PDA

View Full Version : Ongwenste vibrata op strat (help!)



Friso Woudstra
14 juli 2015, 14:16
Ik heb een stratocaster waarbij ik onlangs de tremolobrug heb bevrijd (die zat eerst vast met een blokje hout. Ik heb veren aangedraaid zodat de brug mooi in het midden staat en de noten zuiver zijn.

Nu heb ik de laatste tijd last van een ongewenste tremolo/vibrato sound. Akkoorden wobbelen heen en weer en klinken daardoor een beetje vals, als ik losse noten speel merk je er niet zo veel van.

Weet iemand waar dit aan kan liggen? Heb al geprobeerd de elementen omlaag te draaien vanwege de magneten, maar dat maakte geen verschil. Daarnaast heb ik zojuist vlakgom tussen de veren gedaan om de resonantie daar tegen te gaan - ook geen verschil. Misschien dat de door mij gekozen methode hiervoor nog niet afdoende is.

Super dank voor de suggesties!

Pepe
14 juli 2015, 14:54
Het effect van een vrijstaande trem is dat wanneer je de spanning van 1 snaar veranderd dat invloed heeft op de spanning van andere snaren. Ik weet niet of dat hier het probleem is maar goed, je kan de spanning van de veren verhogen door de claw dieper in het hout te draaien (of een veer bij te spannen) waardoor de trem tegen de body rust en je dat probleem minimaliseert.

Feter
14 juli 2015, 15:18
Zoals Pepe zeg; ik zou er inderdaad ook een extra veer bij zetten.
Je hebt nu alle schroeven wel aangedraaid, maar deze zitten aan de voorkant van de trem.
De achterkant van het tremblok wordt naar beneden gehouden door de veren.
Ook al draai je die schroeven door het hout heen, de spanning op de achterkant veranderd niet behalve dat hij minder kan worden.

Bij het aanslaan van een snaar komt er dus weer meer spanning op de brug te staan (de brug kantelt iets naar voren).
Bij één snaar zul je inderdaad weinig merken maar wanneer je inderdaad meerdere snaren tegelijk aanslaat zorgen deze snaren weer voor meer spanning. 1+1+1+1 = 4 (snap je het nog?)
Omdat een snaar trilt verandert met iedere trilling de spanning, en dat zorgt voor het vibrato effect.

Op de pieken staat er meer spanning en op de midden lijn de spanning bij rust.
http://www.minelab.com/__files/i/5894/SineWave.gif

Veren vervangen door strakkere of er 1 á 2 veren bij zetten en dat verhelpt je probleem.
Succes!

Friso Woudstra
24 juli 2015, 21:45
Ik heb er al drie veren opzitten en die zijn nog behoorlijk nieuw

jutter
24 juli 2015, 21:48
Blokje hout ertussen doen ;)

Friso Woudstra
25 juli 2015, 10:26
Blokje hout ertussen doen ;)

je bedoelt de hele brug vast zetten? Ben net enthousiast geraakt over het gebruiken van m'n tremelo. Of bedoel je een blokje hout onder de veren?

jutter
25 juli 2015, 10:34
je bedoelt de hele brug vast zetten? Ben net enthousiast geraakt over het gebruiken van m'n tremelo. Of bedoel je een blokje hout onder de veren?

Gewoon maar weer vastzetten. Toen had je het toch niet?

Heb je ook al naar de tuners gekeken of die goed vastzitten? En vibratie geluiden kunnen heel goed mogelijk onder de slagplaat vandaan komen ook al lijkt dat in de eerste instantie onmogelijk.

jutter
25 juli 2015, 10:35
Waar woon je? Als het in de buurt is wil ik er wel naar kijken.

Friso Woudstra
25 juli 2015, 10:50
Nijmegen, dank je voor het aanbod :)

jutter
25 juli 2015, 10:57
Nijmegen, dank je voor het aanbod :)

Dat is wel een eind uit de buurt. Misschien dat er hier forummers zijn die je verder kunnen helpen en bij jou in de buurt wonen. Plaats anders even een oproepje.