PDA

View Full Version : Welke speaker simulator?



dml
1 juli 2015, 11:21
Het plan bestaat om het nieuwe seizoen weer met amp op het podium te gaan staan. Amp in kwestie: Mesa Triple Recto, met 4x12 Recto cab. Voor mijn in-ears wil ik zo vaak mogelijk hetzelfde geluid en niet afhankelijk zijn van plaatsing van de mic voor de cab (ja, ik weet het, positie aangeven met stukjes tape....), dus overweeg ik de Slave output van de amp aan te sluiten op een speaker simulator. Nu zijn er vele soorten en smaken, waarbij de Two Notes Torpedo CAB wellicht de meest ideale (en meest dure) oplossing is.
Let wel, ik plaats 'm dus NIET tussen amp en cab maar pak in wezen de line out. Overigens zal het mic-geluid ook wel naar m'n oortjes gestuurd worden maar dat is dan meer ter ondersteuning.
Welke sim's zouden nog meer in aanmerking komen?
- Spuug & Knetter Red Box V
- AMT Chameleon Cab
- Palmer PDI09 of PDI03jb
- ADA GCS-3
- enz.

obiwanjacobi
1 juli 2015, 11:49
Tja, ik heb ooit heel lang geleden een Palmer PDI-03 (rack) aangeschaft en recentelijk een 2e gekocht (2e hands) voor de stereo mix. Ik ben er zeer tevreden over. Ze kleuren wel iets maar niet onprettig. De ingebouwde load maakt het mogelijk om ook 's avonds nog op de koptelefoon te rocken! ;-)

(TriAxis + 2:90)

De rest ken ik niet...

[2c]

harrie-beton
1 juli 2015, 13:44
Mesa met 4x12. Als je voor die mooie amp een microfoon zet op de goede plek zit je gewoon goed. Een speaker sim klinkt niet beter.

dml
1 juli 2015, 14:21
Wat "beter" klinkt, is niet zo relevant.

MjS
1 juli 2015, 14:57
Op basis van resultaten met home recording kan ik je in ieder geval aanraden om voor een impulse response oplossing te gaan. Dat klinkt in alle gevallen beter dan analoge speakersimulatie in mijn ervaring (Koch Pedaltone, Blackstar HT20, H&K Tubemeister [met red box out], ENGL Ironball, Koch dummybox; allemaal klinkt het net niet met de speakersim).

Naast de C.A.B. schijnen er inmiddels wel een paar concurrenten te zijn, zo uit mijn hoofd kan ik in ieder geval de Logidy EPSi bedenken (200usd).

Ownhammer heeft trouwens een fantastische IR van een Mesa 4x12, daar ga je vast blij van worden.

Ik zou wel, als het even kan, een oplossing zoeken waarbij je ook de poweramp meeneemt (bijv met line out box ertussen). Zonder poweramp klinkt het altijd een beetje rasperig, vind ik.

Brad
1 juli 2015, 16:18
Ik weet niet of ze nog te krijgen zijn. Maat zo'n Vox Pathfinder 10 slaapkamer versterker heeft een goede line out. Verder is dat ding zoals veel moderne transistorversterkers zo stil als een muis. Dat ding gewoon clean afstellen en je effecten ervoor zetten.

Verder had Engl vroeger zo'n pedaal voorversterker met buizen. Ook erg geschikt voor rechtstreekse opname. Dat ding had voor de koptelefoon en rechtstreekse opnamen dus een 1 watt eindversterker ingebouwd. Door de koptelefoon klonk dat ding geweldig met een verbluffende toonscheiding.

okeeee
1 juli 2015, 17:49
deze gozer vin ik altijd goede tests uitvoeren


https://www.youtube.com/watch?v=nviQ3lr980w

dml
1 juli 2015, 18:02
Ik weet niet of ze nog te krijgen zijn. Maat zo'n Vox Pathf...................... t/m ............. koptelefoon klonk dat ding geweldig met een verbluffende toonscheiding.

Heb je wel op het juiste topic gereageerd?

