PDA

View Full Version : Fernandes Les Paul



Rogueny
14 juli 2015, 18:38
Ik zag deze gitaar aangeboden worden. Wekte wel mijn interesse. Ik weet dat Fernandes Japanse kopieën maakte van Fender tele's en strats, en daarnaast onder de naam 'Burny' Les Paul modellen op de markt heeft gebracht. Met Les Pauls met een Fernandes logo ben ik echter niet bekend en ik kan er ook niet veel over vinden. Ik vraag me af wat voor kwaliteit ik van deze gitaar mag verwachten en wat een beetje de realistische huidige marktwaarde is. Deze komt zoals ik hem kan beoordelen uit eind jaren 70-begin jaren 80 gezien de diamond inlay op de headstock.

http://images7.images-speurders.nl/images/13/1374/137496797_1_big.jpg

arjanb01
14 juli 2015, 18:41
Hangt van veel factoren af. Als het een geschroefde hals is hooguit 300, gelijmde hals, denk aan 6-700 eu.

Rogueny
14 juli 2015, 18:48
Hangt van veel factoren af. Als het een geschroefde hals is hooguit 300, gelijmde hals, denk aan 6-700 eu.

De hals is gelijmd, is een iets luxer model dus

arjanb01
14 juli 2015, 18:51
Dan moet je dus aan een prijs van tussen de 600-700 eu denken, afhankelijk van de staat zoals gebruikssporen, staat van de frets, etc... Mooie les Paul trouwens, lijkt me een lekker werkpaard!

Rogueny
14 juli 2015, 18:55
Volgens de verkoper is de gitaar in mint conditie. Hij zelf gebruikt hem nooit omdat hij meer van de strats is en de vorige eigenaar was er erg zuinig op.

Joost de Ruig
14 juli 2015, 18:57
Die Burny's waren geen verkeerde kopietjes volgens mij. Kregen ze geen proces aan hun broek van Gibson?
Als deze uit dezelfde componenten is opgebouwd en dezelfde bouwwijze heeft, dan lijkt het mij een 500+ gitaar.

Rogueny
14 juli 2015, 19:02
Die Burny's waren geen verkeerde kopietjes volgens mij. Kregen ze geen proces aan hun broek van Gibson?
Als deze uit dezelfde componenten is opgebouwd en dezelfde bouwwijze heeft, dan lijkt het mij een 500+ gitaar.

Klopt, ze kregen een law-suit aan de broek. Maar het is dus maar de vraag of hij dezelfde bouwwijze en componenten heeft. Dat is namelijk nergens te vinden. Het kan zijn dat het een Burny gitaar is met de naam Fernandes of dat het twee compleet verschillende soorten les pauls zijn. Op google kom ik ook niet verder. Dus ik hoop dat iemand hier er meer ervaring mee heeft.

Tupelo
14 juli 2015, 19:18
Ik zou er niet te hard op van stapel lopen als ik jou was.
Sowieso maar eens proberen, maar er blijft Fernandes op de headstock staan, en hoewel begin '80 eind '70 goed spul, er staat geen Gibson op... ook geen Tokai, en ook geen Burny, alleen al daarom zou je onder die prijzen moeten gaan zitten vind ik.
Overigens staat er ook een vage oude Fernandes telecaster op MP, 250 vraagprijs, erg goedkoop.
Kan me herinneren (begin '90 wou je ze nog weleens tegen het lijf lopen) dat dat erg goede gitaren zijn, die de laatste jaren ook behoorlijk overpriced beginnen te raken, naar verhouding van wat ze eens gekost hebben.
Prima spul, maar vooral dat niet uit het oog verliezen, en kijken of je daarmee kunt leven.

Erik de Perik
14 juli 2015, 22:42
Klopt, ze kregen een law-suit aan de broek. Maar het is dus maar de vraag of hij dezelfde bouwwijze en componenten heeft. Dat is namelijk nergens te vinden. Het kan zijn dat het een Burny gitaar is met de naam Fernandes of dat het twee compleet verschillende soorten les pauls zijn. Op google kom ik ook niet verder. Dus ik hoop dat iemand hier er meer ervaring mee heeft.

Nou echt niet. Die lawsuit waar iedereen het over heeft heeft iets met de importeur van Ibanez in de USA te maken, rond '77 dacht ik. Die werd aangeklaagd door Norlin, vanwege de kop van hun LP kopieën.

Maar goed, ziet er leuk uit die gitaar. Hoe speelt en klinkt 'ie?

Rogueny
14 juli 2015, 23:04
Nou echt niet. Die lawsuit waar iedereen het over heeft heeft iets met de importeur van Ibanez in de USA te maken, rond '77 dacht ik. Die werd aangeklaagd door Norlin, vanwege de kop van hun LP kopieën.

