PDA

View Full Version : Kauffmann Relic Strat



Joost de Ruig
6 juli 2015, 09:44
Recent heb ik een nieuwe relic Strat (replicaster) van/bij Kauffmann gekocht. Two-tone sunburst, aged hardware, Amber '61 pu's, rosewood C-neck, ptb-systeem (passive treble/bass roll-off), swampash, nitrofinish. Helemaal blij mee! Looks, sounds & feel echt precies wat ik zocht. Met een tweedkoffer voor €1.000,- echt een erg goede prijs/kwaliteit verhouding.

Wat opvalt is het vrij lichte gewicht, de realistische relic, de diepe/warme sound en de keurige afwerking van bv de frets.

Albert Deinum is terzakekundig en gaat samen met de klant echt op zoek naar het maximale binnen iemands budget. Hierbij wordt geenszins naar zijn marge gekeken, maar naar (zover mogelijk binnen het budget) maatwerk voor de gitarist.

Ik kan iedereen die op zoek is naar een relic Strat of Tele, een bezoekje aan zijn fraaie en gezellige shop in Alphen van harte aanbevelen. Woon je in het noorden, dan kun je ook gerust mijn Strat eens komen proberen.

Masod
6 juli 2015, 11:02
Hoi Joost klinkt goed! Heb je ook foto's / geluidsamples? Haha ik ben nu wel benieuwd!

Joost de Ruig
6 juli 2015, 13:53
Euhh, hoe post ik foto's op dit forum? Mijn profielfoto kan je wellicht al zien.

arjanb01
6 juli 2015, 18:53
Mooi man ! Gefeliciteerd !
Ik hoor alleen maar goeie berichten over kaufmanns!
Foto's please.... 😉

telerocker
6 juli 2015, 22:22
Congrats! Kauffmann zit idd in een leuke prijsklasse. Ben benieuwd of dat nou beter is dan een Fender USA standard.

D3nnis
6 juli 2015, 23:00
Hoe zit dat met die kauffman gitaren? Ik ken ze eigenlijk niet.
Worden er ingekochte bodies en halzen gebruikt? Of geen prefab? Of op order in het buitenland gemaakt of zo?
Kan me niet voorstellen dat een volledig in Nederland gebouwd kwaliteitsprodukt (zonder massaproductie) zou kunnen voor die prijs. Niet dat dat moet, want als een Nederlander een gitaar kan bouwen kan een Tsjech dat ook (kijk maar naar Furch)....
Ben gewoon benieuwd naar info over dit merk.
En kan dat ook zonder relic?

Masod
6 juli 2015, 23:28
Ik gebruik altijd de website postimage en zet dan de forum links in het bericht, werkt voor mij altijd!

Joost de Ruig
7 juli 2015, 01:01
Hoe zit dat met die kauffman gitaren? Ik ken ze eigenlijk niet.
Worden er ingekochte bodies en halzen gebruikt? Of geen prefab? Of op order in het buitenland gemaakt of zo?
Kan me niet voorstellen dat een volledig in Nederland gebouwd kwaliteitsprodukt (zonder massaproductie) zou kunnen voor die prijs. Niet dat dat moet, want als een Nederlander een gitaar kan bouwen kan een Tsjech dat ook (kijk maar naar Furch)....
Ben gewoon benieuwd naar info over dit merk.
En kan dat ook zonder relic?

Eerlijk gezegd weet ik eigenlijk niet of Albert Deinum gebruik maakt van half-fabrikaten voor zijn Kauffmann's. Ik denk eigenlijk van wel, maar daar is niets mis mee. Hij maakt uitsluitend relics en werkt als volgt: naar eigen inzicht maakt hij circa 5 gitaren per keer in verschillende kleuren. Als klant kun je dus diverse gitaren proberen en kijken wat er het best bij je past. Bv qua pu's: Fralin, Amber, Suhr etc. Vind je een geschikte gitaar hiertussen, dan kan je hem finetunen naar eigen smaak. Wil je bv een andere slagplaat of andere pu's dan kan dat. Mijn gitaar was op deze wijze een week na bestelling klaar. Heb je echt specifieke wensen die niet gerealiseerd kunnen worden met een van de beschikbare gitaren, dan houdt hij daar in de productie van de volgende 5 gitaren rekening mee.

Ik heb mijn Replicaster vergeleken met o.a. een Fender Laquer en een USA Standard, maar de Kauffmann sprong daar voor mij echt bovenuit. Warmere toon, diepere bassen, perfect afgewerkte frets (viel mij tegen bij de Fender Laquer). Ik kende Albert helemaal niet, maar hij werd mij aanbevolen door een kennis die ook een Kauffmann heeft. Omdat ik ver van Alphen woon, hebben we eerst gemaild en gebeld over de gitaar. Dat klikte gewoon erg goed en bleek volledig waargemaakt toen ik de gitaar kwam proberen. Hoewel ik erg tevreden ben over mijn '52 Fender Tele, weet ik zeker dat ik ooit nog eens een Kauffmann Tele erbij wil, maar dan met rosewood toets en misschien wel een humbucker in de neck, of 2x P90. Een midblauwe met matzwarte slagplaat vind ik wel erg mooi.

