PDA

View Full Version : Maybach Lester



Joost de Ruig
11 juli 2015, 09:37
Hoe persoonlijk smaak is, blijkt wel uit het feit dat ik werkelijk nog nooit een Gibson Les Paul heb opgepakt en direct het gevoel had van wow deze wil ik hebben, of wow hier wil ik wel eens een paar uur mee op een podium staan. Het gewicht, de hals en het algemene gevoel zijn gewoon niet mijn ding. Voor alle duidelijkheid, ik vind ze mooi, klinken vaak fantastisch en zijn zeer terecht een icoon in de gitaargeschiedenis. Ik heb echt geprobeerd een Les Paul-achtige mezelf eigen te maken, maar recent heb ik mijn PRS singlecut verkocht, ik kon er gewoon geen vriendjes mee worden.

Laatst werd ik echt enorm verrast toen ik uit nieuwsgierigheid een Maybach Lester probeerde. Huh, een Les Paul die qua gewicht, hals, sound en gevoel direct goed aanvoelt???? Ik was echt enorm verrast!!! Wat een mooie gitaren, "lite aged" met een gewicht van 3.5 kilo en een hals die tussen een Fender C en een traditionele Gibson hals in zit. Vette sound uit de Amber pu's, prachtig in nitro gespoten en in de prijsklasse tussen de €1650,- en €1850,- inclusief koffer. Het zijn zeg maar LP-standards die afhankelijk van o.a. de top varieeren in prijs.

Ik kom deze Maybachs nog niet zoveel tegen, maar wil het advies meegeven dat als je een Les Paul zoekt, je ook eens een Maybach Lester moet proberen.

Soundsample: https://youtu.be/bGhjv_ll9pg
Soundsample: https://youtu.be/8rMCBDcW9Cs


http://i61.tinypic.com/t9zl35.jpg

okeeee
11 juli 2015, 11:46
ben best blij dat je hier af en to wat shit promoot
zo blijven nitwits like me ook op de hoogte van van de nieuwwste relics in gitaarland

maar kijk een een beetje uit met het plaatsen van filmpjes
kun je je een disclaimer erbij plaatsen ofzo ?
bedoel:
filmpje 1 resultaat............spontane depressie
filmpje 2 geeft me het gevoel dat ik goed gitaar kan spelen terwijl ik......

zit hier nu met zwaar gemengde gevoelens die me zeker de rest van de dag bezig zullen houden


btw heb liever rijdende Maybach
en er vast een "gitaar bob de bouwer" die um voor een leuk prijsje wil relllleeecccien

Joost de Ruig
11 juli 2015, 12:04
Euhh deze joetjoeps waren de enige die ik tegen kwam....
En de foto vind ik best lekkermakend :-)

telerocker
11 juli 2015, 12:50
Rob de Winter heeft ook zo'n Lester en is er enthousiast over. Dat zegt niet alles, maar wel iets. Ik vind ze interessant, zeker gezien hun prijs. Net als Joost ben ik een strat/tele-guy, maar zo'n Maybach Goldtop is wel GAS-makend.

arjanb01
11 juli 2015, 13:33
Zeker mooie les Pauls, al vind ik de filmpjes de gitaren geen recht doen, wat een kut sound, vooral scheur!
Het is dat ik al een tokai ls150 heb waar ik zeer tevreden mee ben, anders was deze ook op m'n lijstje terecht gekomen!
Wel vraag ik me af of het hals profiel dik en rond genoeg is.

Joost de Ruig
11 juli 2015, 13:56
Wel vraag ik me af of het hals profiel dik en rond genoeg is.

De hals is zeker geen baseball bat, maar wel dikker dan mijn Strat. Ik heb er niet heel goed naar gekeken (hij voelde gewoon echt goed!), maar ik meen dat de hals wel redelijk rond was.

hugo
19 juli 2015, 10:56
Ik speel al een tijdje over een Gibson Les Paul studio en het geluid is goed maar de kwaliteit van de afwerking is toch wel erg simpel. Daarnaast is de stemvastheid een drama, dus een upgrade zie ik ook wel zitten. De Maybach vind ik zeker interessant, ga ik eens proberen. Een andere interessante vind ik deze:

http://www.guitarlounge.nl/product/59-c-009/

Al zijn die natuurlijk wel weer een tikkie duurder.

Joost de Ruig
19 juli 2015, 11:11
Die Panucci's ken ik niet, maar kan je een testsessie op een Maybach Lester echt van harte aanbevelen. Ik vond de sound & feel echt verrassend.

Hendriks
19 juli 2015, 11:15
Ik speel al een tijdje over een Gibson Les Paul studio en het geluid is goed maar de kwaliteit van de afwerking is toch wel erg simpel. Daarnaast is de stemvastheid een drama, dus een upgrade zie ik ook wel zitten. De Maybach vind ik zeker interessant, ga ik eens proberen. Een andere interessante vind ik deze:

http://www.guitarlounge.nl/product/59-c-009/

Al zijn die natuurlijk wel weer een tikkie duurder.
Angelo maakt top spul , ook nog eens een aardige gast , die goed naar jou wensen luistert.

telerocker
20 juli 2015, 00:38
Ik heb eens een paar Panucci-tele's bespeeld bij stujos.nl. Fijne gitaartjes, maar ik vond ze niet beter (klinken) dan een USA standard. Ze moesten toen toch ergens rond de 1600-1700 euro kosten.

arjanb01
20 juli 2015, 06:36
Die les Pauls vind ik mooi van panucci, kosten rond de 2200. Maar qua prijs en specs vind ik die maybachs en tokais niet minder. Verschil is ruim 600 eu tov Maybach, maar dat zal hem vooral in de pickups zitten denk ik.

Joost de Ruig
20 juli 2015, 11:01
Omdat ze zo mooi zijn nog een paar foto's:

https://musikbutik.files.wordpress.com/2014/08/img_0995.jpg

https://musikbutik.files.wordpress.com/2015/05/maybach-lester-black-velvet-54.jpg

http://www.accord-parfait.fr/images/coup-de-coeur/Maybach%20lester%2058%20cherrylane.JPG

beruk
20 juli 2015, 12:07
Noem me een barbaar, maar op basis van deze foto's kan ik ze niet mooier (of lelijker) vinden dan reguliere les paul modellen. Dan liever een Heritage H150, die heeft iig iets eigens.

Joost de Ruig
20 juli 2015, 12:27
Noem me een barbaar, maar op basis van deze foto's kan ik ze niet mooier (of lelijker) vinden dan reguliere les paul modellen. Dan liever een Heritage H150, die heeft iig iets eigens.

Ach, allemaal een kwestie van smaak ;-) Zelf vind ik de kop en het slagplaatje van de H150 minder geslaagd, maar als jij dat eigens noemt, dan klopt dat. De Maybachs zijn er in verschillende mate relic en persoonlijk spreekt mij dat aan. Heb je er al eens op gespeeld Beruk? Ik vond het een verademing in vergelijking met reguliere Les Pauls, maar ook dat is een kwestie van smaak.

fred dons
20 juli 2015, 13:42
de goldtop ziet er erg mooi uit, jammer van de toets op de custom dat verpest het custom effect een beetje :(

Hendriks
20 juli 2015, 14:47
Voor rond de 1500 koop je ook een hele leuke Tokai of Greco uit begin jaren 80 , als investering ook nog eens veel waardevaster.

Joost de Ruig
20 juli 2015, 15:12
Voor rond de 1500 koop je ook een hele leuke Tokai of Greco uit begin jaren 80 , als investering ook nog eens veel waardevaster.

Waarom denk je dat?

Op basis waarvan verwacht je dat een Maybach minder waardevast is? De shop die ik laatst sprak zei dat de vraag naar Maybach Lesters momenteel groter is dan het aanbod.....

Pepe
20 juli 2015, 15:12
I dont get it either.
Weer een kopie nummer zoveel. Waar komen ze vandaan? Wie bouwt ze? Ja, musicnetwork zegt er iets over. Net zoiets als Realguitars? Winkeltje met werkplaats?

Seit 1985 entwickeln die Macher von iMusicnetwork neue Ideen und Konzepte. Jedes Instrument erzählt von Leidenschaft zum perfekten Detail. Auf die Feinheiten kommt es an, sowohl in der Formgebung, wie auch im Weiterentwickeln von Traditionen. Stillstand ist Rückschritt.

Daar wordt je niet veel wijzer van. Neue ideen, weiterentwickeln, stillstand is ruckschritt...
Ga dat maar eens rijmen met die gitaren van ze.
Misschien zijn het wel fantastische instrumenten maar van een plaatje kan ik dat niet zien. Ik hou het voorlopig ook bij een oude Japanner kwa bang for the buck.

Joost de Ruig
20 juli 2015, 15:37
Mijn reden om dit topic te starten was juist omdat het wat mij betreft niet de zoveelste kopie is. Les Pauls en ik zijn geen vriendjes, maar een kwartiertje op deze Maybach bracht mij in vertwijfeling. Het gewicht, de hals, de feel sprak mij tot mijn verrassing aan. Dat aspect wou ik delen. Over waardevastheid over 10 jaar kan en ga ik niet speculeren.

Pepe
20 juli 2015, 16:07
Het gewicht van 3.5 is fijn. Maar is dat wel solid mahonie? Gibson en de Japanners weten zoiets doorgaans niet onder de 4 kilo te krijgen. 4.2/4.3 schijnt ideaal te zijn in de kringen voor het recept.

beruk
20 juli 2015, 16:13
De Maybachs zijn er in verschillende mate relic en persoonlijk spreekt mij dat aan. Heb je er al eens op gespeeld Beruk?
Zou ik best willen, heb ze nog niet in linkshandige uitvoering gezien.

Joost de Ruig
20 juli 2015, 16:13
Het gewicht van 3.5 is fijn. Maar is dat wel solid mahonie? Gibson en de Japanners weten zoiets doorgaans niet onder de 4 kilo te krijgen. 4.2/4.3 schijnt ideaal te zijn in de kringen voor het recept.

Ik zou het niet weten. Als het goed voelt, goed eruit ziet en goed klinkt, maakt mij dat ook niet uit.

oigun
20 juli 2015, 16:17
I dont get it either.
Waar komen ze vandaan? Wie bouwt ze?



Ik geloof uit tsjechië..welke ik gezien heb zagen er erg goed uit ook feel was goed. Heb er nog geen op mijn werkbank gehad.

barno
20 juli 2015, 16:20
no way dat een 3,5 kg LP solid mahony body heeft of het moet van dat heel licht old growth hout zijn, niet wsch voor dit soort gitaren. Er wordt over vanalles gelogen in gitaarland maar houtsoort nog het meest denk ik :) het is nl zelfs als kenner niet eenvoudig houtsoorten te onderscheiden, op de usual suspects na dan.

Pepe
20 juli 2015, 16:28
Ik geloof uit tsjechië..welke ik gezien heb zagen er erg goed uit ook feel was goed. Heb er nog geen op mijn werkbank gehad.

Gaat goed met de Guns he? Kan je het nog wel bijhouden?

oigun
20 juli 2015, 19:30
Gaat goed met de Guns he? Kan je het nog wel bijhouden?

Ja het is best druk, even doorbuffelen maar :D

MikeD
21 juli 2015, 10:02
Ja het is best druk, even doorbuffelen maar :D
zo druk dat je site offline is gehaald…..:
Website tijdelijk offline
De website die je wilt bekijken is tijdelijk offline gehaald
Deze website is offline gehaald voor het structureel overschrijden van het toegestane dataverkeer. De eerste van de komende maand zal deze website weer online geplaatst worden.

almarvk
21 juli 2015, 11:07
De shop die ik laatst sprak zei dat de vraag naar Maybach Lesters momenteel groter is dan het aanbod.....

En waarom denk je dat ze dit aan je vertellen of je wijs maken? ;)

Joost de Ruig
21 juli 2015, 12:23
En waarom denk je dat ze dit aan je vertellen of je wijs maken? ;)

Hij weet dat ik er toch geen koop, dus die reden gaat niet op. Bovendien ken ik de shop als uiterst eerlijk en een die klanttevredenheid boven marge prevaleert.

fred dons
21 juli 2015, 13:59
winkels die klanttevredenheid boven marge prevaleren bestaan nooit zo lang, ik bedoel ze moeten ook eten ;) (Maar ik begrijp wat je bedoeld :D )

Joost de Ruig
21 juli 2015, 14:13
winkels die klanttevredenheid boven marge prevaleren bestaan nooit zo lang, ik bedoel ze moeten ook eten ;) (Maar ik begrijp wat je bedoeld :D )

Zaken doen is voor een groot deel een kwestie van gunnen. De gunfactor verdien je obv eerlijkheid, deskundigheid, assortiment, kwaliteit, persoonlijkheid etc. En ja, de prijs is uiteindelijk ook een factor. Zelf ben ik een loyale klant als ik ergens een klik heb. De ene keer kost me dat wat meer en een andere keer word ik juist gematst.

Pepe
21 juli 2015, 14:20
Meer vraag dan aanbod kan best. Als je een dozijn gitaren per week maakt dan hoeft er maar een beetje order van een winkelketen te komen en je kan weken niet aan anderen leveren.