Maar goed, ziet er leuk uit die gitaar. Hoe speelt en klinkt 'ie?

Het is wel een andere lawsuit. Ibanez kreeg te maken met de vorm van de kop en de body in de lawsuit. De lawsuit van deze Fernandes ging over de Diamond op de headstock. Die moesten ze begin jaren 80 veranderen las ik. Deze is vermoedelijk van net daar voor, de verkoper vertelde namelijk dat hij uit 80/81 kwam.

Wat klank en bespeelbaarheid betreft, ik weet het nog niet. Ik zal helemaal moeten afreizen naar Limburg om hem te testen, niet ideaal gezien ik in Zwolle woon. Vandaar dat ik van te voren eerst even wat meer info wil vergaren, voornamelijk met de betrekking tot de prijs-kwaliteit. De verkoper vraagt er een aardige som voor, een stuk hoger dan wat hier wordt aangeraden.

Joost de Ruig
14 juli 2015, 23:17
De verkoper vraagt er een aardige som voor, een stuk hoger dan wat hier wordt aangeraden.

Ik zie steeds vaker advertenties van oude gitaren die uitsluitend obv hun leeftijd duur worden aangeboden. Leeftijd zegt wat mij betreft niets over kwaliteit of waarde. Gitaren waar in de jaren '80 of '90 iedereen zijn neus voor ophaalde en die toen voor 500 gulden werden aangeboden worden nu als vintage bestempeld en kosten opeens boven de €1000,- .....

Erik de Perik
14 juli 2015, 23:17
Wat vraagt 'ie dan?

Rogueny
14 juli 2015, 23:17
tegen de 1000

Rogueny
14 juli 2015, 23:20
Ik zie steeds vaker advertenties van oude gitaren die uitsluitend obv hun leeftijd duur worden aangeboden. Leeftijd zegt wat mij betreft niets over kwaliteit of waarde. Gitaren waar in de jaren '80 of '90 iedereen zijn neus voor ophaalde en die toen voor 500 gulden werden aangeboden worden nu als vintage bestempeld en kosten opeens boven de €1000,- .....

Zit zeker een kern van waarheid in je verhaal. Vooral tokai's stijgen er inmiddels boven uit. Greco en Burny blijven nog een beetje steken rond de 500-700. En dan heb je nog dingetjes als grand suzuki, hondo die vaak rond de 500 zitten.

Joost de Ruig
14 juli 2015, 23:21
tegen de 1000

Zelf zou ik dat er nooit voor geven.... Kijk eens of je een 2de hands Maybach Lester kan vinden, dat is wat mij betreft different koek.

Rogueny
14 juli 2015, 23:24
Zelf zou ik dat er nooit voor geven.... Kijk eens of je een 2de hands Maybach Lester kan vinden, dat is wat mij betreft different koek.

Leuke dingetjes! Had ik nog nooit van gehoord moet ik bekennen! Maar die heb ik helaas (voor zover ik me kan herinneren) ook nog niet aangeboden zien worden.

Erik de Perik
14 juli 2015, 23:30
Vind ik een hoop geld, maar als het een lekker spelende en klinkende gitaar is.....

Rogueny
14 juli 2015, 23:33
Klopt, is ook veel. En mocht ik er ooit weer vanaf willen dan krijg ik dat er niet meer voor terug denk ik.

Erik de Perik
14 juli 2015, 23:50
Klopt, is ook veel. En mocht ik er ooit weer vanaf willen dan krijg ik dat er niet meer voor terug denk ik.

Tja, dat weet je nooit...... Ik heb in de loop der jaren ook al het een en ander vastgehouden wat nu een fortuin kost.

telerocker
15 juli 2015, 00:47
Leuke gitaar, maar realistisch is 600 euro, misschien nog iets meer. Resale van een Burny is makkelijker dan van een Fernandes. Ik zou er nooit 1000 euro voor geven. Maar als ie super klinkt en hij speelt fijn, kun je onderhandelen. De verkoper weet waarschijnlijk ook dat hij nogal hoog inzet.

wietse
15 juli 2015, 06:12
Nou echt niet. Die lawsuit waar iedereen het over heeft heeft iets met de importeur van Ibanez in de USA te maken, rond '77 dacht ik. Die werd aangeklaagd door Norlin, vanwege de kop van hun LP kopieën.