Bijvoorbeeld Smitty's worden vanaf 'scratch' gebouwd en kosten rond de €1800,-. Ook erg mooi, maar buiten mijn budget.

Joost de Ruig
7 juli 2015, 18:07
Ff een foto'tje van de Kauffmann's Replicaster

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t1.0-9/11039840_712441678877926_8032631702645299193_n.jpg ?oh=2ea9732d791b44e7ed5cf2c6c8d585a7&oe=565C2FFE

FrankC
7 juli 2015, 18:27
Oei, snel eentje kopen nu er zoveel publiciteit is! ;) De gitaren zijn overigens te gek!

arjanb01
7 juli 2015, 18:32
Ff een foto'tje van de Kauffmann's Replicaster

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t1.0-9/11039840_712441678877926_8032631702645299193_n.jpg ?oh=2ea9732d791b44e7ed5cf2c6c8d585a7&oe=565C2FFE

Gadverdamme wat mooi!
Welke radius heeft de toets? 7,25 of 9,5?

Joost de Ruig
7 juli 2015, 18:59
En nog een paar foto'tjes:

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t1.0-9/11695923_716661338455960_38459747158788487_n.jpg?o h=cfe4b726638df3e155a155548f8d7379&oe=5625742D

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t1.0-9/11694118_716661331789294_5915554333229374338_n.jpg ?oh=af3aca9f63515ec9f68e707b604e5415&oe=562F292D

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpt1/v/t1.0-9/11709488_716661371789290_5431731667175643763_n.jpg ?oh=59ea340f963e716e709aafa8b521a967&oe=561A4A6F

Ter info: er zijn nog twee aanpassingen gedaan:
- 3-ply cream slagplaat (1-ply vind ik altijd zo ielig...)
- brug staat strak op body met 2 extra veren. Ik gebruik toch nooit de tremelo en zo blijft hij beter op stemming én heb ik meer sustain :-)

Joost de Ruig
7 juli 2015, 19:08
Gadverdamme wat mooi!
Welke radius heeft de toets? 7,25 of 9,5?

Euhh, dat weet ik niet....:-/
Wat ik wel weet: de goeie :-)

AoDf
7 juli 2015, 20:16
Zo aan de foto's te zien lijkt het mij een 7,25 radius. Mij iets te rond. Wel een erg mooie gitaar verder. Zou wel interessant zijn als hij ook een 9,5" radius met 21 frets kan aanbieden.

arjanb01
7 juli 2015, 20:25
Inderdaad, 9,5 inch radius, 21 frets, en een dik callaham steel block. Ook een hele vette c hals, dat zou hem helemaal afmaken. Maar ik denk dat je dan voorbij de 1000 eu komt.
Evengoed voor dat geld een top gitaar!

D3nnis
7 juli 2015, 20:27
Eerlijk gezegd weet ik eigenlijk niet of Albert Deinum gebruik maakt van half-fabrikaten voor zijn Kauffmann's. Ik denk eigenlijk van wel, maar daar is niets mis mee. Hij maakt uitsluitend relics

Is zeker niks mis met halffabrikaten, als ze goed zijn, maar vond het gewoon leuk om te weten.

Wel jammer van dat uitsluitend relics. Zonde.

Joost de Ruig
7 juli 2015, 20:39
Inderdaad, 9,5 inch radius, 21 frets, en een dik callaham steel block. Ook een hele vette c hals, dat zou hem helemaal afmaken. Maar ik denk dat je dan voorbij de 1000 eu komt.
Evengoed voor dat geld een top gitaar!

Ik verwacht dat de gewenste hals geen meerprijs oplevert. Een ander tremeloblock waarschijnlijk wel. Albert had in zijn shop ook een vergelijkbare Strat staan met een dikkere hals 😃

beruk
8 juli 2015, 20:41
Stalen tremblock, mwa. Messing, daar wordt je strat blij van...

Joost de Ruig
9 juli 2015, 11:51
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t1.0-9/11694118_716661331789294_5915554333229374338_n.jpg ?oh=7e2d0318e2698e983f224442ad6cc38e&oe=5656B62D

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t1.0-9/11695923_716661338455960_38459747158788487_n.jpg?o h=cfe4b726638df3e155a155548f8d7379&oe=5625742D

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpt1/v/t1.0-9/11709488_716661371789290_5431731667175643763_n.jpg ?oh=59ea340f963e716e709aafa8b521a967&oe=561A4A6F

oigun
9 juli 2015, 13:24
Congrats! Kauffmann zit idd in een leuke prijsklasse. Ben benieuwd of dat nou beter is dan een Fender USA standard.

Idd dit is een eerlijke prijs voor een partscaster! Andere "bouwers" vind ik hier een beetje de plank mis slaan voor een samengestelde gitaar. (die ze in sommige gevallen dan ook nog als hangebouwd verkopen...)
Albert is erg goed in het afstellen en beoordelen van gitaren en ook nog eens een goeie gitarist!

Hendriks
9 juli 2015, 15:51
Een 2tone burst vraagt wel om een maple neck , verder mooie gitaar.

