PDA

View Full Version : Meerwaarde Line 6 POD HD500X t.o.v. audio interface



LesPas89
27 juni 2015, 12:48
Allen,

De laatste dagen heb ik wat info verzameld over de Line 6 POD HD500X. Mooi apparaat, natuurlijk. Wat me echter niet helemaal duidelijk wordt, is wat de meerwaarde is ten opzichte van spelen over een audio interface i.c.m. VST's.

Ik speel al jaren over een eenvoudige interface (Focusrite Scarlett 2i2), waarbij ik m'n sound creëer met bijvoorbeeld Guitar Rig of Amplitube. Waarom, buiten wellicht wat praktische voordelen (floorboard), zou ik zo'n duur board kopen? Apparaat kost tegen de €500. Waar zit die meerwaarde eigenlijk in?

Op internet zijn er die zweren bij VST's; er zijn er die er niets mee te maken willen hebben.

deefke666
27 juni 2015, 13:28
Hoi,

Ik denk dat de meerwaarde er vooral in zit dat je de pod hd500x zowel voor live (rechtstreeks in de mixer), als Multi effect (over een amp) , en als interface kan gebruiken.

harrie-beton
27 juni 2015, 13:33
In theorie zelfde geluid. hd500x natuurlijk ook stand alone en kan handig zijn. Ik als extra voordeel de hd500x pedalen die effecten bedienen zoals wahwah en andere parameters.

munkie
30 juni 2015, 14:33
Ik ken die POD 500 niet, ik heb nog een antieke POD 2.0. Geen partij voor de Avid Eleven Rack die ik net op de kop heb getikt. Aan de praat gekregen i.c.m. Cubase 5 op de PC. Dat is toch wel wat anders dan Guitar Rig hoor. Qua geluid. Bovendien ontlast ie de processor van je PC, anders moet dat arme ding alles zelf draaien, dat loodzware OS, je DAW en daarbinnen nog eens je plugins. En dat allemaal in real time zonder latency (vertraging).

En je kan hem ook standalone gebruiken icm andere apparatuur zoals mijn Fostex 16 track portastudio, ja lach maar, 100% betrouwbaar en IMHO heerlijk om muziek op te kunnen nemen zonder de hele tijd naar die grote PC monitor te hoeven staren. Ik speel niet meer in bands maar er zijn jongelieden op dit forum die dit soort processors zo aan de PA hangen en dan spelen met oortjes in. 0% Rock 'n Roll :rockon: maar wel mooi stil op het podium natuurlijk.

okeeee
1 juli 2015, 12:10
tja de mogelijkheid om het ding stan alone op het podium te gebruiken en met je voeten te schakelen zoals eerder genoemd
hoe het klinkt dat kan alleen jij zeggen

LesPas89
1 juli 2015, 18:54
Ik ken die POD 500 niet, ik heb nog een antieke POD 2.0. Geen partij voor de Avid Eleven Rack die ik net op de kop heb getikt. Aan de praat gekregen i.c.m. Cubase 5 op de PC. Dat is toch wel wat anders dan Guitar Rig hoor. Qua geluid.



Dus jij vindt de Eleven Rack beter klinken dan een audio interface i.c.m. Guitar Rig? Dat vind ik toch wel interessant. Naar de Eleven Rack heb ik ook even gekeken. Lijkt me ook een prima aparaat, zeker als je hem gebundeld kan kopen met Pro Tools (in de VS schijnt dit te kunnen voor wat hij hier in NL los kost).

Maar ook hier vraag ik me af wat er dan zo anders is dan de bovengenoemde combinatie. In theorie is het hetzelfde, toch?

Bedankt voor jullie antwoorden iig.

Rinze
2 juli 2015, 00:15
De POD HD kan niet als pure interface gebruikt worden, omdat je geen droog signaal kunt opnemen. Misschien dat je de amp sims en effecten wel allemaal uit kunt zetten maar hij kan dus niet het inkomend signaal direct de pc in sturen. Dat heeft Line 6 na de POD X3 afgeschaft, evenals de mogelijkheid tot re-ampen.

harrie-beton
2 juli 2015, 08:59
Tuurlijk kan wet-dry wel. De hd500X is stereo. Er zijn twee manieren, [1] links wet rechts dry (hier zijn patches op internet te vinden).
Tweede methode nog mooier, LR wet en SPDIF als dry instellen. Dat kan de HD allemaal.


De pod hd PRO die ik heb, heeft een aparte jack met dry out.

Rinze
2 juli 2015, 10:00
Ik kan het mis hebben maar misschien heb jij ook wel niet goed gelezen. De POD HD Pro heeft meer mogelijkheden dan de 500X. Uit de handleiding van de 500X:
"For POD HD500X you’ll see the one, stereo “1-2 Main Out” Record Send."