Dat was toch met de Music Man silhouette? Keith Richards ging er achter staan en ineens kreeg Music Man een order voor 10.000 gitaren uit Japan terwijl ze er 4 per dag maakten.

fred dons
21 juli 2015, 16:28
klopt, zeker na Namm overstijgt de vraag grotendeels het aanbod, bedrijven kijken op Frankfurt en Namm of er vraag is naar het product en plannen dan pas de productie,
En dat gebeurt in kleinere mate met de wat meer Boutique achtige merken die "opeens" populair worden en die gewoon niet genoeg produceren om een dergelijke vraag aan te kunnen. dan gebeurt er ook meestal 1 van de volgende scenario's; de prijs schiet omhoog en het bedrijft blijft een succesvolle Boutique bouwer (bijvoorbeeld Gustavson), productie schiet omhoog maar (perceived) kwaliteit gaat achteruit en de Hype waait over (PRS, inmiddels wel een grote bouwer) , productie gaat omhoog en het bedrijf wordt meer succesvol (mayones)

Joost de Ruig
22 juli 2015, 17:54
Omdat de vorige soundclip vrij matig was, hier een betere. Ik weet niet hoe ik een filmpje van Facebook hier deel, maar luister eens naar het filmpje op: https://www.facebook.com/pages/Kauffmanns-Guitar-Store/139774109389199?fref=nf

Het betreft een Maybach Lester '59 limited edition in Havanna Burst. Wat mij betreft een coole gitaar met een vette sound.

https://fbstatic-a.akamaihd.net/rsrc.php/v2/y4/r/-PAXP-deijE.gif

arjanb01
24 juli 2015, 17:04
Wat een gave klank, dat filmpje had ik al eens gezien. Deze lp klinkt heel open, erg lekker voor (blues)rock.
Ik zag trouwens dat er een lester te koop staat op gitaarmarkt.
Ik snap niet waarom die verkoper hem weg doet, maar goed....

telerocker
24 juli 2015, 17:12
Wat een gave klank, dat filmpje had ik al eens gezien. Deze lp klinkt heel open, erg lekker voor (blues)rock.
Ik zag trouwens dat er een lester te koop staat op gitaarmarkt.
Ik snap niet waarom die verkoper hem weg doet, maar goed....

Deze verkoper biedt regelmatig kwaliteitsgear aan op MP en GM. Vermoedelijk een kwestie van GAS en voldoende banksaldo. Als de fiscus nou eens een beetje meewerkt, wist ik het ook wel... De aangeboden Lester '58 heeft trouwens wel een heel erg mooi maple top.

arjanb01
24 juli 2015, 17:49
Oke, raar iets nieuw kopen en een week later bij wijze van weer verkopen. Dat is geen gitarist die in een vaste band zit. Maar die 1600 krijgt hij er niet meer voor.

telerocker
24 juli 2015, 18:15
Oke, raar iets nieuw kopen en een week later bij wijze van weer verkopen. Dat is geen gitarist die in een vaste band zit. Maar die 1600 krijgt hij er niet meer voor.

Dat zit idd te dicht bij de nieuwprijs.

Joost de Ruig
26 juli 2015, 12:38
no way dat een 3,5 kg LP solid mahony body heeft of het moet van dat heel licht old growth hout zijn, niet wsch voor dit soort gitaren. Er wordt over vanalles gelogen in gitaarland maar houtsoort nog het meest denk ik :) het is nl zelfs als kenner niet eenvoudig houtsoorten te onderscheiden, op de usual suspects na dan.

Gister nogmaals een paar Maybachs in mij handen gehad. Naar mijn mening hebben ze mahonie body's die niet gechamberd zijn o.i.d. Ik weet iets van hout (heb 2200 kilo mahonie en teak die samen een 80 jaar oud zeilschip vormen) en kennelijk slaagt Maybach erin om Les Pauls tussen de 3.2 en 3.5 kg te bouwen. Ga bij twijfel eens naar een dealer en oordeel zelf. Ik vond ze in ieder geval ook deze 2de keer weer fraai.

Tabula Rasa
26 juli 2015, 12:44
Ik weet iets van hout (heb 2200 kilo mahonie en teak die samen een 80 jaar oud zeilschip vormen).
En ik weet veel van staal want daar is mijn auto van gemaakt. Wat een lulkoek weer,










Of reageer ik weer eens te fel?

Joost de Ruig
26 juli 2015, 13:11
En ik weet veel van staal want daar is mijn auto van gemaakt. Wat een lulkoek weer,

Of reageer ik weer eens te fel?

Als je net zoveel klust aan je auto als ik aan mijn boot, dan weet je vast iets van staal inmiddels.....

http://www.clubvansneekermeers.nl/menu/onderhoud/kuipomala.jpg

http://www.clubvansneekermeers.nl/menu/reunie/2004/WK/Omala%201.jpg

Pepe
26 juli 2015, 13:27
Ik heb een boot dus ik heb verstand van gitaren?
Da's goed als ik dan verstand van boten mag hebben. :D

Joost de Ruig
26 juli 2015, 13:31
Ik heb een boot dus ik heb verstand van gitaren?
Da's goed als ik dan verstand van boten mag hebben. :D

Nee, ik klus veel met mahonie en weet daar iets van af......
Was gister nog bij een gitaarbouwer. Guess what, we kopen een deel van ons hout bij dezelfde houtboer.
Wat een zure reacties, wat mij betreft nergens nodig voor.

barno
26 juli 2015, 13:57
Gister nogmaals een paar Maybachs in mij handen gehad. Naar mijn mening hebben ze mahonie body's die niet gechamberd zijn o.i.d. Ik weet iets van hout (heb 2200 kilo mahonie en teak die samen een 80 jaar oud zeilschip vormen) en kennelijk slaagt Maybach erin om Les Pauls tussen de 3.2 en 3.5 kg te bouwen. Ga bij twijfel eens naar een dealer en oordeel zelf. Ik vond ze in ieder geval ook deze 2de keer weer fraai.

da's een tamelijk geniale formulering :)

Pepe
26 juli 2015, 14:20
Wat een zure reacties, wat mij betreft nergens nodig voor.

Ach welnee man, jij post je zeil plakboek met je verloofde en daar maak je dan een grap over. :D

Joost de Ruig
26 juli 2015, 14:50
Ik had het over reacties en niet alleen over de laatste.

In dit topic gaat het oa over de vraag van welk houtsoort Maybachs gemaakt worden en of het reeel is dat ze onder de 3.6 kg wegen.

Ik onderbouw (wat anderen wel eens nalaten) mijn mening, die vervolgens in twijfel wordt getrokken. Mag hoor, ieder haalt er maar uit wat hem goed dunkt.

Omdat ik in meerdere topics wel eens wat zure opmerkingen proef, heb ik daar nu maar eens iets van gezegd. Cynisme vind ik niet zo fraai meestal en we zijn toch met iets leuks bezig (hoop ik): onze hobby. Een geintje of zelfspot spreekt mij trouwens wel aan hoor.

barno
26 juli 2015, 15:17
Ik onderbouw (wat anderen wel eens nalaten) mijn mening, die vervolgens in twijfel wordt getrokken. Mag hoor, ieder haalt er maar uit wat hem goed dunkt.


ik las nergens een onderbouwing hoor.
ik bouw vaak gitaren met LP body constructie (tropisch hout body met mape cap),zowel met mahonie als met de aziatische en afrikaanse soorten die wegens mojo redenen met die naam worden aangeduid maar helemaal geen mahonie zijn. Nooit en never kom ik met een unchambered body uit op een gitaar onder de 3,5 kg, vandaar dat ik ze voorzie van weight relief cav's Toch logisch dat ik de vermoedens van een botenbouwer wat in twijfel trek, niet?

Pepe
26 juli 2015, 15:30
Ja, als je onderbouwing wil dan moet je wat zeggen over het hout denk ik, of het nieuw/oud Central America dan Afrikaans Seepo, limba enz.
Dan krijg je van die mooie discussies zoals op het LP forum :D

Gewoon zeggen dat je denkt dat het licht mahonie is geen discussie noch een argument. En of het zo is is nog een tweede.

Joost de Ruig
26 juli 2015, 15:31
ik las nergens een onderbouwing hoor.

Ik onderbouw slechts iets van hout te weten, door aan te geven regelmatig met mahonie te werken. Maar als jij dat geen onderbouwen vind, prima hoor. Verder geef ik aan dat een ieder maar zijn eigen mening moet vormen op basis van zijn eigen bevindingen door er eens een op te pakken.

Pepe
26 juli 2015, 15:34
Wat ik zou verwachten zijn gewoon de specs van de maker. Gewoon zeggen wat het is.
Maar de specs zijn nergens te vinden toch? We mogen raden?
Nu moeten we het blijkbaar doen met de kennis van iemand die erop gespeeld heeft en veel van mahonie af weet omdat het op zijn boot zit?

Joost de Ruig
26 juli 2015, 15:40
Wat ik zou verwachten zijn gewoon de specs van de maker. Gewoon zeggen wat het is.
Maar de specs zijn nergens te vinden toch? We mogen raden?

Vraag de specs dan na bij een van de dealers zou ik zeggen: Luthiers, Van Bree en Kauffmann's verkopen ze.
Ik heb bij Kauffmann's niet doorgevraagd, maar heb ook geen feitendrang. Voor mij zijn sound, feel & looks belangrijker.

Pepe
26 juli 2015, 15:43
Ja hallo. Jij beweert iets om ik moet navragen om te kijken of dat klopt?
Wat mij betreft zijn ze van piepschuim. :D

Joost de Ruig
26 juli 2015, 15:48
Ja hallo. Jij beweert iets om ik moet navragen om te kijken of dat klopt?
Wat mij betreft zijn ze van piepschuim. :D

Ik geef aan wat ik lees (de sites van de dealers), hoor (de shop) en zie. Ik deel je mening dat het mij niet uitmaakt waarvan ze zijn gemaakt, hoewel een dealer daarover wel eerlijk moet zijn.

Tabula Rasa
26 juli 2015, 16:24
Massieve lp vam 3,5 kilo ga je niet redden met het mahonie dat ik in handen gehad heb. Massief wordt al lastig met abachi om onder 3.5 te komen. Als jij zulk licht mahonie weet te vinden, dan houd ik me aanbevolen.

barno
26 juli 2015, 16:27
Ik onderbouw slechts iets van hout te weten, door aan te geven regelmatig met mahonie te werken. Maar als jij dat geen onderbouwen vind, prima hoor. Verder geef ik aan dat een ieder maar zijn eigen mening moet vormen op basis van zijn eigen bevindingen door er eens een op te pakken.

ik ben als gitaarbouwer met vele houtsoorten bezig en tamelijk obsessief op vlak van gewicht, balans, bouwwijze enz... da's de basis waarop ik mijn mening vorm. en geloof me, als een bouwer erin slaagt een LP te bouwen onder de 3,5 kg met echt en unchambered mahonie, dat ie daarmee zou uitpakken in zijn specs sheet.

Joost de Ruig
26 juli 2015, 16:33
ik ben als gitaarbouwer met vele houtsoorten bezig en tamelijk obsessief op vlak van gewicht, balans, bouwwijze enz... da's de basis waarop ik mijn mening vorm. en geloof me, als een bouwer erin slaagt een LP te bouwen onder de 3,5 kg met echt en unchambered mahonie, dat ie daarmee zou uitpakken in zijn specs sheet.

Ik neem aan dat je snapt dat het niet aan mij is om met specs te komen. Ik heb slechts mijn eigen ervaringen verwoord.
Vanuit jouw positie en professie snap ik je vraagtekens, maar wat het aspect hout/gewicht van de Lester betreft laat ik het hierbij.

Orpheo
26 juli 2015, 21:23
Vraag de specs dan na bij een van de dealers zou ik zeggen: Luthiers, Van Bree en Kauffmann's verkopen ze.
Ik heb bij Kauffmann's niet doorgevraagd, maar heb ook geen feitendrang. Voor mij zijn sound, feel & looks belangrijker.

Ja, leuk en aardig maar als de specs niet helemaal zuivere koffie blijken te zijn ga je je afvragen of de prijs wel OK is. Daarom hameren sommigen hier zo op de JUISTE specs.

jutter
26 juli 2015, 21:36
Chips en bier?

arjanb01
26 juli 2015, 21:51
+1, de dames gaan weer met nagelvijltjes en kunst nagels gooien, wat een wijven.
De ts is helemaal weg van de maybachs en wil graag z'n enthousiasme delen en dan komen er hier Hollamdse zuurpruimen die lullen over de juiste specs. Alsof elke 58er of 59 er allemaal dezelfde juiste specs hadden, no way, handbouw=inconsistentie dus verschil in vorm, halsafmeting, klank... Want geen enkele paf was hetzelfde in die tijd....
Dus BIERRR en laat die chips maat zitten.😂

telerocker
26 juli 2015, 22:00
Bij nagenoeg alle winkels die Maybach Lesters verkopen, staat er bij dat het om een tweedelige mahonie body gaat. Maybach heeft alleen een Facebook-pagina en daar vind ik niet het antwoord op de vraag hoe hun LP's 3,4-3,6 kg kunnen wegen zonder gebruik te maken van chambering. Maybach mag dat best eens ophelderen, want als Gibson dat niet zonder chambering lukt, waarom een paar Tsjechen dan wel? Zolang die mist blijft hangen, voed je speculaties over de gebruikte houtsoort. Misschien is het wel lichtgewicht korina...

arjanb01
26 juli 2015, 22:04
Ik zou zeggen, koop er een en zaag de body open, dan weet je het....

Kakihara
26 juli 2015, 22:21
Tja, als je €1600 neertelt voor een gitaar, wil je toch wel weten waar die van gemaakt is. Of zie ik dat verkeerd? Met 3,5kg wegen ze minstens een halve kilo lichter dan de gemiddelde strat. En de gemiddelde strat is zo'n 5mm dunner dan een Les Paul.
Zelfs Stagg deed zo moeilijk niet over specs...

telerocker
26 juli 2015, 22:27
Ik zou zeggen, koop er een en zaag de body open, dan weet je het....