Joost de Ruig
9 juli 2015, 15:54
Tja, zo lust ik er nog wel een: een two-tone vraagt wel om een 1-ply slagplaat. Laat ik een 3-ply nu mooier vinden en een rosewood neck in deze combi ook fijner.... Dat is nu juist het mooie van een gitaar bestellen: je stelt een wishlist op en samen met de bouwer kom je tot "jouw" gitaar. Heerlijk toch?!

apekop
9 juli 2015, 21:31
Mooie plank! ik ben niet zo kapot van die manier van relic, ik vind de 'vlekken' voor op de body wat minder. Dan vind de Fender CS relics mooier (ook minimaal 3x zo duur). Maar verder een hele mooie gitaar voor een goede prijs. Een Haar strat clone zit al snel 500 euro hoger. Maar in hoeverre die Kaufmann dezelfde kwaliteit heeft kan ik niet beoordelen.

telerocker
9 juli 2015, 21:36
Mooie plank! ik ben niet zo kapot van die manier van relic, ik vind de 'vlekken' voor op de body wat minder. Dan vind de Fender CS relics mooier (ook minimaal 3x zo duur). Maar verder een hele mooie gitaar voor een goede prijs. Een Haar strat clone zit al snel 500 euro hoger. Maar in hoeverre die Kaufmann dezelfde kwaliteit heeft kan ik niet beoordelen.

Mee eens, maar je kunt vast ook een non-relic krijgen bij Kauffmann.

Joost de Ruig
10 juli 2015, 02:55
Mee eens, maar je kunt vast ook een non-relic krijgen bij Kauffmann.

Nope, Kauffmann's zijn altijd relic.

Hendriks
10 juli 2015, 09:48
Tja, zo lust ik er nog wel een: een two-tone vraagt wel om een 1-ply slagplaat. Laat ik een 3-ply nu mooier vinden en een rosewood neck in deze combi ook fijner.... Dat is nu juist het mooie van een gitaar bestellen: je stelt een wishlist op en samen met de bouwer kom je tot "jouw" gitaar. Heerlijk toch?!
Natuurlijk moet je hem samenstellen zoals jij wilt , ik vind alleen een 2tone met maple mooier .

Joost de Ruig
10 juli 2015, 14:32
Natuurlijk moet je hem samenstellen zoals jij wilt , ik vind alleen een 2tone met maple mooier .

Kwestie van smaak. Ik heb gekozen voor een rosewood neck omdat die wua sound beter bij deze gitaar past én omdat hij lekkerder speelt/aanvoelt.

Pepe
10 juli 2015, 15:34
Mee eens, maar je kunt vast ook een non-relic krijgen bij Kauffmann.


Nope, Kauffmann's zijn altijd relic.


Wat?
Je laat een gitaar daar assembleren en als je dan zegt, maar geen relic gedoe hoor, dat Kauffmann dan zegt, ja hoor 's, als dat je wens is gaat het feest niet door, ik MOET er gewoon met schuursponsen en botte beitels overheen.
Da's toch wel apart.

Joost de Ruig
10 juli 2015, 15:48
Wat?
Je laat een gitaar daar assembleren en als je dan zegt, maar geen relic gedoe hoor, dat Kauffmann dan zegt, ja hoor 's, als dat je wens is gaat het feest niet door, ik MOET er gewoon met schuursponsen en botte beitels overheen.
Da's toch wel apart.

Wat mij betreft niet apart. Ik vind het juist goed als iemand zich onderscheid. Je kan in Nederland bij wel 10 bouwers terecht voor een handbuild of partcaster en bij Kauffmann's kan je terecht voor een Relic. Dat is gewoon zijn signature-gitaar en als klant heb je de vrije keus om daar voor te kiezen, of niet. Jezelf onderscheiden in de markt vind ik zeker geen zwaktebod, maar juist uitgaan van je eigen kracht. Albert hanteert een aantal grenzen, anders verbindt hij zijn naam er niet aan. Hij zet bv ook geen chinese pling-plong pu's van €10,- erin, maar biedt de keuze uit kwaiteitsproducten van bv Amber, Fralin, Suhr, Fender etc.

Pepe
10 juli 2015, 15:54
Ik weet het niet hoor maar misschien zou je je wat terughoudender moeten opstellen om zo stellig het businessmodel van iemand anders uit te leggen. Misschien denkt Kauffmann als ie dit leest wel, ja hoor, geen relic... no problem. Die klanten wil ik best wel hier over de vloer hebben..

Ik had toch begrepen dat je relatie met Kauffmann niet meer was dan een klant die daar wat gekocht heeft?

Feter
10 juli 2015, 15:57
Wat mij betreft niet apart. Ik vind het juist goed als iemand zich onderscheid. Je kan in Nederland bij wel 10 bouwers terecht voor een handbuild of partcaster en bij Kauffmann's kan je terecht voor een Relic. Dat is gewoon zijn signature-gitaar en als klant heb je de vrije keus om daar voor te kiezen, of niet. Jezelf onderscheiden in de markt vind ik zeker geen zwaktebod, maar juist uitgaan van je eigen kracht. Albert hanteert een aantal grenzen, anders verbindt hij zijn naam er niet aan. Hij zet bv ook geen chinese pling-plong pu's van €10,- erin, maar biedt de keuze uit kwaiteitsproducten van bv Amber, Fralin, Suhr, Fender etc.