Het is wel een andere lawsuit. Ibanez kreeg te maken met de vorm van de kop en de body in de lawsuit. De lawsuit van deze Fernandes ging over de Diamond op de headstock. Die moesten ze begin jaren 80 veranderen las ik.

een algemeen aanvaard broodje aap verhaal, er is gedreigd met een lawsuit en toen hebben eigenlijk alle bouwers eieren voor hun geld gekozen, dit gold echter alleen voor gitaren voor de amerikaanse markt.
voor inlands gebruik zijn ze nog heel lang doorgebouwd met de juiste kop, weet niet waar je dat logo verhaal weg hebt, klinkt leuk maar slaat nergens op er waren werkelijk tientallen merken met de zelfde inlay op hun les paul modellen hondo was daar 1 van.
meestal als men roept lawsuit gitaar wil men zeggen een dure en goede gitaar dus de term is prijs opdrijvend.
en de gekste dingen worden verzonnen om zo'n claim te onderbouwen, en mijn god wat zijn er een boel pre lawsuit clones die compleet crap zijn.

arjanb01
15 juli 2015, 06:46
Zelf zou ik dat er nooit voor geven.... Kijk eens of je een 2de hands Maybach Lester kan vinden, dat is wat mij betreft different koek.

Of check een tokai nieuw. Aangezien de ts in Zwolle woont, hop ff langs bij tims Guitarstore aan de vismarkt. Die heeft mooie tokais staan.

arjanb01
15 juli 2015, 06:48
....en 1000 eu als vraagprijs, niet doen! Koop dan een nieuwe Japanse tokai heb je een exemplaar waar alle gegevens van bekend zijn. Die verkoper spoort niet...

Joost de Ruig
15 juli 2015, 07:53
een algemeen aanvaard broodje aap verhaal, er is gedreigd met een lawsuit en toen hebben eigenlijk alle bouwers eieren voor hun geld gekozen, dit gold echter alleen voor gitaren voor de amerikaanse markt.
voor inlands gebruik zijn ze nog heel lang doorgebouwd met de juiste kop, weet niet waar je dat logo verhaal weg hebt, klinkt leuk maar slaat nergens op er waren werkelijk tientallen merken met de zelfde inlay op hun les paul modellen hondo was daar 1 van.
meestal als men roept lawsuit gitaar wil men zeggen een dure en goede gitaar dus de term is prijs opdrijvend.
en de gekste dingen worden verzonnen om zo'n claim te onderbouwen, en mijn god wat zijn er een boel pre lawsuit clones die compleet crap zijn.

Ronald Rosenau uit Bolsward bouwde tot een jaar of 10 geleden zulke goede Les Pauls (onder de naam Rose) dat Gibson hem het werk onmogelijk heeft gemaakt. Ik ken de ins en outs niet, maar als een groot merk zich echt bedreigt voelt, dan weten ze de weg om hun zin te krijgen. Vaak wordt er gedreigd met processen, maar zelden komt het zover. Veel vaker krijgen ze gewoon hun zin en behouden ze op die manier hun marktaandeel.

Wat mij betreft verwerf en behoud je marktaandeel door jezelf te onderscheiden en niet door naar de concurrentie te kijken. Vaak gaat de claim over de headstock en op dat gebied wordt er inderdaad veel gekopieerd. Als de prijs/kwaliteit verhouding goed is, hoeven de grote merken zich geen zorgen te maken. Een van hun troeven is immers hun productiecapaciteit / faciliteit. Daar kan een ZZP-bouwer niet tegenop, dus die wint het eerder op kwaliteit. Uitgaan van je eigen kracht geldt voor alles in het leven.

fred dons
15 juli 2015, 09:17
dat klinkt leuk totdat iemand een kopie maakt van jouw product en onder jouw prijs gaat leveren, er zijn genoeg bouwers (waaronder Rose inmiddels) die een eigen model maken die wellicht geinspireerd is op maar geen letterlijke kopie is en dat vind ik een stuk netter zakendoen dan mee liften op het succes van een grote bouwer door gewoon te kopieren. Of Gibson nu wel over niet overpriced gitaren maakt betekent niet dat zij hiermee haar Trademarks moet opgeven. En let wel als Gibson bijvoorbeeld niet achter Rosenau aangaat dan verspilt zij het recht om ook de grote chinese fabrikanten van Gibson kopieen aan te klagen. Overigens blift wel overeind dat de Japanners erg goede Gibson kopieen heeft gemaakt en nog steeds maakt :D

MikeD
15 juli 2015, 11:19
een early 80's Burny kan je kopen voor 700 pond sterling http://www.japanguitars.co.uk/page%205%20Burny.html
een late 80's Burny voor minder bij dezelfde knakker.
Fernandez op de kop betekent geen Burny op de kop en dus weet je 'het' niet of ie van dezelfde kwaliteit is. wanneer je een heel zwamverhaal moet gaan afsteken dat Fernandes eigenlijk gelijk is aan Burny .. omdat volgens het oncontroleerbaar orakel van zus of zo het huppeldepup is, dan snap je zelf al dat je geen Burny prijs voor een Fernandes moet neerleggen tenzij je het zelf een geweldig ding vindt en het je geen reet kan schelen dat er Fernandes op de kop staat en je dus bereid bent om een prijs te betalen die boven de gemiddelde waardering uitsteekt. Ik weet niet wat jouw budget is maar als je richting 1 kilo euros wil besteden, heb je best wel veel alternatieven (zie eerdere posts; van Tokais tot nog niet op de markt verschijnende tweedehands Maybachjes), tot Gibson Les Paul Studios aan toe...