Als jij er een koopt, breng ik de zaag en BIERR mee...:ok:

arjanb01
27 juli 2015, 06:00
Whoeahaha geniaal topic dit!
Maar is het zo bijzonder dat les Pauls minder dan 4 kg wegen?
Straks is de body van essen iedereen genaaid.... Briljant

D3nnis
27 juli 2015, 07:06
Tja, als je €1600 neertelt voor een gitaar, wil je toch wel weten waar die van gemaakt is. Of zie ik dat verkeerd?

Mwah, ieder heeft zo zijn eigen dingetjes zeg maar ;)
Als je €50.000,- voor de eerder aangehaalde auto betaalt, dan weet je over het algemeen ook niet waar die van gemaakt is.

Maar, Stel dat het mogelijk is om een les paul te bouwen onder de 4kg, dan kan ik me voorstellen dat gibson dat niet kan en Maybach wel.
Ik ga ervan uit dat zij veel minder volume in hoeven te kopen en dan kun je ook wel iets kritischer inkopen (maar wellicht niet tegen de gunstige prijs, maar dat maakt het uurloon bij gibson wel weer goed).

Ik snap het probleem ook niet zo. Als die gitaren goed klinken, dan is het toch goed?

Ikzelf sta nooit een gitaar uit te proberen, waarna ik, als ie super klinkt en speelt, hem op de (meegebrachte) keukenweegschaal leg, en hem door het (meegebrachte) röntgenapparaat haal en dan op basis van deze dingen beslis of ik het geval koop of niet.

MikeD
27 juli 2015, 09:18
Chips en bier?
gezien het moment van de dag waarop ik dit lees: extra koffie en sigaretje d'r bij..... bottom line: we willen weten of de bodies van die Lesters van mahonie of van waaibomenhout zijn...

telerocker
27 juli 2015, 09:23
Mwah, ieder heeft zo zijn eigen dingetjes zeg maar ;)
Als je €50.000,- voor de eerder aangehaalde auto betaalt, dan weet je over het algemeen ook niet waar die van gemaakt is.

Maar, Stel dat het mogelijk is om een les paul te bouwen onder de 4kg, dan kan ik me voorstellen dat gibson dat niet kan en Maybach wel.
Ik ga ervan uit dat zij veel minder volume in hoeven te kopen en dan kun je ook wel iets kritischer inkopen (maar wellicht niet tegen de gunstige prijs, maar dat maakt het uurloon bij gibson wel weer goed).

Ik snap het probleem ook niet zo. Als die gitaren goed klinken, dan is het toch goed?

Ikzelf sta nooit een gitaar uit te proberen, waarna ik, als ie super klinkt en speelt, hem op de (meegebrachte) keukenweegschaal leg, en hem door het (meegebrachte) röntgenapparaat haal en dan op basis van deze dingen beslis of ik het geval koop of niet.

Ook al zijn die Lesters van korina oid, als ze voor die prijs klinken als een goede LP en ze je rug sparen, dan is dat voor mij zeker geen dealbreaker.

Little Jay
27 juli 2015, 10:26
Waar komt het nou vandaan dan dat ze 3.5 kg zouden zijn? Ik zie dat nergens op hun site of Facebook?

Anyway, ik vind ze op het oog erg mooi. Subtiele aging die me gek genoeg niet afstoot (rationeel gezien vind ik het nog steeds onzin om een gitaar kunstmatig te agen). Wel jammer van het driepunts-trussrodplaatje, oogt zo goedkoop (Aziatisch?). En ik heb nog nooit gehoord van een "Larson-style headstock". Wa's da?

telerocker
27 juli 2015, 11:31
Waar komt het nou vandaan dan dat ze 3.5 kg zouden zijn? Ik zie dat nergens op hun site of Facebook?

Anyway, ik vind ze op het oog erg mooi. Subtiele aging die me gek genoeg niet afstoot (rationeel gezien vind ik het nog steeds onzin om een gitaar kunstmatig te agen). Wel jammer van het driepunts-trussrodplaatje, oogt zo goedkoop (Aziatisch?). En ik heb nog nooit gehoord van een "Larson-style headstock". Wa's da?

Kijk ff wat Youtube-vids van winkels die ze verkopen. Staat hier en daar 3,4-3.6kg.

Tupelo
27 juli 2015, 12:05
Bij Gibson betaal je nog altijd meer, of hetzelfde voor een gegarandeerd chambered body toch ?
Mijn reet zal het ook roesten.
Beetje flauw naar de TS vind ik het wel, pedant gezeik weer.

barno
27 juli 2015, 14:00
Beetje flauw naar de TS vind ik het wel, pedant gezeik weer.

euh pardon? de vraag of een namaak Les Paul unchambered mahonie 3,5 kg kan wegen of niet is gewoon een legitieme discussie op een gitaarforum. is dat een persoonlijke aanval ofzo? Gevoelige jongens, die Nederlanders :)

Tupelo
27 juli 2015, 14:01
Klopt, alleen de betweterige manier waarop die discussie vervolgens plaats vindt, is niet typisch Nederlands, wel typisch GN; "ik zal het wel weten want IK... want IK... nee niet JIJ, IK... " Het is jammer dat er niet een leuke kleuterjuf is hier, om jullie allemaal een keer over de bol te aaien. :ok:

barno
27 juli 2015, 14:07
Klopt, alleen de betweterige manier waarop die discussie vervolgens plaats vindt, is niet typisch Nederlands, wel typisch GN; "ik zal het wel weten want IK... want IK... nee niet JIJ, IK... " Het is jammer dat er niet een leuke kleuterjuf is hier, om jullie allemaal een keer over de bol te aaien. :ok:

en we zijn terug bij af, qua pedante post kan dit nl ook wel tellen :)

Tabula Rasa
27 juli 2015, 14:16
Even plat gezegd: ik geioof er geen kut van dat het mahonie is, EN massief EN voor die prijs. Onmogelijk. Pedant of niet interesseert me ook niet.

Wat Barno zegt....

Joost de Ruig
27 juli 2015, 14:30
Zie mijn posting op: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?169085-Gitaar-forum-lijkt-overleden&p=3166092#post3166092

Orpheo
27 juli 2015, 14:37
Tabula: Zeiksnor. Of uh... Haatbaard? :seriousf: ben t wel met je eens hoor ;)

Tupelo
27 juli 2015, 14:45
Toch, 't is jammer dat er niet een leuke kleuterjuf is.

Tabula Rasa
27 juli 2015, 14:45
Net nagewogen. Mijn junior dc zit op 3350 en mijn junior sc op 3950. Die dc is echt extreem licht. Tel daar een brug, exta element en maple top bij op.....

Het kan, maar niet voor die.prijs met mahonie

humbucker
27 juli 2015, 15:17
Ik heb laatst een oude Tokai Reborn vast gehad (eind jaren 70 dus) en ik geloof dat die dingen massief zijn. Dat ding woog geen 3,5 kg. Nog nooit op zo'n lichte les paul gespeeld. Klonk ook fenomenaal.

Het kan dus wel. Maar misschien was het toen gebruikte hout een pak lichter. Daar heb ik geen idee van...

fred dons
27 juli 2015, 16:01
het kan wel, maar voor een solidbody lp is het vrij zeldzaam, ik heb tokai's die loodzwaar zijn (ook eind 70ties) en Gibsons (solid ) van redelijk licht naar behoorlijk zwaar. het punt bij maybach is dat ze allemaal zeer licht lijken te zijn. Het interessert mij vrij weinig als de gitaar verder goed klinkt maar het suggereerd dat Maybach wat "goedkoper" mahonie gebruikt om (uitgehold) tot een lichter resultaat te komen. Nogmaals als het eindresultaat goed is; boeien :D

MikeD
27 juli 2015, 16:09
Tsjonge..... kan er al weer een bak koffie en en steeds voller wordende asbak bijzetten. Volgens het alwetend wikipedia kan de volumieke massa van mahonie variëren van 550 tot 750 kg per kubieke meter... hoeveel kuub zit er in een carved top LP body???

postbus31
27 juli 2015, 17:02
Excl carved top lijkt me, of is die niet van Maple ;-)

Verstuurd vanaf mijn SM-T530 met Tapatalk

fred dons
27 juli 2015, 17:03
nou daar gaat toch wel een kuub of wat inzitten ;)

MikeD
27 juli 2015, 17:44
Excl carved top lijkt me, of is die niet van Maple ;-)

Verstuurd vanaf mijn SM-T530 met Tapatalk
Elementary my dear Watson ! I stand corrected.... dus ook even de volumieke massa van esdoorn opzoeken plus hoeveel kuubjes esdoorn er in een carved top gaan.....

Erik de Perik
28 juli 2015, 17:12
Net m'n dikke HB Les Paul gewogen: 4,4 kg Dus eigenlijk heb ik een prima gitaar...!! :supercool:

postbus31
28 juli 2015, 17:25
Mijn Epiphone Les Paul 1960 Tribute Plus doet 4,1kg ......... Gewichtig ding tov zo'n Maybach........
Gewicht is kwalitatief gezien non-informatief, of zou mijn Epi beter spelen/klinken dan een Maybach. Nou ja...... je weet maar nooit ;-)

Verstuurd vanaf mijn SM-T530 met Tapatalk

Erik de Perik
28 juli 2015, 17:41
Mijn Epiphone Les Paul 1960 Tribute Plus doet 4,1kg ......... Gewichtig ding tov zo'n Maybach........
Gewicht is kwalitatief gezien non-informatief, of zou mijn Epi beter spelen/klinken dan een Maybach. Nou ja...... je weet maar nooit ;-)

Verstuurd vanaf mijn SM-T530 met Tapatalk
Dabedoelik...... dikke BS als je het mij vraagt.

Joost de Ruig
28 juli 2015, 17:47
Een van de prettige dingen aan de Maybach Lester (ongeacht de gebruikte houtsoort) vind ik juist het gewicht van rond de 3.4 kg. Les Pauls kunnen mij dus nooit bekoren o.a. door hun gewicht. Persoonlijk spreken zware gitaren mij dus niet aan, net zo goed als dikke halsen of snaren onder de 0.10. Verder moet iedereen vooral spelen wat hem/haar goeddunkt en waarvan hij/zij een glimlach op het gezicht krijgt. Muziek en muziek maken is immers fun!

Erik de Perik
28 juli 2015, 17:52
Ach ja, ik heb bij die nep LP van mij gelijk een brede band gekocht, works for me!

Tupelo
28 juli 2015, 17:54
'T kon me nooit zoveel schelen, maar sinds mijn Mustang (3.3 kilo) vind ik mijn Blade (4.3) kilo maar een zwaar ding; absoluut maar een klein verschil, maar relatief behoorlijk. Behalve dat is mijn Mustang een stuk ergonomischer, wellicht is dat van meer betekenis eigenlijk, op dit soort gewicht. 5 kilo op je lijf geschreven is wellicht een minder zware belasting dan 4 kilo hanghout..?

Erik de Perik
28 juli 2015, 17:59
Net m'n swamp-ash Peer Dellen Strat gewogen: ruim 3,8 kg (da's wel met een FR)

Ook ff HB Tele: 4,2 kg

postbus31
28 juli 2015, 21:05
Ach ja, ik heb bij die nep LP van mij gelijk een brede band gekocht, works for me!
Precies, heb voor mijn LP een "belachelijk" brede Brandin draagband. Werkt a-ok.


'........Behalve dat is mijn Mustang een stuk ergonomischer, wellicht is dat van meer betekenis eigenlijk, op dit soort gewicht. 5 kilo op je lijf geschreven is wellicht een minder zware belasting dan 4 kilo hanghout..?

Da's idd wel een dingetje: heb een heel zware 70's Strat gehad van iets van 4,5kg of meer, maar paste perfect op 't lijf dus geen probleem. Mijn huidige LP is lichter maar voelt zwaarder, puur omdat we anatomisch niet fijn matchen denk ik.



Verstuurd vanaf mijn SM-T530 met Tapatalk

barno
28 juli 2015, 21:52
Mijn huidige LP is lichter maar voelt zwaarder, puur omdat we anatomisch niet fijn matchen denk ik.


heeft eerder met de anatomie van de gitaar te maken. strats hebben een betere gewichtsverdeling oa doordat de strapbuttons verder uiteen staan. Een LP trekt als het ware meer rechtstreeks naar beneden.

postbus31
28 juli 2015, 22:00
Hmmm, voor een LP heb je dus bredere schouders nodig ;-)

Verstuurd vanaf mijn SM-T530 met Tapatalk

vulvasonic
29 juli 2015, 02:17
heeft eerder met de anatomie van de gitaar te maken. strats hebben een betere gewichtsverdeling oa doordat de strapbuttons verder uiteen staan. Een LP trekt als het ware meer rechtstreeks naar beneden.
Zoiets noemen we 'ergonomie'. :)
Een Stratocaster (en dat geldt eigenlijk voor iedere Fender sinds de Stratocaster) is ergonomisch vrijwel perfect. Hang een zware Strat om je nek en je merkt amper dat je gewicht om hebt. Dat is wel anders bij veel Gibson modellen, die vaak zwaar, maar ook 'kopzwaar' zijn. Dat hou je geen heel optreden vol als je (zoals ik) een slechte rug hebt.