Onderscheiden is zeker goed maar vanuit een commercieel oogpunt is dit geen verstandig standpunt.
Stel, een klant is zeer gecharmeerd van de bouw- en geluidskwaliteit van een kaufmann maar heeft absoluut niets met relic.
Wat dan? 2 dingen:
1. Daar gaat een potentieel goede klant
2. De potentiële klant is teleurgesteld in het merk Kaufmann en zal (want zo is het nu eenmaal) die boodschap ook verkondigen.

Relic is altijd meer werk dan niet relic. Ik kan me persoonlijk geen enkele ondernemer bedenken die zegt:
"Oh je wilt wel 1000 euro betalen maar geen relic? Ja dikke pech voor jou ik ga er toch nog even een uur extra insteken zonder dat ik daar meer voor reken. "
Chinese pling-plong mag je ook niet verwachten bij een gitaar van 1000 euro.

Als het zo is van Kaufmann, dan is het zo. Ik heb geen ervaring ermee maar ik kan het me persoonlijk heel moeilijk voorstellen dat je geen "gewone" gitaar kunt kopen daar.

Joost de Ruig
10 juli 2015, 15:58
Ik weet het niet hoor maar misschien zou je je wat terughoudender moeten opstellen om zo stellig het businessmodel van iemand anders uit te leggen. Misschien denkt Kauffmann als ie dit leest wel, ja hoor, geen relic... no problem. Die klanten wil ik best wel hier over de vloer hebben..

Ik had toch begrepen dat je relatie met Kauffmann niet meer was dan een klant die daar wat gekocht heeft?

Dat klopt, ik ben daar slechts klant. Maar wel een klant die eerst een niet-relic wou bestellen en wat bleek: dat kon niet. Dus mag ik dan mijn ervaring geven als daar om wordt gevraagd?

Joost de Ruig
10 juli 2015, 16:03
Als het zo is van Kaufmann, dan is het zo. Ik heb geen ervaring ermee maar ik kan het me persoonlijk heel moeilijk voorstellen dat je geen "gewone" gitaar kunt kopen daar.

Ik ga Albert zijn formule niet verdedigen. Dat kan hij prima zelf als hij zich daartoe geroepen voelt. Toen we mijn opties bespraken, bood hij mij in het geval van non-relic als alternatief een Fender Laquer aan, omdat ik perse een nitro-gitaar wou.

Pepe
10 juli 2015, 16:09
Goed, het zal wel, ik vind het maar wazig. Fender doet niet aan full laquer dus ik zou dat geen alternatief vinden.

Als je onderscheidend wil zijn moet je toch eigen modellen hebben hoor. Iedereen doet relic Fenders, echt iedereen. En dan bedoel ik, iedereen.

barno
10 juli 2015, 16:25
Relic is altijd meer werk dan niet relic. Ik kan me persoonlijk geen enkele ondernemer bedenken die zegt:
"Oh je wilt wel 1000 euro betalen maar geen relic? Ja dikke pech voor jou ik ga er toch nog even een uur extra insteken zonder dat ik daar meer voor reken. "


dat hangt er maar vanaf hoor. zo is het bv lastiger om een perfecte high gloss body te lakken dan eentje waarbij achteraf een en ander kan gecamoufleerd worden met relic sporen. Trouwens, in deze gaat het niet om een bouwer maar iemand die gitaren samenstelt en dus prefab onderdelen koopt, tenzij hij het lakken/reliccen zelf doet

arjanb01
10 juli 2015, 16:26
Wat een discussie, wil je geen relic dan koop je geen kaufmann maar een andere gitaar, toch ?
Wat is het probleem? Dat het een zwaktebod is? Nee toch, want hij is heel duidelijk wat hij aanbiedt, dus de kans op slechte verhalen van potentiële klanten, daar zou ik me als bouwer niet druk om maken. Iets anders is het als hij gewoon inferieure producten zou leveren, dan krijg je slechte mond tot mond reclame van.

Joost de Ruig
10 juli 2015, 16:26
Als je onderscheidend wil zijn moet je toch eigen modellen hebben hoor. Iedereen doet relic Fenders, echt iedereen. En dan bedoel ik, iedereen.

Iedereen? Misschien ligt het aan mij, maar ik heb, om er maar een paar te noemen, van Wim Heins of Ferdinand Rikkers nog nooit een Relic gezien. Logisch, want zij onderscheiden zich op een andere manier. O.a. door te kiezen voor extreme houtsoorten, waarvan je de mooie vlam niet wil verpesten door er een relic van te maken.

Zullen we voor het relic deel het hierbij laten? Ik wil het graag leuk houden en heb het liever over bv de sound.

Ps ik kijk net op de site van Rikkers en zie dat zij wel aan ageing doen.