Je hebt op de 500X alleen de stereo mix uitgang via usb. Zal best dat je amp sims en effecten uit kunt zetten maar je kunt dus niet het signaal meteen na de AD-converter via USB naar je DAW leiden. Ook behoort re-amping zonder gedoe niet tot de mogelijkheden. Ik gebruik mijn POD X3 als interface, omdat die die mogelijkheden wel heeft (8 uitgangen via usb waaronder droog). Een gemiste kans voor Line 6 wat mij betreft en voor mij de reden (naast het ontbreken van basversterkers die er bij de X3 wel zijn) om niet te upgraden naar de HD serie.

harrie-beton
2 juli 2015, 12:01
via usb opnemen en SPDIF kan niet tegelijk, klopt. De enige optie is dan een patch maken voor Links en Rechts als wet-dry. Daarbij is het inderdaad zo dat het niet zo fraai als bij de X3.

De x3 heeft maar kort bestaan. De HD serie is gemaakt door Line6 omdat ze zich kapot zijn geschrokken van de betere geluidskwaliteit van de concurrenten. De HD heeft veel minder poespas maar klinkt beter. Ik hoorde niet eens zoveel verschil.

En, waarom zou je re-amping gebruiken?

Rinze
2 juli 2015, 15:26
Ik gebruik eigenlijk altijd re-amping omdat ik dan snel met een min of meer ok geluid kan opnemen en daarna het geluid kan aanpassen aan het nummer. Misschien omslachtig en een beetje obsessief maar ik leer er veel van over hoe een gitaargeluid in de mix kan zitten. En ik gebruik daarbij eigenlijk nooit de eq van mijn DAW. Vooral het kiezen van de juiste cab-impulses maakt erg veel uit in de mix. Vandaar :D

tnijland
2 juli 2015, 20:25
Dus jij vindt de Eleven Rack beter klinken dan een audio interface i.c.m. Guitar Rig? Dat vind ik toch wel interessant. Naar de Eleven Rack heb ik ook even gekeken. Lijkt me ook een prima aparaat, zeker als je hem gebundeld kan kopen met Pro Tools (in de VS schijnt dit te kunnen voor wat hij hier in NL los kost).

Maar ook hier vraag ik me af wat er dan zo anders is dan de bovengenoemde combinatie. In theorie is het hetzelfde, toch?

Bedankt voor jullie antwoorden iig.

Ja hoor, je hebt helemaal gelijk. Eleven Rack is 'just another' VST plugin die onlangs met een 19" rack hardware is uitgebracht. Niet dat hij slecht is want hij klinkt wel wat beter dan de HD500 maar weer minder dan de Axe-Fx.

Beter vs. slechter is subjectief omdat bijna alle modeling software vaak wel een aantal goede en een aantal minder goede amps hebben. Ik hou bijvoorbeeld van de Robben Ford sounds uit Scuffham amps, van de Soldano's uit Guitar Rig en van de Fender Custom amps uit Amplitube (en dat terwijl ik de heavy sounds van Amplitube weer verschrikkelijk vind). De Line6 HD500 serie heeft redelijk goede cleane amps maar ik hou niet van hun overstuurde amps die ik ook veel te schel vind klinken.

Het valt me wel op dat ik de basis sound van modeling meestal matig vind en dat behoorlijk moet compenseren met EQ en extra effecten om er een acceptabele sound uit te krijgen en dat is meteen de reden dat ik hybride speel maar dat heeft weer als nadeel dat je maar 1 goede preamp sound i.p.v. meerdere typische versterker modellen tot je beschikking hebt ;-)

okeeee
2 juli 2015, 22:59
ach en dan hebben we het nog geen eens over geluidskaarten
wat zal beter klinken bv een kaart van 600 met goede pre amps en converters in combi met een sim
of die pod van 600 eu all in 1 ??

tja ut blijft smaak

of wat ga je gebruiken om de boel te beluisteren/monitoren ?
zoveel variabelen

ik wor gek !!!!!!!!

okeeee
2 juli 2015, 23:01
Ik gebruik eigenlijk altijd re-amping omdat ik dan snel met een min of meer ok geluid kan opnemen en daarna het geluid kan aanpassen aan het nummer. Misschien omslachtig en een beetje obsessief maar ik leer er veel van over hoe een gitaargeluid in de mix kan zitten. En ik gebruik daarbij eigenlijk nooit de eq van mijn DAW. Vooral het kiezen van de juiste cab-impulses maakt erg veel uit in de mix. Vandaar :D

je kan ook een een cab reampen hoef je ook niet cab sims in de weer :)

Rinze
3 juli 2015, 00:55
Geef mij maar cab sims. Lekker lui.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9301I met Tapatalk