PDA

View Full Version : Nieuws van Boss: DD-500 en RV-6



dml
11 juli 2015, 02:38
Eindelijk weer een nieuw delay pedaal van Boss die zich waarschijnlijk moet gaan meten met de Timeline en Timefactor: http://www.bossus.com/products/dd-500/

http://cdn.roland.com/assets/images/products/gallery/dd_500_top_gal.jpg

En een nieuwe reverb, de opvolger van de RV-5: http://www.bossus.com/products/rv-6/

http://images.equipboard.com/uploads/item/image/25109/boss-rv-6-reverb-l.jpg?v=1436387991

apekop
11 juli 2015, 10:05
Top dat er een nieuwe delay is van Boss. Wel niet bijster origineel aangezien zowat ieder bekend merk tegenwoordig zo'n delay heeft met verschillende delays gemodelled; Strymon, TC electronics, Line 6, Digitech etc. Strymon komt ook weer met een nieuwe dual delay (ook al niet echt vernieuwend).
Maximale delay tijd van 10 seconden op de Boss is al meer dan de meeste andere merken, maar vind ik zelf te weinig. Waarom niet een keer een delaytijd van 16 seconden met pitch modulatie functie zoals de 16 seconds delay van EHX. Dan wordt het interessant.

De reverb krijgt ook niet de originaliteitsprijs. Dit mis ik wel een beetje bij de bekende namen; het zijn steeds variaties van hetzelfde en geen echt onderscheidende producten t.o.v. andere merken. Neemt niet weg dat het leuke pedalen kunnen zijn.

the sure thing
11 juli 2015, 10:21
Sjesus: die nieuwe Boss delay lijkt qua lay-out wel heeeel erg op de Time Line.

Ik heb een tijd de Boss DD-20 gehad: super fijn in te stellen, maar vreemd genoeg hoorde je live in een band er weinig van terug.

Met de Time Line geen last van!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

D3nnis
11 juli 2015, 10:23
Maximale delay tijd van 10 seconden op de Boss is al meer dan de meeste andere merken, maar vind ik zelf te weinig. Waarom niet een keer een delaytijd van 16 seconden met pitch modulatie functie zoals de 16 seconds delay van EHX.

Ik weet dat het aan mijn beperkte creativiteit met betrekking tot effecten (en alle rest ook, maar da's een ander verhaal), maar wat moet je met 16 seconden delay?

apekop
11 juli 2015, 10:28
Ik weet dat het aan mijn beperkte creativiteit met betrekking tot effecten (en alle rest ook, maar da's een ander verhaal), maar wat moet je met 16 seconden delay?

denk Robert Fripp

dml
11 juli 2015, 11:20
En als er wel 16 sec. op zou zitten, dan is er vast wel weer een ander die dat niet genoeg vindt.

the sure thing
11 juli 2015, 15:02
Sjesus... 16 seconden?? Ik wil minimaal 18 seconde


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Pepe
11 juli 2015, 15:14
Het zijn toch wel weer de geijkte instant fx. Ik zou het eigenlijk voor de hand vinden liggen om met een delay op de proppen te komen die een aantal heads heeft die je dan zelf zou kunnen instellen.
Of zeg ik nou iets heel raars?
D'r is een digitale echorec maar dat kan veel interessanter zou je zeggen.

the sure thing
11 juli 2015, 16:02
De Timeline is fors te tweaken hoor... En zoiets als de ICE instelling van de Timeline is lekker freaky


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Mitch
11 juli 2015, 22:24
Ja, Boss is ook weer bij de tijd. Mocht ook wel, ondertussen...

mountainman
11 juli 2015, 23:22
Ik vind ook die nieuwe SY-300 gitaarsynth van Boss wel lekker. En het mooiste is dat je geen speciale pickup meer nodig hebt.

https://www.youtube.com/watch?v=wWUJncGSvMA

The Lo Lands
12 juli 2015, 11:23
Eindelijk een Boss delay met schakelbare buffer. Met 32 bits AD/DA conversie ipv 24 bits conversie willen ze strymon 'overtreffen', verschil ga je niet horen :-) De demo en specs klinken veelbelovend, nu de prijs nog!

apekop
13 juli 2015, 23:47
Ik vind ook die nieuwe SY-300 gitaarsynth van Boss wel lekker. En het mooiste is dat je geen speciale pickup meer nodig hebt.

