PDA

View Full Version : Lak verwijderen met oplosmiddel



P-Five
8 juli 2015, 14:50
Is er een middel waarmee je effectief de lak van een gitaar mee kan oplossen? Ik ben het droog schuren een beetje zat. Het is polyurethaan lak. Het moet wel in Nederland te krijgen zijn ;-)

Alvast bedankt,
P-five

Tabula Rasa
8 juli 2015, 15:05
Met een fohn, beginnen bij een schroefgaatje. Kans is dat het los gaat bubblen. Ooit met een squier zo succes gehad.

obiwanjacobi
8 juli 2015, 16:05
Toen ik er nog niet zo verstand van had heb ik dit wel eens met afbijt en een verfkrabber gedaan... Geen idee of dat verantwoord is - werkte wel snel. Wel oppassen dat je het hout niet beschadigd met de krabber - hoewel die beschadigingen er wel weer uit te schuren zijn...

[2c]

Kim Wilson
8 juli 2015, 16:06
Föhn idd, of zo'n verfstripper. Beetje voorzichtig met zo'n ding, want die worden erg heet.

Rizz
8 juli 2015, 16:14
Afbijt kan ook. Idd met verfkrabber. Een goeie scherpe. Afbijt echt de tijd geven om in te trekken en krabben maar.. :)

Joost de Ruig
8 juli 2015, 22:02
Bij een vlakke gitaar zoals een telecaster kan je ook wat rigoreuzer te werk gaan. Ik heb mijn '52 Vintage bij een houtbewerkingsbedrijf onder de vlakvandiktebank laten gaan. Dan wordt de laklaag er per 1/2 mm afgefreest. Dat heb ik 30 jaar geleden gedaan en daarna met nitro zelf overgespoten. Gitaar wordt alleen maar mooier en doe ik nooit meer weg.