Little Jay
16 juli 2015, 11:43
Ik heb een Fernandes Strat-kopie uit begin jaren '80 en dat is een top-gitaar die destijds 495 gulden kostte meen ik. Alle details van een '57 Strat perfect gekopieerd, het enige verschil is eigenlijk poly-lak ipv nitro. Fernandes vind ik echt een players-merk, omdat ze steengoede instrumenten maakten en het merk heeft nooit de status van bijv. Burny, Greco of Tokai gekregen en is daarom erg betaalbaar (de oudste modellen kosten iets meer omdat die inderdaad letterlijk de 'lawsuit-kenmerken' kopieerden). 1000 euro voor deze Les Paul lijkt mij daarom ruim boven de marktwaarde, maar de kwaliteit van Fernandes algemeen in acht genomen en afgezet tegen de prijzen van Gibson kun je voor dat geld wel een gitaar krijgen die qua kwaliteit met veel duurdere instrumenten kan wedijveren.

Laat natuurlijk onverlet dat kwaliteit en marktwaarde over het algemeen weinig relatie met elkaar hebben... en je krijgt het er niet meer voor terug als je de gitaar toch ooit weer wil verkopen. €600-700 lijkt mij inderdaad veel meer conform de marktwaarde. Onderhandelen dus!

Feter
16 juli 2015, 11:49
Ik zou inderdaad goed onderhandelen.
Hij zet hoog in, jij zet laag in.
Beginnen bij 450 en dan bij max. 600 stoppen. Ik denk dat dat wel lukt.

Little Jay
16 juli 2015, 12:03
een early 80's Burny kan je kopen voor 700 pond sterling http://www.japanguitars.co.uk/page%205%20Burny.html
een late 80's Burny voor minder bij dezelfde knakker.
Fernandez op de kop betekent geen Burny op de kop en dus weet je 'het' niet of ie van dezelfde kwaliteit is. wanneer je een heel zwamverhaal moet gaan afsteken dat Fernandes eigenlijk gelijk is aan Burny .. omdat volgens het oncontroleerbaar orakel van zus of zo het huppeldepup is, dan snap je zelf al dat je geen Burny prijs voor een Fernandes moet neerleggen tenzij je het zelf een geweldig ding vindt en het je geen reet kan schelen dat er Fernandes op de kop staat en je dus bereid bent om een prijs te betalen die boven de gemiddelde waardering uitsteekt. Ik weet niet wat jouw budget is maar als je richting 1 kilo euros wil besteden, heb je best wel veel alternatieven (zie eerdere posts; van Tokais tot nog niet op de markt verschijnende tweedehands Maybachjes), tot Gibson Les Paul Studios aan toe...

Niet dat Wikipedia nou alwetend is, maar dit zeggen ze over Burny:

Burny is a range of Gibson replica guitars produced by Fernandes Guitars.

History:

The Fernandes company was established in 1969 in Japan. Its Burny brand was used for the Gibson replica guitars while the Fernandes brand was used for the Fender replica guitars. Fernandes initially made acoustic guitars and started making electric guitars around 1971 or 1972. The Burny Les Paul models first appeared in the mid-1970s. Steve Jones from the Sex Pistols has used Burny guitars as has Hideto Matsumoto from X Japan, Mike Clark of Suicidal Tendencies, Robert Fripp of King Crimson, Steve Hackett of Genesis, Billie Joe of Green Day and Duff McKagan in his side project Loaded. Andy Latimer of Camel also uses a flame top Burny Super Grade as his main Les Paul-style guitar. Chris Rockson of The Pyratz also uses Burny Les Pauls, including a rare Purple tiger finished Studio, with rare dot neck.


Conclusie: Burny = Fernandes?

Pepe
16 juli 2015, 13:08
De producent heet Fernandes. Voor domestic werd de Fernandes brand gebruikt voor Fender kopieën en Gibson kopieën kregen het Burny logo.
Voor export werd Burny niet gebruikt, daar verscheen alles onder het Fernandes logo.

Kwaliteitsverschil zit enkel in de range zelf wat meestal in het modelnummer gereflecteerd wordt, niet of er Burny dan wel Fernandes op staat.

fred dons
16 juli 2015, 13:31
correctie, het merk heet fernandes, niet de producent, fernandes liet zijn gitaren o/a bij tokai bouwen en het draait er hier dus om of een fernandes gitaar door tokai is gebouwd (of vergelijkbaar) of een "mindere"" bouwer

MikeD
16 juli 2015, 13:40
correctie, het merk heet fernandes, niet de producent, fernandes liet zijn gitaren o/a bij tokai bouwen en het draait er hier dus om of een fernandes gitaar door tokai is gebouwd (of vergelijkbaar) of een "mindere"" bouwer

quod erat demonstrandum.. Fred zegt het zo lekker helder.