Brad
1 juli 2015, 22:58
Je hebt gelijk. Het zal de hitte zijn.

harrie-beton
1 juli 2015, 23:17
Ik heb een Tubemeister met red box voor thuis in de kleine uurtjes maar die haalt het niet bij de sound uit de speaker.

obiwanjacobi
2 juli 2015, 11:36
deze gozer vin ik altijd goede tests uitvoeren


https://www.youtube.com/watch?v=nviQ3lr980w

Ja leuk filmpje, thanx.

The Lo Lands
2 juli 2015, 14:53
Het plan bestaat om het nieuwe seizoen weer met amp op het podium te gaan staan. Amp in kwestie: Mesa Triple Recto, met 4x12 Recto cab. Voor mijn in-ears wil ik zo vaak mogelijk hetzelfde geluid en niet afhankelijk zijn van plaatsing van de mic voor de cab (ja, ik weet het, positie aangeven met stukjes tape....), dus overweeg ik de Slave output van de amp aan te sluiten op een speaker simulator. Nu zijn er vele soorten en smaken, waarbij de Two Notes Torpedo CAB wellicht de meest ideale (en meest dure) oplossing is.
Zelf heb ik naast de Two Notes Reload een Mesa Boogie Cab Clone. Deze klinkt met mijn Mesa Boogie Dual RectoVerb 25 erg goed! Ik heb de 3 settings vergeleken met IR van soortgelijke Mesa cabinets met enkel een sm57 mic met de Reload en hoewel een reactive load beter (zeg meer realistisch) klinkt doet de resistive load en cab sims van de Cab Clone het erg goed, zeker voor live! Absoluut een aanrader aangezien je een Mesa Triple Recto heb. Let er wel op dat je de nieuwe 150 watt versie neemt (nieuwste versie).

Liquid_Metal
2 juli 2015, 20:45
Op basis van resultaten met home recording kan ik je in ieder geval aanraden om voor een impulse response oplossing te gaan. Dat klinkt in alle gevallen beter dan analoge speakersimulatie in mijn ervaring (Koch Pedaltone, Blackstar HT20, H&K Tubemeister [met red box out], ENGL Ironball, Koch dummybox; allemaal klinkt het net niet met de speakersim).

Naast de C.A.B. schijnen er inmiddels wel een paar concurrenten te zijn, zo uit mijn hoofd kan ik in ieder geval de Logidy EPSi bedenken (200usd).

Ownhammer heeft trouwens een fantastische IR van een Mesa 4x12, daar ga je vast blij van worden.

Ik zou wel, als het even kan, een oplossing zoeken waarbij je ook de poweramp meeneemt (bijv met line out box ertussen). Zonder poweramp klinkt het altijd een beetje rasperig, vind ik.

Met Torpedo Wall of Sound III (kost heel weinig) kun je ook poweramp simuleren en dat klinkt echt heel goed. Dan kun je dus de line out van je versterker gebruiken ipv speaker out en heb je geen loadbox nodig.

okeeee
2 juli 2015, 23:13
Zelf heb ik naast de Two Notes Reload een Mesa Boogie Cab Clone. Deze klinkt met mijn Mesa Boogie Dual RectoVerb 25 erg goed! Ik heb de 3 settings vergeleken met IR van soortgelijke Mesa cabinets met enkel een sm57 mic met de Reload en hoewel een reactive load beter (zeg meer realistisch) klinkt doet de resistive load en cab sims van de Cab Clone het erg goed, zeker voor live! Absoluut een aanrader aangezien je een Mesa Triple Recto heb. Let er wel op dat je de nieuwe 150 watt versie neemt (nieuwste versie).


https://www.youtube.com/watch?v=cCskTx1vYKU

dit filmpke is geplaatst nadat ze cabclone nou.....niet zo goed vonden
boogie krijg met behulp van medewerker een herkansing

oorddeel zelf

dml
3 juli 2015, 10:33
Met Torpedo Wall of Sound III (kost heel weinig) kun je ook poweramp simuleren en dat klinkt echt heel goed. Dan kun je dus de line out van je versterker gebruiken ipv speaker out en heb je geen loadbox nodig.

Maar da's toch sowieso het idee van de Torpedo CAB, dat die ook de eindtrap simuleert?

Overigens vind ik de Cab Clone in het laatste filmpje nog steeds niet goed klinken, dikke deken. Daarbij komt dat ik voor 150 euro meer een Torpedo CAB heb.

