PDA

View Full Version : Fender Concert 1982-1987



Joost de Ruig
12 juli 2015, 13:41
In de jaren '80 en '90 was een Fender Concert (1x12 60W) mijn main amp. Toen Fender even later reissues uit begon te brengen heb ik direct een Bassman 4x10 erbij gekocht. Helaas heb ik beide versterkers moeten verkopen, maar met weemoed denk ik met name aan de Concert terug. In die tijd waren er nog geen boutique amps en een Mesa Boogie was eigenlijk de combo "to have". Mijn Concert was voorzien van een hele dikke ElectroVoice met de grootste koelribben die ik ook gezien heb. Daardoor was de amp wel aan de zware kant, haha.

De strakke en warme sound (dat ding kon kolere hard) was echt te gek. Met de typische Fender springreverb en de simpele footswitch voor kanaal en reverb, maakte de amp echt af. Zowel clean als vervormd heb ik daarna geen betere versterker gehad. Hoewel ik ze eigenlijk nooit meer zie, en nu het budget er ook niet voor heb, hoop ik er ooit weer een te bezitten. Dat mag ook in de 2x10 of 4x10 versie zijn.

http://www.leejackson.com/wp-content/uploads/2015/06/FenderConcert1.jpg

Pepe
12 juli 2015, 14:01
Ik heb een paar amps uit de Rivera stal gehad en ik kon er niet mee opschieten, typisch dat jaren tachtig hifi buizensoundje wat je ook in de red knob Fenders en Musicman amps terug hoort. De EV helpt ook flink mee om alles glad en neutraal te houden. Het was natuurlijk de trend, die sound, met de Roland Jazz chorus als absolute aanvoerder. Het overgangs model, de F30, heeft nog dat zwetende organische hoewel dat leadkanaal ook onbruikbaar is boven standje 3. Ze waren wel goed gebouwd, de laatste ptp dacht ik. In zoverre je bij Fender uberhaupt van ptp kan spreken.

Hendriks
12 juli 2015, 15:16
Ik heb ook een Concert 2 gehad , was thuis niet te hanteren en in de band kon hij niet harder dan volume op 3 en zo'n amp moet toch wat harder om lekker te gaan klinken. Een Deluxe Reverb is dan een betere keus. Kreng was ook niet te tillen met die EV speaker.