Pepe
16 juli 2015, 13:59
correctie, het merk heet fernandes, niet de producent, fernandes liet zijn gitaren o/a bij tokai bouwen en het draait er hier dus om of een fernandes gitaar door tokai is gebouwd (of vergelijkbaar) of een "mindere"" bouwer

Haha, als je zo begint moet je het ook goed vertellen.
Ten eerste, Fernandes is wel degelijk een manufactur met eigen fabriek, begonnen met Flamenco gitaren begin zeventig en geregistreerd als Fernandes door meneer Saito. Daarnaast is het niet ongebruikelijk om als manufacturer OEM producten bij andere manufacturers te bestellen. De Fernandes gitaren zijn oorspronkelijk door Kawai Gakki geproduceerd en rond '75, met de introductie van de Burny Gibson LP kopieën zijn contracten afgesloten met Tokai voor de Burny lijn. En mischien ook de Fernandes lijn but who knows. Fernandes heeft een enorme domestic catalogus van goedkope kopieën uit Korea tot en met high end exotica uit eigen stal.
Maar eerlijk gezegd, zelfs mijn Japanse contact weet niet precies wie wat voor wie en waneer heeft gemaakt. Tokai heeft de afgelopen 20 jaar voornamelijk Fender Japan geproduceerd maar aangezien dat verdwijnt kan het zomaar zijn dat ze straks Gretsch of Epi gaan maken zonder dat iemand dat merkt.

Maar wat jou post betreft moet ik in herhaling vallen. Kwaliteit heeft niet zozeer te maken met producent dan wel met specificaties. Tokai is prima in staat een lousy gitaar te produceren wanneer dat gevraagd wordt zoals elke grote Japanse producent.

fred dons
17 juli 2015, 13:37
je hebt gelijk wat betreft kwaliteit/producent maar voor de "verzamelaar" heeft dat wat minder invloed en maakt het wel uit wie de producent is ("ook" Gibson heeft slechte gitaren gebouwd ;) ) . het punt of Fuji-gen, Tokai danwel Matsomuko de gitaar gebouwd geeft (al dan niet onterecht) status aan zo'n gitaar

en inderdaad, dat is het meer complete Fernades verhaal :D (en volgens mij is Fuji Gen de bouwer voor Fender Japan, Tokai heeft een korte periode de nekken gemaakt maar de volledige productie lag bij Fuji Gen)

Pepe
17 juli 2015, 15:24
Ik dacht dat de made in Fuji is en de crafteds zijn Tokai en Dyna? Althans volgens het alwetende internet.
Het is nog niet officieel trouwens maar uit Japan komen vrij betrouwbare berichten dat Fender Japan dicht gaat. No more. Ik neem aan dat USA heel erg tevreden is over de Chinese productie.
Misschien die Japanner toch maar nog even origineel laten :D

Joost de Ruig
17 juli 2015, 15:35
Het is nog niet officieel trouwens maar uit Japan komen vrij betrouwbare berichten dat Fender Japan dicht gaat. No more. Ik neem aan dat USA heel erg tevreden is over de Chinese productie.
Misschien die Japanner toch maar nog even origineel laten :D

Dat zou ik logisch vinden, want hoeveel productielijnen moet je hebben? Fender heeft naar mijn smaak ook een te groot assortiment. De gemiddelde consument ziet door de bomen het bos niet meer.

Niet alleen in China, maar ook bv in Indonesie kunnen ze erg goede gitaren bouwen. Het is maar net welke specs de opdrachtgever verlangt. Het maakt niet uit in welk land een CNC-frees staat: met een goed stuk hout, een goede computer, goede specs en een goed getrainde operator, komt er dezelfde hals of body uit.

Pepe
17 juli 2015, 15:43
Dat ligt een beetje anders. Japan is allang geen export lijn meer. Het draaide nog door om de domestic markt te bedienen maar blijkbaar levert dat meer lasten dan lusten op. Of te weinig en wordt alles nu gefocust op China en consorten.

fred dons
17 juli 2015, 17:47
het licentie contract is inderdaad gecanceld met japan, "fender japan" produceerde ook niet voor Fender maar had een licentie om te bouwen en dat zat het US bedrijf behoorlijk in de weg, ze hebben al eerder geprobeerd de japanse lijn te stoppen en nu is dat dus gelukt :(

btw totaal unrelated, net een Fujigen made Norlin binnen gekregen https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xtp1/v/t1.0-9/11760263_1028407477172085_7275673887706390152_n.jp g?oh=07f1d52e84a85efb4d49b8ab0d46ba81&oe=5658A2A5
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpt1/v/t1.0-9/11701066_1028407470505419_1927861210461278470_n.jp g?oh=341bd4161f3b4e5b06fc4b4daa9b59c8&oe=564BD815

Pepe
17 juli 2015, 17:59
Mooi, beetje Galama vibe zo met die jumbo's, non block en onzichtbare knobs.