Joost de Ruig
10 juli 2015, 16:28
Trouwens, in deze gaat het niet om een bouwer maar iemand die gitaren samenstelt en dus prefab onderdelen koopt, tenzij hij het lakken/reliccen zelf doet

Het spuit- en relicwerk wordt in eigen beheer door Kauffmann gedaan.

barno
10 juli 2015, 16:34
Het spuit- en relicwerk wordt in eigen beheer door Kauffmann gedaan.

dan lijkt me duidelijk waarom ie geen high gloss doet ... :)

trouwens, ik moet pepe gelijk geven. Ik ken echt geen enkele bouwer van fender copietjes die niet vooral relics doet

Pepe
10 juli 2015, 16:41
Achja, je kan er zo een half dozijn op noemen.
Ik liet bij RebelRelic een gitaar bouwen en bij het doornemen van de spec list eindigde ik met " maar ik wil geen relic treatment".
Dat was wel een momentje. Het was absoluut een firsty blijkbaar. Godsamme, zei Luke, moeten we straks nog gaan poetsen ook.
Maar natuurlijk geen probleem, waarom zou het?

apekop
10 juli 2015, 20:04
Ik vind het juist goed als iemand zich onderscheid. .

Als je je wilt onderscheiden moet je vooral geen strats gaan clonen of assembleren, dat doet 3/4 van de 'gitaarbouwers' in Nederland al. Daar is werkelijk niets origineels aan. Ook niet aan relic.
Strats bouwen doe je als bouwer toch vooral omdat dat is wat de meeste mensen willen kopen, niet om je te onderscheiden. Als je je wil onderscheiden bedenk je een eigen model.

Joost de Ruig
10 juli 2015, 20:46
Als je je wilt onderscheiden moet je vooral geen strats gaan clonen of assembleren, dat doet 3/4 van de 'gitaarbouwers' in Nederland al. Daar is werkelijk niets origineels aan. Ook niet aan relic.
Strats bouwen doe je als bouwer toch vooral omdat dat is wat de meeste mensen willen kopen, niet om je te onderscheiden. Als je je wil onderscheiden bedenk je een eigen model.

Waarin Kauffmann's zich wat mij betreft onderscheid, is dat hij voor €1000,- incl. tweedkoffer echt het maximale wil bieden aan de gitarist. Hals, pu's en elektronica worden op de wensen van de muzikant afgestemd en hij gaat echt voor een tevreden klant. Ik denk dat hij echt niet zo'n grote marge heeft met zijn werkwijze. Ik ben er in ieder geval heel tevreden mee en ik ken meerdere Kauffmann gitaristen die daar precies hetzelfde over denken. Dit is mijn 6de Strat en samen met de Buddy Guy signature staat deze bovenaan mijn lijstje. Bekeken vanuit de prijs/kwaliteit verhouding.

barno
10 juli 2015, 21:09
de custom service is er ook overal, maar wat wel waar is, niet voor die prijs. En da's een ferme troef. Al heb je natuurlijk ook een hele hoop klanten die om een of andere duistere reden meer geld willen geven voor een samengestelde strat, maar daar richten anderen zich dan op.

telerocker
10 juli 2015, 21:31
Wat?
Je laat een gitaar daar assembleren en als je dan zegt, maar geen relic gedoe hoor, dat Kauffmann dan zegt, ja hoor 's, als dat je wens is gaat het feest niet door, ik MOET er gewoon met schuursponsen en botte beitels overheen.
Da's toch wel apart.

Je bespaart die gast toch een hoop werk met een non-relic, zou ik denken.

beruk
10 juli 2015, 21:35
Waarschijnlijk heeft Kaufmann een stapel gerelicte bodies bij de grootgrutter gescoord... :ok:

D3nnis
11 juli 2015, 01:06
de custom service is er ook overal, maar wat wel waar is, niet voor die prijs. En da's een ferme troef.

Zou het niet reliccen misschien wel mogelijk zijn tegen meerprijs?

beniktemin
1 augustus 2015, 18:39
Wow wat een discussie! Ik ben ook al een tijdje aan het kijken naar een kaufmann! Vind ze er mooi uitzien en denk dat het goede gitaren zijn... mijn vraag! zou een kaufmann tele "meer waar voor je geld zijn" dan een fender road worn tele? ?

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

Joost de Ruig
1 augustus 2015, 19:37
Wow wat een discussie! Ik ben ook al een tijdje aan het kijken naar een kaufmann! Vind ze er mooi uitzien en denk dat het goede gitaren zijn... mijn vraag! zou een kaufmann tele "meer waar voor je geld zijn" dan een fender road worn tele? ?

Naar mijn mening kan een Kauffmann's Tele moeiteloos de competitie aan met een Mexico Fender Relic. Voor mij zijn ze een klasse beter. Het grote voordeel is dat je zelf inspraak hebt in een aantal details. Niet onbelangrijk is bv de keuze van pu's. waar Fender de Tex-Mex levert, kun je bij een Kaffmann's kiezen uit bv Ambers, Fralins, Tex-Mex etc. Daarnaast heb je de opties om bv een humbucker in de halspositie te nemen, keuze in de kleur en bv een rosewoodtoets. Deze opties heb je niet bij de MIM's. Ik kan je een ritje naar Alphen and Rijn van harte aanbevelen. Nu even met vakantie, maar over 2 weken weer geopend. Succes met je keuze.