Dutch66
29 juli 2015, 11:06
Inderdaad voor een goede LP moet je best draagkrachtig zijn...

hadiebert
31 januari 2016, 14:36
Sinds 2 dagen heb ik zowel een Lester als een Teleman in mijn bezit. Ik vind ze beiden erg goed. De bouw, afwerking, looks en de sound zijn van zeer hoog niveau. Mijn Gibson LP en Fender telecaster zijn beiden verkocht. Voordat je een oordeel geeft over een gitaar of een merk lijkt het mij wijs er zelf eerst eens op te spelen. Past het niet, dan zet je ze toch gewoon terug ;) Ik voel me een rijk man met mijn twee Maybach beauty's.....

Joost de Ruig
31 januari 2016, 14:38
Gefeliciteerd en veel plezier ermee!

arjanb01
31 januari 2016, 14:40
Feauteauxs please, dat is hier verplichte kost bij dergelijke gitaar porno 😉

Erik de Perik
31 januari 2016, 14:48
Kwam dit filmpje tegen..... niet briljant gespeeld, maar wel een mooie toon zeg!


https://www.youtube.com/watch?v=ArTTP0jjJsU

arjanb01
31 januari 2016, 15:13
Michael Casswells spel niet briljant??? Zoek maar es verder op YouTube en deze man speelt elke sessie gitarist uit Nederland naar huis. Mooie tone, vloeiende techniek. Deze man heeft in '92 met Brian May getourd, topgitarist.
Mooie les Paul dat zeker !

Erik de Perik
31 januari 2016, 15:21
Michael Casswells spel niet briljant??? Zoek maar es verder op YouTube en deze man speelt elke sessie gitarist uit Nederland naar huis. Mooie tone, vloeiende techniek. Deze man heeft in '92 met Brian May getourd, topgitarist.
Mooie les Paul dat zeker !

Wellicht was ik niet duidelijk genoeg. Ik bedoelde dit filmpje, niet alle andere filmpjes, niet zijn toernee met Brian May, niet wat 'ie allemaal thuis speelt, nee gewoon dit ene filmpje, waar hij in het lead gedeelte nogal krabbelt. ;)

arjanb01
31 januari 2016, 15:41
Klopt, hij heeft weleens betere demo's gemaakt.
Zoek maar es op YouTube het filmpje met de jam met Joe bonamassa. Hij brengt JB serieus aan het zweten en beiden hebben diep respect voor mekaar!
Deze dus:
http://youtu.be/jJLD3c8dmJQ

Waanzinnig!

Erik de Perik
31 januari 2016, 16:03
Klopt, hij heeft weleens betere demo's gemaakt.
Zoek maar es op YouTube het filmpje met de jam met Joe bonamassa. Hij brengt JB serieus aan het zweten en beiden hebben diep respect voor mekaar!
Deze dus:
http://youtu.be/jJLD3c8dmJQ

Waanzinnig!

Ja die ken ik....... was al langer bekend met 'm :)

MikeD
31 januari 2016, 16:09
Zullen we gewoon hadiebert feliciteren en nogmaals aandringen op photeaux van zijn Maybachjes? had ook om soundklipjes willen vragen naar dat durft ie geheid en vast niet meer na de recensies van het filmpje van MichaelCasswells....
@ hadiebert.. had je m soms eerst via de rentocaster van Kaufmann geprobeerd??

Erik de Perik
31 januari 2016, 16:22
Zullen we gewoon hadiebert feliciteren en nogmaals aandringen op photeaux van zijn Maybachjes? had ook om soundklipjes willen vragen naar dat durft ie geheid en vast niet meer na de recensies van het filmpje van MichaelCasswells....
@ hadiebert.. had je m soms eerst via de rentocaster van Kaufmann geprobeerd??

Ik met m'n grote bek.:soinnocent: Je hebt helemaal gelijk, gefeliciteerd Hadiebert...!! En laat ze zien en horen....!!

MikeD
31 januari 2016, 16:31
Overigens wel heftig hoor.. zijn gibson en fender heeft ie eruit geknikkerd.... zijn ze dan echt zover merkbaar 'beter dan het origineel'?? Mikey gaat weer sparen .....The Missus lijkt ook al weer duister... kan dus zijn dat ik over een tijdje 'iets' te koop ga aanbieden ....

Joost de Ruig
31 januari 2016, 16:36
Overigens wel heftig hoor.. zijn gibson en fender heeft ie eruit geknikkerd.... zijn ze dan echt zover merkbaar 'beter dan het origineel'?? Mikey gaat weer sparen .....The Missus lijkt ook al weer duister... kan dus zijn dat ik over een tijdje 'iets' te koop ga aanbieden ....

Misschien niet zozeer beter, maar sowieso anders. Ander gevoel, ander gewicht, erg goed afgewerkt. Ik snap zo'n keuze wel.

D3nnis
31 januari 2016, 16:39
Lijkt me interessant om zo'n Maybach eens te testen.....maar ga het voorlopig niet doen, dadelijk bevalt ie nog.... Dan zijn de rapen gaar hiero....

Erik de Perik
31 januari 2016, 18:18
Lijkt me sowieso leuk om eens naar die Kaufmann winkel te gaan.

arjanb01
31 januari 2016, 18:53
Lijkt me interessant om zo'n Maybach eens te testen.....maar ga het voorlopig niet doen, dadelijk bevalt ie nog.... Dan zijn de rapen gaar hiero....

Dan mag je het huis te koop zetten en de scheidingspapieren tekenen 😂
Valt wel mee hoor. Gewoon afspraken maken dat je per jaar 1000 eu aan gitaren mag besteden. In mijn geval nog ff een jaartje wachten en dan mag ik weer😂

D3nnis
31 januari 2016, 19:58
Gewoon afspraken maken dat je per jaar 1000 eu aan gitaren mag besteden.

Dat is wel een idee.
Kijken of ze erin trapt dat ik dan ook €1000,- per jaar in versterkers stop, en ook nog €1000,- in effecten.
Niet dat dit laatste nodig is, maar als ik op die andere twee posten tekort kom moet ik nog een buffer hebben nietwaar?

Nee, dit gaat hem niet worden. Zij begrijpt het geld uitgeven aan gitaren toch niet. Daarom heb ik mijn eigen rekening dan ook nog, naast de gezamenlijke, dus dat gezeik heb ik vast niet.
Echter,ik mag de slaapkamer,woonkamer, en de slaapkamers van de kinderen niet gebruiken om mijn zooi te stallen, dus ik zou zo ondertussen een keer klaar moeten zijn :D

arjanb01
31 januari 2016, 20:01
Gewoon op zolder stallen of in de oefenruimte. Opgelost...
En budget van 1000 eu per jaar instellen werkt, geloof me. Als je dan met grote aankopen gewoon 2 of 3 jaar wacht, accepteert ze het beter.

hadiebert
1 februari 2016, 22:37
Zullen we gewoon hadiebert feliciteren en nogmaals aandringen op photeaux van zijn Maybachjes? had ook om soundklipjes willen vragen naar dat durft ie geheid en vast niet meer na de recensies van het filmpje van MichaelCasswells....
@ hadiebert.. had je m soms eerst via de rentocaster van Kaufmann geprobeerd??

Niet geprobeerd via rentocaster. Wel twee keer naar Kauffmann gereden en daar mijn gang gegaan. Albert had op mijn verzoek 4 exemplaren globaal voor mij afgesteld(lage actie) en er nieuwe snaren opgelegd, overigens zonder verplichtingen... Super service daar zo. Mijn maat ging er met een nieuwe buizenamp vandoor en had het liefst ook een Teleman meegenomen.....Er zal dus nog een tripje naar Alphen aan den Rijn volgen want het is daar goed toeven.

Erik de Perik
2 februari 2016, 00:06
Ben inmiddels echt wel benieuwd naar die Maybachs. Zag dat er ook wat leuke versterkers staan. Goed om wat inspiratie op te doen, ik heb nog een ptp versterker van een maat te goed, qua bouw dan. Liep vroeger muziekzaken en beurzen plat, maar kom er nu eigenlijk nooit meer.

Duhsjaak
2 februari 2016, 04:54
Ik heb enige tijd een abonnement gehad op dat GI kanaal.
En ik ben daar een tijdje terug maar eens mee gestopt.

Of d gitarist nou wel of niet geweldig speelt en met wie hij heeft getourd?
Hij staat een demo te geven van een gitaar. Laat ie dat dan ook doen. Daarover kun je verschillend denken maar ik vind het dan belangrijk dat de klank en de mogelijkheden van de gitaar duidelijk hoorbaar is.

En dat er eens wordt afstapt van allemaal sjabloonmatig gelul. Standaardzinnen als 'this is actually a mahogany neck' worden irritant als ze te vaak langskomen. Tel voor de lol eens hoevaak hij 'really really' zegt. A really really beautiful finish bijvoorbeeld.
Het behoeft kennelijk enige uitleg dat een toggle een drie standen schakelaar is. Hij ramt hem vaardig van de onderste naar de bovenste stand en weer terug, maar ik ben niet de enige die vaak beide pups aan heeft staan.

Ik vind het juist ergerlijk als een demo maker teveel van zijn eigen kunnen uitgaat. Ik heb een week geleden een bas gekocht en dan kijk ik standaard wat er aan demo's op YouTube staat. Ik heb precies een (1) filmpje gezien waarop normaal werd gespeeld. En waardoor ik een behoorlijk beeld kreeg van de mogelijkheden qua toon. En dan nog niet eens de bas die ik heb gekocht maar een zuster uitvoering.
Een FXB530/FXB520.

De opbouw van het filmpje is zoals ik persoonlijk dat graag zie. Uitleg over de gitaar, de verschillende mogelijkheden achter elkaar en dan nog wat gelul over mooie finish etc.
Bassguitarnalyze: ik ben er blij mee.

Kijk voor de lol eens bij de Wendel Ferguson filmpjes voor Eastwood. Niet de meest sexy filmpjes of PhilX achtig geschreeuw, maar bij iedere demo wordt je wijzer.

Als ik eerlijk moet zijn over dit filmpje: ik ben niet overtuigd. Voor €1.600 tot 1.800 is er really really veel keus. En een derde van de mogelijkheden zijn niet langsgekomen. Really really kut. Of moet ik nou een paar honderd kilometer gaan rijden omdat het demo filmpje niet doet wat het moet doen? Denk het niet.
Mijn mening maar.
Vriendelijke groet, Gus

Orpheo
2 februari 2016, 05:38
Ik heb enige tijd een abonnement gehad op dat GI kanaal.
En ik ben daar een tijdje terug maar eens mee gestopt.

Of d gitarist nou wel of niet geweldig speelt en met wie hij heeft getourd?
Hij staat een demo te geven van een gitaar. Laat ie dat dan ook doen. Daarover kun je verschillend denken maar ik vind het dan belangrijk dat de klank en de mogelijkheden van de gitaar duidelijk hoorbaar is.

En dat er eens wordt afstapt van allemaal sjabloonmatig gelul. Standaardzinnen als 'this is actually a mahogany neck' worden irritant als ze te vaak langskomen. Tel voor de lol eens hoevaak hij 'really really' zegt. A really really beautiful finish bijvoorbeeld.
Het behoeft kennelijk enige uitleg dat een toggle een drie standen schakelaar is. Hij ramt hem vaardig van de onderste naar de bovenste stand en weer terug, maar ik ben niet de enige die vaak beide pups aan heeft staan.

Ik vind het juist ergerlijk als een demo maker teveel van zijn eigen kunnen uitgaat. Ik heb een week geleden een bas gekocht en dan kijk ik standaard wat er aan demo's op YouTube staat. Ik heb precies een (1) filmpje gezien waarop normaal werd gespeeld. En waardoor ik een behoorlijk beeld kreeg van de mogelijkheden qua toon. En dan nog niet eens de bas die ik heb gekocht maar een zuster uitvoering.
Een FXB530/FXB520.

De opbouw van het filmpje is zoals ik persoonlijk dat graag zie. Uitleg over de gitaar, de verschillende mogelijkheden achter elkaar en dan nog wat gelul over mooie finish etc.
Bassguitarnalyze: ik ben er blij mee.

Kijk voor de lol eens bij de Wendel Ferguson filmpjes voor Eastwood. Niet de meest sexy filmpjes of PhilX achtig geschreeuw, maar bij iedere demo wordt je wijzer.

Als ik eerlijk moet zijn over dit filmpje: ik ben niet overtuigd. Voor €1.600 tot 1.800 is er really really veel keus. En een derde van de mogelijkheden zijn niet langsgekomen. Really really kut. Of moet ik nou een paar honderd kilometer gaan rijden omdat het demo filmpje niet doet wat het moet doen? Denk het niet.
Mijn mening maar.
Vriendelijke groet, Gus

Ik vind dat clipje dat net gepost is van de Maybach anders helemaal zo slecht nog niet hoor. In de eerste 1:41 minuut hoor je de hals pup, brug pup, spelen met de volumecontrols, aanslaggevoeligheid... Prima!

arjanb01
2 februari 2016, 06:07
Teveel azijn gedronken, duhsjaak?
De demo's van casswell zijn prima, je moet die Engelse spreektaal op de koop toenemen.
De beste demo's vind ik nog van onze Duitse vrienden van Session.
Voor 1600-1800 heb je niet zoveel keus in die kwaliteit die Maybach biedt. Hooguit een tokai ls150 uit de premium Japan lijn die ik heb. Die kost nu ook al 2300 eu bij Bax. Dus Maybach doet qua prijsstelling dit goed. Mooie lp en wat ik gezien en gehoord heb gelijkwaardig aan die ik heb.

Erik de Perik
2 februari 2016, 09:47
Ik vind dat clipje dat net gepost is van de Maybach anders helemaal zo slecht nog niet hoor. In de eerste 1:41 minuut hoor je de hals pup, brug pup, spelen met de volumecontrols, aanslaggevoeligheid... Prima!

