PDA

View Full Version : restauratie DEA200



tommus42
5 juli 2015, 17:43
Bezig met het uittekenen van het turretboard, onderdelenlijstje maken, kwam ik bij de voeding. Deze werkt met twee hoogspanningswikkelingen die op één of andere manier in serie zijn gezet. Het oorspronkelijke schema ervan heb ik niet, hier een opzetje:

http://i59.tinypic.com/2vtqlau.jpg

Zie nu dat er twee weerstanden moeten komen, naar/vanaf het knooppunt van de elco's. Gaat dit zo werken of zie ik iets over het hoofd?

cluseau
5 juli 2015, 18:02
Ja dit werkt perfect. Wel is het verstandig om over elke elco een 220k te zetten en een voorwaarde is dat de wikkelingen volledig galvanisch gescheiden zijn.

edit:
Toch ff een waarschuwing, als je hier met je vingers in grijpt is het echt wel dodelijk hoor. De kans dat je dit overleeft is niet groot.

tommus42
5 juli 2015, 18:57
Mooi, bedankt.

lcvanderhelm
5 juli 2015, 21:18
Dan word het dus DOA ipv DEA.

tommus42
6 juli 2015, 10:54
Ben ik me bewust, zal de nodige voorzichtigheid betrachten. Het verhoogt wel de spanning bij de eerste opstart, dat is natuurlijk wel weer leuk:).
Kan het niet meer vinden, maar ik begreep dat het verstandig is kathodeweerstanden te gebruiken als aanvulling op de fixed bias. Welke orde van grootte moeten die zijn?

nico verduin
6 juli 2015, 12:30
Je krijgt door extra kathode weerstanden een rem de stroom toename. dus een zekere vorm van compressie. Immers.. Als er meer stroom gaat lopen, wordt de kathode spanning hoger en daardoor de totale BIAS spanning negatiever. Omgekeerd heb je er gaan last van omdat als de stroom minder wordt, wordt de spanning over de weerstand minder en zal uiteindelijk 0 worden wat je weer de bias spanning oplevert. Het heeft dus een vorm als "current limiter".

tommus42
6 juli 2015, 13:09
Je krijgt door extra kathode weerstanden een rem de stroom toename. dus een zekere vorm van compressie.......
Dat lijkt me een mooi effect.


......Immers.. Als er meer stroom gaat lopen, wordt de kathode spanning hoger en daardoor de totale BIAS spanning negatiever. Omgekeerd heb je er gaan last van omdat als de stroom minder wordt, wordt de spanning over de weerstand minder en zal uiteindelijk 0 worden wat je weer de bias spanning oplevert. Het heeft dus een vorm als "current limiter".
Dus de versterker staat kouder bij flink raggen dan bij zachte passages begrijp ik. Lijkt me een muzikaal effect hebben. Stel kathode weerstanden van 22 ohm, zou dit een goede waarde zijn? Stel me voor dat het vermogen afneemt, maar dat is geen enkel probleem.
Origineel is ie trouwens gezekerd op 2A per kant, dus de OT kan wel wat hebben. Zouden er KT88's in kunnen eventueel?

tommus42
6 juli 2015, 13:22
Of deze, oef, 52,60 euro. Nee, hou het op EL34.
http://www.tube-town.net/ttstore/Tubes/Tung-Sol/Tung-Sol-KT120::1251.html

nico verduin
6 juli 2015, 13:23
Het effect moet je zien per puls. Het is gewoon een combinatie van fixed & kathode biasing. En waarom zou je er 22ohm in stoppen... "lijkt mij een goede waarde..." klinkt bij mij als "Ik heb geen idee waarom, roep ook maar wat".
Ga nou eens redeneren.... Pak de curves erbij. Het verhaal is genoeg keer uitgelegd.

Het effect is niet anders als bij een triode waarbij er geen kathode elco is aangeslten met dien verstande dat er een minimale (fixed) bias blijft bestaan.

Vwb. welke buizen er in kunnen.... doe je huiswerk..... zoek datasheet.... max Anode spanning... max stroom..... curves... En zoals Frans al aangaf.... >800V is vrij dodelijk....

tommus42
6 juli 2015, 13:43
Datasheets word ik zenuwachtig van. De eerste rack-eindtrap van Marshall had 10 ohm kathode weerstanden, voor een wat sterker effect 22 ohm, zo zat ik te spacen:).
Maar ik ga eerst het bordje verder uittekenen, ik laat ruimte voor vier 5W weerstanden, zit het altijd goed:soinnocent:.

cluseau
6 juli 2015, 14:13
Datasheets word ik zenuwachtig van. .

Das prima maar waarom begin je dan aan zo'n nattevinger project :???:.

Om te beginnen ga je vier EL34 gebruiken? Heb je je al eens nagedacht over het vermogen van de voedingstrafo? Is niet bepaald onbelangrijk hoor, zeker bij een kleine 1000V=.


edit:
Zag nog een klein dingetje in je voeding, verbind het middenpunt van je elko's aan de lage plus.

tommus42
6 juli 2015, 14:33
Bedankt voor de tip, interessante schakeling is dat.
De voedingstrafo zal KT88's enzo niet trekken denk ik, en de OT is ontworpen voor EL34, komt bij dat ik een mooi kwartet Svetlana's heb. Verder wacht ik nog op een smoorspoel van AE-europe, moet nog betaald worden. Volgens mij hebben ze trouwens tropenrooster, levertijd geen probleem, akkoord:).

cluseau
6 juli 2015, 18:04
Bedankt voor de tip, interessante schakeling is dat.

Mwoahhh....zijn gewoon twee dc voedingen die net als een batterij in serie worden gezet. Het interessante daarvan ben ik gepasseerd toen ik vijf was;)

Dirk_Hendrik
6 juli 2015, 20:06
Eeehm,

Waar precies stopt het "ongehinderd kloten met 800 volt" facet en begint die genoemde "restauratie"?

tommus42
6 juli 2015, 20:33
Het wordt geen restauratie, maar een rebuild naar 1959 specs met een wat potentere eindtrap. Enige toevoeging is een buizengebufferde effectlus:ok:.

nico verduin
6 juli 2015, 20:52
Eeehm,

Waar precies stopt het "ongehinderd kloten met 800 volt" facet en begint die genoemde "restauratie"?Niet dus.......

tommus42
7 juli 2015, 11:41
De DEA200 is geen oude London City. Volgens mij is ie onder de naam Super City begin jaren tachtig op de markt gebracht, ik vermoed om de JCM800 af te troeven met meer vermogen.
Enige 'vooruitgang' is een print van matige kwaliteit, waar zelfs de buisvoetjes van de voorversterker op zitten.
De trafo's lijken me wel erg okee.