Mr.Fingers
1 augustus 2015, 19:54
Als ik je foto's zo bekijk vind ik de burst van jouw Kauffmann een beetje bruut & ongelijk (Fender zou die toendertijd opzij zetten en overspuiten met een custom-color), en komen de poriën van het hout superhard door de lak heen. Dat lijkt op een (totaal) gebrek aan poriënvuller, en komt erg goedkoop & lui over. Een Fender RW is natuurlijk ook "maar" een productiegitaar, maar komt qua lakwerk wel veel beter uit de verf (*padumtsss*). Over de relic spreek ik me niet uit, puur het lakwerk. Pickups is iets wat er al bij al snel ingelepeld is. Toetstype kun je kiezen door de reeks te kiezen (maple 50's <-> rosewood 60's),... De RW Telecaster is er spijtiggenoeg alleen in '50 versie met 1-piece maple hals, dus als je een '60 model wil, houdt het verhaal daar natuurlijk al op.

beniktemin
1 augustus 2015, 20:25
Naar mijn mening kan een Kauffmann's Tele moeiteloos de competitie aan met een Mexico Fender Relic. Voor mij zijn ze een klasse beter. Het grote voordeel is dat je zelf inspraak hebt in een aantal details. Niet onbelangrijk is bv de keuze van pu's. waar Fender de Tex-Mex levert, kun je bij een Kaffmann's kiezen uit bv Ambers, Fralins, Tex-Mex etc. Daarnaast heb je de opties om bv een humbucker in de halspositie te nemen, keuze in de kleur en bv een rosewoodtoets. Deze opties heb je niet bij de MIM's. Ik kan je een ritje naar Alphen and Rijn van harte aanbevelen. Nu even met vakantie, maar over 2 weken weer geopend. Succes met je keuze.
Thnx! Ik zal er eens een bezoekje aan wagen! (Ben alleen bang dat ik dan verkocht ben...:rolleyes: )

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

Joost de Ruig
1 augustus 2015, 20:37
Als ik je foto's zo bekijk vind ik de burst van jouw Kauffmann een beetje bruut & ongelijk (Fender zou die toendertijd opzij zetten en overspuiten met een custom-color), en komen de poriën van het hout superhard door de lak heen. Dat lijkt op een (totaal) gebrek aan poriënvuller, en komt erg goedkoop & lui over. Een Fender RW is natuurlijk ook "maar" een productiegitaar, maar komt qua lakwerk wel veel beter uit de verf (*padumtsss*). Over de relic spreek ik me niet uit, puur het lakwerk. Pickups is iets wat er al bij al snel ingelepeld is. Toetstype kun je kiezen door de reeks te kiezen (maple 50's <-> rosewood 60's),... De RW Telecaster is er spijtiggenoeg alleen in '50 versie met 1-piece maple hals, dus als je een '60 model wil, houdt het verhaal daar natuurlijk al op.

Gelukkig ontbreekt de knetterharde filler die Fender gebruikt. Wat je met bruut en ongelijk bedoelt voor wat betreft de burst is mij een raadsel, maar dat zal wel aan mij liggen. Het betreft een eendelige body, waar je bij andere merken extra voor betaald..Juist het lakwerk van een Roadworn en een Laquer hebben mij weerhouden van een Fender en voor een Kaufmann's doen kiezen. Zo zie je maar, meningen en smaken verschillen.

Mr.Fingers
1 augustus 2015, 20:46
bruut & ongelijk, het kan natuurlijk aan de foto's liggen, maar de zwarte band aan de rand is niet gelijk, veel breder aan de jackplug dan aan de strapbutton bvb), en de overgang tussen het zwart & het hout is ook nogal abrupt, je ziet duidelijk een lijn waar het zwart ophoudt, dan 2cm overgang, en dan direct houtkleur. Het kan (imho) mooier, egaler en meer gebalanceerd (http://www.vintageandrare.com/uploads/products/24013/126066/original.jpg).

En de "kneiterharde onderlaag", de tijden van de bodies die in de fullerplast gedoopt werden ligt, gelukkig maar, ook al weer een paar decennia achter ons. Je hebt tegenwoordig legio producten die de poriën vullen, zonder een plasticcoating te worden. Gewoon op blank hout lakken is gemakkelijk, maar het ziet er een slordig & onafgewerkt uit. Met alder kom je er misschien nog mee weg, maar met zeer poreus ash absoluut niet.

Het nodigt gewoon niet uit tot spelen, als ik deze gitaar zie. Ik zie een goede relic, maar met zwak lakwerk en een mindere sunburst. En da's jammer, zeker als je je als bouwer wil manifesteren in de reeds volgepropte markt van de Fenderoides op deze wereld, er is ZO VEEL aanbod dat je echt boven het maaiveld moet uitsteken om op te vallen. En qua looks doet deze dat niet, en da's (helaas) hetgene waar je het eerste mee kiest: "ziet de gitaar er goed uit". Ik persoonlijk zou deze gitaar niet spontaan oppikken om eens te testen.
Maar da's natuurlijk mijn mening :)

Joost de Ruig
1 augustus 2015, 21:15
Het nodigt gewoon niet uit tot spelen, als ik deze gitaar zie. Ik zie een goede relic, maar met zwak lakwerk en een mindere sunburst. En da's jammer, zeker als je je als bouwer wil manifesteren in de reeds volgepropte markt van de Fenderoides op deze wereld, er is ZO VEEL aanbod dat je echt boven het maaiveld moet uitsteken om op te vallen. En qua looks doet deze dat niet, en da's (helaas) hetgene waar je het eerste mee kiest: "ziet de gitaar er goed uit". Ik persoonlijk zou deze gitaar niet spontaan oppikken om eens te testen.
Maar da's natuurlijk mijn mening :)

Doe eens gek, stap uit je comfortzone en pak er eens een op :-) Ik was binnen een paar minuten verkocht.