Ben ik helemaal met je eens. Ik was ook vooral enthousiast over het eerste gedeelte van zijn demo, waar je goed de klank kunt horen. Vind het altijd erg irritant ls er met een demo van een gitaar of versterker een hoop effecten bij gebruikt wordt, net als wanneer er 'gitaarles' wordt gegeven.

Duhsjaak
2 februari 2016, 16:14
Ik vind dat clipje dat net gepost is van de Maybach anders helemaal zo slecht nog niet hoor. In de eerste 1:41 minuut hoor je de hals pup, brug pup, spelen met de volumecontrols, aanslaggevoeligheid... Prima!

Klopt.
Terugkijkend en -luisterend ben ik inderdaad wel wat strak uit de hoek gekomen.

Niets menselijks is ons vreemd?
En doe s.v.p. De groeten aan Micha S. Als je weer in Amsterdam bent.
Dank!
Vriendelijke groet, Gus

Pepe
2 februari 2016, 16:36
Ik vroeg me net af, die headstock.... zouden ze een deal met Gibson gemaakt hebben? Ik kan me niet voorstellen dat ze daar anders zo mee wegkomen?

D3nnis
2 februari 2016, 17:19
Wanneer komt er een Maybach lester die er gewoon nieuw uit ziet ipv craquele, liefst poly lak, neckjoint als de les paul axcess, ebben toets, en joekels van frets? :D

Joost de Ruig
2 februari 2016, 17:19
Ik vroeg me net af, die headstock.... zouden ze een deal met Gibson gemaakt hebben? Ik kan me niet voorstellen dat ze daar anders zo mee wegkomen?


Denk je echt dat dit bij Maybach te dichtbij het Gibsonontwerp zit? Heeft Tokai zo´n deal? Dit zitten er veel dichterbij.


http://siccas.siccasguitars.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2016/01/Maybach-Lester-Midnight-Sunset-59-Aged_1-220x600.png

http://thumbs4.static-thomann.de/thumb/bdbmagic/pics/bdb/370099/10239020_800.jpg

mrweird
2 februari 2016, 18:03
Denk je echt dat dit bij Maybach te dichtbij het Gibsonontwerp zit? Heeft Tokai zo´n deal? Dit zitten er veel dichterbij.

Ik dacht Tokai 2 verschillende headstocks gebruikte? Met deze voor de landen waar Gibson een trademark op de open book headstock heeft?

http://www.chrisguitars.com/tokai03loverock-sb3.jpg

fred dons
2 februari 2016, 20:55
Gibson heeft het trademark in ieder land maar verdedigt het alleen in de VS omdat het gewoon te duur is om het in ieder land middels rechtszaken te verdedigen. het betekend wel dat Maybach (maar ook tokai) met deze headstock geen officiële distributie in de vs kan krijgen. Wat gibson en ook fender wel doen in europa is eisen dan dealers van hun product geen tokai, haar, maybach etc met een getrademarkte headstock in het assortiment nemen, is niet "legaal" maar het werkt tot op zekere hoogte

Pepe
2 februari 2016, 23:28
Ja, ik weet dat het zo werkt dus het verbaasde mij dat Thomann met zijn Gibson assortiment ook Maybach verkoopt.

Rinze
2 februari 2016, 23:49
Thomann is groot en verkoopt veel, ik denk dat Gibson die omzet niet kwijt wil.

munkie
6 februari 2016, 12:07
Gibson heeft het trademark in ieder land maar verdedigt het alleen in de VS omdat het gewoon te duur is om het in ieder land middels rechtszaken te verdedigen. het betekend wel dat Maybach (maar ook tokai) met deze headstock geen officiële distributie in de vs kan krijgen. Wat gibson en ook fender wel doen in europa is eisen dan dealers van hun product geen tokai, haar, maybach etc met een getrademarkte headstock in het assortiment nemen, is niet "legaal" maar het werkt tot op zekere hoogte

De Richwood importeur heeft destijds hier in NL winkelvoorraden van de 1e serie Les Pauls weg moeten halen op last van Gibson. Terwijl die headstocks niet in de verte lijken op die van de Gibson. Gibson brands verdedigt dus overal hun ontwerpen. Er zijn luthiers gestopt met het bouwen van LP copys om deze redenen.

Erik de Perik
6 februari 2016, 14:46
Het is, naar mijn weten altijd bij dreigen gebleven en nog nooit tot een rechtszaak gekomen.

Peer Dellen was officieel Gibson reparateur. Op een goede dag kwamen ze eens kijken wat de beste man zoal deed. Hij bouwde o.a. ongekend mooie en goede LP's volledig met de hand. Voor de lol, omdat hij Warmoth stratjes wel kon dromen. Vroeg een fractie van een Gibson CS voor die dingen. Peer was daarna geen Gibson reparateur meer.

fred dons
7 februari 2016, 09:08
klopt, Gibson en andere fabrikanten sturen eerst een vriendelijk verzoek om te stoppen middels een cease and desist brief (nodig voor de rechtbank om aan te tonen dat je de tegenpartij "in gebreke stelt") en dit is meestal genoeg om resultaat te krijgen omdat de kosten voor een rechtszaak gewoon zo hoog zijn dat zelfs al zou je als kleinere fabrikant/bouwer zou winnen je je hele marge kwijt bent.

Peer maakte inderdaad erg goede lp's, kan me voorstellen dat gibson daar niet zo blij van werd ;)

arjanb01
7 februari 2016, 09:11
Maar hoe zit het bij tokai dan. Die ls150 van mij heeft qua headstock en headstock angle de specs van Gibson. Zij mogen dus Europese muziek zaken gewoon beleveren.

Dutch66
7 februari 2016, 11:19
Maar hoe zit het bij tokai dan. Die ls150 van mij heeft qua headstock en headstock angle de specs van Gibson. Zij mogen dus Europese muziek zaken gewoon beleveren.

Ja precies, dat vroeg ik me ook af, al die Tokai 'nepperts', hoe zit 't daar dan mee.....

cat's eyes
7 februari 2016, 12:11
Maar hoe zit het bij tokai dan. Die ls150 van mij heeft qua headstock en headstock angle de specs van Gibson.

Tokai headstock heeft niet exact dezelfde hoek als de vaakst (qua tijdsperiode) gebruikte Gibson hoek (18° vs 17°).

cat's eyes
7 februari 2016, 12:57
Maar hoe zit het bij tokai dan. Zij mogen dus Europese muziek zaken gewoon beleveren.


Ja precies, dat vroeg ik me ook af, al die Tokai 'nepperts', hoe zit 't daar dan mee.....

Fred :ok:, legt dit in post #127 netjes uit.

Orpheo
7 februari 2016, 13:46
klopt, Gibson ik en andere fabrikanten sturen eerst een vriendelijk verzoek om te stoppen middels een cease and desist brief (nodig voor de rechtbank om aan te tonen dat je de tegenpartij "in gebreke stelt") en dit is meestal genoeg om resultaat te krijgen omdat de kosten voor een rechtszaak gewoon zo hoog zijn dat zelfs al zou je als kleinere fabrikant/bouwer zou winnen je je hele marge kwijt bent.

Peer maakte inderdaad erg goede lp's, kan me voorstellen dat gibson daar niet zo blij van werd ;)
Peer maakte ook echte kopieën. Smitty, Huber, Galama, ikzelf... Wij maken LP achtige gitaren. Ze lijken er wel op maar toch geen problemen.

Dutch66
7 februari 2016, 14:21
Fred :ok:, legt dit in post #127 netjes uit.

Chapeau!, altijd weer die Fred.. :)

D3nnis
15 april 2016, 17:16
Leuk gibson versus Maybach filmpje:
https://youtu.be/DxkK92lKE2s

Ik vond de standard in het filmpje het minst goed.
De gibson customshop het best.
Geen idee hoe veel de pickups verschillen, en daarmee of het appels en peren vergelijken is, of appels en boerenkool..

arjanb01
15 april 2016, 17:23
Op de ene amp klinkt de customshop het beste op de andere de Maybach en weer de ander de standard. Hangt van zoveel factoren af.
Lastig hoor....

Joost de Ruig
15 april 2016, 17:36
Voor wat het waard is: ik heb een Standard en een Maybach 1 op 1 naast elkaar geprobeerd en voor mij ging (op de headstock na :) ) de keuze op alle punten uit naar dezelfde.

D3nnis
15 april 2016, 17:39
Betekent voor mij vooral dat de Maybach niet per definitie slechter is en dat het misschien wel zo kort op elkaar zit dat de onderlinge verschillen van hetzelfde merk en type misschien wel groter is dan de verschillen tussen de merken.
Ik ga zo'n Maybach zeker eens testen, vooral nu ik weet dat ze ook als "New look" te koop zijn en niet alleen agenda/relic

Joost de Ruig
15 april 2016, 17:46
Betekent voor mij vooral dat de Maybach niet per definitie slechter is en dat het misschien wel zo kort op elkaar zit dat de onderlinge verschillen van hetzelfde merk en type misschien wel groter is dan de verschillen tussen de merken.
Ik ga zo'n Maybach zeker eens testen, vooral nu ik weet dat ze ook als "New look" te koop zijn en niet alleen agenda/relic

Zover ik ze gezien heb, is de relic altijd beperkt tot age-ing en zelf vind ik dat juist wel erg mooi.

D3nnis
15 april 2016, 17:58
Ja, aged / relic wilde ik typen maar telefoon vond agenda een mooier woord.
Ik houd niet van dat aged spul.
Het mooie is dat ze de gitaren die nieuw mogen lijken ook niet met nitrolak afwerken. Voor mij een pluspunt, ik houd ook niet van nitro :D

arjanb01
15 april 2016, 18:15
Totdat je mijn nitro tokai ls150 ziet, high gloss nitro, dan piep je wel anders, Dennis😉

D3nnis
15 april 2016, 18:21
Geef hem mij twee maanden en hij is zo mat als wat. Dus voor mij geen nitro.
Rotzooi vind ik het.

the sure thing
15 april 2016, 20:40
Wat een vergelijk met Tokai! Ik heb in 1992 een aantal jaren lang een Gibson LP Standard gehad. Deze eens vergeleken met een Tokai LP uit de goede jaren. De Tokai had echt veeeeel minder sustain en "bite" dan de Gibson.

Zo te lezen komt Maybach een stuk dichter in de buurt..



Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

fred dons
15 april 2016, 21:25
Geef hem mij twee maanden en hij is zo mat als wat. Dus voor mij geen nitro.
Rotzooi vind ik het.

valt mee hoor, ik heb genoeg cellulose gitaren die na 10 jaar nog hoogglans zijn, en zo niet (bijvoorbeeld door ruw gebruik) cellulose is 1 van de weinige lakken die je na 20 jaar nog terug kan polijsten alsof hij splinter nieuw is. tis wel een kwetsbare lak, dat dan weer wel

D3nnis
15 april 2016, 21:45
Dat van dat polijsten wist ik niet.
Dat het slap is wist ik wel. Heb ooit een nitro gelakte lp gehad, een zwarte, hoogglans. Die zag er vrij snel uit als een gothic mat zwarte, daar waar mijn armen en zweet de gitaar raakte.

fred dons
16 april 2016, 12:13
Dat van dat polijsten wist ik niet.
Dat het slap is wist ik wel. Heb ooit een nitro gelakte lp gehad, een zwarte, hoogglans. Die zag er vrij snel uit als een gothic mat zwarte, daar waar mijn armen en zweet de gitaar raakte.

probleem is niet dat het slap is maar hard :D (waardoor het kan breken en scheuren) tenzij je cellulose van gibson hebt die kan nog wel eens te flexibel zijn

D3nnis
16 april 2016, 12:21
Ja nou, ok :D
Ik bedoelde eigenlijk meer dat een nitro finished gitaar er bij mij vrij snel nogal gebruikt uit ziet, en bijvoorbeeld de poly lak van mijn oudste music man -nu 16 jaar oud en zeker 10 jaar mijn main gitaar geweest- nog zo goed als krasvrij is.

matty
16 april 2016, 12:26
voor de mensen die op de grens wonen: ll musiccenter in Maaseik gaat binnenkort ook maybach hebben, heel tof winkeltje met zeer behulpzame uitbater en vaak heel erg goeie prijzen

https://www.llmusiccenter.com

Joost de Ruig
29 april 2016, 11:21
In juni komen de eerste Maybach's uit de custom shop: one piece body, 5a bookmatched flamed maple top, ebben toets, handgewonden pu's.

almarvk
29 april 2016, 11:23
En wat mag dat dan gaan kosten?

Joost de Ruig
29 april 2016, 11:31
En wat mag dat dan gaan kosten?

Dat staat er nog niet bij. Lester standard kost zo'n €1800, dus ik verwacht deze custom zo rond de €2300, maar das puur een gokje.

Joost de Ruig
29 april 2016, 11:35
Hun Junior is trouwens ook net uit. Zelf ben ik er benieuwd naar de Special met P90's :). Die komt ook ergens deze zomer.

arjanb01
29 april 2016, 12:55
In juni komen de eerste Maybach's uit de custom shop: one piece body, 5a bookmatched flamed maple top, ebben toets, handgewonden pu's.

Die customshop stap snap ik niet, want dan gaan ze zeker op 3-3,5 k prijs niveau komen. Dan zit je al bijna aan een Gibson cs.
De es335 variant van Maybach is 2900 zag ik. Serieus geld.

fred dons
29 april 2016, 14:01
ja ik ben bang dat ze zo de kant van mayones opgaan, die maakten eerst zeer betaalbare Superstrats en PRS achtigen en zijn nu qua prijs PRS voorbijgestreeft :(

Pepe
29 april 2016, 14:05
IK gok 2800. Natte vinger.