Ik gebruik als mic bijna altijd een EV N/D478, klinkt voor mij een heel stuk beter dan een SM57.

MjS
3 juli 2015, 13:13
Ik heb even een sampletje opgenomen voor het verschil met wel/geen cabsim.

Overigens, de CAB zou je inderdaad kunnen gebruiken voor poweramp sim, maar je zou hem net zo goed zonder kunnen gebruiken (als je een loadbox/lineout box hebt).

Sampletje: https://soundcloud.com/mslooten/comparison-ir

Ik heb niks getweaked, dus neem het met een korrel zout en luister vooral naar klankkarakter. Met name bij 5 en 6 was het mede door het gebrek aan tweaken te fel uitgevallen. Ik heb namelijk de settings gebruikt die ik normaal met dummybox gebruik. Dat werd met de fx-send wat te helder dus ik heb er een hi shelf eq op gezet (-3db @ 5k, 2oct). Amp settings neutraal (b: 11, m: 12, t: 13, master: 12 uur) zoals ook bij bandrepetitie gebruikt.

De volgorde:
1: Two Notes 6L6 sim, ANGL VintC SM57
2: Two Notes 6L6 sim, Ownhammer Mesa V30, vintage raw 2
3: Two Notes ANGL VintC cab + SM57
4: Ownhammer Mesa V30, vintage raw 2
5: Ignite Amps TPA-1 6L6, Two Notes ANGL VintC SM57 + EQ
6: Ignite Amps TPA-1 6L6, Ownhammer Mesa V30, vintage raw 2 + EQ
7: Koch Dummybox, Ignite Amps TPA-1 6L6, Ownhammer Mesa V30, vintage raw 2 *
8: Koch Dummybox, Ignite Amps TPA-1 6L6, Ownhammer Mesa V30, 'mix' *
* dit is een andere take dan de overige 6, settings en gitaar gelijk verder

De Two Notes amp sim vind ik niet beter klinken dan de varianten zonder amp sim. Misschien had ik de settings moeten tweaken, maar alles in het midden zou een goed uitgangspunt moeten zijn. Mijn ervaring is dat het moeilijk is om van de fx-send iets lekkers te maken. Met poweramp out is het veel makkelijker. De laatste twee zijn mijn favorieten, beiden afgetapt na de poweramp (met de Koch Dummy).

tnijland
3 juli 2015, 19:03
Ik ben wel benieuwd of je met wat tweaken in de buurt kunt komen van de sound zoals je die gewend bent met een gewone microfoon.

Liquid_Metal
3 juli 2015, 20:32
Maar da's toch sowieso het idee van de Torpedo CAB, dat die ook de eindtrap simuleert?

Overigens vind ik de Cab Clone in het laatste filmpje nog steeds niet goed klinken, dikke deken. Daarbij komt dat ik voor 150 euro meer een Torpedo CAB heb.

Ik gebruik als mic bijna altijd een EV N/D478, klinkt voor mij een heel stuk beter dan een SM57.

De CAB en WoS wel, maar de Live en Studio zijn tevens loadbox, dus daarbij is het logischer om een echte poweramp te gebruiken en enkel cabinet + mic te simuleren. Dat kan met de eerste twee natuurlijk ook wel maar dan heb je een aparte loadbox nodig.

The Lo Lands
4 juli 2015, 10:52
https://www.youtube.com/watch?v=cCskTx1vYKU

dit filmpke is geplaatst nadat ze cabclone nou.....niet zo goed vonden
boogie krijg met behulp van medewerker een herkansing

oorddeel zelf Ik oordeel zelf want ik heb de Cab Clone ;-) Alles naar zijn waarde. Ik zeg ook niet dat de Cab Clone 'beter' klinkt dan een Torpedo unit, hoewel beter of slechter hier niet aan de orde is. Wil je het 'beste' zal je gewoon een Mic voor je cabinet moeten plaatsen.

Ik heb deze demo gezien en naast dat ik deze gasten irritant vind doet het niets af aan de mogelijkheden en gebruikersgemak van de Cab Clone. Voor live gebruik een absolute aanrader als je geen mic wilt plaatsen. Vraag jezelf af of het publiek het verschil gaat horen! Daarbij als je een gitaarcabinet aansluit op de Cab Clone heb je in één keer een reactive load waardoor de resistive load wordt uitgeschakeld.