https://www.youtube.com/watch?v=wWUJncGSvMA

Ik had al een paar demos bekeken. Op zich spreekt me het idee van die gitaar synth heel erg aan en ook feit dat je geen pickup nodig hebt vind ik zeer interessant. Alleen slaan ze de plank wat mij betreft volledig mis met die geluiden. Dat kan echt beter anno 2015. Waar zijn de mooie strings of de oude klassieke GR300 geluiden? In dit concept zit veel meer in als je het mij vraagt. A.h.v. van die demo's vind ik het teleurstellend qua sounds. De tracking is daarentegen wel erg goed zo lijkt het. Benieuwd hoe dat is bij meerstemmige akkoorden etc.

guitaraddict
14 juli 2015, 10:25
Ook ik hoor weinig nieuws in die geluiden maar vind ze juist wel wat weghebben van de oude Gr 300 geluiden.
Ik heb er ooit een gehad toen hij net op de markt kwam en weggedaan omdat er niet genoeg attack in de sounds zat. Die attack moest je maken met gitaargeluid. Misschien had het iets te maken met het omzetten van toonhoogte naar spanning en de vertraging die hierbij kwam kijken.
Het geluid zette niet genoeg door in een bandsituatie, pas toen ik hem versterkte via een JBl ( glijbaan) basbox met 15 inch speaker en een grote JBL hoorn was het goed te horen maar vooral het toevoegen van vervorming aan de gitaarsound maakte het geheel bruikbaar.

Ik herinner me dat Jan Akkerman hem ook voornamelijk solo gebruikte ( zonder andere instrumenten).

Wat heeft dit allemaal te maken met deze nieuwe synth ? Ik vermoed dat dit apparaat aan hetzelfde euvel leidt.
Kijk ook eens naar de opmerking over de nieuw Roland (Boss) delay , die wegvalt in een bandsituatie. Een paar posts terug.

Alf

danee
28 juli 2015, 13:44
Het voordeel van de timeline...korg etc is dat er veel te tweaken valt....maar voor velen is dat is tevens het grote nadeel. Teveel knoppen en moglijkheden. Ik hoop dat de boss-dd500 eenvoudiger is in gebruik. Ik heb de DD-20 in mijn rack... Nadeel van de DD-20 is dat je niet zowel de tap als de select functie extern kan aansturen. Je moet kiezen. De DD-500 kan dat via midi wel. Dus alleen daarvoor zal ik hem al aanschaffen :)


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

danee
28 juli 2015, 19:58
Nog eens nagedacht over het wegvallen van de delay in een bandsituatie. Hoe verhoud de korg sdd-3000 zich tot de timeline en boss? Iemand ervaring mee?


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

dml
1 augustus 2015, 05:58
De demo en specs klinken veelbelovend, nu de prijs nog!

Moet € 350,- gaan kosten.

muziekschuur
1 augustus 2015, 13:01
De Boss synth is echt wel bijzonder. En erg mooi afgewerkt.

ChazyChaz
2 augustus 2015, 16:35
Nieuw demootje van Sweetwater, meest informatieve die ik tot dusver gezien heb.


https://www.youtube.com/watch?v=WvdHKz3bBjk

Rick trodat
29 augustus 2015, 11:22
Ik heb de rv6 geprobeerd. Zelf heb ik al jaren de rv5 en op dat ding springt de modulatie er echt uit. De overige modussen waren niet bijzonder en de spring was ronduit slecht. Op de rv6 is de spring nog slechter en de plate klinkt niet als een plate ( ouderwetse studio plate). Daarentegen klinkt de dynamic reverb heel erg goed. Heel natuurlijk. Het enige dat je MOET doen is de tone knop nooit verder dan 9 uur zetten. Tenzij je van een onnatuurlijk geluid houd. De toneknob geld voor alle modussen.

De modulate reverb is vrijwel exact gelijk aan de rv5. De shimmer is ook erg goed en de hoge pitch blend mooi in je spel. Vergelijkbaar met de strymon bluesky alleen vereist de boss wat meer tweakwerk.

Qua originaliteit verdiend boss geen prijs. En ze hebben waarschijnlijk meerdere strymons geopend om het e.e.a te kopieren ( Shimmer). Helaas misschien, is dit goed gelukt. Voor de prijs krijg je drie geweldige reverbs. De delay is onbruikbaar, de plate klinkt onrealistisch en de spring is compleet waardeloos. Maar de dynamic, modulate en de shimmer is erg goed. ( lijm wel ff je toneknob vast op 9 uur)

the sure thing
30 augustus 2015, 07:37
Dank voor je review!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Rick trodat
30 augustus 2015, 08:45
Graag gedaan

telecastermaster
9 oktober 2015, 20:12
Zijn er al wat meer ervaringen met de RV6? Ik ben wel benieuwd.