D3nnis
17 juli 2015, 19:12
Niet alleen in China, maar ook bv in Indonesie kunnen ze erg goede gitaren bouwen. Het is maar net welke specs de opdrachtgever verlangt. Het maakt niet uit in welk land een CNC-frees staat: met een goed stuk hout, een goede computer, goede specs en een goed getrainde operator, komt er dezelfde hals of body uit.

Dat klopt, maar tot op zekere hoogte.
Op 1 of andere reden zien de Chinezen het op 1 of andere manier toch minder nauw (geen grapjes over de ogen), dus het kan wel, maar de fabrikant zal op 1 of andere manier daar ter plaatse een kwaliteitscontrole en/of kwaliteitswaarborging moeten hebben, anders wordt het op dit moment gewoon nog steeds helemaal niks. Maar dat kan over 10 jaar anders zijn.

Joost de Ruig
17 juli 2015, 20:23
Dat klopt, maar tot op zekere hoogte.
Op 1 of andere reden zien de Chinezen het op 1 of andere manier toch minder nauw (geen grapjes over de ogen), dus het kan wel, maar de fabrikant zal op 1 of andere manier daar ter plaatse een kwaliteitscontrole en/of kwaliteitswaarborging moeten hebben, anders wordt het op dit moment gewoon nog steeds helemaal niks. Maar dat kan over 10 jaar anders zijn.

Ik had laatst een G&L Tribute uit Indonesië in mijn hand en vond dat ding verdomd strak in elkaar zitten en een prima sound hebben. Het was een Thinline voor onder de €500,- die ik beter vond dan de gemiddelde MIM.

Rogueny
18 juli 2015, 00:51
Om nog maar weer even on topic terug te komen:

Verkoper wilde helaas niet zakken in de prijs. Hij had van een verzamelaar vernomen dat Burny's de 1000 wel waard zijn, en deze Fernandes aan de Burny's kan tippen. Erg jammer, maar helaas, ik durf het er niet voor te betalen.

Topic kan bij deze dan worden gesloten tenzij iemand nog puur uit informatief opzicht nog wat heeft toe te voegen over de geschiedenis.

Joost de Ruig
18 juli 2015, 01:19
Terechte keuze om niet mee te gaan met de prijs van de verkoper. Hoop dat je snel iets vergelijkbaars voor een betere prijs weet te bemachtigen. Met een beetje zoeken lukt dat vast.

telerocker
18 juli 2015, 01:42
Ook Burny's gaan lang niet altijd voor die prijs.

Little Jay
18 juli 2015, 08:48
Ik zou er ook geen 1000 voor betaald hebben.

For information-sake is deze wel leuk: http://planetbotch.blogspot.nl/2011/10/fernandes-super-grade-les-paul-guitar.html

Agent_Smith
18 juli 2015, 12:18
Ook Burny's gaan lang niet altijd voor die prijs.

(Oude) Burny's en Greco zijn de enige die echt aanvoelen als een Gibson. Ze voelen echt als een 70s Norlin. Een Tokia komt er imo niet eens in de buurt.

fred dons
18 juli 2015, 13:25
das wel een beetje appels en peren ;) , ik ben ook niet vies van een Norlin era les paul maar tokai richt zich meer op het archetype lp, de 59 , een japanse kopie die aanvoelt als een gibson uit een vergelijkbare periode vind ik niet bepaald een goede aanbeveling (het was de bedoeling dat ze beter zouden zijn :D )

Pepe
18 juli 2015, 13:29
Het geldt in ieder geval niet voor mijn Greco & Norlin, dag & nacht.

Agent_Smith
18 juli 2015, 13:32
das wel een beetje appels en peren ;) , ik ben ook niet vies van een Norlin era les paul maar tokai richt zich meer op het archetype lp, de 59 , een japanse kopie die aanvoelt als een gibson uit een vergelijkbare periode vind ik niet bepaald een goede aanbeveling (het was de bedoeling dat ze beter zouden zijn :D )