Beter, slechter, oordeel zelf inderdaad ;-)

Check deze demo van de Mesa Boogie Cab Clone tussen het verschil bij reactive (cabinet aangesloten op de Cab Clone) en de resistive (load box Cab Clone) load:


https://youtu.be/t_1s1uxv_cU

D3nnis
4 juli 2015, 13:15
Vraag jezelf af of het publiek het verschil gaat horen!

Als we dit argument nou eens op alles toepassen, dan hebben we met zijn allen zowat niks nodig ;)

The Lo Lands
4 juli 2015, 18:12
Als we dit argument nou eens op alles toepassen, dan hebben we met zijn allen zowat niks nodig ;)
Dit argument gaat zeker op voor een hoop spullen zodra we deze live gebruiken inderdaad :-) Je neemt nou éénmaal niet graag je dure studio gear mee! Daarom vind ik de Cab Clone ook een goed alternatief als je geen mic voor je cabinet wilt plaatsen en een praktisch en goed alternatief zoekt :-) Ik heb er genoeg over gezegd, topic starter en wie dan ook doet er maar mee wat ie wilt. Basta :seriousf:

dml
4 juli 2015, 18:58
Ik oordeel zelf want ik heb de Cab Clone ;-) Alles naar zijn waarde. Ik zeg ook niet dat de Cab Clone 'beter' klinkt dan een Torpedo unit, hoewel beter of slechter hier niet aan de orde is. Wil je het 'beste' zal je gewoon een Mic voor je cabinet moeten plaatsen.

Ik heb deze demo gezien en naast dat ik deze gasten irritant vind doet het niets af aan de mogelijkheden en gebruikersgemak van de Cab Clone. Voor live gebruik een absolute aanrader als je geen mic wilt plaatsen. Vraag jezelf af of het publiek het verschil gaat horen! Daarbij als je een gitaarcabinet aansluit op de Cab Clone heb je in één keer een reactive load waardoor de resistive load wordt uitgeschakeld.

Beter, slechter, oordeel zelf inderdaad ;-)

Check deze demo van de Mesa Boogie Cab Clone tussen het verschil bij reactive (cabinet aangesloten op de Cab Clone) en de resistive (load box Cab Clone) load:


https://youtu.be/t_1s1uxv_cU

Het interesseert me echt niets of het publiek het verschil hoort, want dat horen ze toch niet. Ik speel live nu volledig met modeling dus dat ik straks weer met mijn amp het podium op ga, is puur en alleen voor mijn eigen plezier. Misschien dat ik zowel de Cab Clone als de Torpedo Cab bestel, heb ik 30 dagen de tijd om ze beide rustig te proberen. Het ding dat het beste bevalt, blijft.
Nogmaals, het zal straks een combi van mic en sim worden, waarbij de sim hoogstwaarschijnlijk als "main sound" voor mijn in-ears gaat dienen, zie het als "werk geluid".

The Lo Lands
4 juli 2015, 19:31
Het interesseert me echt niets of het publiek het verschil hoort, want dat horen ze toch niet. Ik speel live nu volledig met modeling dus dat ik straks weer met mijn amp het podium op ga, is puur en alleen voor mijn eigen plezier. Misschien dat ik zowel de Cab Clone als de Torpedo Cab bestel, heb ik 30 dagen de tijd om ze beide rustig te proberen. Het ding dat het beste bevalt, blijft.
Nogmaals, het zal straks een combi van mic en sim worden, waarbij de sim hoogstwaarschijnlijk als "main sound" voor mijn in-ears gaat dienen, zie het als "werk geluid".
Was mijn gedachten ook :-) Let wel dat de Torpedo Cab geen loadbox is en altijd een cabinet aangesloten moet hebben. Dit is wat ik begrijp voor jouw situatie en opzet geen probleem (anders is de Torpedo Live een betere oplossing) maar de Cab Clone zal met een cabinet aangesloten hier ook 'dynamischer' door gaan klinken (resistive vs reactive load). Succes en laat nog even weten wat je hebt gekozen en waarom!