PDA

View Full Version : Taylor of Martin



Carlos007
9 juli 2015, 14:00
Beste Forum leden,

Ik zit met een luxe probleem en daardoor ook in dubio.
Ik wil een nieuwe gitaar aanschaffen en twijfel over de keuze.

Taylor 214CE

of

Martin GPCAP5K

Beide zitten in de zelfde prijsklasse
Welke heeft jou voorkeur en waarom?

Alvast bedankt voor je advies.

Carlos

LaurentB
9 juli 2015, 17:39
Die moet je echt allebei zien te testen, want Martin en Taylor hebben een groot verschil in karakter. De een is niet noodzakelijkerwijze beter dan de ander, maar je moet kunnen bepalen wat jouw persoonlijke voorkeur heeft. Ikzelf heb een 114 model, dus zelfde concept alleen goedkopere uitvoering, en vind het een elegant, erg transparant, en helder klinkende gitaar met een goed respons. Martins klinken iha wat steviger maar ik ken dit specifieke model niet.

Joost de Ruig
9 juli 2015, 17:58
Persoonlijk vind ik Taylor in de meeste details fraaier en beter. Het zijn van beide merken zeg maar de instapmodellen (met alle respect hoor!), terwijl het voor andere merken het middensegment is. Ik wil het je niet moeilijker maken, maar wel eens aan een Eastman gedacht?

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xft1/v/t1.0-9/11694797_1026044987428769_7545354477730105116_n.jp g?oh=ee05da3f66bf80be88764695f7ffd924&oe=5628CE3D

LaurentB
9 juli 2015, 18:08
Mijn Taylor 114 is nog meer een instapmodel dan de 214, maar klinkt wel echt heel goed. Maar je moet het per exemplaar bekijken; ik vergeleek die destijds met een duurdere 2-serie (weliswaar dreadnought model) in de winkel, maar deze klonk gewoon beter.

deefke666
9 juli 2015, 18:45
Ik denk dat vergelijken het beste is wat je kan doen,
Ik heb hetzelfde gedaan en bij mij is net zoals bij LaurentB de 114 beter bevallen dan de 214.
Zowel de klank als de feel bevielen mij beter dan de martins uit dezelfde prijsklasse,
terwijl ik eigenlijk in eerste instantie voor de martin naar de muziekwinkel was gegaan,
de Taylor gitaren stonden zelfs niet eens op mij "te testen" lijstje.

Maar voor jou is het misschien wel net andersom he, dus zoveel mogelijk testen :)

Carlos007
10 juli 2015, 15:29
Ok, bedankt voor jullie reacties tot nu toe.
Ik merk wel dat er een voorkeur is naar de taylor (en Eastman).
Zelf heb ik eens op de 316CE gespeeld en dat was liefde op het eerste gezicht :)
Als ik kijk wat ik ermee wil doen vind ik de 316CE wat te hoog in prijs.

Ik ga testen en laat jullie het resultaat weten......

Joost de Ruig
10 juli 2015, 15:52
Ik ga testen en laat jullie het resultaat weten......

Kijk, dat is altijd het beste wat je kan doen: vergelijken.

Een gitaar moet niet alleen goed klinken, maar moet ook goed voelen en mooi zijn. Kortom, het hele plaatje moet kloppen. Tis net als met vrouwen, je moet er een beetje verliefd op worden haha.

Rizz
10 juli 2015, 17:52
Idd, testen.. Ik hoop dat je er uit komt! Voor mij zijn Martin en Taylor eigenlijk geen optie, ik ben van beide merken geen fan. Dat gaat meer om het typische geluid van. Dat wil niet zeggen dat beide merken niet ergens een model hebben die me wel bevalt, maar ik ken mezelf en dat zijn vaak de heule dure modellen. Ook is het zeker bij Martin zo dat je veel betaald voor een beetje kwaliteit. Wat ik van Taylor dan wel weer goed vind, is de bespeelbaarheid, zeker als je 'm een keer laat afstellen bij het Taylor servicecenter.