Ja, heb je idd wel een punt. Persoonlijk hou ik echt enorm van hoe een Norlin ('70-'73) speelt. Echt de meest fantastische halzen; naar mijn smaak dus. De Burny's en Greco's voelen idd ook echt zo aan en verschillende keren kon ik met gesloten ogen niet goed zeggen welke ik in handen had. Wat mij betreft een groot compliment voor Greco en Burny.
Alle Tokai's die ik bespeeld heb (laten we zeggen een stuk of 15 van oud tot nieuw) had totaal geen Gibson gevoel bij (ik ben redelijk bekend met de meeste Gibsons door de jaren heen van zeg '59 - heden). En niet alleen de feeling, maar ook de looks/afwerking/details zijn niet acuraat. Maar goed, dat en blijft persoonlijk natuurlijk. Niks mis mee, maar niet mijn smaak.

arjanb01
18 juli 2015, 13:46
Wat rot dat nou of een les Paul periode correct is of niet? Klinkt en speelt hij naar jou smaak en wens is het goed.
Het is zelfs zo dat een Gibson les Paul uit de jaren 50 totaal niet consistent was, omdat ze juist met de hand gebouwd zijn. De ene had een andere body shaping, de ander had een dunnere of vlakkere hals, klankverschil tussen exemplaren.... Dus wat is correct?

fred dons
18 juli 2015, 13:57
klopt, het interesseert mij niet door wie of waar een gitaar gebouwd is zolang hij maar goed is, alleen als de verkoper een extra waarde toedicht aan een gitaar omdat hij net zo "goed" of beter is dan gibson/tokai/edwards/bacchus dan wil ik ook dat die dat echt is :)

arjanb01
18 juli 2015, 14:09
Dat is als verkoper onzin om te zeggen omdat dat niet te vergelijken is omdat er inconsistentie is tussen Gibson, tokai of greco les Paul modellen.
Of een gitaar naar jou wens is hangt van jezelf af, welke zin of omzin een verkoper ook roept. Bij mij gaat het om die eerste 10 minuten dat ik een gitaar vast heb, klikt het gaat ie mee heb ik irritatie puntjes of twijfels, laat ik hem staan.

telerocker
18 juli 2015, 15:23
Dat is als verkoper onzin om te zeggen omdat dat niet te vergelijken is omdat er inconsistentie is tussen Gibson, tokai of greco les Paul modellen.
Of een gitaar naar jou wens is hangt van jezelf af, welke zin of omzin een verkoper ook roept. Bij mij gaat het om die eerste 10 minuten dat ik een gitaar vast heb, klikt het gaat ie mee heb ik irritatie puntjes of twijfels, laat ik hem staan.

Dat had ik met een Saint Blues Mississippi Blues Master, waar tevens een setje BKP Mules in zat. Velen vinden het model tele-LP-hybrid niks en de body te klein, maar oh oh, wat speelde en klonk dat gitaartje meteen lekker. En ook geen backbreaker. Blijvertje dus.

Joost de Ruig
18 juli 2015, 15:56
Kortom, een gitaar is net als een vrouw: moet er lekker uitzien, lekker voelen, lekker klinken, niet teveel gebreken hebben, mag een beetje sleet op met de jaren, afentoe een aai en een aardig woord. Match made in heaven :-)

Mitch
18 juli 2015, 20:50
Nou, wat ik me de laatste tijd in Fender China (lees: Squier) verdiept heb moet ik zeggen dat ik wel begrijp dat ze met China als producent van Squiers, goedkopere Fender Mex, USA Standard en USA Custom Shop méér dan genoeg variatie hebben. Als ik me trouwens mijn eerste Squier Telecaster nog herinner, made in Indonesia, met zijn naar later bleek MDF body, pfff... Zet dat nu tegen een Classic Vibe voor ongeveer hetzelfde aankoopbedrag, MIC met strakke afwerking en prima elementen en dan is er een hoop veranderd.

MikeD
28 juli 2015, 10:02
ik weet niet of TS nog steeds zoekende is maar via een adje op gitaarmarkt is deze terug te vinden.. je moet even naar Belgie om m op te halen maar de startprijs is wellicht een incentive

http://www.2dehands.be/muziek/muziekinstrumenten/elektrische-gitaar/tokai-love-rock-ls60-247235660.html

volgens de foto's zitten er Gotoh PAF's in en de lakschade... ach.. noem dat maar gewoon heavy relic....
overigens Caveat emptor ! verkoper zegt dat ie van 1980 is maar bouwjaren 1980 en 2000 zijn makkelijk met elkaar te verwarren
zie
http://www.tokairegistry.com/tokai-info/tokai-gibson-models.html

en voor meer-leesgierigen
http://www.mylespaul.com/forums/other-single-cuts/167940-tokai-facts-theory-photos-id-thread.html

jaccowon
28 juli 2015, 14:37
Het is wel een andere lawsuit. Ibanez kreeg te maken met de vorm van de kop en de body in de lawsuit. De lawsuit van deze Fernandes ging over de Diamond op de headstock. Die moesten ze begin jaren 80 veranderen las ik. Deze is vermoedelijk van net daar voor, de verkoper vertelde namelijk dat hij uit 80/81 kwam.

