PDA

View Full Version : HNGD Gibson les paul GEM



allochthomas
5 juli 2015, 15:49
Zoals sommige in het zelfbouw subforum wel hebben gezien heb ik een tijdje terug een les paul GEM body op de kop weten te tikken. Was al een tijdje op zoek naar een les paul en dit leek me wel een mooi project.

Gitaar is aardig afgeragd, butsen en deuken overal en de verf is gaan barsten. Voor mij niet zo'n probleem want dan hoef ik niet bang te zijn wat te beschadigen als ik er aan sleutel:ok:
Zoon van de vorige eigenaar had de achterkant ooit zwart gespoten met autolak als test, gelukkig heeft hij besloten om het bij de achterkant te houden. Heeft flink wat schuurwerk gekost maar grootste gedeelte van de zwarte lak is nu weg.

Gisteren onderdelen gescoord bij vox humana(had eerst besteld bij thomann maar niks paste:chicken:) en meteen aan het sleutelen gegaan. Was toch iets meer werk dan gedacht, gaten voor de tuners moesten eerst opgevuld worden omdat de schroeven van de nieuwe tuners niet helemaal paste. Brugzadels moest ik zelf van een sleuf voorzien dus dat was ook nog even spannend. Nadat de tuners en de brug op hun plek zaten was de rest een fluitje van een cent.

Moet nog wat fine tuning gebeuren maar de gitaar speelt nu al erg goed. Ben blij met de keuze van de seymour duncan sp90-3 in de brug, icm m'n giablo c-type is het instant ac/dc:ok:. Misschien dat ik ooit een neck pickup ga halen maar voor nu vind ik het wel prima met alleen een brug pickup. Gitaar is zeker een blijvertje!

Foto's:
https://lh3.googleusercontent.com/aN4D9meC7CuCe21ThDAdzbvFG-3AEybcp4QVi74o85w=w904-h1353-no
https://lh3.googleusercontent.com/obNv-NLoRiaxVSupDZEDJU65JiuhzAvAe2cRy9jrAZw=w904-h1353-no
https://lh3.googleusercontent.com/LiijW5DHVqwpRdSpjRu59YUnw-Xm4runinxIMygkvi4=w904-h1353-no
https://lh3.googleusercontent.com/D6An0TsYc4dpHoeQT6_bRY85XsidX2fse_iG__WoLTo=w904-h1353-no

Hoe ik hem kocht:
https://lh3.googleusercontent.com/YYnRbfm7iHL7SF8ml8oo9rLAx76dVyjOkGKEPNjUCuk=w762-h1353-no
https://lh3.googleusercontent.com/ouY7xZhLK57IUr5V-tBXcO1AMGso0PZRtOi552vU49g=w762-h1353-no

D3nnis
5 juli 2015, 16:33
Wat is er met die kop gebeurd?
Wel mooie gitaar verder!

allochthomas
5 juli 2015, 16:36
Volgens de eigenaar het resultaat van bijna 15 jaar op zolder staan. Ik denk zelf dat hij al die tijd in de buurt van een raam heeft gestaan.

D3nnis
5 juli 2015, 16:57
Is het een soort craquele?
In eerste instantie leek het net of er iemand op had zitten schuren, leek me al sterk :)

arjanb01
5 juli 2015, 16:58
Ik zou hem helemaal in originele staat terug bouwen, dus een set p90s, originele knoppen en tailpiece en brug. Verder de beschadigingen zo laten. Heb je een lekkere (blues)rockplank!

allochthomas
5 juli 2015, 17:47
Heb overwogen om gouden hardware te gebruiken maar vond de flink hogere prijzen van de gouden onderdelen het niet waard.

telerocker
5 juli 2015, 23:54
Les Paul met P90's is subzero cool. De GEM's zijn nog betaalbaar en steken goed in elkaar. Ik heb er wel eens op een geboden, maar verloor de battle.

Mitch
5 juli 2015, 23:56
Niet gek hoor! Als je de SP90-3 bij de brug prettig vindt, neem er dan een SP90-1 bij de hals bij. Recept van Marc Odijk, heb het later zelf ook in een Godin gehad. Gaan uitstekend samen! Die Gem serie is bepaald niet verkeerd, verdient iets meer dan een reïncarnatie tot min-of-meer-Junior ;)

allochthomas
6 juli 2015, 00:12
Zodra ik het geld van thomann binnen heb maar eens kijken naar een sp90-1, heb daar idd veel goede dingen over gehoord. Ik wil sowieso een slagplaat gaan halen maar de meeste winkels hebben geen slagplaat met plek voor p90 pickups.