MikeD
29 april 2016, 14:05
In juni komen de eerste Maybach's uit de custom shop: one piece body, 5a bookmatched flamed maple top, ebben toets, handgewonden pu's.

't zal wel weer aan mij liggen maar de huidige Lesters (ligt geaged) vind ik er supertof uitzien… wat hebben we aan AAAAA killer tops?? gaan ze compleet mee over the top en wat mij betreft een overdaad die neigt naar brutale wansmaak…. maar dat zullen de 'ware' liefhebbers van de Les Paul 'Bursts' wel niet met me eens zijn.. en handgewonden pup's??? zoiets als m'n grootje die in d'r luie stoel wol voor heur breiwerkjes zat op te klossen??? en dan maar liefst 5000 windingen per spoeltje 'met de hand' opklossen???? wat een verkoop- verhaal.. d'r komt altijd een machine aan te pas… maar nee.. op deze manier kunnen we alle Lesters 'unieke' klankeigenschappen gaan toedichten want er zullen dan dus wel geen twee zijn die hetzelfde gaan klinken…. nog even en we krijgen over Lesters net zulke fantastische magische spookverhalen als rond de Gibson Bursts en hun PAFs...

Orpheo
29 april 2016, 14:13
't zal wel wer aan mij liggen maar de huidige lesters (ligt geaged) vind ik er supertof uitzien… wat hebben we aan AAAAA killer tops?? gaan ze compleet mee over the top en wat mij betreft een overdaad die neigt naar brutale wansmaak…. maar dat zullen de 'ware' liefhebbers van de Les Paul 'Bursts' wel niet met me eens zijn.. en handgewonden pup's??? zoiets als m'n grootje die in d'r luie stoel wol voor heur breiwerkjes zat op te klossen??? en dan maar liefst 5000 windingen per spoeltje 'met de hand' opklossen???? wat een verkoop- verhaal.. d'r komt altijd een machine aan te pas… maar nee.. op deze manier kunnen we alle Lesters 'unieke' klankeigenschappen gaan toedichten want er zullen dan dus wel geen twee zijn die hetzelfde gaan klinken…. nog even en we krijgen over Lesters net zulke fantastische magische spookverhalen als rond de Gibson Bursts en hun PAFs...

Ik ken maar 1 dude die pups letterlijk met de hand windt en dat is Zhangbucker. Die kerel gebruikt machines voor z'n gewone lineup maar soms doet hij ook 'pure handwound'. Stiekem zijn dat heel, heel erg goeie pickups.

verder: niks op aan te merken aan je post! ;)

humbucker
29 april 2016, 14:19
Die customshop stap snap ik niet, want dan gaan ze zeker op 3-3,5 k prijs niveau komen. Dan zit je al bijna aan een Gibson cs.
De es335 variant van Maybach is 2900 zag ik. Serieus geld.

Ja dat snap ik ook niet goed. Voor dat geld zou ik altijd een Gibson kopen, al dan niet tweedehands. Puur om de veel hogere restwaarde. De prijs zal lager moeten zitten, denk dat Pepe er dicht bij gaat zijn.

D3nnis
29 april 2016, 14:25
't zal wel wer aan mij liggen maar de huidige lesters (ligt geaged) vind ik er supertof uitzien… wat hebben we aan AAAAA killer tops?? gaan ze compleet mee over the top en wat mij betreft een overdaad die neigt naar brutale wansmaak….

Wansmaak? That's me! :D
Nee, doe mij maar zo'n mooie 5A top voor een betrekkelijk beschaafde prijs, ipv zo'n ding waarop iemand met zijn schroevendraaier is uitgeschoten.
Het enige is.... 5A is kei mooi, maar het klinkt niet per se beter.

Ik moet nog steeds een keer Maybach gaan testen. Nu toch maar eens wachten op dit Customshop gebeuren.

MikeD
29 april 2016, 14:32
Wansmaak? That's me! :D
Nee, doe mij maar zo'n mooie 5A top voor een betrekkelijk beschaafde prijs, ipv zo'n ding waarop iemand met zijn schroevendraaier is uitgeschoten.
Het enige is.... 5A is kei mooi, maar het klinkt niet per se beter.

Ik moet nog steeds een keer Maybach gaan testen. Nu toch maar eens wachten op dit Customshop gebeuren.

uitgeschoten schroevendraaiers.. dat zijn die heavy relic-ers .. en dat is een andere vorm van brutale wansmaak

D3nnis
29 april 2016, 14:40
Ja dat snap ik ook niet goed. Voor dat geld zou ik altijd een Gibson kopen, al dan niet tweedehands. Puur om de veel hogere restwaarde.

Dit hebben gibson en fender toch mooi voor elkaar hè?
Maakt niet uit wat de concurrent op de markt brengt en hoe goed dat klinkt, want 95% koopt toch die gibson.
Dus maakt het ook niet uit wat gibson op de markt brengt.
En met zijn allen maar klagen over de gibson qc :D

Maar, je hebt wel gelijk...
Mijn music man silhouette special was 3500 gulden of zoiets in 2000. Als ik hem nu zou verkopen zou die €900,- doen of zo?
Heb een paar jaar geleden zitten azen op een Customshop goldtop vos geval. Weet de exacte benaming niet meer; gibson maakt meer modellen les pauls als dat opel astra's maakt.
Kostte toen nog geen €2400,- nieuw. Volgens mij gaan ze nu voor niet veel minder tweedehands, toch?

arjanb01
29 april 2016, 15:00
Dat was waarschijnlijk een R8, die gaan nog steeds rond de 2000-2500.

arjanb01
29 april 2016, 15:01
Dat was waarschijnlijk een R7, die gaan nog steeds rond de 2000-2500.

Sorry, was een R7, zijn tweedehands inderdaad rond de 2K. Niet zo populair vandaar lager geprijsd.

Da Vinci
29 april 2016, 16:21
Dit hebben gibson en fender toch mooi voor elkaar hè?
Maakt niet uit wat de concurrent op de markt brengt en hoe goed dat klinkt, want 95% koopt toch die gibson.
Dus maakt het ook niet uit wat gibson op de markt brengt.


Nou daar zit wel een nuance in. Die 2015 modellen van Gibson raakte ze aan de straatstenen niet kwijt. Dan is zo'n Lester voor de helft van het geld een goede optie. Maarja, als je gewoon een prima Gibson ES 335 kan kopen voor 3100 en de Maybach variant kost 2900 euro dan is dat wel een nobrainer. Je gaat ook geen Dacia Logan kopen als die 500 euro goedkoper is dan een Focus of een Astra.

D3nnis
29 april 2016, 16:49
Voor een dergelijk prijsverschil zou er in ieder geval iets aan die Maybach beter moeten zijn, en de rest niet slechter inderdaad.

Joost de Ruig
30 april 2016, 09:28
De Gibson Customs gaan volgens mij voor rond de €4000,- (en customshoppers vanaf €5500,-) en het lijkt mij dat deze Maybach daar meer dan €1000,- onder komt. Hoe het ook zij, ik vind hem mooi.

Wat betreft "handgewikkelde pu's", die term lijkt mij niet alleen gereserveerd voor pu's waarbij de wikkelingen handmatig om de magneten worden gedraaid, maar ook voor pu's waarbij de maker weliswaar een wikkelmachientje gebruikt, maar wel het bouwproces van de pu met de hand uitvoert. Een met de lintzaag uitgezaagde body lijkt mij ook handgezaagd, in tegenstelling tot een CNC-gefreezde body.


https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13082723_1206545629378703_8694272530657137411_n.jp g?oh=fbe10d0b2067be5ecee209d025745a73&oe=579CF25E

arjanb01
30 april 2016, 09:34
Erg mooie top inderdaad. Ik verwacht dat deze echt tussen de 3000-3500 gaat kosten. Dus zo'n 500-1000 onder de vanafprijs van een Gibson lp customshop.
Ik zou in dat geval meerdere gibsons en meerdere maybachs in die klasse testen en wie weet word je verrast. Als ik zoveel geld zou neertellen zou ik niet op 500 meer of minder letten.
Wanneer worden de prijzen in NL bekend ?

Joost de Ruig
30 april 2016, 10:43
In juni komen de eerste paar naar NL en zal de prijs ook bekend zijn.

Orpheo
30 april 2016, 10:49
Er bestaat geen machine om pups volledig machinaal te maken. Bij elke stap van het bouwproces zijn mensenhanden nodig.

Idem cnc. Alsof een cnc een volledig gemaakte gitaar eruit spuwt.

arjanb01
30 april 2016, 11:15
Dat bestaat al, een gitaar kan je printen, alleen handwerk om de printer aan te zetten 🙈

D3nnis
30 april 2016, 11:23
Erg mooie top inderdaad. Ik verwacht dat deze echt tussen de 3000-3500 gaat kosten.

Dan zit je ook al behoorlijk in prs singlecut territorium.

arjanb01
30 april 2016, 12:06
Een prs single cut vind ik verre van klinken als een lp. Heb er meerdere bespeeld, maar die rauwe open grid met die zware mahonie klank ontbreekt bij een prs sc. Die vind ik wat ronder en wat dichtgesmeerder klinken. Klinkt te lief, lastig uit te leggen, maar je weet wat ik bedoel. Wel mooie afgewerkte gitaren, ware kunstwerkjes.

Tabula Rasa
30 april 2016, 13:02
Denk niet dat ik ooit 3000 of meer aan een nieuwe gitaar zou uitgeven, maar vraag me af waarom een Maybach minder zou moeten kosten dan een Gibson? Zo fantastisch zijn Gibsons ook weer niet.

D3nnis
30 april 2016, 13:03
Klinkt te lief, lastig uit te leggen, maar je weet wat ik bedoel.

Jazeker, dat is precies wat mij niet bevalt aan de meeste prs-en die k tot nu toe gehoord heb. Juist dat "nette" geluid, zeg maar prs versus gibson als blade versus fender, zoiets.
Maar vraag me ook altijd af als je een prs singlecut hebt met stoptail, en je zou dit vergelijken met een les paul met dezelfde versie, zou dit verschil er dan nog zijn?
Dat nette geluid ligt wellicht puur aan de pickups; dan zou het weer jammer zijn om daardoor een gitaar links te laten liggen.

Kakihara
30 april 2016, 13:10
Verschil PRS-Gibson, zit hem volgens mij mede in de mensuurlengte, niet alleen in de pickups.

D3nnis
30 april 2016, 13:26
Verschil PRS-Gibson, zit hem volgens mij mede in de mensuurlengte, niet alleen in de pickups.
Zal zeker invloed hebben, maarzou dat niet meer op speelgevoel dan op klank zijn?
Bovendien zou je dan met de capo op de eerste fret, en dan gestemd in E, een hele lompe Lp sound moeten kunnen bereiken, want dat verschil is nog groter dan die 6mm op de mensuur?

MikeD
30 april 2016, 13:34
De Gibson Customs gaan volgens mij voor rond de €4000,- (en customshoppers vanaf €5500,-) en het lijkt mij dat deze Maybach daar meer dan €1000,- onder komt. Hoe het ook zij, ik vind hem mooi.

Wat betreft "handgewikkelde pu's", die term lijkt mij niet alleen gereserveerd voor pu's waarbij de wikkelingen handmatig om de magneten worden gedraaid, maar ook voor pu's waarbij de maker weliswaar een wikkelmachientje gebruikt, maar wel het bouwproces van de pu met de hand uitvoert. Een met de lintzaag uitgezaagde body lijkt mij ook handgezaagd, in tegenstelling tot een CNC-gefreezde body.


https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13082723_1206545629378703_8694272530657137411_n.jp g?oh=fbe10d0b2067be5ecee209d025745a73&oe=579CF25E


om te beginnen: ook ik ben van mening dat de Lesters op de ene of andere manier beter smoelen dan de meeste Gibsons, zo ook deze.
Mijn opmerking over 'handgewikkelde pups' had als achtergrond het hypen van dat soort aan 'ambachtelijk-dus-beter' refererende begrippen waarbij bovendien - zo volgt ook uit jouw reactie - voor mij in ieder geval niet duidelijk is waar het omslagpunt ligt tussen 'machinaal' en 'handgewikkeld'… Bij 'handgewikkeld' groeit bij mij meer het visoen van een dametje of heertje dat met een veredelde ge-evolueerde handaaimachine in een schuurtje spoeltjes zit te wikkelen (zoals het oude met de hand aangedreven element-spoel-wikkelapparaat dat een tijd terug ergens opdook). In het boekje Burst believers deel 2 van Vic Dapra staat een mooie bijdrage van een persoon die oude PAF's zegt te hebben ontleed en naar wiens mening heel veel urban legends over 'de reden van het geluid van de PAF' niet meer dan urban legends zijn. By the end of the day gaat het er om hoe de dingen klinken maar door dit soort verkoopverhalen wordt al op voorhand een sfeer gecreëerd waarin nog maar weinigen zullen durven zeggen dat het geluid tegenvalt. Net zoals met de Dutchburst van 225.k€ The Proof Of The Pudding Is In The Eating.