Wat klank en bespeelbaarheid betreft, ik weet het nog niet. Ik zal helemaal moeten afreizen naar Limburg om hem te testen, niet ideaal gezien ik in Zwolle woon. Vandaar dat ik van te voren eerst even wat meer info wil vergaren, voornamelijk met de betrekking tot de prijs-kwaliteit. De verkoper vraagt er een aardige som voor, een stuk hoger dan wat hier wordt aangeraden.

Onzin. Fernandes heeft op zijn Burny gitaren in april 1989 de verandering doorgevoerd van diamond naar lightning bolt.

jaccowon
28 juli 2015, 15:08
Ter info, productie van Burny/Fernandes Les Paul in tijd en door welke fabrieken:

1975 - mid 1978 Terada
mid 1978 - eind 1978 Tokai
Eind 1978 Chushin
1980 - mid 1981 Terada
mid 1981 - begin 1985 Kasuga
begin 1985 - 1986 Matsumoku
begin 1987 Kasuga
mid 1987 - eind 1998 Dyna (met parallel productie in 1992-1993 van RLG-70 & LG-75GR door Fujigen)

Er zijn dus veel verschillende fabrieken betrokken bij de bouw van Burny/Fernandes Les Pauls en niet de minste. Je kunt ze dus niet over een kam scheren met andere merken want dat is periode afhankelijk. Een 1980 Terada Burny FLG-240 was op dat moment de duurste custom made Japanse Les Paul en hoogst in aanzien. Ik heb er een van de 2 in de wereld bekende 240s gehad (hij is nu nog in Nederland). Dat is gelijk in kwaliteit aan de hogere modellen Tokai, Greco of Navigator op dat moment.

PS er is nooit een geschroefde hals Japanse Burny geweest in de periode 1975-1998 zoals ik eerder genoemd zie.
PPS Ik zal later terug komen op deze gitaar want hij is te dateren. Ben nu aan t werk.

Pepe
28 juli 2015, 15:22
Zijn die revival en revolver series Kasuga? Verrassend toch wel.

Ik neem aan Jacco dat een logo verandering niet los staat van een nieuwe contractor?

jaccowon
28 juli 2015, 15:38
Jawel, er zijn verschillen in de logo's maar niet zozeer in de grafische kant van maar meer in het materiaal wat gebruikt is.
Je kunt de verschillen in bouwers vooral herkennen aan de routing van de control cavity, daarnaast tenon en wie routing. Ook de diamond die gebruikt is, is verschillend.

Rogueny
28 juli 2015, 15:40
ik weet niet of TS nog steeds zoekende is maar via een adje op gitaarmarkt is deze terug te vinden.. je moet even naar Belgie om m op te halen maar de startprijs is wellicht een incentive

http://www.2dehands.be/muziek/muziekinstrumenten/elektrische-gitaar/tokai-love-rock-ls60-247235660.html

volgens de foto's zitten er Gotoh PAF's in en de lakschade... ach.. noem dat maar gewoon heavy relic....
overigens Caveat emptor ! verkoper zegt dat ie van 1980 is maar bouwjaren 1980 en 2000 zijn makkelijk met elkaar te verwarren
zie
http://www.tokairegistry.com/tokai-info/tokai-gibson-models.html

en voor meer-leesgierigen
http://www.mylespaul.com/forums/other-single-cuts/167940-tokai-facts-theory-photos-id-thread.html

Ben inderdaad nog zoekende! Deze Fernandes gaat m vanwege de prijs helaas niet worden. Ben momenteel aan het kijken naar een Greco custom uit dezelfde periode. Alleen hangt aan deze ook een te hoog prijskaartje.

jaccowon
28 juli 2015, 16:07
ik weet niet of TS nog steeds zoekende is maar via een adje op gitaarmarkt is deze terug te vinden.. je moet even naar Belgie om m op te halen maar de startprijs is wellicht een incentive

http://www.2dehands.be/muziek/muziekinstrumenten/elektrische-gitaar/tokai-love-rock-ls60-247235660.html

volgens de foto's zitten er Gotoh PAF's in en de lakschade... ach.. noem dat maar gewoon heavy relic....
overigens Caveat emptor ! verkoper zegt dat ie van 1980 is maar bouwjaren 1980 en 2000 zijn makkelijk met elkaar te verwarren
zie
http://www.tokairegistry.com/tokai-info/tokai-gibson-models.html

en voor meer-leesgierigen
http://www.mylespaul.com/forums/other-single-cuts/167940-tokai-facts-theory-photos-id-thread.html

Die Tokai is wel zeker uit 1980 maar is een 'inkie', die is niet in hoofdkantoor Hamamatsu gemaakt. Wordt als een mindere Tokai gezien over het algemeen.