Dit is mijn 7de Strat en samen met de Buddy Guy signature is dit, naar mijn smaak, de beste tot nu toe. Ik ben zeker voor een budget van €1000,- incl. koffer geen betere tegengekomen. Tuurlijk, voor het dubbele heb je wellicht mooiere Strats, maar ik vond het het prijsverschil niet waard.

vulvasonic
2 augustus 2015, 05:03
dat hangt er maar vanaf hoor. zo is het bv lastiger om een perfecte high gloss body te lakken dan eentje waarbij achteraf een en ander kan gecamoufleerd worden met relic sporen. Trouwens, in deze gaat het niet om een bouwer maar iemand die gitaren samenstelt en dus prefab onderdelen koopt, tenzij hij het lakken/reliccen zelf doet
En Barno slaat hier de spijker op de kop. Kijk, een gitaar assembleren kan ik ook. Maar een gitaar assembleren en hem dusdanig bewerken alsof het een gloednieuwe high end gitaar betreft, dat is niet alleen heel lastig, het is in de meeste gevallen ook gewoon ondoenlijk. Een relic job maskeert gewoon de tekortkomingen van de gitaar. En op zich is daar voor die prijs niks mis mee, hoor. Ik bedoel, je schroeft wat onderdelen aan en in elkaar, je soldeert wat....., werkelijk geweldig leuk om te doen, maar je moet wel gewoon betalen voor die onderdelen. Wel, die gasten die veelvuldig onder hun eigen naam gitaren assembleren voor de verkoop kunnen wellicht een beetje onderhandelen over de prijs, maar als jij of ik zo'n plank in elkaar willen schroeven, dan kom je voor een strat of tele al heel snel op een bedrag van rond de 1000 euro.
Je mag er dan ook wel van uitgaan dat Kauffmann zo z'n dealtjes heeft met verschillende fabrikanten. En de marge zal sowieso niet groot zijn. Ik beschouw hem derhalve als een liefhebber (en daar is - nogmaals - niks mis mee).
Maar vergis je niet. Een gitaar assembleren......, tsja wat kan daar fout aan gaan (Fred, niks zeggen!!! :D )? Je schroeft de onderdelen aan elkaar en vervolgens stel je de boel een beetje af. Meer dan dat is het niet. Maar dat wilt niet zeggen dat er tussen de hals en de body niet een kier kan zitten van een halve meter. Man, ik heb ooit op een samengestelde Fender gespeeld (zo'n beetje wat Clapton met Blackie heeft gedaan). Dat ding had een witte body uit 1968 en een hals uit 1962 of 1963. Zelden op zo'n heerlijke gitaar gespeeld. Waanzinnige klank ook. Ik was destijds nog niet gewend aan dikke snaren, maar er lag een setje .011 op en dat voelde als een set .009!!! Maar tussen de hals en de body zat doodleuk een kier waar je een fietsband in kon klemmen! Dit is een extreem voorbeeld, maar minder extreme onvolkomendheden kunnen middels een relic job geweldig mooi gecamoufleerd worden. Bij een high gloss finish val je in zo'n geval meteen door de mand.
Als je het mij vraagt zou ik zeggen dat het me niets zou verbazen als dát de reden is waarom de beste man alleen maar relic modellen wilt verkopen. Een relic job is niet méér werk, een 'NIET-RELIC-JOB' is gewoon onbegonnen werk. :)

Joost de Ruig
2 augustus 2015, 10:45
Ook Nederlande bouwers kunnen vaak prima een highgloss finish realiseren, maar het is maar net wat de klant wil. Zelf ben ik geen fan van highgloss. Ook bij eenkleurige gitaren vind ik het mooi als de nerf nog zichtbaar is en de gitaar niet superglad is afgewerkt.

Hier een voorbeeld van een van Smitty´s laatste creaties in highgloss. Echt een prachtige gitaar, maar niet mijn eerste keuze.

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/v/t1.0-9/11800373_1171745649507876_1116590670557699618_n.jp g?oh=dd1733da22d5bfbfcff61ef3db6b275b&oe=565BE906

arjanb01
2 augustus 2015, 10:53
Ach, wat rot die finish nou. Als je zoals ik regelmatig speelt gaat zowel high gloss als nitrolak scheuren en krassen. Mij maakt het niks uit of een gitaar relic of high gloss is. Feit blijft dat je veel gitaar voor relatief weinig geld hebt bij kaufmann. Enige nadeel vind ik de 7,25 inch radius wat voor mij absoluut minimaal 9,5 of hoger moet zijn.

Joost de Ruig
2 augustus 2015, 11:00
Enige nadeel vind ik de 7,25 inch radius wat voor mij absoluut minimaal 9,5 of hoger moet zijn.

