benieuwd hoe ze zich gaat houden in de band! :crazyhappy:

caliban
19 juli 2015, 12:57
Die liggen er al op. Wou er .11 op leggen maar ik had thuis geen volledig setje meer liggen. Ik moet de brug ook nog wat ophogen (de actie is echt te laag voor mij) maar ik ontbreek de juiste maat inbussleutel.

Misschien moet ik er maar gewoon een Mastery opzetten, puur voor het gemak van een "moderne" brug, maar ook voor de sustain schijnen ze geen kwaad te kunnen. Jammer dat je dat niet snel even kan testen.



Gewoon staytrem brug doen!

Mr.Fingers
22 juli 2015, 14:33
Een Mastery is ook niet zaligmakend, want door het design (2 zadels met 3 snaren per zadel, die je kunt kantelen) kun je nooit een zuivere intonatie behalen, en de toetsradius perfect volgen. In het beste geval gaan 4 van de 6 snaren perfect zuiver staan, en de twee middelste (A & B) er wat tussen schipperen. Bovendien heeft het een behoorlijke invloed op de klank, en niet altijd ten goede (een deel van de jazzmaster-klank komt willens nillens toch van de flimsy stock brug). Als je toch wil veranderen/"up"graden, dan is een staytrem een beter idee, of een mustang-brug. Frusciantefan kan misschien best even wegkijken, maar mits goed afgesteld is er niets mis met de stock brug kwestie van intonatie, actie, rammelen & wat niet meer. Het vergt een beetje handigheid, maar het is zeker niet onmogelijk. Dikkere snaren helpen sowieso, 0.011 is zeker geen overdreven luxe.

FruscianteFan
22 juli 2015, 15:50
ik hou m'n mond ;)

Mooie gitaar verder!

Joost de Ruig
22 juli 2015, 16:52
Vanavond repititie. Ik ben benieuwd hoe ze zich gaat houden in de band! :crazyhappy:

En, bracht je krasplankie wat je er van verwacht? Naast een goede sound, vind ik de coole looks ook altijd een pluspunt.

humbucker
23 juli 2015, 09:50
Staytrem blijkt inderdaad nog meer liefhebbers te hebben dan de Mastery zie ik online.

Maar voorlopig is het eigenlijk niet eens nodig. De brug houdt zich goed. Heb op 1 repetitie en 1 optreden 2x de lage E half uit het zadel geslagen. En dat met een setje 10-46. Als er 11-49 op ligt gaat er geen probleem meer zijn denk ik.

Verder moet ik de brug nog wat hoger stellen, maar ik moet de juiste maat inbus nog ergens kopen + de brugpickup wat hoger zetten, maar daarvoor moet ik eigenlijk de pickupschroeven vervangen want de kopjes ervan zijn om zeep.

Gewoon dus nog wat finetunen naar mijn eigen smaak. Maar dat komt helemaal goed.

Feter
23 juli 2015, 11:45
Staat de hals van een jazzmaster eigenlijk onder een angle?
Lijkt mij dat dat een hoop kan schelen met het "er uit slaan" van een snaar.

humbucker
23 juli 2015, 12:14
Nope, die is gewoon straight zoals bij de meeste fenders. Maar de hals is wel geshimmed om iets of wat van een hoek te krijgen.

humbucker
23 augustus 2015, 19:41
Toevallig een 2dehandse, maar eigenlijk nieuwe, mastery brug gevonden. Gisteren gemonteerd, enja, ik snap de hype! Hele mooie brug. En ondanks dat de gitaar goed afgesteld was en een andere brug niet "nodig" was gaat de originele er niet meer terug op. Een pak meer volume (akoestisch dan) en sustain. I'm happy!

http://i251.photobucket.com/albums/gg307/humbucker1988/Mobile%20Uploads/temporary_zpsggbudfpa.jpg