PDA

View Full Version : Gare hals, herfretten of vervangen of....



JohanH1980
9 juli 2015, 21:15
Hi there!

Ik heb hier een Fender US strat uit 1997 liggen waarvan het fretboard en de frets behoorlijk wat sporen van gebruik vertonen. Ik heb deze jaren geleden tweedehands gekocht toen ik nog niet zo goed wist waar ik op moest letten :???: het was mijn eerste echte strat. Altijd met veel plezier op gespeeld, pickguard met een setje CS '54 PU's erin gezet en hij klinkt behoorlijk lekker, maar nu heb ik een andere fijne strat gekocht en deze mag daarom de tent gaan verlaten.

Ik wil graag dat de nieuwe eigenaar een goed bespeelbare gitaar krijgt, dus wil ik hem voor de verkoop nog laten repareren. Maar nu sta ik voor een dilemma: ik kan hem laten herfretten maar dan zit je nog steeds met de beschadigingen op het fretboard, zie foto.

http://i1314.photobucket.com/albums/t574/ledenservice/Strathals_zpsakbyhf6v.jpg (http://s1314.photobucket.com/user/ledenservice/media/Strathals_zpsakbyhf6v.jpg.html)

Ik kan er natuurlijk ook een aftermarket hals op laten zetten maar dan is hij niet meer origineel. Of ik kan natuurlijk lekker helemaal niets doen en alles zo laten en een wat lagere prijs ervoor vragen, dan kan de nieuwe eigenaar (of eigenaresse als het een meisje is) zelf bepalen wat hij of zij ermee doet.

Wat is wijsheid? Alvast bedankt voor de tips :hippie: :soul:

benwave
9 juli 2015, 21:18
Of ik kan natuurlijk lekker helemaal niets doen en alles zo laten en een wat lagere prijs ervoor vragen, dan kan de nieuwe eigenaar (of eigenaresse als het een meisje is) zelf bepalen wat hij of zij ermee doet.




Ja dit dus

Plant
9 juli 2015, 22:53
Ik zou ook geneigd zijn om de gitaar 'as is' te verkopen, maar dit is nogal koper-afhankelijk.

Vraag is hoe onbespeelbaar de gitaar nu is. Als het zo erg is dat een evt. koper geen inschatting kan maken hoe de gitaar in goede staat gaat spelen / klinken, zal diegene het risico dat het na een opknapbeurt alsnog tegenvalt zo laag mogelijk willen houden. Dan wordt het onderdelenprijs (tienjeswerk).

Je kunt altijd een offerte laten doen voor een reparatie en inschatten of je dat bedrag er bovenop de waarde van een goede 2dehands gitaar ook weer uithaalt. Je verkoopt dan wel een gitaar waarvan het voor de koper meteen duidelijk is wat hij / zij krijgt.

De een zal het waarderen, de ander niet.

Ik heb weleens een recent deels gerefrette gitaar verkocht waarbij de reparatieprijs (bon aanwezig) grif voor lief werd genomen.

barno
9 juli 2015, 23:05
als je een hals met maple toets laat herfretten, wordt die toets standaard opnieuw geschuurd voor het fretten, en daarna herlakt. dus beschadigingen op toets verdwijnen.

deefke666
9 juli 2015, 23:17
Dat lijkt me dus best een kostelijke zaak.
Ik heb ook een gitaar die smeekt om nieuwe frets, van de eerste tot pakweg de zesde fret best diepe voegen erin
(acht jaar erg intensief gebruik), dus ik denk niet dat die nog te vlakken valt.
maar wegens genoeg backup gitaren ben ik er nog niet aan toe gekomen om er iets aan te laten doen hoewel het eigenlijk een super gitaar is (us deluxe strat met maple toets).

Iemand een idee welke kosten ik mag verwachten als ik deze in haar glorie wil laten herstellen? (plus minus dan, want dat zal wel schelen van de ene tegen de andere)

JohanH1980
10 juli 2015, 00:20
Bedankt voor alle reacties :cooler:

Ook goed om te horen dat bij het herfretten de beschadingingen zullen verdwijnen. Ik ga eens rustig bedenken wat ik met het beestje ga doen, misschien is het ook helemaal geen gek idee om hem zelf te houden als backup gitaar.