Kakihara
30 april 2016, 13:35
Een Duesenberg 59'er klinkt ook wezenlijk anders dan een Les Paul. Het is nochtans een single cut met stoptail en humbuckers, maar met een Fender mensuur. Hij klinkt ook niet als een Fender.
Nu is mensuur natuurlijk maar één van de factoren die invloed hebben op het totaalgeluid.

arjanb01
30 april 2016, 14:29
Jazeker, dat is precies wat mij niet bevalt aan de meeste prs-en die k tot nu toe gehoord heb. Juist dat "nette" geluid, zeg maar prs versus gibson als blade versus fender, zoiets.
Maar vraag me ook altijd af als je een prs singlecut hebt met stoptail, en je zou dit vergelijken met een les paul met dezelfde versie, zou dit verschil er dan nog zijn?
Dat nette geluid ligt wellicht puur aan de pickups; dan zou het weer jammer zijn om daardoor een gitaar links te laten liggen.

Ik denk dat dat nette geluid mede aan de electronica ligt. Maar het is een beetje krom in een gitaar van meer dan 3k nieuwe elementen te prakken, dat is hetzelfde als een lekker wijf upgraden met dikkere tieten 🙈
En het komt mede ook door de constructie, verhouding mahonie, maple voor de top, verhouding neck rosewood/mahonie, afmetingen.
Draagt allemaal bij aan het geluid dat anders is. Prssen hebben altijd zo'n dichtgesmeerde ronde deken over het geluid. De mccarthy komt nog het dichtste bij het lp geluid.

D3nnis
30 april 2016, 15:14
Ik denk dat dat nette geluid mede aan de electronica ligt. Maar het is een beetje krom in een gitaar van meer dan 3k nieuwe elementen te prakken, dat is hetzelfde als een lekker wijf upgraden met dikkere tieten 🙈


Ik heb op zich niks tegen het upgraden met dikkere tieten :D
En eigenlijk zou je voor 3k willen dat ie precíes is zoals je wilt, maar stel dat dat niet het geval is een je kunt het oplossen met óf €300,- extra uitgeven aan elementen...Mwah.
Er zullen alleen weinig winkeliers zijn die dat even willen doen voor de demonstratie.
Dat is zo lastig aan een nieuwe gitaar zoeken, het blijft altijd appels en peren.

Da Vinci
30 april 2016, 16:18
Ik denk dat dat nette geluid mede aan de electronica ligt. Maar het is een beetje krom in een gitaar van meer dan 3k nieuwe elementen te prakken, dat is hetzelfde als een lekker wijf upgraden met dikkere tieten 🙈
En het komt mede ook door de constructie, verhouding mahonie, maple voor de top, verhouding neck rosewood/mahonie, afmetingen.
Draagt allemaal bij aan het geluid dat anders is. Prssen hebben altijd zo'n dichtgesmeerde ronde deken over het geluid. De mccarthy komt nog het dichtste bij het lp geluid.

Om te beginnen heeft een LP ook gewoon substantieel meer hout dan een PRS. Zowel bij de body maar ook zeker bij de nek. Dat, de verhouding en elektronica doen de rest.

Mijn McCarty vond ik erg donker klinken. Weinig hoog en geen bite. Dat vond ik al veel beter bij mijn Custom 22. Uiteindelijk toch twee jaar terug overgestapt op een Gibson en dat bevalt (qua sound) prima. Vol rond in de nek en gillend als een wijf in de brug :-)

Joost de Ruig
30 april 2016, 16:22
Vol rond in de nek en gillend als een wijf in de brug :-)

Als Leonardo uit eigen ervaringen gaat tappen, dan haal ik het bier uit de koelkast. Maar als hij nu ook nog zijn vrouw daarin gaat betrekken, dan komen de chips er ook bij :D

arjanb01
30 april 2016, 17:19
En als vrouwen erbij worden gehaald, haal ik bier, whiskey en nootjes tevoorschijn 🙈😂

Brum
30 april 2016, 17:59
Ik denk dat dat nette geluid mede aan de electronica ligt. Maar het is een beetje krom in een gitaar van meer dan 3k nieuwe elementen te prakken, dat is hetzelfde als een lekker wijf upgraden met dikkere tieten 


Ik vind andersom eigenlijk krommer. In een budgetgitaar dikkere tieten zetten en dan verwachten dat het een lekker wijf wordt. Wat er niet in zit, komt er ook met zekerheid niet uit. In een 3k gitaar is de kans toch wel tamelijk groter dat er een deftig geluid in zit, terwijl misschien de elementen je niet helemaal lekker liggen. Dan zet ik er dikkere tieten in hoor!

D3nnis
30 april 2016, 18:32
Even samenvattend:
Het komt er dus op neer dat dikkere tieten nooit een gek idee is?

arjanb01
30 april 2016, 18:45
Inderdaad, hoe meer tetten hoe beter, maar daar hebben we het mooie dames topic voor🙈
Ff ontopic, laat die Maybachs maar komen... Vet mooie les pauls. Het is dat ik al een hele goeie les Paul heb, anders had ik een Lester gescoord 💪
In juni komen ze dus naar Nederland, deze customshoppers en ik ben benieuwd of Gibson hierdoor serieus in de problemen komt 😂
Wel hele mooie les Pauls serieus...

arjanb01
30 april 2016, 18:48
om te beginnen: ook ik ben van mening dat de Lesters op de ene of andere manier beter smoelen dan de meeste Gibsons, zo ook deze.
Mijn opmerking over 'handgewikkelde pups' had als achtergrond het hypen van dat soort aan 'ambachtelijk-dus-beter' refererende begrippen waarbij bovendien - zo volgt ook uit jouw reactie - voor mij in ieder geval niet duidelijk is waar het omslagpunt ligt tussen 'machinaal' en 'handgewikkeld'… Bij 'handgewikkeld' groeit bij mij meer het visoen van een dametje of heertje dat met een veredelde ge-evolueerde handaaimachine in een schuurtje spoeltjes zit te wikkelen (zoals het oude met de hand aangedreven element-spoel-wikkelapparaat dat een tijd terug ergens opdook). In het boekje Burst believers deel 2 van Vic Dapra staat een mooie bijdrage van een persoon die oude PAF's zegt te hebben ontleed en naar wiens mening heel veel urban legends over 'de reden van het geluid van de PAF' niet meer dan urban legends zijn. By the end of the day gaat het er om hoe de dingen klinken maar door dit soort verkoopverhalen wordt al op voorhand een sfeer gecreëerd waarin nog maar weinigen zullen durven zeggen dat het geluid tegenvalt. Net zoals met de Dutchburst van 225.k€ The Proof Of The Pudding Is In The Eating.

Die Dutchburst is wel de meest overschatte gitaar, diegene die 2 ton gaat bieden is echt niet goed bij z'n hoofd, lelijke kleur en lelijk geluid 🙈

D3nnis
30 april 2016, 18:56
In juni komen ze dus naar Nederland, deze customshoppers en ik ben benieuwd of Gibson hierdoor serieus in de problemen komt 😂
Wel hele mooie les Pauls serieus...

Je kunt in de huidige lijn al kiezen tussen aged (nitrolak) en new-look (geen nitro). Ben benieuwd of er als Customshop nog meer te kiezen valt; ik zou wel een relatief betaalbare new-look willen, met neckjoint zoals Tabula Rasa die op zijn zelfbouw Lp's heeft, met een prs style over the top gevlamd of gemoesteerd esdoorn.....maar alleen als ie goed klinkt natuurlijk :D

arjanb01
30 april 2016, 19:04
Gewoon een tokai ls 150 nemen heb je niks meer nodig 🙈

D3nnis
30 april 2016, 19:43
Die hele LS en LC reeks wordt niet meer gemaakt, of wel?

arjanb01
30 april 2016, 19:48
Jazeker, gewoon te bestellen. Volgens mij heeft Bax die ls serie te koop. Maar ik zou hem dan via een Tokai dealer als kaj's Guitarstore uit Enschede bestellen.

D3nnis
30 april 2016, 20:41
hmm, zie die type aanduiding niet meer terug op de Tokai site, en de high-end tokais bij Thomann heten ook anders.
Zijn er eigenlijk in ons landje zaken die zowel (in meer of mindere mate) Tokai, Gibson én Maybach hebben? Ben eigenlijk wel benieuwd naar directe vergelijken.

Joost de Ruig
30 april 2016, 20:49
Zijn er eigenlijk in ons landje zaken die zowel (in meer of mindere mate) Tokai, Gibson én Maybach hebben? Ben eigenlijk wel benieuwd naar directe vergelijken.

Tokai en Maybach dealers zijn niet zo populair bij Gibson en visa versa. Ik denk dat Thomann een van de weinige is. In NL ken ik er niet één.

Ik meen ergens (hier?) gelezen te hebben dat Tokai uit het assortiment van Thomann gaat trouwens. Ze hebben er nog maar 3 hangen, waarvan 2 B-stocks.

Tabula Rasa
30 april 2016, 20:52
met neckjoint zoals Tabula Rasa die op zijn zelfbouw Lp's heeft,

Is met een haakse slijper ook wel op te lossen

D3nnis
1 mei 2016, 07:51
Is met een haakse slijper ook wel op te lossen
Als ik een gitaar van 3-4k koop zal ik je wel vragen om hulp :D
Misschien dan...

Da Vinci
1 mei 2016, 08:40
Ik vind andersom eigenlijk krommer. In een budgetgitaar dikkere tieten zetten en dan verwachten dat het een lekker wijf wordt.


Ik heb wel eens iemand horen zeggen dat pad kan zeggen dat een redenering klopt als het omgekeerde ook waar is.
Het lijkt me vrij onwaarschijnlijk dat als je bij een lekker wijf d'r tieten verkleint het dan het een budgetgitaar wordt. Dus ik denk dat je een punt hebt.

Brum
1 mei 2016, 10:45
Zolang het maar geen EMG's zijn. De neptieten onder de elementen. Ik hou van echt.:crazyhappy:

Om toch maar weer back on topic te gaan (Joost gaat het tegen Mitch zeggen), die Maybachs lijken me hele leuke alternatieven. Ze maken ook linkshandige modellen zag ik. Er zit alleen geen SG bij, dat vind ik dan wel weer jammer en je kunt volgens mij ook niets laten customizen.

D3nnis
1 mei 2016, 10:48
Ik blijf het een raar verhaal vinden, als er Customshops zijn waar je niks custom kunt laten doen :D

Joost de Ruig
1 mei 2016, 12:17
Om toch maar weer back on topic te gaan (Joost gaat het tegen Mitch zeggen), die Maybachs lijken me hele leuke alternatieven. Ze maken ook linkshandige modellen zag ik. Er zit alleen geen SG bij, dat vind ik dan wel weer jammer en je kunt volgens mij ook niets laten customizen.

1. Nee hoor
2. Ja hoor

Er is net een SG junior uit van Maybach

Brum
1 mei 2016, 12:32
Dat eerste was een geintje he.;)

Een linkshandige SG Junior met humbucker, dan ga ik het moeilijk krijgen!

Joost de Ruig
1 mei 2016, 12:58
Speciaal voor Brum:


https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t1.0-9/13062050_1204965929536673_2638721291409804878_n.jp g?oh=cde84534a6a2cf86c9471e833e66d24e&oe=57B3C5B9

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xtp1/t31.0-8/13072899_1204965939536672_6999619163513388935_o.jp g

D3nnis
1 mei 2016, 18:27
Als die eikels van Maybach ook eens met foto's op de proppen kwamen van ubergeile blinkende flamed top les pauls, ipv die verweerde meuk...

Joost de Ruig
1 mei 2016, 18:34
Als die eikels van Maybach ook eens met foto's op de proppen kwamen van ubergeile blinkende flamed top les pauls, ipv die verweerde meuk...

Dat jij nog geen klachtbrief hebt opgesteld in het Tjechies.... :)

D3nnis
1 mei 2016, 18:39
Nog niet eens aan gedacht!
Ga ik meteen doen!

MikeD
2 mei 2016, 10:13
Nog niet eens aan gedacht!
Ga ik meteen doen!

maar dan wel ff via Google Translate Nederlands / Tsjechisch heh? je moet die mannen ook wat te lachen geven….

arjanb01
2 mei 2016, 12:20
Hoe kan je nou een klachtbrief schrijven als je geen Lester hebt?
Ik zou er eerst eentje kopen en dan daarna gaan klagen, misschien krijg je wel een 2e gratis 😂

MikeD
3 mei 2016, 10:53
om even terug te komen op mijn geliefde praat-onderwerp handgewonden pups: kijk eens hoe de vent van The Creamery (creamery-pickups.co.uk) in ieder geval enige moeite doet om uit te leggen wat hij verstaat onder handwound en ook hoe hij zijn pups wikkelt:

Handwound / Scatterwound Pickups - Custom Made in Manchester, UK

Unlike machine wound pickups, handwound (also called scatterwound) pickups can have a richer harmonic voice. The wraps of very thin coil wire are scatterwound, overlapping as the coil is built up to the required size for each or specifications for each particular design of pickup. A handwound / scatterwound coil does take time. I wind my pickups at slowish speed with varying tension to give a more open voice, overlapping the wraps of fine coil with a scattered pattern unique to each design. Unlike many uniformly pre-tensioned, machine wound coils, I like to wind my Creamery handwound pickups with a lower capacitance and a slightly higher resonant peak to give more dynamics in the tone, more clarity and improved string definition especially at gain.


Handmade Pickup Winding Machine

If I showed you a picture of the machine I have built you'd laugh! It does look like an old Heath Robinson contraption but again, rather than use one of the many off-the-shelf winding machines I have built my own, to my own specifications with a few unique design quirks to help my make richer sounding pickups. I've arrived at this 'unique' machine after building many and using bought machines, taking them apart & rebuilding them to create a few changes to the simple design that help me (hopefully) make better sounding pickups.