Heb een hele tijd zitten azen op een junior met p90s, ik hou van no nonsens gitaren. Meestal heb ik toch niet meer nodig dan een brug pickup en een volume knop:)

Pepe
6 juli 2015, 00:46
Ik zou hem ook terugbrengen naar origineel en misschien, gewoon omdat het kan, een bigsby.

vulvasonic
6 juli 2015, 02:19
Ik heb een zwak voor dit soort projecten, omdat het uiteindelijk altijd iets wordt waar je je goed bij voelt. En het uiterlijk gaat daarbij een geheel eigen leven leiden. Zo zou ik me heel goed kunnen voorstellen dat je de boel nu gewoon laat zoals ie is. Kan jou het rotten?! Ik kan me echter ook voorstellen dat je er, zoals Mitch voorstelt, een SP90-1 in schroeft. Maar zou het echt een gek idee zijn om er een sustainiac in te pleuren? Geil man! Heb ik altijd al willen hebben, een gitaar met een sustainiac. Weer iets héél anders..., een telecaster halselement. Een goede! En ja, ik weet dat dat een beetje raar is, in zo'n P90 gat. Verzin er iets op. Een koperkleurige slagplaat, helemaal in vorm getikt met een klein hamertje. Laat je gaan, man! Laat jezelf volledig van de pot rukken, zodat je 100% zeker weet dat je er schijt aan hebt. Dat telecaster elementje was toch raar? Tenminste, dat zeiden de kenners toch allemaal? Ooooh man, ik zou, alleen al om te jennen, er glashard een Seymour Duncan Little '59 tegenaan 'plakken'. Waarom een Little '59? Omdat ik een strat en een tele heb met een Little '59 en ALTIJD wanneer ik flink sta te oomphen met die schatjes, krijg ik niet alleen een weergaloze stramme vogel, ik kom er gegarandeerd binnen 16 aanslagen mee klaar. Kijk ermee uit en doceer je spel wijs. Als je 12 maten volspeelt met 16e noten kun je je noten op sterk water zetten.
Die Bigsby is retekoel, maar door een schrijnend gebrek aan ervaring met die dingen (of liever: door een misselijkmakende overdaad aan SLECHTE ervaringen met die dingen) zou ik dit echt alleen doen voor subtiele 'twangy wobbles' bij gebruik van retedikke snaren. Ik zou zoooooooo graag een nieuwe kans krijgen om mijn verhouding met mevrouw Bigsby te herstellen....

wat je er ook mee doet, ik vind het NU al koel en eigenlijk kun je 'm al niet meer verkloten, omdat dit instrument in je hart gaat zitten. Ik meen het. Eén van mijn meest bespeelde gitaren is er eentje die ik naar mijn eigen hand heb gezet door zo'n beetje alles te vervangen of aan te passen. Negen van de tien gitaristen kunnen er niks mee. Letterlijk. En ik vind het een héééérlijk instrument. Mocht Fender (bij wijze van spreken uiteraard) een 'Vulvasonic signature model' willen uitbrengen, dan zou dat een 1 op 1 kopie worden van die van mij. En komt Gibson straks met dezelfde vraag bij jou aankloppen (en misschien heb je nog een maandje nodig om dat gevoel te krijgen), weet ik zeker dat dit project jouw signature Gibbie wordt. Veel plezier!!! :)

allochthomas
6 juli 2015, 18:41
En dat is nou precies waar ik een gitaar als dit op uit zoek. Lekker knutselen proberen, ik ben uiteindelijk toch de gene die er op speelt. Alle gitaren die ik nu heb is wel aan gesleuteld, sommige wat meer dan anderen.

Ik ben zelf absoluut geen fan van tremolo's, gebruik ze nooit en ze geven altijd problemen met tunings wisselen

Agent_Smith
6 juli 2015, 23:05
Mooie gitaar; altijd een zwak voor de Gems gehad. Imo ook de mooiste kleur van de Gems.
Maar ik zou m absoluut in originele staat terug brengen. 2 90s, gewoon 4 pots en die lelijke strat knop zover mogelijk weggooien ;-)

Maar je moet maar zien, het is jouw gitaar :D ;-)