PDA

View Full Version : Afstellingsprobleem



Mitch
28 juni 2015, 21:19
Ik snap effe niet wat het is... gitaar van mijn bandmaatje wil niet meer intoneren. Ik merkte dat -ie vals was en zei moedig: ik intoneer 'm wel effe maar gek genoeg wil dit niet meer. Zadels stijf naar de kant van het staartstuk gedraaid en nog staat -ie op de oktaaf te hoog. What gives?!

Hotpepper01
28 juni 2015, 21:30
Vreemd. niet gevallen of zo? wat is het er voor eentje? Heb je een plaatje?

Mitch
28 juni 2015, 21:59
LP Sonex...

Hotpepper01
28 juni 2015, 22:12
Dat is toch gewoon met een stoptail en een TOM brug. Als de gefrette noot op de octaaf te hoog is, moet de snaar idd langer worden. Dat gaat nu niet meer. Dan zou je zeggen dat om een of andere reden de snaarlengte tussen kam en zadel te kort is geworden. Meet de lengte maar eens na. De totale snaarlengte zou 2x de lengte moeten zijn tussen topkam en 12e fret..
Staat de brug nog wel recht op de posts? Of is daar mss eea naar voren gebogen.

Sander-H
28 juni 2015, 23:06
En altijd intoneren met nieuwe snaren toch?

muffstuff
29 juni 2015, 11:29
En altijd intoneren met nieuwe snaren toch?

Ja maar liever wel snaren die al een klein beetje opgerekt zijn. Als je ze er op legt en de snaar stemt en meteen gaanintoneren blijg je aan d egang. Als ze op stemming zijn er even flink aan trekken.

Tupelo
30 juni 2015, 09:20
Geen speling op de brug zelf ?
Ik heb 't eens met een Burny LP gehad.
Kan de zadeltjes omdraaien misschien nog wat ruimte bieden, of is dat de moeite niet ?

pasqual
30 juni 2015, 10:17
Onlangs een nieuwe topkam geďnstalleerd? Als die niet laag genoeg is ingesneden, kun je intoneren totdat je een ons weegt maar het gaat niet lukken dan....
Ik verdenk dus de topkam.

dadgad
30 juni 2015, 10:17
Hallo,

Check even de groeven in de topkam, of het contactpunt van de snaar in de groef wel helemaal vooraan ligt. Als de groef niet
netjes is en het contactpunt ligt dieper, dan kun je intoneren wel vergeten....

Greetz,

Han.

obiwanjacobi
30 juni 2015, 11:15
Onlangs een nieuwe topkam geďnstalleerd? Als die niet laag genoeg is ingesneden, kun je intoneren totdat je een ons weegt maar het gaat niet lukken dan....
Ik verdenk dus de topkam.

Recentelijk een eigenbouwsel met ditzelfde probleem ook zo gefixt. Van compleet vals aan alle kanten naar een prima te intoneren gitaartje gekregen door de kam 1 mm te laten zakken (zat veel te hoog)...

pasqual
30 juni 2015, 20:47
Recentelijk een eigenbouwsel met ditzelfde probleem ook zo gefixt. Van compleet vals aan alle kanten naar een prima te intoneren gitaartje gekregen door de kam 1 mm te laten zakken (zat veel te hoog)...

Yep, grote frustratie! Heb je net een prachtig gitaartje in elkaar gezet, is het ding niet te intoneren. Maar nogmaals: topkam lijkt het probleem.

Mitch
30 juni 2015, 21:30
Bij mijn weten niet vervangen, maar toch maar eens naar kijken morgen. Bedankt voor de tips tot nu!

pasqual
4 juli 2015, 13:39
Mitch, geef je nog een terugkoppeling als je er achter bent wat er aan de hand is? Ik ben wel nieuwsgierig eigenlijk:)

Mitch
4 juli 2015, 22:28
Ja, zal ik doen. Deze week waren we effe te druk om ernaar te kijken maar aanstaande woensdag ga ik zéker een kijkje nemen. Of ik neem de gitaar nog mee naar huis voor iets relaxeder onderzoek.

sparrow
13 augustus 2015, 19:56
Kun je de zadels niet omdraaien? Heb je iets meer lengte.
Eric