Orpheo
3 mei 2016, 11:16
Dus toch met een machine: alleen dan eentje waar de winder zelf de draad voedt. Das nog steeds niet pure handwound.

D3nnis
3 mei 2016, 19:21
Dus toch met een machine: alleen dan eentje waar de winder zelf de draad voedt. Das nog steeds niet pure handwound.

Waarom zou je dat überhaupt volledig met de hand willen doen?
Een kerel in een stoel met zo'n hoge rugleuning, liefst met bloemetjesmotief, die onder een lamp met de hand draad om een dinges loopt te draaien, in dezelfde traditie als mijn oma vroeger aan het breien was, maar dan tegen €70,- of meer per uur...

MikeD
4 mei 2016, 08:38
Waarom zou je dat überhaupt volledig met de hand willen doen?
Een kerel in een stoel met zo'n hoge rugleuning, liefst met bloemetjesmotief, die onder een lamp met de hand draad om een dinges loopt te draaien, in dezelfde traditie als mijn oma vroeger aan het breien was, maar dan tegen €70,- of meer per uur...

My words exactly…..en hoeveel uur is ie dan wel niet bezig om 5000 windingen op een humbucker spoel te krijgen of 10.000 windingen op een P90???

Da Vinci
4 mei 2016, 10:45
Waarom? Omdat alles wat uit de fabriek komt bij voorbaat kut is. Daarom zijn we zo gek op handmatig gewikkelde elementen, handmatig gefreesde gitaarbodys, boutique pedaaltjes en de ambachtelijke appelflappen van de Albert Hein.

Orpheo
4 mei 2016, 12:08
Waarom zou je dat überhaupt volledig met de hand willen doen?
Een kerel in een stoel met zo'n hoge rugleuning, liefst met bloemetjesmotief, die onder een lamp met de hand draad om een dinges loopt te draaien, in dezelfde traditie als mijn oma vroeger aan het breien was, maar dan tegen €70,- of meer per uur...

Zhang, de maker van die pure handwounds, doet er ongeveer 2 uur over om 1 humbucker te winden (versus 5 minuten puur machinaal versus 30-45 minuten scatterwound).

Waarom? Veel, veel lagere capacitance. Dus veel transparanter. Tis zeker niet voor iedereen een toevoeging.

D3nnis
4 mei 2016, 12:11
Maar je zou een machine toch ook kunnen programmeren om te scatterwounden? Dan heb je weliswaar een wat slimme machine nodig, maar toch.
Bijkomend voordeel zou zijn dat al die scatterwound dingen dan onderling exact hetzelfde zijn.

fred dons
4 mei 2016, 12:26
klopt, Shadow doet aan CNC scatterwinden, dus ja dat kan

Pepe
4 mei 2016, 14:20
Ja, je kan de machine instellen hoe je wil.
Ik denk dat handwound meestal slaat op iemand die (bij gebrek aan dure apparatuur) gebruik maakt van een motortje uit een naaimachine of iets dergelijks en met zijn hand het draad controleert. Dat gaat snel hoor, 8000 omwentelingen. Op YT staat een filmpje van, ik dacht Lollar, die een pickup draait waar je bij staat, 5 minuten als je vaak stopt.
De grap is ook dat op die manier je niet anders dan scatterwound kan draaien.
Of dat beter klinkt hangt af van wat je beoogt.

Fender heeft zijn oude windster Abigail Ybarra teruggehaald om de '69's te winden en heeft dat patroon gekopieerd in hun pickup winder. Daarnaast heeft de oude dame nog een serie echt met haar handen gewonden, die waren destijds 3 keer zo duur (en very limmited)
Dat was een groot succes kwa marketing, daarna heeft ze nog aan een hoop projecten meegewerkt.

MikeD
5 mei 2016, 12:11
Jullie zeggen het in feite zelf ook; wat 'uit een fabriek' komt, hoeft niet per definitie 'slechter' te zijn en 'echt handgewonden' is tevens een (prijsverhogend) marketing tool.

the sure thing
5 mei 2016, 12:15
Waarom? Omdat alles wat uit de fabriek komt bij voorbaat kut is. Daarom zijn we zo gek op handmatig gewikkelde elementen, handmatig gefreesde gitaarbodys, boutique pedaaltjes en de ambachtelijke appelflappen van de Albert Hein.

Het gaat om prana, oftewel de liefde die in het produkt zit.

Pepe
5 mei 2016, 12:57
Fabriek heeft ook voordelen, het product is time tested & true en doorgaans ook consistenter. Het is onpersoonlijker dus ook minder gedoe met teruggave. In handwerk zitten meer uitschieters dus ook naar de downside.
Liefde in het product is mooi, dan moet je wel lol in je werk hebben. Voor hetzelfde geld is het gemaakt door iemand die met zelfmoordplannen rondloopt omdat zijn vrouw net is weggelopen en zijn hond overreden.

Da Vinci
9 mei 2016, 10:30
Het gaat om prana, oftewel de liefde die in het produkt zit.

Liefde, ambachtelijk, handgemaakt.... perfecte woorden voor marketeers want ze roepen een mooie emotie op maar ze zijn niet de kwantificeren. Wordt mi. op geniale wijze duidelijk gemaakt door dit filmpje. Want ze steken de draak met hun eigen propositie en juist daardoor beklijft het en maakt het ze uniek.


https://www.youtube.com/watch?v=SlC_fw4ePgk

Joost de Ruig
9 mei 2016, 10:33
Briljant filmpje. Ik vind CoolBlue een van de beste dozenschuivers van Nederland en dat ze niet per definitie de goedkoopste zijn, neem ik dan graag voor lief.

MikeD
9 mei 2016, 13:56
we gaan nu wel heel ver off topic.. van Maybach Lesters tot pakketknuffelaars..... anyway; you guys catch my drift

janhaakma
11 mei 2016, 14:09
Ik las hier ergens op het forum (en elders online) dat de Lesters van Maybach NON-chambered zijn en een long-tenon neckjoint hebben.

Beide beweringen zijn niet waar: ze zijn soms wel, soms niet chambered, dit is afhankelijk van het gewicht van het gebruikte hout (Maybach wil ze maximaal 3,7 kg hebben). Verder hebben ze geen long-tenon neckjoint.

Wel wordt het hout zeer zorgvuldig gekozen.

arjanb01
11 mei 2016, 14:19
Ik zit nog steeds te wachten op info van de fabriek zelf.
Tot nu toe zijn het allemaal berichten via forums, hear say...,
We weten eigenlijk erg weinig over de houtsoorten, dat ze zo licht zijn dat het eigenlijk geen mahonie kan zijn, chambered of niet... Allemaal erg onduidelijk.
Wel jammer dat Maybach daar geen info over geeft. Je zou bijna zelf een body uitelkaar moeten zagen om alles te kunnen achterhalen 😂

Joost de Ruig
11 mei 2016, 14:29
Ik las hier ergens op het forum (en elders online) dat de Lesters van Maybach NON-chambered zijn en een long-tenon neckjoint hebben.

Beide beweringen zijn niet waar: ze zijn soms wel, soms niet chambered, dit is afhankelijk van het gewicht van het gebruikte hout (Maybach wil ze maximaal 3,7 kg hebben).

Dat van dat chamberen zou kunnen, maar de Lesters die ik in mijn handen heb gehad (circa 10) waren geen van allen gechamberd. Heb jij uit eigen ervaring, wel gechamberde Lesters bespeeld?

janhaakma
11 mei 2016, 14:36
Dat van dat chamberen zou kunnen, maar de Lesters die ik in mijn handen heb gehad (circa 10) waren geen van allen gechamberd. Heb jij uit eigen ervaring, wel gechamberde Lesters bespeeld?

Hoe weet jij dat die niet chambered waren Joost?

Joost de Ruig
11 mei 2016, 15:07
Hoe weet jij dat die niet chambered waren Joost?

Omdat ik er a. op geklopt heb (verrast als ik was door de kwaliteit, toon en gewicht) en b. naar gevraagd heb bij beide shopeigenaren.
Twijfel je aan mijn bevindingen of waarnemingen? Ik zou mij kunnen vergissen en de shops zouden er over kunnen liegen..... :-/

arjanb01
11 mei 2016, 15:18
Joost is vertegenwoordiger voor Kaufmann en hun producten, leuke baan lijkt me dat trouwens, zal alleen wel shitty betalen🙈

janhaakma
11 mei 2016, 15:20
Ik vermoedde al dat je a. geklopt en b. gevraagd had :-). De chambering is er dus niet altijd, maar wel vaak. Het gaat wel om bijzondere kwaliteit hout, dus wanneer chambering nodig blijkt is dit beperkt en zul je het niet of nauwelijks horen bij de 'kloptest'.

Ik vraag me eerlijk gezegd af of shopeigenaren dit weten, ik ga er niet van uit dat ze liegen.

Maar hoe dan ook, of ze nou wel of niet chamberen of dat de halsverbinding wel of niet long-tenon is: het zijn bijzonder goed gebouwde en geweldig klinkende instrumenten. Dus wat doet het ertoe. De echt oude Gibsons waren trouwens ook niet long-tenon.

Joost de Ruig
11 mei 2016, 15:22
Joost is vertegenwoordiger voor Kaufmann en hun producten, leuke baan lijkt me dat trouwens, zal alleen wel shitty betalen��


Flauw.....

janhaakma
11 mei 2016, 15:23
Joost is vertegenwoordiger voor Kaufmann en hun producten, leuke baan lijkt me dat trouwens, zal alleen wel shitty betalen��

Haha is dat zo Joost? Lijkt me niet dat Kauffmann überhaupt vertegenwoordiging nodig heeft joh :-)

Mr.Fingers
11 mei 2016, 15:26
http://images.gibson.com.s3.amazonaws.com/Lifestyle/English/aaFeaturesImages2010/New-Modern-Weight-LP.jpg
Zo iets als dit kun je toch niet horen met erop te tikken? Daarvoor zijn de wanden veel te dik, en de interne "muurtjes" dempen iedere tik-trilling.

Anyway, ik heb er in de plaatselijke muziekzaak ook eens eentje bespeeld. Mooie gitaar, en ook best verzorgd, maar ook niet meer dan dat (ik heb sowieso weinig met LP's, maar deze deed het hem helemaal niet).

Joost de Ruig
11 mei 2016, 15:44
Haha is dat zo Joost? Lijkt me niet dat Kauffmann überhaupt vertegenwoordiging nodig heeft joh :-)

2x: dat is ook zeker niet zo.....

janhaakma
11 mei 2016, 16:01
Ik zit nog steeds te wachten op info van de fabriek zelf.
Tot nu toe zijn het allemaal berichten via forums, hear say...,
We weten eigenlijk erg weinig over de houtsoorten, dat ze zo licht zijn dat het eigenlijk geen mahonie kan zijn, chambered of niet... Allemaal erg onduidelijk.
Wel jammer dat Maybach daar geen info over geeft. Je zou bijna zelf een body uitelkaar moeten zagen om alles te kunnen achterhalen 

Je wordt op je wenken bediend: https://www.youtube.com/watch?v=LEbvWPljV4U

Sowieso wel handig, zo voorkom ik de bitchy reacties hier een beetje ;-).

arjanb01
11 mei 2016, 16:05
Nice dankjewel 👍

fred dons
11 mei 2016, 16:20
De echt oude Gibsons waren trouwens ook niet long-tenon.

waar heb je deze info vandaan Jan ? zelfs de 52 les Pauls (de eerste) hadden al een Long tenon, pas in de 69 deluxe komt de short Tenon voor het eerst voor
http://www.premierguitar.com/Stream/StreamImage.aspx?Image_ID=20229C50-19E0-4670-BB7C-EBB0A5B1F9F6&Image_Type=image

Joost de Ruig
11 mei 2016, 16:28
Je wordt op je wenken bediend: https://www.youtube.com/watch?v=LEbvWPljV4U

Goed om dit te zien. Ik meende oprecht dat Maybach Lester unchambered was, maar dit blijkt soms wel, soms niet het geval te zijn. Dat is mij door een tweetal dealers nooit verteld en ik heb dus kennelijk ook voor joker lopen kloppen op die bodies. Weer wat geleerd en mijn excuus als ik verkeerde info heb gegeven.

Tabula Rasa
11 mei 2016, 17:24
Mooi filmpje, veel eerlijke antwoorden. Cool.

Pepe
11 mei 2016, 17:40
Ja, ik zou als PR medewerker gelijk met zo'n filmpje gekomen zijn, menselijk gezicht erbij, geen onduidelijkheid. Nou nog een rondleiding door door factory en als spullen op orde zijn verkoopt het zichzelf.

Iedereen weet wel hoe die dingen werken. Openheid, wat relativering en zelfspot maken een merk loveable. Maar bijna niemand doet dat raar genoeg. Ik heb niet zoveel met Bogner maar die excentrieke mad professor Reinhold maakt het merk ijzersterk.

Joost de Ruig
11 mei 2016, 17:46
Ja, ik zou als PR medewerker gelijk met zo'n filmpje gekomen zijn, menselijk gezicht erbij, geen onduidelijkheid. Nou nog een rondleiding door door factory en als spullen op orde zijn verkoopt het zichzelf.

Iedereen weet wel hoe die dingen werken. Openheid, wat relativering en zelfspot maken een merk loveable. Maar bijna niemand doet dat raar genoeg. Ik heb niet zoveel met Bogner maar die excentrieke mad professor Reinhold maakt het merk ijzersterk.


Je hebt gelijk Pepe. Wat ik ook niet wist, is dat een deel van de productie bij Maurice Dupont in La France ligt, bij wie ik best mooie gitaren op de site zie staan: http://www.acoustic-guitars.com/