Maar dat ben ik, dat zegt eigenlijk niet zoveel voor jou. Succes en veel plezier met de zoektocht, want zoeken is altijd leuk.. :D

jantjec
9 augustus 2015, 18:38
ik ben een beginneling dus weet niet of je hier iets aan hebt? Wat de een hoort is nooit hetzelfde als wat een ander hoort.
Mijn echtgenoot heeft een Eastman AC420 een paar dagen gehad en gehoord naast een Martin HD28, flink verschil in prijs .. heeft gekozen voor de Eastman. na een paar dagen toch de Martin gekocht 2dehands en de Eastman is nog eens ingeruild tegen de Eastman E20ss. En die Eastman is werkelijk prachtig en is voor mij iets handiger bespeelbaar om wat voor reden dan ook hij voelt prettiger. De Martin moeten we nog wat wakker spelen die heeft erg lang opgesloten gezeten.
Het is ons wel gebleken dat er geen 3 dezelfde merktypes hetzelfde klinken. Dus de gitaar in de winkel hd 28 klinkt niet hetzelfde als die 2dehandse.
Al het hout dat er groeit is eenmalig en heeft blijkbaar ook duidelijk zijn klankkleur...

LaurentB
9 augustus 2015, 18:40
Vooral met akoestische gitaren kun je nooit blind varen op het modelnummer, je moet het betreffende exemplaar dat je gaat kopen testen.

telerocker
9 augustus 2015, 18:55
Ik had laatste een goedkoper Martin DCX1E in mijn handen en versterkt klonk deze voor zijn prijs alleszins goed met een behoorlijke sustain. Martin of Taylor, allebei prima, wel verschillend in toon en feel. Martin vind ik iets 'droger' klinken. Zoals enkelen hier adviseren: testen.

LaurentB
9 augustus 2015, 18:59
Het is gewoon heel anders. Een Martin klinkt akoestisch krachtig, veel hoog čn laag tegelijkertijd. Een Taylor heeft een subtieler, transparanter geluid. Het een is niet beter dan het ander, het is maar net wat je nodig hebt.

tnijland
9 augustus 2015, 21:52
Ik kan me de vraag van de forumposter wel voorstellen. Bij akoestische gitaren ligt het waarschijnlijk wat genuanceerder dan bijvoorbeeld bij een fender stratocaster versus Gibson Les Paul discussie.

Via een prachtig (ooit te vertellen) verhaal ben ik aan een een eenvoudige Eastman AC220 gekomen die, omdat hij perfect is afgestemd met de juiste snaren, klinkt als een klok. Toch heb ik onlangs een Taylor GS Mini gekocht als reisgitaar die me nu regelmatig verleidt om tot een andere conclusie te komen ;-)

Dat gezegd hebbende, ben ik overigens wel een enorme fan van de vintage akoestische sound van een Martin.

Carlos007
10 augustus 2015, 15:07
Ik vind het super gaaf dat ik van jullie allemaal verschillende meningen krijgt.
Duidelijk is het wel, jullie adviseren dus om het te beleven.
Ik heb de eerste ronde gemaakt, het vergelijken van de taylor en de martin.
Hierbij ben ik al vrij snel tot de conclusie gekomen dat feel (bespeelbaarheid) voor mij erg belangrijk is.
Mijn handen zien niet heel erg groot (lees lange vingers :) ) waarbij Taylor daar wel uitspringt.
Ik heb duidelijk dat het dus een taylor gaat worden!
Of het serie 1, 2 of 3 gaat worden heb ik nog niet helder.
Ik twijfel heel erg over serie 2 of 3.
Word vervolgt!

LaurentB
10 augustus 2015, 15:10
Taylors staan bekend om hun goede bespeelbaarheid, idd.

Carlos007
18 augustus 2015, 15:52
Gitaar vrienden,

Ik had al een besluit genomen dat het een Taylor zou worden.
Uiteindelijk heb ik een 414CE gekocht.
Als ik een nieuwe gitaar oppakt en bespeel dan moet ik daar een klik mee hebben, dat had ik direct met de 414CE.
Bespeelbaarheid is geweldig, eveneens als de klank.
Deze gitaar heeft zo veel dynamiek, dat heeft me zo verbaasd!
Of je een tokkel speelt of een slag als begeleiding, in mijn belevenis voldoet deze gitaar voor meerdere stijlen.
Over de afwerking heb ik werkelijk niets op aan te merken, gewoon subliem.

Iemand ervaring met deze gitaar?

Joost de Ruig
18 augustus 2015, 15:55
Gefeliciteerd! Dat is een serieus mooie gitaar en ook twee klassen hoger dan je in je eerste posting hebt vermeld :-) Heel veel plezier ermee.

http://c1.zzounds.com/media/quality,85/rotate,45/414ce-62d626f0a60bf575d691a70dac475e74.jpg