Dat is op zich voor sommige gitaristen wel een terechte opmerking. Die 7,25 radius is tijdscorrect, maar als je vanaf de 12de fret echt hoog wilt opdrukken, wat ik zelf eigenlijk nooit doe, dan loop je het risico op kletteren of zelfs het doodvallen van een toon. Maar dat ervaar ik dus alleen als ik echt hoog opdruk.

arjanb01
2 augustus 2015, 11:19
En laat ik nou veel benden en soleren in de hogere regio's dus voor mij is een grotere radius echt een must, maar ik denk dat je dan bij kaufmann niet klaar bent met 1000 eu.
Ooit wil ik nog een smitty laten bouwen in h-s-s configuratie, of checken naar een jonge tweedehands dijkman strat.
Maar eerst sparen voor een andere auto😉

telerocker
2 augustus 2015, 13:52
Dat is op zich voor sommige gitaristen wel een terechte opmerking. Die 7,25 radius is tijdscorrect, maar als je vanaf de 12de fret echt hoog wilt opdrukken, wat ik zelf eigenlijk nooit doe, dan loop je het risico op kletteren of zelfs het doodvallen van een toon. Maar dat ervaar ik dus alleen als ik echt hoog opdruk.

Voor mij is dat een dealbreaker, aangezien ik graag ook hoger op de toets hark. Ik snap de logica ook niet helemaal. Kauffmanns hoeven niet vintage correct en gereliced te zijn, het zijn geen oude Fenders. Bovendien hebben een hoop Customshoppers een 9,5 inch radius, dus er is niet per se een reden om aan 7.25 vast te houden. Ik vermoed dat er veel gitaristen zijn die de voorkeur aan 9,5 of een compound radius geven. Commercieel gezien beperkt hij zich op deze manier, maar kennelijk zijn er nog genoeg liefhebbers, want ik zie dat die Sherwoon Green strat inmiddels ook is verkocht.

Joost de Ruig
2 augustus 2015, 14:25
......maar kennelijk zijn er nog genoeg liefhebbers, want ik zie dat die Sherwoon Green strat inmiddels ook is verkocht.

Paskal Jacobsen van Bløf heeft twee weken geleden nog een Lefty Kauffmann's gekocht.

ateng
2 augustus 2015, 23:08
Mijn voorkeur is toch wel 7,25 radius en nee ik heb absoluut geen last van noten die dood vallen bij te hoog benden. Michael Landau zijn signature 1963 en '68 hebben beiden een 7,25 radius en Landau die bend als een malle.
Toch maar ff een Kauffmanns checken ;)

Joost de Ruig
2 augustus 2015, 23:27
Toch maar ff een Kauffmanns checken ;)

Als je een keer mijn Strat wil proberen ben je welkom. Dat is ff dichterbij dan Alphen.

telerocker
2 augustus 2015, 23:47
Zeker checken als je goed weg kan op 7.25 inch. Prijstechnisch zijn het interessante gitaren.

Feter
3 augustus 2015, 10:07
Zelf ook niet zoveel last met het benden op 7,25 maar toegegeven is wel dat het vanaf 9,5 toch net even iets lekkerder spelen wordt.
Een compound radius zou voor mij voorkeur hebben. 7,25 naar 9,5 of zelfs 12

Hendriks
3 augustus 2015, 10:41
Mijn voorkeur is toch wel 7,25 radius en nee ik heb absoluut geen last van noten die dood vallen bij te hoog benden. Michael Landau zijn signature 1963 en '68 hebben beiden een 7,25 radius en Landau die bend als een malle.
Toch maar ff een Kauffmanns checken ;)
Dan heeft hij een zware concurent aan de Tokai :) .

ateng
3 augustus 2015, 20:56
Dan heeft hij een zware concurent aan de Tokai :) .
Mijn Tokai heeft een H/S/S configuratie dus dan zou, als ik een Kauffmanns wil, een S/S/S zijn.

lespaulnmarshall
7 augustus 2015, 01:59
Weet iemand welk merk/welke merken bodies en halzen hij gebruikt?

Hendriks
7 augustus 2015, 09:32
Weet iemand welk merk/welke merken bodies en halzen hij gebruikt?
Dat kunnen geen Musikraft ,Wildwood, USACG ,oid zijn , dan zouden de gitaren meer dan 1000 moeten kosten . Je hebt veel fabrikanten ( kleine) die bodies maken , ebay staat er vol mee.

fred dons
7 augustus 2015, 11:09
het is ook geen fuji gen (all parts) aan de 12 fret dotspacing te zien, de compound radius die Kaufmann ook biedt suggereert mighty mite maar dan zou je het aan de trussrod ingang moeten zien (zwart plastic) en dat kan ik niet zien op de foto's . bas van de broek verkocht ook fuji gen nekken (zonder brandmerk) voor heel weinig maar die zijn inmiddels uit het assortiment en vervangen door een goedkopere fabrikant
het kan goldo zijn, als je maar groot genoeg inkoopt hebben die zeer betaalbare parts, maar gezien de maybach connectie wellicht OEM door de zelfde fabrikant als Maybach ?